09-09-14

Buikspelen

Five Tribes (Days of Wonder)

In Five Tribes, een bordspel voor 2 tot 4 spelers, resideert u in het universum van 1001 nacht en u bent erop uit om de nieuwe Sultan van Naqala te worden.

U doet dat door, niet aan spelers gebonden, stamleden op een willekeurig samengesteld tegelbord te verplaatsen om ze daarna te activeren en hun eigenschap te benutten. Hoe meer stamleden u verzamelt tijdens de actiefase, hoe intensiever de stamactie. Handelaars bijvoorbeeld (groen) laten u toe punten genererende setjes te verzamelen en als u viziers opspaart (geel) krijgt u in een meerderheidssysteem op het einde van het spel ook - heel wat, zo heb ik met mijn eigen ogen mogen aanschouwen - punten toegekend. Bouwers (blauw) doen leuke dingen met goudstukken en blauwe tegels en moordenaars (rood) doen wat hun naam al aangeeft: stamleden het hoekje om helpen. Wijzen (wit) hebben het talent djinns op te roepen die u van ongekende krachten kunnen voorzien.

Als u de locatie waarop u uw bewegingsfase afsluit leeg achterlaat levert u dat mogelijk ook nog eens een voordeeltje op. Meer zelfs, als de tegel geen stamleden meer bevat mag u hem voorzien van een uwer kamelen. Daardoor wordt die tegel definitief de uwe waardoor u op het einde van het spel nóg eens extra punten krijgt toegeworpen. Palmbomen en paleizen maken uw rush naar het sultanschap helemaal af.

Eerste indrukken:

Een mooi spel met veel en prachtig en kleurrijk spelmateriaal krijgt u hier in uw grijpgrage handjes gestopt.

De spelregels, ondanks de diepte van dit spel alles behalve overweldigend, zijn vlot leesbaar, rijkelijk geïllustreerd en laten geen vragen open. Als GPS-systeem krijgt u 4 gigantische overzichtskaarten meegeleverd. Vooral de speciale functies van de 22 djinns zullen hier uw aandacht trekken. Wat u op die kaart echter het meest zult missen is een overzicht van hoe, waar en wanneer u punten scoort. Ik garandeer u dat u tijdens uw eerste spel de handleiding regelmatig ter hand zult nemen om dit gemis te compenseren.

Thematisch heeft dit spel het voordeel dat u er eens goed om kunt lachen. Het spelmateriaal ademt dan wel de sfeer van 1001 nacht uit, tijdens het spelen verdwijnt dat al snel naar de achtergrond en bent u heel andere zaakjes aan het doen dan u te manoeuvreren naar het sultanschap. Uw puntenmachine op gang aan het trekken namelijk, sprookjesland of niet.

Leuk vind ik dat er 8 manieren zijn om te scoren. U kunt dus breed uitwaaieren en verschillende wegen bewandelen naar de overwinning. De viziers lijken in eerste instantie dé te volgen strategie - 10 extra punten per speler die op het einde minder viziers heeft dan u steekt inderdaad de oogjes uit - maar aangezien iedereen hier naar iedereen zit te kijken, en navenant handelt, vlakt dit relatief uit. Slim spreiden is eerder aangewezen.

Ook leuk vond ik het biedmechanisme. Ik sta bekend als een notoir biedhater maar hier kon ik het best pruimen. Dat wil heel wat zeggen. Hou er rekening mee dat elk goudstuk op het einde ook een punt oplevert.

Tijdens het spel hebt u eigenlijk heel weinig zicht op hoe u ervoor staat ten opzichte van uw tegenspelers. U hebt wel een flauw vermoeden, maar toch. Her en der gaan zelfs al stemmen op om, net als in Concordia, een tussentijdse openbare balans op te maken. Daar valt wat voor te zeggen maar voor mij hoeft dat niet. Ik hou wel van een spannende eindtelling met een verrassend resultaat.

Wie van weinig directe interactie houdt komt hier ruimschoots aan zijn trekken. Buiten een occasionele huurmoordenaar zal niemand zich rechtstreeks met uw lucratieve zaakjes komen bemoeien.

Bruno Cathala probeert de verkoop wat extra aan te zwengelen door de term 'worker displacer' te introduceren. Goed geprobeerd, maar uiteindelijk is dit een ordinaire worker placer, alleen gebruikt u een omweggetje. Het spel heeft dit soort reclame trouwens niet nodig. Het is - ik zal maar meteen kleur bekennen - een toppertje.

Jawel, een toppertje. Maar onder bepaalde voorwaarden.

En hier komen we bij de grootste vijand van dit spel, een vijand die zal bepalen hoe u dit spel ervaart en of u het nóg wil spelen.

Zijn naam: de beurtanalist.

Speelt u dit spel met een of meerdere beurtanalisten bent u gegarandeerd vertrokken voor een horroravond, en niet voor de aangename spelletjesavond waarnaar u zo had uitgekeken. Want dit type speler gaat Five Tribes gegarandeerd naar de verdoemenis helpen.

Maar dat is toch zo met elk spel, zult u opwerpen? U hebt overschot van gelijk, maar hier krijgt de beurtanalist wel héél veel lekkers toegeworpen om zijn mentale tanden in te zetten.

Het begint al met het bieden op de beurtvolgorde, waaraan een uitgebreide scan van het spelopppervlak vooraf gaat. Het ergste is dat er bij het begin van het spel zoveel informatie beschikbaar is dat u ervan gaat duizelen. De beurtanalist maalt daar niet om, die gaat er eens lekker voor zitten en overweegt elke mogelijke zet, kosten en baten zorgvuldig afwegend.

De beurt zelf dan. Welke stamleden verplaatsen? Naar waar? En hoe voorkom ik dat ik voorzetjes geef aan mijn tegenspelers? Nog erger, als de beurtanalist zich eerder achteraan in de speelrij bevindt is de spelsituatie tijdens zijn beurt zodanig gewijzigd dat hij aan een nieuwe scan moet beginnen en alle mogelijkheden opnieuw moet afwegen. Met alle gevolgen van dien. Het voorzien van een goedgevulde cd met wachtmuziekjes strekt dan zeer tot aanbeveling.

Gek genoeg situeert het zwaartepunt van het potentieel slepen zich al in de beginfase, in tegenstelling tot de meeste andere zwaardere spellen die eerder naar het einde toe gaan verzanden. Het aantal potentiële mogelijkheden neemt immers bij elke beurt af en het gebrek aan actiemogelijkheden luidt zelfs het speleinde in. Het voordeel is van deze aanpak is dat u in het begin nog lekker fris zit en dus wat meer kunt hebben, ook geduld.

Ik heb twee sessies achter de rug, eentje met één beurtanalist en eentje zonder, telkens met vier spelers. Die zonder leverde een orgastische spelervaring op, die mét deed me tijdens het afspelen van mijn mentale wachtmuziekjes afvragen hoe lang dit spel zou branden in een open haard. Kwestie van al te anticiperen op de stroomuitval in de komende winter.

Besluit:

Bent u een snelle (buik)speler, en uw medespelers ook, moet u absoluut toeslaan en genieten. Hebt u regelmatig een beurtanalist aan tafel moet u erg goed oppassen. Het zou uw eerste kennismaking met dit spel, onterecht, zwaar kunnen hypothekeren. Zo zwaar dat u er nooit meer aan wil. U kunt dat voorkomen door een zandloper of een andere timer te voorzien en de limieten die deze aangeven strikt, maar dan ook strikt, toe te passen. Gek trouwens dat die zandloper niet standaard in de doos zit.

Of u kunt voor Abyss gaan, van dezelfde auteur, maar veel lichter en buikgevoeliger.

Dominique


Five Tribes

Days of Wonder (2014)

Bruno Cathala

2 tot 4 spelers vanaf 13 jaar

40 tot 80 minuten

 

21:09 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: five tribes |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.