06-09-15

Sterrenvechter

Starfighter

In Starfighter, een kaartspel voor 2 spelers, vecht u in het heelal uw zoveelste ruimtestrijd uit.

Dat doet u door het uitspelen van kaarten op de daartoe voorziene velden op uw persoonlijk speelbord. Daarbij bedekt u een eventuele onderliggende kaart voor de helft en activeert u uw starfighters en hun speciale eigenschappen, onderwijl heel goed het speelbord van uw tegenspeler in de gaten houdend, ja zelfs zijn speelbord manipulerend.

De acties op de kaarten worden geactiveerd op het moment dat u ze uitspeelt en op het moment dat ze door andere acties, of gewoon doordat de bovenliggende kaart wordt verwijderd, opnieuw vrij komen te liggen. Een slimme Starfighter piloot ziet hier ongekende mogelijkheden opduiken, lees: kettingreacties.

De beste kaarten moet u op de hogere niveau's van uw speelbord uitspelen, wat betekent dat u de leuke acties van andere kaarten zult moeten opofferen - u gebruikt de achterkant - om die niveau's te kunnen bereiken.

Wie als eerste de 20 levenspunten van zijn tegenstander wegspeelt mag zich terecht heerser van het universum noemen, al is er nog een buffer voorzien wanneer u de magische grens van 0 gelijktijdig overschrijdt. Als dat gebeurt is de winnaar die met de minst opgelopen schade.

Druk onmiddellijk en met volle kracht die afterburner knop in want:

Starfighter slaagt waar velen faalden. Gunship: First Strike was een hele goeie, al haalde die net niet de lichtsnelheid omwille van het zware regelwerk in de laadruimte. Battleship: Galaxies deed ook veel goed, maar net niet genoeg. En met de Star Wars: X-Wing miniatures game en Star Trek Attack Wings moet ik eens goed lachen. Daar hebben Fantasy Flight Games en Wizkids Games zoveel spelers bij hun Visa-pietje dat het niet mooi meer is.

Starship slaagt met glans omwille van het eenvoudige regelwerk, het al even eenvoudige als geniale spelmateriaal - 4 beiderzijds bedrukte speelborden en een set van 100 kaarten - de myriade aan mogelijkheden, de belachelijk korte opzettijd, de zeer originele actie-activatie aanpak, de interessante schadeafhandeling, de snelle beurtwisselingen en de overzichtelijke speelduur. En het feit dat alles in één doos zit.

Starfighter is, buiten de spelregels, helemaal taalonafhankelijk.

Starfighter was volgens vele participanten op GenCon 2015 dé 'verborgen parel'. Terecht trouwens. Dat zegt veel. Bijvoorbeeld dat u, als u een goed spel voor twee zoekt op Spiel, na aankomst linea recta naar de stand van Ystari moet rennen.

Starfighter kent een 'makkelijke' instap voor beginners - al zeer de moeite - met 40 kaarten en een uitgebreide doorstap - met alle toeters en bellen - waarbij alle 100 kaarten in de doos benut worden. Eigenlijk gaat het hier speltechnisch gezien om 200 kaarten, want de achterkant zult u hier ook tactisch en strategisch moeten aanwenden. 

Schilden, krachtvelden, rolbewegingen, front- en achterhoede manoeuvres, aanvallend spel, een defensieve aanpak, schadereparatie, het zit er allemaal in.

Starfighter doet erg leuke dingen met het bijtrekken van kaarten, waarvan het aantal wordt bepaald door de nog zichtbare vaste bijtrek symbolen op uw speelbord en de bijtrek symbolen op uw uitgespeelde kaarten. Dat zorgt voor extra keuzestress. Speelt u teveel lateraal hypothekeert u uw kaartaanvoer en daardoor ook uw mogelijkheden tijdens de volgende ronde. Al hoeft dat, zo heb ik zelf mogen ondervinden, geen ramp te zijn. 

Starfighter doet nog leukere dingen met initiatiefname, waarbij de speler die als eerste past mag bepalen hoe de schadeafhandeling zal verlopen, al dan niet voorafgegaan door het verschuiven van zijn speelbord ten opzichte van dat van zijn tegenstander.

In tegenstelling tot wat u uit het voorgaande zou vermoeden doet Starfighter geen beroep op uw geheugen. Icoontjes geven duidelijk aan wat er op het bedekte gedeelte van een kaart staat. 

Starfighter is altijd spannend tot het einde. 

Elke ronde in Starfighter doet ertoe, en elke ronde staat bol van de verrassingen.

Door veel Starfighter te spelen groeit u echt als piloot.

Starfighter mag dan misschien niet het beste spel zijn dat Ystari ooit heeft uitgegeven, het is veruit het leukste.

U blijft toch liever met uw Trabantje voor het groene licht staan want:

Starfighter is, ondanks de schijnbare eenvoud, een spel voor de veelspeler, zeker als u de versie voor gevorderden aansnijdt. Vooruit denken is de boodschap. Dat begint al bij het dilemma van welke kaart waar het best wordt uitgespeeld. En hoe u gedekte acties weer op het juiste moment kunt vrijspelen. 

Het spelmateriaal is functioneel maar zal geen monden doen openvallen aan tafel. 

Dominique

 

Starfighter

Ystari Games (2015)

Stéphane Baudin

2 spelers vanaf 12 jaar

30 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 8,81

 

 

19:48 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: starfighter |  Facebook |

01-09-15

Oranje!

Mottainai

In Mottainai, een kaartspel voor 2 tot 3 spelers - 4 tot 5 als u twee exemplaren met elkaar combineert - bent u een Boeddhistische monnik die in een voortdurend nu-moment, en met veel liefde voor de handeling op zich, spulletjes maakt. Denk onder andere aan zwaarden, vazen, waaiers, vliegers, fluiten, tapijten, maskers, beeldjes, poppen, Go setjes, shuriken, theepotten, sokken, vlaggen, eetstokjes en dobbelstenen. Het is maar een greep. En als u echt in vorm bent durft u zich zelfs wagen aan het schrijven van een gedicht. Al deze spullen worden aan vooral in het verleden of de toekomst levende toeristen verkocht, al probeert u ze tijdens de verkoop toch ook even in het nu-moment te houden. Lang genoeg althans om ze hun Visa code te laten ingeven. Spullen die u niet verkoopt stelt u tentoon in uw galerij.

Andere monniken, schrijvers, kleermakers, pottenbakkers en smeden helpen u naar de overwinning. Dat is prima want zij hebben elk een speciale eigenschap die er zeer toe doet. 

Doel van het spel: zoveel mogelijk punten te scoren door het resultaat van uw noeste arbeid in uw souvenirwinkeltje of uw galerij onder te brengen. Het aantal spullen dat u oplevert bepaalt tevens het speleinde, als de leeglopende trekstapel u niet voor is tenminste. Met wat geluk en speltechnisch inzicht scoort u nog extra punten voor verkochte spullen en voor de helpers die u tijdens uw nobele taak hebben bijgestaan.

Binnen de 30 minuten weet u of u alles uit uw nu-moment hebt gehaald of niet.

Verliest u? Geen nood, een Boeddhistische monnik geeft niet om winst of verlies, het is het spelen op zich dat primeert.

Hijs u alvast in uw oranje monnikskleed want:

Carl Chudyk. Say no more.

Mottainai is een extreem gecondenseerde versie van Glory to Rome. Dat alleen al doet u opveren van vreugde.

Elke van de 54 kaarten in Mottainai is uniek geïllustreerd. U moet wel voor de grafische vormgeving zijn maar m.i. is deze hier meer dan geslaagd.

Elke van de 54 kaarten in Mottainai heeft ook nog eens een unieke eigenschap die op vast bepaalde momenten ('s ochtends, 's middags, 's nachts, bij een bepaalde handeling of bij de eindtelling) wordt geactiveerd. Daar kunt u heel wat speltechnische en leuke voordeeltjes mee doen.

Daarbovenop kunt u elke kaart ook nog eens gebruiken als personeel. Materiaal nodig om uw spulletjes in elkaar te zetten? Even de pottenbakker erbij halen. Nood aan meer ideeën? De kleermaker is altijd in voor een partijtje brainstormen - bidden helpt trouwens ook. Nood aan kwalitatieve snelheid? De smid heeft er het juiste profiel voor.

En alsof dat nog niet genoeg is heeft elke kaart in Mottainai ook nog eens een potentieel driedubbele multifunctionele extra output. Maakt u er een helper van? Een grondstof? Of gaat ze gelijk in de verkoop? De keuze is aan u.

Mottainai is erg compact en kan dus overal mee naartoe, zelfs naar het Verre Oosten.

U levert zich liever helemaal over aan de Westerse consumptiechaos want:

Zen? Ik dit spel? Ik dacht het niet. De keuzestress is enorm. Als u helemaal tot rust wil komen raad ik u eerder Tokaido aan. Zit u gelijk ook op hetzelfde continent, en in Tokaido hoeft het allemaal niet zo nodig.

Mottainai heeft enkele speltechnische concepten waarmee u in het begin zult worstelen. De ondersteunings- en dekkingsregels - ik vertaal even vrij uit het Engels -, gecombineerd met de actiemogelijkheden en die dan weer eens gecombineerd met de kaarteigenschappen maken dat u enkele oefenpartijtjes moet inlassen. Om erin te komen, om te weten waarmee u eigenlijk bezig bent.

U kent dat soort spellen wel, spellen waarin er in uw bovenkamer een knop om moet. In Mottainai moet er een hele batterij om. Er zijn - we kunnen hen geen ongelijk geven - spelers die daarop afknappen.

Voor u uw favoriete spellenwinkel binnenstapt moet u wel even oefenen op de uitspraak.

En wil u na een langere tijd weer eens een partijtje organiseren zult u toch weer naar dat op het eerste gezicht eenvoudige regelboekje moeten grijpen. Met die schattige motten. Dat dan weer wel.

Dominique

 

Mottainai

Asmadi Games (2015)

Carl Chudyck

2 tot 3 (tot 5 met twee exemplaren) spelers vanaf 13 jaar

15 tot 30 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 7,30

 

19:32 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: mottainai |  Facebook |