29-03-15

Welkom, schorem!

Villagers & Villains

Soms is het goed 'the cult of the new' even te laten voor wat het is en het verleden in te duiken.

Zo trok ik onlangs een doosje uit 2011 uit de kast, speelde enkele keren met de vrolijke en uitdagende inhoud en was daar zo tevreden over dat het onmiddellijk promoveerde naar mijn Prozac kast.

Ik heb het over Villagers & Villains, een worp van Studio 9 Games.

In dit kaart/dobbelspel voor 2 tot 5 spelers staat u als burgervader aan het hoofd van een klein stadje, ergens in de middeleeuwen. Een vrolijke Game of Thrones setting zeg maar.

Makkelijk zat, hoor ik u denken. Af en toe iedereen trakteren, een steekpennetje hier en daar, veel ja knikken en nee denken en geregeld met de schaar door een lintje. Moeilijk kan dat niet zijn.

Niet zo in het stadje waar u de plak zwaait. De voorspoed wordt er namelijk aanzienlijk bezwaard door allerlei geteisem dat zich geroepen voelt uw peis en vree constant te verstoren. Met de nadruk op constant. 

Wat u enigszins troost biedt is het feit dat niet alleen uw stadje wordt geviseerd maar ook die van de naburige stadjes, die worden bestuurd door uw tegenspelers.

Wat ook in uw voordeel speelt is dat u het geteisem al van verre ziet aankomen waardoor u het, mits wat inzet van gezond ambtelijk inzicht gekoppeld aan een beetje geluk, kunt doorschuiven naar uw naaste concurrenten. Want aan dezelfde einder als van waar het schorem oprukt doemen ook al de contouren op van de megalomane bouwprojecten waarmee u uw stad wil verrijken, alsook de brave burgers die ze bij de oplevering ervan zullen betrekken.

Schorem? Denk onder andere aan bandieten, occultisten, heksen, ondoden, gigantische vleermuizen, trollen, troglodieten, sirenen, smokkelaars, orks, kwaadaardige elfen, spionnen, draken, ziekteverspreiders, oplichters, fanatici, slangenmensen, bedelaars, reuzenratten, dieven, piraten, dronken helden, bureaucraten (kan het erger?) en - beheer uzelf, burgervader - een occasionele nymfomane.

Bouwprojecten? U wordt al helemaal opgewonden als u denkt aan brood en spel arena's, kathedralen, molens, uitkijktorens, havens, apotheken, paleizen, kazernes, winkels, smederijen, overdekte marktplaatsen, tavernes, stallen, tolhuizen, gevangenissen, tempels, mijnen, theaters, forten, universiteiten, boerderijen, rechtbanken en woonwijken.

Brave burgers? U ziet de rijen stemgerechtigden bij de volgende burgemeestersverkiezingen al voor u: bankiers, gildeleden, smeden, handelaars, doodgravers, herbergiers, alchemisten, archeologen, steenkappers, leraars, mijnwerkers, gokkers, tollenaars, timmerlieden, edelen, priesters, artiesten, boeren, vissers, het houdt maar niet op.

Voor het bevolken van uw stad schenkt u ook speciale aandacht aan de snuiters die het schorem van hierboven, al dan niet rechtstreeks, kunnen aanpakken. Ridders, wachters, rechters, soldaten, huurlingen, helden, verkenners, tovenaars, illusionisten, wetenschappers, dwergen en premiejagers. Het is maar een kleine greep uit de personeelspool waaruit u kunt plukken.

Die einder waaruit u het schorem, de bouwsels, de brave burgers en de ordehandhavers haalt moet u zich voorstellen als een rij kaarten. Daaruit haalt u wat u voor uw stadje nodig hebt en ze wordt gewoon van de trekstapel getrokken, 6 kaarten in totaal.

In steeds dezelfde volgorde rekruteert u, verdedigt u, ondergaat u eventuele plunderingen, krijgt u inkomsten, bouwt u en huurt u in. Het afsluiten van een ronde doet u door fictief te drukken op een herstart knop.

Rekruteren doet u door een kaart aan te wijzen in de uitlage en vervolgens te dobbelen met de zeszijdige dobbelsteen. De kaart het verst van de trekstapel staat voor de 1, de kaart het dichtst bij de trekstapel voor de 6. Dobbelt u gelijk of hoger dan de positie van de door u gewenste kaart mag u ze op hand nemen. U kunt een goudstuk inzetten voor elke keer dat u opnieuw wil dobbelen, maar u moet dat doen voor u begint te dobbelen. Faalt u moet u verplicht de eerste kaart van de uitlage op hand nemen. Moet u een bedreiging nemen - u kunt daar ook bewust voor kiezen, waarom u dat zou doen leest u verder - gaat deze niet in uw hand maar regelrecht naar uw stadje, dat zich voor u op tafel bevindt.

Vervolgens moet u alle rampspoed die uw stad bedreigt een voor een zien af te slaan door hun bedreigingsniveau te dobbelen. U doet dat met de zeszijdige dobbelsteen. U kunt hierbij de hulp inroepen van de schorembestrijders van hierboven. Lukt het gaat de bedreiging in kwestie naar uw hand, alwaar ze voorgoed blijft zitten en op het einde van het spel extra punten kan opleveren. Vrijwillig kiezen voor tegenslag kan dus lucratief zijn.

Niet verslagen aanvallers gaan in de plunderfase (een deel van) uw schatkist leegroven. Liggen ze er nog op het einde van het spel moet u ook vrezen voor puntenverlies.

Na de plunderfase is het gelukkig tijd voor de inkomstenfase, waarin uw burgers door hun activiteiten extra goudstukken genereren.

Die goudstukken gaat u dan weer gebruiken om te bouwen, nieuwe burgers aan te trekken of personeel in te huren.

Het indrukken van de herstart knop houdt in dat u de kaarten in de uitlage aanvult - het schorem blijft gewoon liggen! - en een nieuwe spelbeurt aanvat.

Het spel eindigt van zodra een speler 9 kaarten in zijn stad heeft liggen, rampspoedkaarten inbegrepen, op het einde van de bouwfase. Uw punten bestaan uit de bouwwaarde van de kaarten in uw stad, 3 punten als u op het einde van het spel de 'angry mob' kaart nog op hand hebt (deze tijdens het spel inzetten helpt dan weer heel erg tegen zware rampspoed), 2 bonuspunten voor de speler met de meeste helden in zijn of haar stad, 1 bonuspunt per rampspoedkaart voor de speler die er het meeste van op hand heeft, 3 punten voor de burgervader met de meeste kaarten in zijn stad, 2 punten per paartje in de stad (denk bijvoorbeeld aan een smid en zijn smidse). Ook voor de tweede speler in rang worden er nog bonus punten uitgedeeld.

De speler met de meeste punten wint.

Elk nadeel heb z'n voordeel. 

Wat Villagers & Villains zo extreem leuk maakt zijn de 100 unieke kaarten met elk hun eigen specifieke eigenschap, de hilariteit die ontstaat tijdens het dobbelen, het managen van uw rampspoed (al dan niet gewild) die u alsnog de overwinning kan opleveren als u het slim speelt en het feit dat u altijd betrokken bent in een speelbeurt. Van wachttijden is nauwelijks sprake en als u al eens moet toekijken doet u dat met veel plezier en aandacht.

Elk nadeel heb z'n voordeel, de legendarische uitspraak van Johan Cruijff, was het eerste wat me te binnen schoot toen ik de spelregels las. U hebt in eerste instantie de neiging om die negatieve kaarten te ontwijken maar ze geven u ook de kans het spel winnend af te sluiten. Dat zorgt voor de nodige dilemma's, maar ook voor interessante mogelijkheden. Waarom eens niet gokken op dat mooie paleis in rangorde 5, als u weet dat u die weerbarstige elf op plaats 1 toch gegarandeerd inmaakt en daarmee de weg naar die mogelijke interessante bonus op het einde van het spel inslaat?

Villagers & Villains is ook niet bepaald verstoken van humor. De illustraties, door de spelbedenker zelf gemaakt trouwens, zijn erg leuk, thematisch goed gedaan en ze zorgen er mee voor dat er een erg positief sfeertje aan tafel ontstaat.

En dan die dobbelfase, de leukste fase van een ronde. Hoe heerlijk schuddebuikend u van uw stoel afdondert als een van uw tegenspelers niet niet dobbelt wat hij had willen dobbelen en die 'cursed land' kaart in zijn stad moet leggen.   

En wat een heerlijk schizofrene kaart is die bureaucraat toch. Het is een slechterik en hij gaat elke ronde met een deel van uw inkosten aan de haal, maar als u hem niet verslaat - u moet hem elke ronde proberen te verslaan en hij heeft een sterkte van 5 - levert hij op het einde van het spel u zomaar 3 bonuspunten op. Zo zit dit spel vol leuke nuances en interessante combo's.

Vergis u echter niet, als u wil winnen moet u wel nadenken over wat en wie er in uw stad komt te liggen. De paartjes- en de heldenbonus zijn ook niet te versmaden en het creëren van een goudgenerator - de enige grondstof in het spel - kan ook zeer de moeite lonen, vooral als u naar de naakte punten van de belangrijke gebouwen en hun bewoners neigt. Waarmee ik wil aantonen dat er meerdere wegen naar de overwinning leiden.

Het spelmateriaal is dik in orde. U krijgt zelfs een groot scoreblok meegeleverd waarmee u op koude winteravonden, gezeten bij het haardvuur, uw roemrijke overwinningen nog eens kunt herbeleven.

Moest u dit overwegen aan te schaffen raad ik u ook gelijk de Borderlands uitbreiding aan. Die bestaat uit 22 kaarten die het basisspel nog extra kruiden.

U moet Villagers & Villains inslaan als u graag lacht, houdt van San Juan, kickt op heel korte spelregels, kirt van genot bij het vooruitzicht op een spannende eindtelling, confrontaties met een onwillige zeszijdige dobbelsteen niet uit de weg gaat, in elke tegenslag ook voorspoed ontwaart, graag moeilijke afwegingen maakt, uw tegenstanders op snelheid pakken een uwer specialiteiten is, ook regelmatig met z'n tweeën speelt en graag meer partijtjes na elkaar van hetzelfde spel speelt.

Ze zijn zeldzaam, spellen waarbij ik een hele sessie met een brede glimlach zit te verliezen. Zulke dingen moet je koesteren.

U zou dat ook moeten doen.

Een mooie ronde 8 op de Plak-o-Meter.

Dominique

 

Villagers & Villains

Studio 9 Games (2011)

C. Aaron Kreader

2 tot 5 spelers vanaf 9 jaar

30 tot 60 minuten

 

13:48 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: villagers & villains |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.