11-01-15

De 'De Tafel Plakt!' Awards 2014: deel 11

Thematische spel van het jaar

EVOLUTION (North Star Games, LLC)

Niet 'Dead of Winter: A Crossroads Game' - die is wel runner-up - maar Evolution, medespeler, is het best geslaagde thematische spel van het jaar.

In dit kaartgestuurde Darwiniaanse evolutiespel draagt u er zorg voor dat de soorten die u werden toevertrouwd zich zo efficiënt mogelijk ontwikkelen, met als enige doel overleven. Die ontwikkeling slaat zowel op hun vaardigheden als hun toename in aantal en omvang.

Dat houdt u allemaal mooi bij op de persoonlijke bordjes waarop u per soort het aantal en omvang per soort die u beheert bijhoudt, die ook nog eens worden gekoppeld aan maximaal drie eigenschappen die hier door kaarten worden gesymboliseerd.

Eten is de kern van de zaak want daar scoort u het gros van uw punten mee. Voedselfiches, zowel groenvoer als vlees, zorgen daarvoor. Hoe meer u eet, hoe meer u scoort. Planteneters, de hippies uit het pak, komen het makkelijkst aan eten. Dat kan elke ronde meestal spontaan, met een beetje invloed van de spelers, aan de waterkant zomaar worden opgepikt.

Maar de carnivoren, medespeler, dat is een hele andere zaak. Die hebben het niet zozeer gemunt op gezonde flora, maar eerder op dat wat die gezonde flora heeft opgegeten. Wees  als planteneter dan ook heel erg op uw hoede als een tegenspeler plots scherpe snijtandjes begint te vertonen.

Ze werpen alles in de strijd om de planteneters een kopje kleiner te maken, die carnivoren. Hinderlagen leggen en jagen in groep bijvoorbeeld, daar zijn ze goed in. Gelukkig jagen ze alleen op wat kleiner is dan henzelf zodat de planteneters mits wat geluk en gezonde eetlust hen steeds een stapje voor kunnen blijven. Die planteneters hebben daarbovenop ook zo hun eigen ontwikkelingsstrategieën zoals het formeren van pantsers, hoorns, intelligentie, klimvaardigheden, samenwerking, lange nekken, defensieve kuddevorming, extreme vruchtbaarheid, hamsteren, symbiose en waarschuwingssignalen. Jammer genoeg evolueren de carnivoren mee. Ik wens u dan ook veel geluk als u tegenover een carnivoor met klimvaardigheden en een meer dan gemiddelde intelligentie komt te staan die het jagen in groep tot in de perfectie beheerst.

U kunt ervoor kiezen om voor louter planteneters of carnivoren te gaan of beide onder uw hoede te nemen. Eender wat u doet, u kent maar één levenswijsheid: eten of gegeten worden. Eten betekent scoren, gegeten worden betekent punten verliezen. U hebt al begrepen dat een carnivoor met een goedgemikte maaltijdaktie zowel kan scoren als punten kan afpakken. Dubbele winst heet dat.

Scoren doet u op het einde van het spel ook nog met uw uitgespeelde vaardigheden en met de grootte van de populatie van uw overlevende soorten.

The origin of themes

Had Darwin nog geleefd, dit spel had zeker tussen zijn naslagwerken op het schap gestaan. Prachtig en veel materiaal wordt hier aangeleverd, van de waterpoel over de voedselfiches naar de soortbordjes, de kaarten en het glossy spelregelboek en de al even glossy overzichtsfiches. Om over de stoffen 'maagzakjes' nog maar te zwijgen. Blijkbaar met liefde gemaakt en met oog voor detail.

De regels in dat glossy regelboek zijn de eenvoud en overzichtelijkheid zelve en ze laten geen vragen open. U legt dit spel ook zo uit. Winnend het evolutieve strijdtoneel verlaten is dan weer een heel ander paar mouwen.

De aanleiding voor deze Award is dat het thema zo goed verweven is met de speltechnische omzetting dat u zich als het ware een ontwikkelende soort waant, voortdurend met dat koppie heen en weer speurend naar voedsel en - laat ons niet om de pot heen draaien - gevaar. Zit er een carnivoor in het spel of is er eentje op komst? Want waarom vervangt die lieve langnekkige planteneter plots twee van zijn vaardigheden? Dat is ook zo leuk aan dit spel. Tijdens uw beurt mag u de eigenschappen van uw soorten immers naar believen en gedekt verdelen. Maak niet de fout deze fase simultaan uit te voeren om tijd te winnen. Het is heel belangrijk dat u uw tegenspelers heel goed in de gaten houdt, ook al spelen ze hun kaarten gedekt. Waar ze hoeveel kaarten uitspelen is belangrijk en al helemaal als ze beginnen te wisselen, evolueren zeg maar.

Meer nog, u kunt van planteneter evolueren naar carnivoor en weer terug en het is interessant om uit te zoeken hoe u de verschillende eigenschappen bij de verschillende soorten die u onder uw hoede hebt op elkaar kunt laten inwerken. Met waarschuwingssignalen bijvoorbeeld kan een soort andere soorten beschermen, of door samenwerking kunt u meerdere soorten op hetzelfde moment laten eten (handig als de groenvoeding beperkt is). Met symbiose kunt u een kleinere soort dan weer tegen carnivoren beschermen. Klimmen is ook handig als u uit de buurt van carnivoren wil blijven, al moet u opletten dat ze deze vaardigheid later in het spel niet van u gaan afkijken.

Meerdere wegen leiden naar de overwinning en u kunt zowel met uitsluitend planteneters als carnivoren of een gemengde strategie winnen. Goed kunnen jongleren met grootte en populatie kan ook wonderen doen. Bij alles wat u doet moet u wel één gedachte in het achterhoofd houden: hoe meer ik kan eten voor dat een ander kan eten, hoe beter. Klamp u daaraan vast en u hebt een kans.

Ontwerpers die zich hebben voorgenomen een spel te maken waarbij het thema en de speltechnische omzetting naadloos in elkaar overvloeien raad ik aan eens een nadere blik op dit spel te werpen. Dan wordt Evolution voor hen als het ware 'The Origin of Themes'.

Mijn spelersgroep, die toch al heel wat achter de kiezen heeft als het over spellen gaat, was onmiddellijk verliefd op dit spel en er wordt steeds weer naar gevraagd. Zelf moet ik ook toegeven dat ik tijdens het dagdromen regelmatig afdwaal naar de woeste wildernis om aldaar mijn aanpak voor de volgende sessie mentaal voor te bereiden. Tot nu toe, mijn spelvrienden zijn hierbij gewaarschuwd, maken carnivoren een belangrijk deel uit van mijn droomgedrag.

De vijl voor mijn hoektandjes is al besteld.

Dominique

 

Evolution

North Star Games, LLC (2014)

Dominic Crapuchettes / Dmtry Knorre / Sergey Machin

2 tot 6 spelers vanaf 10 jaar

60 minuten

 

 

21:45 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) | Tags: evolution |  Facebook |

Commentaren

Toch een rare titel voor dit spel hoor. Niks evolutie, je reinste creationisme is het!

Gepost door: Marcel | 12-01-15

yepp ben der fan van..

Gepost door: boekhouder Rotterdam | 21-06-15

De commentaren zijn gesloten.