28-09-14

Spiel 2014: een vooruitblik (deel 18)

Fleet Commander: 1 Ignition (Capsicum Games)

In 'Fleet Commander: 1 Ignition', een scenario gestuurd bordspel voor twee spelers, bent u een interstellaire admiraal - hebt u het uiteindelijk tóch nog ver geschopt - die met zijn van alle moderne wapentuig voorziene ruimtevloot nu voor eens en voor altijd zal laten zien wie de baas is in het heelal.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Een overzichtelijke, maar toch epische strijd in de ruimte? Waar lag uw admiraalsplunje ook alweer?

Hoe gek u ook bent van monsterlijke miniaturen, van ruimteschipminiaturen bent u nog veel gekker.

Dobbelstenen bepalen wat u tijdens uw beurt mag doen (aanvallen, bewegen, verdedigen). U kunt ze zelfs opsparen voor een vernietigende uithaal in een latere beurt. Helemaal uw ding.

Het conflictueuze epos dat zich op uw keukentafel ontvouwt is omwille van het moduleerbare spelbord, de steeds wisselende terreinopbouw (asteroïdevelden en andere hindernissen), de zes wapenssystemen, de vier meegeleverde scenario's en de regels voor beginners en  gevorderden altijd weer anders. Over de eigenzinnige dobbelstenen nog maar te zwijgen.

U zit al jaren tevergeefs te wachten op de eerste uitbreiding van Battleship Galaxies. Deze jongen zou u dat wachten wel eens kunnen doen vergeten. De eerste vier uitbreidingen voor 'Fleet Commander: 1 Ignition' zitten trouwens al in de interstellaire pijplijn.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Capsicum Games voorbij want:

Of dit 'Battlefield: Galaxies', toch nog steeds een beetje uw lieveling in dit genre, van uw keukentafel zal spelen valt nog te bezien.

U hebt het niet zo voor eindeloze vloedgolven van uitbreidingen. U wil een volledig spel in één doos.

U hebt uw traject naar een epische strijd op Spiel 2014 al minutieus uitgestippeld, niet richting Capsicum Games maar linea recta naar Ares Games, alwaar u met graagte veel geld voor 'The Battle of Five Armies' zult neertellen.

U blijft liever met beide voetjes op de grond.

Dominique

 

09:57 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: fleet commander: 1 ignition |  Facebook |

21-09-14

Gelukkig zonder visgeurtje..

Abyss

Ik moet toegeven dat ik geen al te hoge verwachtingen had toen ik Abyss de eerste keer aansneed.

Dat bleek ongegrond.

Want dit spelletje waarin u onderzeese macht nastreeft kon mij wel bekoren.

U zwemt richting macht door het aangaan van allianties, het inhuren van invloedrijke zeeheren die u ook nog eens het voogdijschap gunt over onderzeese gebieden, het bevechten van monsters en het beïnvloeden van de hoge raad.

Allianties bekomt u middels een origineel can't stop systeem waarbij u tijdens uw beurt alliantiekaarten (krabben, inktvissen, zeepaardjes, kwallen en schelpen met waardes van 1 tot 5) open legt en ze vervolgens aanbiedt aan uw tegenspelers. Die moeten u dan parels betalen. U mag zelf pas als laatste kiezen, als de kaart er nog ligt, om de kaart te nemen of door te gaan. Gaat u tot het gaatje moet u de laatst omgedraaide kaart kiezen en u krijgt nog een pareltje erbovenop als compensatie.

Niet gekozen of verkochte kaarten schuiven naar de facties van de allianties in de hoge raad.

U kunt er ook voor kiezen om tijdens uw beurt deze hoge raad te raadplegen waarna u al de kaarten van een gekozen factie op hand neemt. Dit is een goedkope manier om snel aan veel kaarten te geraken, maar meestal van een lagere waarde.

Als derde mogelijkheid kunt u lords inhuren door een combinatie van alliantiekaarten, zowel n soort als waarde, in te leveren. De lords geven zelf aan welke allianties ze verkiezen. Deze heerschappen leveren u punten op, maar ook eenmalige of permanente voordelen waarmee u zelfs het welzijn van uw tegenspelers onderuit kunt halen. Wachten op het juiste moment om een lord binnen te halen kan u ook nog eens twee parels opleveren.

Die voordelen gaat u wel weer verliezen van zodra u drie sleutels hebt verzameld. Die staan afgebeeld op de lords zelf of u kunt ze verdienen door monsters te bevechten die sporadisch opduiken in de alliantiefase (dat can't stop systeem van hierboven). Drie sleutels verzameld en u moet een locatie in bezit nemen. Gelukkig leveren die op het einde van het spel lekker veel punten op. Als u goed kiest tenminste.

Het bevechten van monsters kan u ook naakte overwinningspunten opleveren - fiches trekken van een gedekte stapel - of sleutels en parels. Beslist een speler niet te vechten wordt de beloning voor de volgende speler groter. Dat wordt mooi bijgehouden op een beloningsspoor.

U kunt uw zeewierkrans opzetten na een klein uurtje. Dat gebeurt van zodra een speler zijn zevende lord heeft ingehuurd of de rij lords niet meer tot zes kan worden aangevuld.

Punten verdient u met uw lord kaarten, de locaties, de hoogste waarde van de alliantiekaarten die u tijdens het spel hebt afgelegd om lords in te huren en de puntenfiches die u hebt verzameld door monsters te bevechten.

Abyss valt op door zijn eenvoud. Het spel is snel uitgelegd en de beurtwisselingen volgen elkaar in sneltempo op. Het spelbord zelf geeft al duidelijk aan uit welke acties - er zijn er drie - u er eentje moet kiezen. Makkelijk zat.

De illustraties op de lords kaarten - er zijn er 35 verschillende - zijn ronduit adembenemend.

De alliantiekaarten daarentegen zijn erg klein, té klein, en staan in schril contrast met de lord kaarten. Ze zijn ook niet echt duidelijk en nogal donker waardoor u dit spel best bij daglicht op tafel legt.

De parels en de parelbakjes, in de vorm van een schelp, zijn prettig om te hanteren. Zowel tactiel als auditief - dat geluid van de parels die in de bakjes vallen! - vormen ze een leuke toevoeging. Alleen jammer dat de parels op het einde van het spel geen punten opleveren.

Ook de inlay van de doos verdient een dikke pluim. Hier is over nagedacht. Prima gedaan!

Het doosdeksel is ook heel speciaal. Geen tekst op de bovenkant, alleen een prachtige afbeelding van een van de hoofdrolspelers uit het spel. Er zijn meerdere ontwerpen in omloop. Bestelt u online weet u mogelijk niet wat u toegestuurd krijgt.

Het verdient trouwens aanbeveling deze doos frontaal en niet lateraal op een prominente plaats in uw spellenkast te zetten. U gaat gegerandeerd indruk maken.

De speciale eigenschappen van de lords maken dit spel elke keer weer anders en als u het slim speelt kunt u leuke combi's maken, zowel met de lords zelf als met de lords en de locatiekaarten.

De locatiekaarten - groot en langwerpig - zorgen er wel voor dat uw tafel snel vol geraakt. De campingtafel kunt u vergeten.

Abyss, medespeler, is een mooi familiespel met een aangename speelduur, een overzichtelijk en niet te taxerend regelwerk, mooi en degelijk materiaal en een interessante en spannende eindtelling, dat tijdens het spelen een optimale belichting vraagt. Beschikt u over een goede binnenhuisverlichting of een helder terras moet u een aankoop zeker overwegen. Bent u gewoon een kunstliefhebber kan het ook gewoon op de kast. Of aan de wand.

Dominique

 

Abyss
Bombyx / Asmodee (2014)
Bruno Cathala en Charles Chevalier
2 tot 4 spelers vanaf 14 jaar
45 minuten

 

14:02 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: abyss |  Facebook |

20-09-14

Weirdo gezocht!

Heroes Wanted

Hebt u dat vroeger ook gedaan, het samenvoegen van bordkartonnen hoofd-, romp- en beenplaatjes tot hilarische figuurtjes? Een politieagent bijvoorbeeld, met een balletrokje aan en voetballersbenen?

Wel, u kunt weer lekker terug in de tijd want Heroes Wanted - ik geef al maar gelijk toe, een mijner favorieten van het moment - geeft u daar ruimschoots de kans toe.

U moet immers bij spelaanvang uw alter ego superheld zelf samenstellen uit een hoofd - hierin schuilen uw superkrachten - en een romp (ook voorzien van interessante, zijn het minder krachtige, mogelijkheden).

Meer nog: ook de super slechterik, de zieke geest waartegen u het samen met uw medespelers gaat opnemen, moet op gelijkaardige wijze worden geassembleerd.

De mogelijkheden zijn duizelingwekkend hoog. Met wat er in de doos zit kunt u meer dan 1000 verschillende helden op het bord leggen, een spel op zich.

En het zijn echt niet de doorsnee Superhelden die hier de revue passeren. Wat bijvoorbeeld te denken van Naked Beard, of Fancy Volcano? Of DJ Dude en Promo Elephant? Types die u zelfs niet op een gemaskerd bal wil tegenkomen.

De Super Slechteriken zijn ook niet van de minsten. Zo hadden wij het genoegen al  te mogen kennismaken met Mama Hyena, Unstoppable Taco, Rubber Cactus en Baron Von Poodle.

Opgepast: 'medespelers' schreef ik hierboven. Dat lijkt de coöperatieve richting uit te gaan maar dat is het allerminst. U speelt tegen elkaar, weliswaar tegen een gemeenschappelijke vijand met zijn luitenants en voetvolk, maar toch wilt u uiteindelijk als enige staan te blinken op de voorpagina van de Zeta City Tribune, de grootste krant van het stadje waar uw lotgevallen zich afspelen.

Om op die voorpagina te geraken moet u de meeste roempunten verzamelen.

Dat doet u door de luitenants en het voetvolk van het spelbord af te knallen, de super slechterik te verzwakken en uiteindelijk uit te schakelen - wie hem finaal tegen de grond krijgt scoort extra - en - u u leest dit goed - uw collega superhelden af en toe ook even K.O. te slaan.

Zeta City biedt de super slechterik vele mogelijkheden om helemaal los te gaan. Vier scenario's zijn er en ze spelen zich af op de twee dubbelzijdige spelborden.

Er is een vervuilingsscenario waarin Zijne Slechtheid Zeta City bedelft onder fastfood afval - humor is een van de sterke punten van dit spel - waarna u er met uw schoonheidsproducten achteraan gaat, er ontvouwt zich een hilarisch kat-en-muisspel in het het spiegelpaleis van het plaatselijke pretpark (waarbij de spiegels uiteindelijk niet blijken te zijn wat u van hen verwacht), er is een shoot out in een pakhuis waarin Zijn Slechtheid en masse blootleg dvd's met extreem minderwaardige content en van uitermate slechte kwaliteit produceert om de plaatselijke bevolking af te stompen, en tenslotte - mijn absolute favoriet - is er de collectieve ontsnappingspoging van een hele horde Slechtheden uit het plaatselijke gekkenhuis.

Die spelborden, opgevat als de voorpagina van de Zeta City Tribune, zijn een lust voor het oog, en al helemaal wanneer ze werden volgestouwd met de protagonisten van het verhaal: de helden, de slechterik, zijn luitenants en zijn voetvolk. Er blijft echt geen plekje leeg op het bord.

Roempunten haalt u dus binnen door luitenants, voetvolk, de slechterik zelf en af en toe een collega superheld uit te schakelen, en de scenario gerelateerde opdrachten uit te voeren. Kleine artikeltjes over uw exploten - u schakelt bijvoorbeeld als eerste twee luitenants uit - in de Zeta City Tribune zijn uw opstapjes naar de voorpagina en leveren u ook  roempunten op. Meer zelfs, u kunt zo extra superkrachten vrijspelen.

Spelen is heel eenvoudig. Er is een kaartgestuurde superhelden fase waarin elke speler één kaart uitspeelt en de bijbehorende actie doet (bewegen, vechten, superkrachten gebruiken) én er is de slechterik fase waarin Zijne Slechtheid en zijn trawanten hun schadelijke ding doen. Verdedigen doet u ook met uw kaarten, wat het managen van uw kleine deckje van maximum 7 stuks erg belangrijk én vooral erg leuk maakt.

Hebt u zichzelf in de problemen gemanaged kunt u gelukkig uw beurt even overslaan om te rusten en uw actiekaarten weer op hand te nemen.

U kunt het spel nog opleuken met de bijgevoegde quirk kaarten - zenuwtrekjes van uw superheld zeg maar - waarin u zich bijvoorbeeld elke keer moet verontschuldigen als u iemand K.O. slaat. Vergeet u dat te doen kost dat u punten op het einde van het spel. Wij speelden zonder en hadden zo al meer dan voldoende lol.

Heroes Wanted slaat moeiteloos de brug tussen de knowhow van de euro-universiteit en die van de ameritrash-academie. Dat is een hele prestatie. Een van de redenen waarom dit spel een plaatsje heeft veroverd in mijn Prozac-kast.

Andere redenen zijn de zinderende spanning, het intensief en erg leuk kaartmanagement, de humor, de afwisseling, het verzamelen van overwinningspunten, het intens speelplezier, de geslaagde solovariant, de hoge interactie en de originele verschijningsvorm.

Toch lichte puntenaftrek voor de paarse dobbelsteen. Eén keer dobbelen en zijn witte oogjes stuiteren alle kanten op. En de rondeteller fiche had ook wat groter gemogen.

Maar deze euveltjes doen geen enkele afbreuk aan het speelplezier dat deze titel u aanlevert. Een heerlijk spel is dit.

Als u me nu wilt excuseren. De avond valt en ik moet mijn nauwsluitende lederen pakje weer in. Diest heeft mij nodig.

Dominique


Heroes Wanted
Action Phase Games (2014)
Travis R. Chance en Nick Little
1 tot 5 spelers vanaf 13 jaar
60 minuten

 

16:19 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: heroes wanted |  Facebook |

12-09-14

A man's best friend..

Diamonds

Slagenspellen. Als ik het woord hoor is het eerste woord dat onmiddellijk daarna in mij opkomt 'jakkes'. Niet mijn favoriete genre, that's for sure.

Er zijn zeldzame uitzonderingen. Patronize schiet me nu spontaan te binnen, en tegen Triumvirate, dat heerlijke hebbeding voor twee, zeg ik ook niet snel neen. Maar verder? Huilen met de pet op.

Toen ik echter vernam dat Mike Fitzgerald zich met het genre ging bemoeien begon mijn mentale spellenradar toch voorzichtig bliepjes te produceren.

Terecht, zoals ondertussen is gebleken.

In Diamonds probeert u zoveel mogelijk diamanten in uw kluis of uitstalraam te verzamelen. Daar leveren ze immers punten op. Verzamelen doet u door kaarten uit te spelen.

Diamonds is de eenvoud zelve. U komt uit met een troefkaart en de andere spelers moeten volgen of, als ze dat niet kunnen, een andere kleur uitspelen.

De clou is dat de kleuren van de kaarten zijn gekoppeld aan acties en dat de speler die de slag wint de actie van die kleur mag uitvoeren. De spelers die niet kunnen volgen tijdens een slag mogen echter ook onmiddellijk de actie van hun uitgespeelde kaart verzilveren.

Op het einde van een ronde, als alle slagen zijn gespeeld, mag elke speler die de meeste kaarten van een kleur heeft verzameld de corresponderende actie doen. Eerst ruiten, dan harten, dan schoppen en tenslotte klaveren. Gelijke standen heffen de actie op. Wie geen enkele slag heeft gewonnen mag een dubbele ruiten actie doen, twee diamanten van de algemene voorraad recht naar de kluis dus. Dat tikt lekker aan.

Met de hoger genoemde acties verzamelt u diamanten. Met de ruiten actie dropt u er eentje vanuit de algemene voorraad in uw kluis, achter uw zichtscherm, alwaar hij op het einde van het spel dubbel scoort. Met de harten actie dropt u er eentje vanuit de algemene voorraad in uw persoonlijke uitstalraam, vóór uw zichtscherm. Met de klaveren actie steelt u er eentje uit het uitstalraam van een tegenspeler en legt hem vervolgens doodleuk in uw eigen uitstalraam. Met de schoppen actie tenslotte mag u er eentje vanuit uw uitstalraam naar uw kluis transfereren.

In uw uitstalraam zijn uw diamanten niet veilig. U zit immers met grijpgrage vrienden en vriendinnen aan tafel met klaveren op hand. Liggen daar echter nog diamanten op het moment dat het spel eindigt scoren ze enkel. De inhoud van uw kluis, zoals eerder al aangegeven, scoort dubbel.

Wie op het einde van het spel het meeste punten heeft wint.

Doe alvast uw witte handschoentjes aan want:

Iedereen met wie ik dit speelde was onmiddellijk verkocht.

Die witte handschoentjes gaat u ook nodig hebben om de kaarten van dit spel met de nodige omzichtigheid te behandelen. Prachtig uitgevoerd zijn ze, afgebiesd met gouden en zilveren patronen. Toch niet té snel panikeren hier. Ze zijn echt wel bestand tegen intensief gebruik. En terecht, want dit is een spelletje dat veel op tafel komt.

Tijdens een 'hand' gebeurt er altijd wel iets leuks. U kunt meestal iets en het is een verademing om eens niet te moeten volgen om interessante dingen te kunnen doen.

Geen slagen halen kan trouwens veel lucratiever zijn dan wel kaarten binnenhalen. Die dubbele ruiten actie, inderdaad.

Tijdens het spelen werkt u ook subtiel naar meerderheden toe tijdens de evaluatiefase. Dat zorgt voor interessante strategische afwegingen.

De deler kan ook nog eens beslissen of er bij het begin van een ronde 1, 2 of 3 kaarten worden doorgegeven naar de linkerbuur. Ideaal om uw handje even te stroomlijnen.

Diamonds speelt met elk opgegeven spelersaantal - 2 tot 6 - heel lekker. Het is zelfs heel leuk, en verrassend strategisch, met z'n tweeën.

De meegeleverde diamanten, in klein wit (1 punt) en groot rood (5 punten), zijn prachtig en zorgen voor lekker tactiel genot.

Diamonds is in een wip uitgelegd. Winnen in een wip is dan weer heel wat anders.

U laat Diamonds lekker aan hun beste vrienden, de girls, over want:

Het blijft uiteindelijk een slagenspel.

De kaarten mogen dan wel mooi zijn afgewerkt, het geheel geeft toch eerder een fletse indruk.

U geeft geen zier om leuke spellen.

Dominique

 

Diamonds

Stronghold Games (2014)

Mike Fitzgerald

2 tot 6 spelers vanaf 8 jaar

30 minuten

 

19:46 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: diamonds |  Facebook |

10-09-14

Dood of levend

Shinobi Clans

In Shinobi Clans, een kaartspel voor 3 tot 5 spelers, staat u aan het hoofd van een Shinobi Clan en probeert u de kost te verdienen door te beschermen of te doden in opdracht. De meest biedende kan op uw zwaard, en ander wapentuig, rekenen. En op de manschappen die ze hanteren.

Gek genoeg schept u er ook plezier in te gokken op het al dan niet overleven van potentiële slachtoffers.

Drie doelwitten liggen open aan het begin van elke ronde, met een basisbeloning voor een geslaagde beschermingsopdracht of een tot een goed einde gebrachte liquidatie. Deze beloning wordt nog aangevuld met extra goudstukken uit de schatkist.

Vervolgens draft u een starthand van 10 kaarten bij elkaar uit een stapel die bestaat uit lijfwachten, huurmoordenaars, dieven en speculanten, wapens, specialisten en speciale acties.

Dan probeert u te bepalen wie zal overleven en wie zal worden vermoord. U kiest twee van de drie doelwitten uit en legt de corresponderende 'dood of levend' fiche van dat karakter gedekt voor u neer.

Vanaf dan is het fingers crossed.

Om de beurt legt elke speler een kaart aan of op een doelwit naar keuze. Lijfwachten en huurmoordenaars gaan gedekt erop (de volgorde behouden is belangrijk) en wapens gaan in de zogenaamde 'battle slots', links of rechts van het doelwit. Hiermee bekent u mogelijk kleur want aanvalswapens en verdedigingswapens moeten elk aan hun specifieke kant van het doelwit liggen. Als iedereen heeft gepast wordt elk doelwit om beurt afgehandeld, waarbij de gedekte karakters een voor een worden omgedraaid en toegewezen. Lijfwachten en aanvallers gaan elk naar de battle slots  van de verdedigende of aanvallende kant en worden daar eventueel gekoppeld aan de daar al liggende wapens. Wapens zonder karakters worden gewoon afgelegd. Logisch.

Speciale karakters zoals dieven, gifmengers of bommenleggers doen tijdens hun outing fase ook leuke dingen met de beloningen en de karakters die boven en/of onder hen liggen. Daarbovenop hebben veel huurmoordenaars, lijfwachten en zelfs wapens  peciale eigenschappen die tijdens de gevechtfase worden geactiveerd.

Is de aanvalskracht hoger dan de verdedigingskracht van het doelwit gaat die het hoekje om, in elk ander geval blijft het leven.

Wie vooraf goed heeft ingeschat wie blijft leven en wie het loodje legt krijgt de uitgeloofde beloning, waarna de volgende ronde begint.

Na drie rondes wordt het banksaldo van elke speler geëvalueerd. Wie het meeste (bloed)geld heeft verdiend wint. 

U hebt de wetsteen voor uw ninja zwaard al klaargelegd want:

Echte schoonheid zit van binnen, gaat het cliché. Onzin natuurlijk, want ze zit van buiten. Dat wordt nog maar eens ten overvloede bewezen door het kaartspel Shinobi Clans. De kaarten die u hier in uw handjes mag houden zijn immers van een onmiskenbare schoonheid. U kunt er naar blijven kijken, en als u verliest hebt u dat tenminste weer gehad.

Zoals eerder aangegeven kunt u voor een gesloten of open draftfase kiezen. Voor beide systemen valt wat te zeggen maar mijn voorkeur neigt toch licht naar de gesloten variant. Die geeft u de kans uw sluiptechnieken nóg beter te benutten.

Elke ronde worden er minder kaarten gedraft en u kunt kaarten opsparen voor een latere ronde, als u maar let op uw handlimiet van tien. Dat zorgt voor interessante afwegingen. Pas ik vroeg om meer kans te maken in een volgende ronde of probeer ik met mijn materiaal elke ronde weer het maximum eruit te halen?

Bluf en misleiding zijn vaardigheden die u graag aan een speeltafel toepast.

Het spel speelt vlot, is vrij spannend en thematisch mooi omgezet.

De 60 minuten speeltijd mag lekker naar beneden worden bijgesteld. Het is altijd leuk eens onder de tijdslimiet op de doos te kunnen blijven.

Het slot op de kast van uw hack & slash wapentuig blijft nog even op slot want:

De meningen aan de plakkende tafel waren verdeeld. Weinig invloed, natte vingerwerk en niet echt opwindend waren de meest gehoorde opmerkingen. De meeste kaarten worden inderdaad gedekt gespeeld, een uitzondering daargelaten, wat dit spel een lekkernij maakt voor gokkers. Echte ninja's komen hier wat toch minder aan hun trekken.

Dominique

Shinobi Clans

Posthuman Studios (2013)

Jürgen Mayer

3 tot 5 spelers vanaf 13 jaar

60 minuten

 

21:14 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: shinobi clans |  Facebook |

09-09-14

Buikspelen

Five Tribes (Days of Wonder)

In Five Tribes, een bordspel voor 2 tot 4 spelers, resideert u in het universum van 1001 nacht en u bent erop uit om de nieuwe Sultan van Naqala te worden.

U doet dat door, niet aan spelers gebonden, stamleden op een willekeurig samengesteld tegelbord te verplaatsen om ze daarna te activeren en hun eigenschap te benutten. Hoe meer stamleden u verzamelt tijdens de actiefase, hoe intensiever de stamactie. Handelaars bijvoorbeeld (groen) laten u toe punten genererende setjes te verzamelen en als u viziers opspaart (geel) krijgt u in een meerderheidssysteem op het einde van het spel ook - heel wat, zo heb ik met mijn eigen ogen mogen aanschouwen - punten toegekend. Bouwers (blauw) doen leuke dingen met goudstukken en blauwe tegels en moordenaars (rood) doen wat hun naam al aangeeft: stamleden het hoekje om helpen. Wijzen (wit) hebben het talent djinns op te roepen die u van ongekende krachten kunnen voorzien.

Als u de locatie waarop u uw bewegingsfase afsluit leeg achterlaat levert u dat mogelijk ook nog eens een voordeeltje op. Meer zelfs, als de tegel geen stamleden meer bevat mag u hem voorzien van een uwer kamelen. Daardoor wordt die tegel definitief de uwe waardoor u op het einde van het spel nóg eens extra punten krijgt toegeworpen. Palmbomen en paleizen maken uw rush naar het sultanschap helemaal af.

Eerste indrukken:

Een mooi spel met veel en prachtig en kleurrijk spelmateriaal krijgt u hier in uw grijpgrage handjes gestopt.

De spelregels, ondanks de diepte van dit spel alles behalve overweldigend, zijn vlot leesbaar, rijkelijk geïllustreerd en laten geen vragen open. Als GPS-systeem krijgt u 4 gigantische overzichtskaarten meegeleverd. Vooral de speciale functies van de 22 djinns zullen hier uw aandacht trekken. Wat u op die kaart echter het meest zult missen is een overzicht van hoe, waar en wanneer u punten scoort. Ik garandeer u dat u tijdens uw eerste spel de handleiding regelmatig ter hand zult nemen om dit gemis te compenseren.

Thematisch heeft dit spel het voordeel dat u er eens goed om kunt lachen. Het spelmateriaal ademt dan wel de sfeer van 1001 nacht uit, tijdens het spelen verdwijnt dat al snel naar de achtergrond en bent u heel andere zaakjes aan het doen dan u te manoeuvreren naar het sultanschap. Uw puntenmachine op gang aan het trekken namelijk, sprookjesland of niet.

Leuk vind ik dat er 8 manieren zijn om te scoren. U kunt dus breed uitwaaieren en verschillende wegen bewandelen naar de overwinning. De viziers lijken in eerste instantie dé te volgen strategie - 10 extra punten per speler die op het einde minder viziers heeft dan u steekt inderdaad de oogjes uit - maar aangezien iedereen hier naar iedereen zit te kijken, en navenant handelt, vlakt dit relatief uit. Slim spreiden is eerder aangewezen.

Ook leuk vond ik het biedmechanisme. Ik sta bekend als een notoir biedhater maar hier kon ik het best pruimen. Dat wil heel wat zeggen. Hou er rekening mee dat elk goudstuk op het einde ook een punt oplevert.

Tijdens het spel hebt u eigenlijk heel weinig zicht op hoe u ervoor staat ten opzichte van uw tegenspelers. U hebt wel een flauw vermoeden, maar toch. Her en der gaan zelfs al stemmen op om, net als in Concordia, een tussentijdse openbare balans op te maken. Daar valt wat voor te zeggen maar voor mij hoeft dat niet. Ik hou wel van een spannende eindtelling met een verrassend resultaat.

Wie van weinig directe interactie houdt komt hier ruimschoots aan zijn trekken. Buiten een occasionele huurmoordenaar zal niemand zich rechtstreeks met uw lucratieve zaakjes komen bemoeien.

Bruno Cathala probeert de verkoop wat extra aan te zwengelen door de term 'worker displacer' te introduceren. Goed geprobeerd, maar uiteindelijk is dit een ordinaire worker placer, alleen gebruikt u een omweggetje. Het spel heeft dit soort reclame trouwens niet nodig. Het is - ik zal maar meteen kleur bekennen - een toppertje.

Jawel, een toppertje. Maar onder bepaalde voorwaarden.

En hier komen we bij de grootste vijand van dit spel, een vijand die zal bepalen hoe u dit spel ervaart en of u het nóg wil spelen.

Zijn naam: de beurtanalist.

Speelt u dit spel met een of meerdere beurtanalisten bent u gegarandeerd vertrokken voor een horroravond, en niet voor de aangename spelletjesavond waarnaar u zo had uitgekeken. Want dit type speler gaat Five Tribes gegarandeerd naar de verdoemenis helpen.

Maar dat is toch zo met elk spel, zult u opwerpen? U hebt overschot van gelijk, maar hier krijgt de beurtanalist wel héél veel lekkers toegeworpen om zijn mentale tanden in te zetten.

Het begint al met het bieden op de beurtvolgorde, waaraan een uitgebreide scan van het spelopppervlak vooraf gaat. Het ergste is dat er bij het begin van het spel zoveel informatie beschikbaar is dat u ervan gaat duizelen. De beurtanalist maalt daar niet om, die gaat er eens lekker voor zitten en overweegt elke mogelijke zet, kosten en baten zorgvuldig afwegend.

De beurt zelf dan. Welke stamleden verplaatsen? Naar waar? En hoe voorkom ik dat ik voorzetjes geef aan mijn tegenspelers? Nog erger, als de beurtanalist zich eerder achteraan in de speelrij bevindt is de spelsituatie tijdens zijn beurt zodanig gewijzigd dat hij aan een nieuwe scan moet beginnen en alle mogelijkheden opnieuw moet afwegen. Met alle gevolgen van dien. Het voorzien van een goedgevulde cd met wachtmuziekjes strekt dan zeer tot aanbeveling.

Gek genoeg situeert het zwaartepunt van het potentieel slepen zich al in de beginfase, in tegenstelling tot de meeste andere zwaardere spellen die eerder naar het einde toe gaan verzanden. Het aantal potentiële mogelijkheden neemt immers bij elke beurt af en het gebrek aan actiemogelijkheden luidt zelfs het speleinde in. Het voordeel is van deze aanpak is dat u in het begin nog lekker fris zit en dus wat meer kunt hebben, ook geduld.

Ik heb twee sessies achter de rug, eentje met één beurtanalist en eentje zonder, telkens met vier spelers. Die zonder leverde een orgastische spelervaring op, die mét deed me tijdens het afspelen van mijn mentale wachtmuziekjes afvragen hoe lang dit spel zou branden in een open haard. Kwestie van al te anticiperen op de stroomuitval in de komende winter.

Besluit:

Bent u een snelle (buik)speler, en uw medespelers ook, moet u absoluut toeslaan en genieten. Hebt u regelmatig een beurtanalist aan tafel moet u erg goed oppassen. Het zou uw eerste kennismaking met dit spel, onterecht, zwaar kunnen hypothekeren. Zo zwaar dat u er nooit meer aan wil. U kunt dat voorkomen door een zandloper of een andere timer te voorzien en de limieten die deze aangeven strikt, maar dan ook strikt, toe te passen. Gek trouwens dat die zandloper niet standaard in de doos zit.

Of u kunt voor Abyss gaan, van dezelfde auteur, maar veel lichter en buikgevoeliger.

Dominique


Five Tribes

Days of Wonder (2014)

Bruno Cathala

2 tot 4 spelers vanaf 13 jaar

40 tot 80 minuten

 

21:09 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: five tribes |  Facebook |

01-09-14

Desperate Desperado

Desperados of Dice Town

In Desperados of Dice Town, een dobbelspel voor 2 tot 4 spelers dat zich afspeelt in het Wilde Westen, werd uw trouwe bende bandieten opgepakt. Terwijl zij zitten te kniezen probeert u hen zo snel mogelijk vrij te dobbelen - u mag tot drie keer per beurt - om vervolgens bij de concurrerende bendes dollars te gaan stelen.

Uw bende, 5 leden sterk, manifesteert zich hier onder de vorm van ronde schijven waarvan u al roterend de sleutelbos van de sheriff bovenaan probeert te krijgen. Lukt dat wandelt de desperado vrolijk de wijde wereld in. Vrij van handboeien probeert hij of zij vervolgens het geld van uw tegenstanders uit hun zakken te jagen (u begint met een startkapitaal van 50 dollar).

De vier dobbelstenen waar u mee dobbelt dragen dezelfde symbolen als die van uw bendeleden: een mes, een vuist, een fles, twee gekruiste pistolen en een damesblaffer. Verder staat op elke dobbelsteen ook een actiesymbool. Dat probeert u aan de desperado symbolen te koppelen zodat u met hen acties kunt doen.

Uw bendeleden vrij krijgen is uw eerste bekommernis. Eenmaal buiten kunt u hun speciale actie activeren, meestal is dat het beroven van anderen spelers.

De bendeleden met het flessymbool hebben een speciale eigenschap. Weer geld uit de pot halen bijvoorbeeld, of voor een actiepunt een ander bendelid naar de vrijheid helpen.

Hebt u als eerste al uw bendeleden vrijgespeeld controleert u onmiddellijk uw banksaldo. Is dat het hoogste wint u onmiddellijk, bent u in een latere ronde de rijkste als u aan de beurt bent wint u ook.

U kunt ook - ik raad het u zelfs aan - om voor de actiekaarten te gaan. Die kunnen u een niet onbelangrijk duwtje richting overwinning geven. U kunt ze verdienen door drie of vier dezelfde symbolen te dobbelen. Vier verschillende desperado symbolen, in de regels liefkozend een 'ellendige worp' genoemd, leveren u ook een actiekaart op.

U kunt ook winnen door al uw tegenspelers op zwart zaad te zetten.

De belangrijkste kenmerken van Desperados of Dice Town zijn een hoge geluksfactor, veel interactiviteit en een erg korte speelduur. Dat laatste compenseert de voortijdige uitschakeling. Zodra de eerste speler blut is bent u immers al lang in het eindspel aanbeland.

Desperados of Dice Town is een leuke tussendoor die niet echt in uw spelgeheugen zal blijven hangen. Dat hoeft eigenlijk ook niet want als u het weer ter hand neemt kunt u zo weer aan de slag. Daar zorgen de korte spelregels voor.

Zelf had ik liever meer afwisseling gezien in de speciale eigenschappen van de bendeleden, en eigenlijk ook meer eigenschappen tout court. Gelukkig hoor ik al geruchten over een mogelijke uitbreiding.

Zeer spreken ben ik over de stevige pokerfiches en de beschikbaarheid in het Nederlands. Die pokerfiches zijn trouwens heel handig om ook in andere spellen als telmateriaal te gebruiken.

Degelijk, zonder meer.

Dominique


Desperados of Dice Town

Bruno Cathala / Ludovic Maublanc

Matagot (2014)

2 tot 4 spelers vanaf 8 jaar

25 minuten

 

16:30 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: desperados of dice town |  Facebook |