15-01-16

De 'De Tafel Plakt!' Awards 2015: deel 15

Op zichzelf staande uitbreiding die beter is dan het origineel van het jaar

DARK GOTHIC: COLONIAL HORROR (FLYING FROG PRODUCTIONS)

Volgens de uitgever is deze uitbreiding op Dark Gothic van het snelle, leuke en vooral dodelijke type. Dat van dat dodelijke mag u met een grote korrel zout nemen, maar het is wel een feit dat het pad naar uw ondergang veel steiler aanvoelt dan dat van grote broer.

In Dark Gothic: Colonial Horror, een semi-coöperatieve deckbuilder voor 2 of 3 spelers, bent u een monsterjager in het 'A Touch of Evil' universum. U bent gesommeerd door de goegemeente om hun dorpjes te vrijwaren van extreem kwaadaardig ongedierte.

Daartoe bouwt u al spelend een kaartendeck op met helpers, verslagen monsters, wapens en materiaal (ook van bovennatuurlijke aard) en doet u locaties aan, profiterend van hun strategische ligging (voor u op tafel) en hun onroerende voordelen.

Slaagt u erin de drie baasmonsters te verslaan - ze worden progressief sterker naarmate het spel vordert - bent u, mogelijk, de winnaar. Als een andere speler niet meer punten dan u verzameld heeft tenminste.

Wijd dat dat water, laad die zilveren kogel en prevel dat schietgebed want:

U moet heel erg oppassen tijdens het spelen Van Dark Gothic: Colonial Horror. In tegenstelling tot zijn grote broer ligt uw nederlaag immers niet enkele blokken ver verwijderd, maar net om de hoek. Op wandelafstand. Dat komt door de extra toevoeging van de 'inslaande bliksem' kaarten. Die voeden de schaduwstapel, een lachertje in het basisspel, drie keer sneller. Tien kaarten in deze stapel en het is dag met het handje. Er zitten vier van deze bliksemkaarten in de trekstapel. Weinig zult u zeggen. Tot u aan het spelen bent. U gaat niet geloven hoe dikwijls u ten aanzien van uw medespelers het woordje 'voorzichtig' in de mond zult nemen. Daarbij komt nog dat er gegarandeerd dwalende monsters in de uitlage terechtkomen. Ook die rukken langzaam op naar de schaduwstapel waardoor er nog meer snelheid van handelen geboden is.

In tegenstelling met andere deckbuilders moet u hier rekening houden met drie 'grondstoffen': fysieke kracht, sluwheid en mentale sterkte. Daarmee 'koopt' u uit de centrale rij van zes kaarten wat u nodig hebt. Zoals eerder al aangegeven wapens, hulpmiddelen, locaties en bondgenoten. Het managen van drie grondstoffen, medespeler, is erg leuk.

Occasionele gebeurtenissen sturen uw sluwe plannetjes danig in de war en met de monsters die in de uitlage opduiken moet u ook zien af te rekenen. Gelukkig kunt u uw medespelers ook dwarszitten door eerder verslagen monsters in te zetten, want die voegt u ook gewoon toe aan uw kaartvoorraad.

De monsters die u in de uitlage tegemoet treedt zijn echter maar klein bier vergeleken met de creaturen die ze dienen. U zult de koude rillingen over uw rug voelen lopen als u de verschrikkelijke verhalen hoort over 'De Viller', 'De Donkere Ruiter van Sullen Grove', 'De Strigoi Vampier', 'De Zwarte Hond van Norfolk' en 'De Slachter uit de Onderwereld'.

Gelukkig bent u zelf ook niet te onderschatten. Meer zelfs, bent u Sara de Witte Heks combineert u verblindende schoonheid met onmetelijke beschermende en scheppende krachten (niet te geloven wat u met die zachte, poezelige handjes het strijdtoneel op tovert). Thomas Harrow daarentegen combineert extreme lelijkheid met indringende overredingskracht, vooral naar bondgenoten toe (er is een oorzakelijk verband) en een totaal gebrek aan angst. Leuk. 

Dark Gothic: Colonial Horror doet leuke dingen met 'donkere geheimen', kaarten die uw deck vervuilen en rechtstreeks zijn gelinkt aan de gevreesde 'schokkende ontdekkingen' stapel. U wilt echt niet weten wat er vanuit die stapel op u afkomt.

U kunt deze uitbreiding naar believen combineren met het origineel, al raad ik u dat niet aan omwille van de intense tijdsdruk die deze versie wordt aangeleverd. Ze is perfect zoals ze is.

U speelt graag volledig coöperatief en u speelt ook graag af en toe solo.

U speelt graag Ascension.

U laat de bewoners van die arme dorpjes toch maar lekker in de kou staan want:

U hebt tijdens het deckbuilden al moeite met het managen van twee grondstoffen, laat staan drie.

Door het jongleren met drie grondstoffen kan de wachttijd al eens oplopen.

U houdt niet van het fotorealistische artwork waarmee u hier wordt geconfronteerd.

Dominique

 

Dark Gothic: Colonial Horror

Flying Frog Productions (2015)

Jason C. Hill

2 tot 3 spelers vanaf 12 jaar

60 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 7,38

 

19:00 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dark gothic: colonial horror |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.