06-03-16

Voor de val, de hoogmoed.

Celestia

Ik heb er nooit ingezeten, in een heteluchtballon. Ik ben niet gek.

Toch zou het erg spiritueel en rustgevend zijn.

Dat bleek echt niet het geval toen ik een kleine 17 jaar geleden in de ballon van Cloud 9 inscheepte, het ding zelfs af en toe mocht besturen maar al snel doorkreeg dat dit vehikel meer neerwaartse dan opwaartse bewegingen maakte, en wel heel abrupt, en dat ik niet zelden ondervond hoe hard een zacht glooiend weiland wel niet aanvoelt als men er tegen 200 km per uur tegenaan knalt.

Toch blijft Cloud 9 een mijner favoriete bordspellen aller tijden.

En de heruitgave, Celestia, mag er ook zijn. Heel veel zelfs.

De ballon werd vervangen door een met een grote propeller aangedreven luchtschip - toch enigszins een stap vooruit wat het veiligheidsgevoel aangaat - en u begeeft zich ook hier in hogere sferen van stad naar stad, op zoek naar roem en rijkdom. Maar toch vooral dat laatste.

Er valt immers wat te rapen op die eilanden en hoe verder van huis, hoe meer ondergoed u overboord kiepert om plaats te maken voor al die blingbling die onderweg zomaar voor het oprapen ligt.

Alhoewel, 'zomaar' is nu ook niet bepaald de juiste woordkeuze.

Er heerst immers nogal wat concurrentie aan boord, en dus ook argwaan. Vandaar dat u met uw medepassagiers hebt afgesproken het vehikel beurtelings te besturen. Dat uw vliegcapaciteiten die van het bakken van een ei evenaren - nihil - is daarbij geen bezwaar. En bij uw reisgenoten is het al niet veel beter gesteld.

Speltechnisch komt het erop neer dat u als piloot, afhankelijk van waar u zich bevindt, met een bepaald aantal speciale zeszijdige dobbelstenen gooit en uw medepassagiers gaan bepalen of u de symbolen op die stenen kunt kopiëren met de handkaarten die u op hand hebt, die trouwens maar met mondjesmaat worden aangevuld. Lukt dat worden die kaarten afgelegd en vliegt iedereen vrolijk verder naar de volgende, en vooral rijkere, stad. Sceptici kunnen eieren voor hun geld kiezen en het luchtschip verlaten - er zijn parachutes voorhanden - om bijeen te graaien wat er op dat moment bijeen te graaien valt. Dat graaien gebeurt in een gedekte kaartenstapel - een leuke toevoeging ten opzichte van het origineel - en wat daarin wordt aangetroffen is gegarandeerd minder waard dan wat kan binnengerijfd worden als er wat langer met uitstappen wordt gewacht. Risico nemen loont dus.

Alhoewel.

Want als u door de dollartekens in uw ogen de realiteit niet meer onder ogen ziet bestaat de kans dat u samen met de hele zwik als een baksteen naar beneden dendert. Dat is erg pijnlijk en, veel erger, niet rendabel.

De reis wordt nog extra gekruid door de actiekaarten die aan deze heruitgave werden toegevoegd.
Bent u in vrije val? Geen probleem, u gebruikt de actiekaart 'Jetpack' en terwijl u uw gezelschap krijsend de vaste grond hoort opzoeken landt u veilig en wel, onderwijl toch nog iets waardevols meegraaiend. Vertrouwt u de actuele stuurman niet helemaal of is het dobbelresultaat niet echt wat je noemt haalbaar kunt u met de actiekaart 'Alternatieve Route' opnieuw (laten) dobbelen. Bent u al uitgestapt en wil u het hele hebberige zootje daarboven toch naar beneden halen is de 'Harde Wind' actiekaart uw ideale metgezel. De kapitein moet dan de dobbelstenen zonder symboolresultaat opnieuw gooien. Door het uitspelen van een actiekaart 'Verrekijker', alleen te vinden in de schatstapels van de eerste vier steden, kan een kapitein een dobbelworp volledig negeren. Het gebruik ervan vraagt wel wat afweging want een niet gebruikte verrekijker levert op het einde van het spel twee schatpunten op. En de 'Gaat u maar eens lekker voortijdig van boord' actiekaart doet inderdaad wat ze zegt dat ze doet. U geeft de ongelukkige die u uitkiest wel een valscherm mee, u bent niet haatdragend.

Zo speelt u ronde na ronde verder, tot iemand met zijn schatkaarten de kaap van 50 schatpunten heeft bereikt. Die moet dat luidkeels aangeven. Wie de meeste schatpunten heeft verzameld wint.

Zwengel alvast die propeller enthousiast aan want:

Bent u al jaren tevergeefs op zoek naar Cloud 9 ligt hier uw kans. Toeslaan is de boodschap.

Cloud 9 was al zeer de moeite en deze opvolger is zo mogelijk nog beter. Dat komt door de introductie van de actiekaarten en de gedekte schatkaarten die, in tegenstelling tot de voorganger, toch wat onzekerheid in het spel brengen. Onzekerheid of er wel een goede afloop inzit voor u. Leuk.

Celestia is bloed- en bloedmooi.

Celastia behoort ongetwijfeld tot het segment van de betere familiespellen.

Het luchtschip, ontegensprekelijk de blikvanger in deze doos (en op tafel) kan na een eenmalige assemblage gewoon weer volledig de doos in.

Celestia zorgt, net als zijn voorganger, voor veel animo aan tafel. Houdt u van interactie en lacht u graag bent u hier aan het juiste adres.

U houdt van het betere blufwerk.

Niks leukers dan als enige in het luchtschip over te blijven, wetende wat u in uw stuurvaardige knuistjes hebt zitten en zo vrolijk de reis naar uw gigantische pensioenspaar-project verder te zetten.

U kunt aan de slag met 2 tot 6 spelers en vanaf z'n drieën zit de pret er al goed in.

Celestia heeft een interessante prijs-kwaliteit verhouding.

Blijf toch maar lekker met beide voeten op de grond want:

Dobbelspellen zijn niet echt uw ding.

Het gele symbool op de dobbelstenen is nogal moeilijk te onderscheiden op de maagdelijk witte achtergrond. Schoonheidsfoutje.

Tekst op de actiekaarten zou de motor, zeker tijdens uw eerste sessies, vlotter doen lopen.

Dominique

 

Celestia

BLAM ! (2015)

Aaron Weissblum

2 tot 6 spelers vanaf 8 jaar

30 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 7,87

 

14:16 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: celestia |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.