26-08-15

Met dat ravenzwarte haar van je..

Nevermore

In Nevermore, een themaloos kaartspel voor 3 tot 6 spelers, probeert u elke ronde al draftend een lekker handje van 5 uit te bouwen waarmee u later overwinningspunten kunt binnenhalen, tegenstanders kunt aanvallen, helende krachten kunt aanspreken en witte en zwarte magiekaarten kunt verwerven. 60 kaarten in 5 soorten zorgen daarvoor: harten (helen), dolken (aanvallen), stralen (witte magiekaarten trekken), bekers (overwinningspunten) en Raven (van alles een beetje, maar die zwarte magiekaarten smaken toch het lekkerst).

Of u uw actie mag doen hangt af van het aantal kaarten die u per soort uitspeelt en het aantal van dezelfde soort die de speler op de tweede plaats op tafel heeft neergelegd. Is dat verschil extreem groot mag u als kers op de taart de speciale eigenschap van het symbool op de kaart gebruiken. Die speciale eigenschappen zijn, geloof me vrij, niet niks.

Uw doel: als eerste 6 overwinningspunten verzamelen of als enige niet-raaf aan tafel zitten. U verandert onmiddellijk in een raaf als u geen levenspunten - u wordt geboren met 5 levens - meer op uw conto hebt staan. Levens en overwinningspunten worden gesymboliseerd door sfeervolle gele en paarse houten blokjes.

Krijg onmiddellijk vleugels want:

Wat draften betreft rijdt Evermore duidelijk in de kopgroep. En het is draften in het kwadraat hier want uit uw hand van 5 gaan er elke beurt gelijk 3 naar uw klinker- of rechterbuur, dan 2 en dan 1. Ga er maar eens aanstaan, al 3 kaarten moeten weggeven aan het begin van elke ronde. Dat hakt er lekker in.

Er gebeurt heel veel in Nevermore, zoveel dat geen enkele beurt saai wordt.

Nevermore is met elk opgegeven spelersaantal even goed.

Nevermore zit boordevol interactie en het is interactie van de betere soort.

U bent nog steeds op zoek naar de Heilige Graal die 'uitmuntend met drie spelers' heet.

Als raaf kunt u erg leuke dingen doen. Met uw scherpe snavel andere spelers schade toebrengen bijvoorbeeld, of door slim spelen plots weer in een menselijke gedaante transformeren waardoor u gelijk weer meedoet voor de eindwinst. Of de extreme eigenschappen van de zwarte magiekaarten op uw concurrenten loslaten.

Nevermore verrast vanaf ronde twee elke keer opnieuw door de willekeur waarmee de actierondes worden aangesneden.

De kwaliteit van het spelmateriaal is uitmuntend. Lang geleden dat ik nog zo'n lekker aanvoelende  kaarten in mijn handjes hebt gehad.

Als u Nevermore winnend afsluit mag u uzelf fier op de borst kloppen. Slimheid en subtiliteit tijdens het spelen zijn immers absolute voorwaarden om dit spel te kunnen winnen. Los daarvan hebt u te allen tijde het gevoel dat u het spel winnend kunt afsluiten.

Blijf lekker op de begane grond want:

Dit spel smeekt om een overzicht van de kaarteigenschappen. U moet tijdens uw eerste spellen teveel teruggrijpen naar de spelregels.

Nevermore is niet zo snel aangeleerd als men u op BGG wil doen geloven.

Sommige magiekaarten zijn frustrerend irritant. Niet dat ze het spel helemaal uit balans trekken maar een 'Deny' die vlak voor uw ultieme slag vrolijk uw richting uit komt waaien kan uw humeur ver beneden het vriespunt jagen. 

Nevermore kan op een half uurtje gespeeld zijn, maar heeft soms ook een uurtje of twee nodig om weg te vliegen. Uw planning kan daaronder lijden.

Dominique

 

Nevermore

Smirk & Dagger Games (2015)

Curt Covert

3 tot 6 spelers vanaf 14 jaar

45 tot 60 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 7,74

 

15:05 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nevermore |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.