11-08-15

Laarkomen

Viceroy

Ik hoed mij altijd voor speldozen van waarop middeleeuw- of renaissance-achtige figuren mij met een zeer ernstige blik aanstaren. Meestal is de speltechnische inhoud van die dozen even droog als het achtereind van een geobstipeerd varken. En droogheid is wel een van de ergste rampen die mij kunnen overkomen aan een speeltafel.

Viceroy werd door mij dan ook met grote omzichtigheid benaderd.

Onterecht, zo bleek.

In dit kaartspel voor 1 tot 4 spelers, zich afspelend in de wereld van Laar, bouwt u een piramidaal - neem dat gerust letterlijk - machtsbolwerk uit dat wordt bevolkt door allerhande creaturen, van normaal tot op z'n zachtst gezegd ietwat eigenaardig. Waar ze komen te liggen heeft belang, niet in het minst door de synergie met andere personages. U vaardigt ook wetten uit door deze een plaatsje in uw piramide te geven. Ook deze wetten gebruikt u uiteraard in uw eigen voordeel, hetzij tijdens het spelen, hetzij bij de eindtelling. En ook hier speelt de synergie met andere kaarten een belangrijke rol.

Van zodra u bouwt krijgt u wat toegestopt, afhankelijk van de verdieping waarop uw kaart zich bevindt. Dat kan een gratis kaart van de trekstapel zijn, edelstenen, naakte punten, wetenschapsfiches, magiefiches, schildfiches, zwaardfiches, bonusfiches en - als u geluk hebt - een 'oneindige edelsteen' die u kunt gebruiken in de bouwfase. 

De fiches gebruikt u vooral om met setjes te scoren bij de eindtelling, maar ook om te krijgen wat u wil tijdens de biedfase (zwaardfiches), tegenspelers punten af te pakken bij de eindtelling (zwaardfiches) of u daartegen te verdedigen (schildfiches), of om extra edelstenen te krijgen wanneer u past (wetenschapsfiches).

Met uw starthandje van 4 gaat u niet ver komen, u gaat dus voor extra personages en wetten moeten gaan. Dat doet u door te bieden op een aanbod dat elke ronde - er zijn standaard 12 rondes - wordt aangevuld. Of door ze soms gewoon van de trekstapel te trekken wanneer u bepaalde personages of wetten aan uw piramide toevoegt. Bieden doet u met edelstenen in vier kleuren.

Uw piramide vergroten - u mag tot 5 hoog - doet u in de ontwikkelingsfase, waarin u tot drie keer de kans krijgt uw piramide uit te bouwen. Ook dat kost edelstenen en de kostprijs is afhankelijk van op welke verdieping u de personagekaart onderbrengt, hoe hoger hoe duurder. Wetkaarten inbouwen kost u niets. Uiteraard kunt u alleen maar hogerop als u een degelijke basis voorziet.

Het speleinde dient zich meestal aan na de 12de ronde, waarna u de eindtelling aanvat. Dat doet u aan de hand van een functioneel scoreblaadje.

Leen even dat prachtige harnas van de plaatselijke toneelvereniging want:

Viceroy is een van die zeldzame euro's die nog eens tonen hoe het écht moet.

Viceroy is een mengeling van een puzzel, een puntengenerator, een biedsysteem, een opbouwspel, een setjesverzamelaar en een grondstoffen- en kaartenmanager. Liefhebbers kunnen indien gewenst ook onderhandelingselementen aan het spelgebeuren toevoegen. Het moet al heel hard gaan als u met geen van deze elementen enige affiniteit voelt.

Viceroy is geënt op een eenvoudig regelwerk, kent een korte opzettijd en is door de willekeurige samenstelling van basisstapel en trekstapels altijd weer anders.

Viceroy heeft een biedsysteem dat voor ondergetekende, een notoir biedhater, toch makkelijk te verteren valt.

Viceroy biedt u meerdere wegen naar de overwinning. En bij elke sessie zal uw wandelweg er anders uitzien.

De illustraties op de personagekaarten zijn allemaal uniek en, zonder overdrijven, heel erg mooi.

Viceroy heeft een interessante solovariant in de aanbieding.

U bent een tacticus, geen strateeg.

Ga liever achter de knappe hoofdrolspeelster van het plaatselijke toneelgezelschap aan want:

Staat hier ergens een vuilnisbak? Prima, dan kan het concept thema daar gelijk in.

Als u zichzelf wil bedelven onder een puntenlawine gaat u toch liever voor een spel van Herr Feld.

U bent een strateeg, geen tacticus.

U moet oppassen voor twee irritante wetkaarten in het spel, Referendum (een Kickstarter extra) en Barter Policy. Deze lieverdjes kunnen het spel aanzienlijk uit balans trekken.

U bent toch vooral op uw eigen eilandje bezig in die wereld van Laar. De interactie in dit spel is eerder beperkt.

Viceroy kan langer duren dan goed voor is voor u, én voor het spel.

Dominique

 

Viceroy

Hobbyworld (2014)

Yuri Zhuravlev

1 tot 4 spelers vanaf 12 jaar

45 tot 60 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 7,26

 

12:33 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: viceroy |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.