04-08-15

Lief dagboek,

Discoveries

Nu ik terug thuis ben vanuit de vakantiebestemming Mordor - u mag dat quasi letterlijk nemen, ik ben echt blij dat ik nog leef - wordt het hoog tijd de tekstverwerker weer ter vingertop te nemen en mijn spelbesprekingen weer vlot te trekken.

Het is te zeggen, tekstverwerker is niet echt het juiste woord. Een op ambachtelijke wijze in- en aangevuld dagboek, met leer ombonden, komt meer in de buurt.

In het spel dat ik nu bespreek bevind ik mij immers, samen met enkele collega-expeditieleden, in het onherbergzame Noord-Amerika anno 1803. Door president Jefferson erop uit gestuurd om een en ander in kaart te brengen. Fauna, flora, waterwegen en bergpassen moeten zo snel mogelijk op geschrift en onderwijl sluiten we ook nog eens vriendschap met en maken we dankbaar gebruik van de knowhow van indianenstammen die het uitgestrekt land bevolken.

En alles wat we ontdekken tekenen we dus mooi op in ons dagboek.

Om dit spel te winnen volstaat het op het einde het meest gestoffeerde dagboek voor te leggen. Punten scoort u door ontdekkingen te doen, setjes van planten- en diersoorten te verzamelen en contacten te leggen met indianenstammen.

Dat doet u allemaal al dobbelend, met 5 zeszijdige, speciale dobbelstenen in uw kleur en - als u het slim speelt - occasioneel met de grijze neutrale en zelfs die van uw tegenspelers. U mag dan wel in dezelfde tent slapen 's nachts, u en u alleen zult president Jeffersons aandacht opeisen bij uw terugkeer. Met het meest uitgebreide verslag.

De dobbelstenen dragen symbolen: hoefijzers (1), een sierlijke letter A (2), voetsporen(2) en een verentooi (1). Afhankelijk van wat u dobbelt voegt u deze dobbelstenen toe aan actievelden op uw persoonlijk spelersbordje en, als daar expliciet wordt om gevraagd, ook op het centrale spelbord aan de rechter- of linkeroever van de rivier die u volgt. Daar liggen ze dan grijpklaar voor uw tegenspelers en misschien ook voor uzelf. Als u niet te lang wacht om aan dobbelsteenrecuperatie te doen tenminste.

U hebt altijd een gebiedskaart voor u openliggen en u probeert de rivieren en bergpassen daarop in één beurt volledig te doorkruisen. Die kalligrafische A op de dobbelstenen dient als afsluiter van deze actie - u schrijft in uw dagboek - en u hebt meestal meerdere beurten nodig om het hele gebied in kaart te brengen.

Papt u aan met indianen is de kans groot dat ze u zullen helpen. Lees: ze maken uw actiemogelijkheden interessanter - geven u bijvoorbeeld extra neutrale dobbelstenen - en uw leven aanzienlijk aangenamer. Daarbovenop wordt uw interesse in hun leefgewoonten op het einde van het spel, zoals u later zult merken, extra beloond.

Tijdens uw beurt kunt u ervoor kiezen om uw eerder gedobbelde stenen aan actievelden toe te wijzen of dobbelstenen te recupereren, waarna u deze opnieuw dobbelt. U kunt ervoor kiezen alle dobbelstenen op een van de oevers de uwe te maken of uw kleur dobbelstenen, waar ze zich ook bevinden, naar uw eigen voorraad terug te halen. Dat is erg interessant als uw tegenspelers die ondertussen aan hun actievelden hebben toegewezen. Een pad in de expeditiekorf zetten heet dat in het jargon.

Dobbelen doet u dus niet elke beurt, maar enkel en alleen als u een extra dobbelsteen aan uw voorraad toevoegt bv. door het opzoeken van een indianenstam, of een recuperatie actie. Wie Nations: the Dice Game al eens aangesneden heeft weet wat ik bedoel.

De gebieden die u doorkruist (kaarten) voegt u na het volledig in kaart brengen ervan toe aan uw dagboek. Daar scoort u op het einde lekker mee. Slaagt u erin nog een tweede gebied uit het open aanbod in dezelfde beurt te doorkruisen mag u zich gelijk aan een extra beurt wagen. Wat u aan uw dagboek toevoegt houdt u lekker geheim door het af te dekken met een kaftfiche. Daarop staan als geheugensteuntje de bonuspunten die u op het einde van het spel kunt verdienen.

Dat einde dient zich na ongeveer een uurtje aan en het wordt in gang gezet van zodra de exploratie zone van de speler die aan de beurt is niet kan worden aangevuld.

U telt de naakte punten van de kaarten die u hebt verzameld op, voegt daarbij de puntenwaarde van de setjes fauna en flora en evalueert tenslotte hoeveel tipi's de spelers in hun dagboek hebben vermeld, want die leveren ook nog bonuspunten op. De speler met de meeste punten wint.

Lewis & Klerk

Is het schrijven in een dagboek nu niet bepaald dé bezigheid waarop u zit te wachten als u zich aan een speeltafel zet, u zou hier toch eens moeten naar kijken.

Discoveries is immers een prima dobbelspel met meer dan voldoende diepte. Het (vooruit) plannen van uw acties, het goed in de gaten houden van wat het open aanbod van gebieden en indianenstammen te bieden heeft, het timen van het recupereren van dobbelstenen - een zéér leuk speltechnisch gegeven en bij momenten o zo verleidelijk - zorgen voor meer dan genoeg prikkeling van uw grijze hersencellen.

Ook het feit dat niet alle kaarten worden gebruikt - er gaan er bij spelaanvang altijd minstens 5 uit - zorgt voor een leuke spanningsboog.

Het taalonafhankelijke spelmateriaal is dik in orde, de illustraties zijn prachtig en de spelregels laten geen vragen open. Het kon allemaal wel in een kleinere doos.

Had u een beetje moeite met de stroperigheid van Lewis & Clark en het feit dat in dat spel de overwinnaar niet zelden al enkele beurten voor het einde bekend was, u krijgt met Discoveries een prima herkansing. Wat mij betreft is dit spel dan ook het betere van de twee en zowel geschikt voor zowel de ervaren als de beginnende ontdekkingsreiziger.

Ontdekken maar, medespeler!

Dominique

 

Discoveries

Ludonaute / Asmodee (2015)

Cédrick Chaboussit

2 tot 4 spelers vanaf 14 jaar

60 minuten

 

Score op de Plak-o-Meter: 7,73

 

11:13 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: discoveries |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.