04-01-15

De 'De Tafel Plakt!' Awards 2014: deel 4

Conflict van het jaar

SEPTIKON: URANIUM WARS (HOBBY WORLD)

Zo begon ik mijn Spiel 2014 voorbeschouwing over Septikon: Uranium Wars:

"In 'Septikon: Uranium Wars', een bordspel voor 2 spelers, baat u een zwaar bewapend mijnstation uit op een asteroïde. Die herbergt namelijk uranium. Een andere maatschappij heeft echter ook haar oogje laten vallen op uw lucratieve graafwerken en - het geeft in elk geval het voordeel van de duidelijkheid - valt u gewoon aan. Dat houdt in dat u al van verre raketten en fotontorpedo's op u ziet afkomen. Gelukkig hebt u nog tijd om uw verdedigingsschilden te activeren en uw agressor een koekje van eigen deeg te geven.

Ondertussen blijft u maar door ontginnen want u hebt uw uranium nodig voor alles wat uw mijnstation draaiende houdt, dus ook voor het aanvallen van uw opponent.

Al het werk laat u aan uw zelf gekweekte klonen over. Zelf houdt u zich bezig met de supervisie vanop uw zwaar beveiligd hoofdkwartier."

De via Kickstarter gepimpte versie - met onder andere 3D clonen, satellieten, ruimteschilden, biodrones, gewone en van een kernkop voorziene raketten en een stapeltje actiekaarten - is ondertussen in de winkels verschenen.

Ik steek maar gelijk van wal, medespeler. Een ab-so-lu-te aanrader.

Uw mijnstation, ingedeeld in vier grote modules, als daar zijn grondstof opslagplaatsen, wapendepots, wapensystemen en productie-eenheden, is dan ook één grote speelplaats voor de agressieve ruimtevaarder.

Vandaar dat men u aan het hoofd van deze onderneming geplaatst heeft natuurlijk. 

De grondstoffen vormen de ruggengraat van uw basis. Zuurstof hebt u, behalve nodig om te ademen, ook nodig om extra klonen te produceren, die u dan weer niet kunt missen omdat zij alle noodzakelijke handelingen beheersen die nodig zijn om de hoger genoemde modules te doen draaien. Meer zelfs, het infiltreren van het mijnstation van uw tegenstander werd ook in hun genetische aanleg geprogrammeerd. Samengevat: zij doen, op bevel uiteraard, alles voor u. Handig. En veilig.

Biomassa kunt u gebruiken om spionnen op uw tegenstander af te sturen en een gerichte aanval op de productiezone - extreem beveiligd - van uw tegenstander uit te voeren.

Uranium is waar het uiteindelijk om draait. Onontbeerlijk als u een kernraket richting overkant wil sturen, maar ook erg handig om uw station van de nodige energie te voorzien. Energie die u nodig hebt om bijvoorbeeld - ik zeg maar iets - uw verdedigingsschilden en laserkanonnen operationeel te houden. En uranium is blijkbaar ook erg lucratief, want het is de inzet van het conflict dat u hier zit uit te vechten.

Metaal hebt u nodig om herstellingswerken aan uw basis uit te voeren. U moet er sowieso van uit gaan dat uw tegenstander gaatjes in uw gebouwen gaat slaan, al dan niet op cruciale plaatsen. Een mobiele eenheid die snel reparaties kan uitvoeren, en over de nodige voorraad herstelmateriaal beschikt, strekt dan zeer tot aanbeveling. Een gouden tip, medespeler: bescherm uw metaal opslagplaats te allen tijde en zorg voor een constante aanvoer.

Satellieten lanceert u enkel en alleen om inkomende projectielen of landingscapsules te neutraliseren of te onderscheppen. Laservuur komt er jammer genoeg wel doorheen.

Schilden houden laservuur dan weer wel tegen, maar gebruiken bij elke activatie energie. En laat nu net het op peil houden van uw energievoorraad een van uw grootste aandachtspunten zijn.

Raketten, al dan niet voorzien van een kernkop, kunnen mits een goede baanberekening en een beetje geluk, aanzienlijke en vooral diepe schade aanrichten in de basis van uw tegenstander.

Biodrones propt u in een landingscapsule, hopend dat ze landen op een strategisch gevaarlijke plaats in het mijnstation van uw tegenstander, bij voorkeur in een van de grondstofopslagplaatsen.

Spionnen doen wat hun naam zegt: infiltreren en spioneren. En slaagt u erin ze te bewapenen met enkele staven dynamiet kunnen ze heel wat schade in de basis van uw tegenstander aanrichten.

Schutters zijn klonen die zich naar het oppervlak van uw asteroïde begeven om vandaar uw aanvallende acties uit te voeren: lasers afvuren, raketten lanceren, biodrones uitzenden, sattelieten en schilden in een baan om uw asteroïde brengen enzovoort.

In principe kan u slechts één actie doen tijdens uw beurt en wat u kunt doen wordt bepaald door de zogenaamde Random Number Generator, lees: het gooien van een zeszijdige dobbelsteen. Die generator zal u regelmatig dwarszitten. het is dan ook zaak uw klonen zodanig te plaatsen en te maneuvreren dat u te allen tijde uw potentiële opties optimaliseert.

U hebt het al begrepen, u hebt enorm veel te doen.

U speelt tot uw tegenstander niet meer kan terugslaan of ootmoedig de handdoek in de ring gooit. U kunt vooraf ook een aantal schadepunten afspreken, waarbij de eerste speler die zoveel schade oploopt deemoedig het hoofd moet buigen. In de spelregels wordt deze aanpak trouwens voor uw eerste kennismakingsspel aangeraden, tot 15 schadepunten meerbepaald.

Medespeler, ik heb nog nooit een spel gespeeld waarvan het spelbord na het openklappen zo overweldigend was - zo overweldigend zelfs dat ik het gelijk weer in de doos wou kieperen - en achteraf zo intuïtief in gebruik bleek. In een wipje hebt u de verschillende functies van uw mijnstation in de vingers en kunt u aan de 'slag'.

Het materiaal waar u mee aan de slag mag is ook niet te versmaden. Vooral de satellieten springen in het oog. Prachtig vormgegeven en heel wat sfeer aan de setting toevoegend, net als de biodrones, uw klonen, de schilden en de raketten. Voor de grondstoffen werden grote gekleurde houten blokjes gebruikt, heel functioneel en overzichtelijk.

Een gouden raad als u dit speelt: geef nooit op! U kunt vanuit een ogenschijnlijke verloren positie terugkomen en alsnog winnen.

Nog leuker wordt dit als u geluidjes maakt bij het afvuren van uw laserkanonnen, het inslaan van uw (kern)bommen of het ontschepen van uw biodrones. Ook voor het activeren van productiemodules heb ik ondertussen een heel eigen geluidspallet ontwikkeld. U zou mijn speciale 'bliep' moeten horen als ik biomassa in zuurstof omzet.

Dominique

 

Septikon: Uranium Wars

Hobby1World / Igrology (2014)

Konstantin Seleznev

2 spelers vanaf 10 jaar

45 minuten

 

 

 

 

 

 

11:40 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: septikon: uranium wars |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.