14-01-16

De 'De Tafel Plakt!' Awards 2015: deel 14

Verborgen parel van het jaar

HERO'S JOURNEY HOME (in eigen beheer uitgebracht)

Hero's Journey Home was lang in de running voor de award van solospel van het jaar. Tot Healthy Heart Hospital op de valreep van 2015 opdook. Weg prijs.

Edoch, déze prijs is ook niet van de minste. En had ik dit jaar ook de 'queeste van het jaar' uitgereikt had Hero's Journey Home zelfs twee prijzen binnengehaald.

Nu heb ik al veel queesten achter de rug en al spelend heb ik de meest waanzinnige contreien bezocht. Maar nog geen spel deed het zo elegant, verrassend eenvoudig, uitdagend en met zo'n originele insteek als Hero's Journey Home.

In Hero's Journey Home hebt u zonet een gevaarlijke queeste succesvol afgerond. Uitgeput ligt u samen met uw makkers (en uw buit) te bekomen in een plaatselijke herberg, tot u plots wordt overmand door een heel heftige en niet echt gewenste emotie: heimwee. Van de zeer acute soort want u wil, ondanks de hevige protesten van uw medemaats, onmiddellijk weer de hort op. Naar huis.

Begrijpelijk na zoveel dagen van huis zonder smartphone, maar niet echt slim aangezien u nog niet helemaal bent gerecupereerd. Uw levenskracht is immers slechts voor de helft hersteld wanneer u besluit weer huiswaarts te trekken. Door hetzelfde onherbergzame en door de meest vileine creaturen bevolkte gebied langswaar u al gepasseerd bent. En die vileine creaturen zijn uw arrogante haantjesgedrag nog niet vergeten. En vooral niet wat u hen hebt ontstolen.

En toch gaat u op pad, vergezeld door uw tegenpruttelende medebroeders die ook nog maar half zijn bekomen van wat voorafging.

Op pad gaan betekent in Hero's Journey Home de confrontatie aangaan met een stapel van 45 avontuurkaarten waarin in de onderste helft de kaart van uw geboortedorp wordt geschud. Verschijnt die tijdens uw tocht hebt u het spel gewonnen. In elk ander geval bent u onderweg tegen iets opgelopen dat u het leven heeft gekost. En dat van uw gezelschap.

Elegant, schreef ik enkele regels geleden. Wel, die elegantie zit 'm vooral in de eenvoud waarmee u een beurt afwikkelt. U draait gewoon de bovenste kaart van de avonturenstapel om en gaat vervolgens aan de slag. Monsters moet u bevechten of omkopen - vechten doet u met een 20-zijdige dobbelsteen -, met locaties gaat u in interactie (ten goede of ten kwade), andere avonturiers die u onderweg tegen komt sluiten zich met een gelukje bij u aan en wat u onderweg aan de wegkant vindt neemt u gewoon mee of koopt u van de eigenaar als die toevallig in de buurt is. Zo kocht ik onlangs voor slechts 200 'skeletten', de munteenheid in Hero's Journey Home,  nog een paar avondhandschoenen die bij nader inzien de magische krachten in de handen van de magiër in ons gezelschap bleken te verstoren.

Zo gaat uw tocht verder, kaart per kaart dichter naar uw einddoel: uw geboortedorp.

Daar aangekomen wordt er gefeest, gelachen en gedronken. Al bestaat de kans dat u nog tijdens de feestelijkheden alweer op avontuur vertrekt.

Weersta niet aan de lokroep van de uitdrukking 'Home Sweet Home' want:

Hero's Journey Home speelt erg vlot en wordt gekenmerkt door een schijnbare eenvoud. Let op het woordje schijnbare in de vorige zin.

Hero's Journey Home gebruikt een erg leuke manier om uw gezelschap samen te stellen, op basis van wat u tijdens uw vorige queeste hebt buitgemaakt. Hebt u bijvoorbeeld tijdens uw vorige queeste de Vuurvogel van Baba Yaga buitgemaakt hebt u 12 punten aan helden te spenderen. Met de Helm van Neptunus mag u dan weer 18 punten besteden. Magiërs krijgen nog enkele spreuken mee. Meer nog, u krijgt nog een stapeltje briefgeld mee ook. Dat een skelet als belangrijkste symbool op deze briefjes staat is al een teken aan de wand, maar daar veegt uw door heimwee verteerde avonturier flink zijn voeten aan.

Hero's Journey Home doet erg leuke dingen met kruispunten als u met twee of meer speelt.

In tegenstelling tot wat u uit het voorgaande zou verwachten zadelt Hero's Journey Home u op met heel wat keuzestress. Blijf ik op mijn geld zitten tot ik krachtig wapentuig kan kopen, maar komt dat wapentuig nog wel? En wat dan? Wie geef ik welk wapen? Wie in mijn gezelschap gaat als eerste het gevecht aan als het hommeles is? Wie offer ik op? Wie wil ik te allen prijze in mijn nabijheid houden? 

Extra keuzestress wordt ook gegenereerd door uw extrinsieke vaardigheden. Die zijn erg krachtig maar ze kosten een actie. Spreuken zijn ook al niet gratis. Erger nog, ze kosten een levenspunt of 200 goud of 1 punt van uw bonusdobbelsteen. Met die bonusdobbelsteen kunt u tijdens een gevecht de waarde van een dobbelworp verhogen.

Door het gebruik van kleurcodes hebt u van zodra u een kaart van de avonturenstapel omdraait onmiddellijk door waar de lamp brandt. En hoe pijn die lamp gaat doen als u er als een gehypnotiseerde mot tegenaan fladdert.

Het opzetten van het spel op zich is al een leuke bezigheid. Dat is een fluitje van een cent door de aan hun rugzijde makkelijk te onderscheiden kaartstapels, maar het meeste plezier bij de voorbereiding haalt u toch uit de samenstelling van uw gezelschap en hun vaardigheden. Gaat u voor een klein groepje met grote individuele krachten of liever voor een groot gezelschap met zwakkere karakters? Iets tussenin? U bent vrij om te kiezen. Weer die keuzestress.

Ondanks de schijnbaar beperkte herspeelbaarheidsfactor speelt Hero's Journey Home steeds weer anders. Dat heeft te maken met de steeds wisselende startopstelling en de plaats waar uw geboortedorpkaart uiteindelijk in de avonturenstapel terecht komt. Wie toch nog twijfelt kan gelijk de al beschikbare uitbreiding 'Gods of Man & More' aanschaffen, bestaande uit 56 extra kaarten waaronder Goden en Rassen, extra queesten, avonturenkaarten en spreuken. Er zijn trouwens nog twee uitbreidingen op komst.

Dat de illustraties op de kaarten eigenzinnig zijn is nog een zwaar understatement. Heel dwars zijn, ze, niet gehinderd door enige conventionaliteit. Men moet ervoor zijn maar ik vind ze fantastisch. Een verademing.

U krijgen ze met geen stokken de deur uit want:

De verpakking, een jutten zakje, is niet echt handig. U hebt een grondige hekel aan functionaliteit, ook als die het alleen bij de verpakking laat afweten.

Dominique

 

Hero's Journey Home

Uitgebracht in eigen beheer (2015)

Graham Cranfield

1 tot 3 spelers vanaf 13 jaar

60 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 7,14

 

21:16 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hero's journey home |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.