24-08-14

Geef me een kwartiertje!

Zombie 15' is een real time scenario gestuurd bordspel voor 2 tot 4 spelers waarin u als tiener in een klein, door zombies geïnfecteerd, stadje probeert te overleven en er vooral uit probeert te ontsnappen.

15 missies krijgt u voor de kiezen en per missie krijgt u 15 minuten.

Die, overigens zeer hectische, minuten worden minutieus bijgehouden door een cd-track met sfeergeluiden, waaronder om de zoveel tijd grommende zombies, hėt teken om nieuwe horror op het modulair samengestelde speelveld te brengen.

Het verdient aanbeveling om met de gemakkelijkste cd-track te beginnen. Om erin te komen. Eruit zal al moeilijk genoeg zijn. U kunt kiezen uit 3 moeilijkheidsgraden, die verschillen door het aantal zombies die om de zoveel tijd hun opwachting maken. U kunt de auditieve aanvoer volledig afsluiten door track 1 te kiezen, een iets moeilijker weg kiezen door voor de 'om de minuut' track te gaan (track 2) of vrolijk richting afgrond trippelen door de 'om de 40 seconden' zelfmoord track in te tikken (track 3). De wetenschap dat niet alleen de soundtrack het stadje van zombies voorziet, maar ook uw zoekacties en uw geluid producerende wapens en hulpmiddelen, zou u moeten sterken om eerst voor de instaptrack te kiezen.

Het spel begint nadat u de stadstegels voor het gekozen scenario - het verdient aanbeveling om de scenario's chronologisch te doorlopen en de twee introductieverhaaltjes toch maar af te werken - op tafel hebt gelegd en de scenario gebonden spelelementen hebt toegevoegd (markers, startwapens en -hulpmiddelen enz.). Vervolgens leest de speler met het meeste gevoel voor dramatiek de hopeloze situatie waarin u bent verzeild geraakt voor, drukt u de startknop van de cd-speler in en u bent voor 15 minuten vertrokken.

Of u aankomt is een heel andere vraag.

Tijdens uw beurt mag u vier acties doen, afhankelijk van of er zich zombies in uw locatie ophouden of niet.

Geen zombies in zicht? Dan kunt u zich voor een actiepunt naar een aangrenzende stadstegel begeven, een zoeksector betreden of verlaten, een snelle of trage zoekactie doen, een zoekfiche uit de zoeksector nemen, een licht object activeren of een zwaar of licht voorwerp oprapen of laten vallen.

Grommende zombies vlakbij? Dan kunt u ze ook bevechten met wapens of de blote vuist. U moet wel oppassen met wapens die geluid maken want die trekken zombies aan, meerbepaald de gevreesde horde. Later meer hierover.

Zoeken is broodnodig. Snel zoeken is het veiligst omwille van de snelheid waarmee u dat kunt doen. U trekt dan drie kaarten van de zoekstapel - daar kunnen ook zombies inzitten - en eigent u toe wat u nodig hebt (wapens of hulmiddelen). Traag zoeken kost meer tijd maar kan u opleveren waar u naar zoekt. U mag dan immers de aflegstapel naast de zoekstapel doorzoeken en een kaart naar keuze nemen. Alles wat zich daarboven bevindt gaat echter onverbiddelijk uit het spel, wat u dan weer erg afkeurende blikken van uw medespelers kan opleveren. Want zij weten ook wat daarin zit. Sorry: zàt.

Op het einde van uw beurt vallen de zombies op uw locatie u aan. Kunt u hen afhouden met uw wapens of andere hulpmiddelen houdt u voorlopig stand. Geen dobbelstenen hier, u vergelijkt gewoon de sterkte van uw sterkste wapen met het aantal zombies. Is dat gelijk of groter is er niks aan de hand. Is het resultaat kleiner verliest u een leven en gaat u tegen de grond. Met de blote vuisten kunt u ook zombies uitschakelen, a rato van 1 zombie voor 1 leven.

Als u levenspunten verliest en u hebt nog minstens een levenspunt over gaat u neer en moet u tijdens de volgende beurt een actiepunt gebruiken om weer overeind te krabbelen. Valt u terug op 0 levenspunten gaat het licht helemaal uit en kunt u voor de rest van het scenario niets meer doen. Uw medespelers kunnen, en moeten mogelijk, u wel ontzetten door u op hun rug mee te dragen. U bent nogal zwaar, dus dat zorgt ook voor kostbaar tijdverlies.

Iets waar u er erg voor moet opletten is de zombie horde. Die hoopt zich op in een handig kartonnen bakje en bestaat bij spelaanvang uit 3 zombies. Trekt u tijdens een snelle zoekactie een horde kaart worden alle zombies van de horde op de straat van de tegel van de actieve speler geplaatst, waarna het horde bakje onmiddellijk wordt aangevuld met drie zombies. U begrijpt dat dit veruit het meest gevreesde spelonderdeel is. Daarbovenop komt nog dat de horde wordt uitgebreid als er geluid makende wapens of hulpmiddelen worden gebruikt, wat u wel twee keer doet nadenken vooraleer u naar het startkoord van uw Black & Decker kettingzaag grijpt.

Slaagt u erin uw missie te volbrengen kunt u door naar de volgende. U krijgt daarbij de garantie dat de moeilijkheidsgraad toeneemt. Gelukkig kunt u tussendoor spulletjes kopen of buitgemaakt materiaal meenemen naar uw volgende uitstap.

Speelt u graag real time spellen, maar vond u Escape te chaotisch en veel te foutgevoelig? Dan is Zombie 15' onmiskenbaar de doos waarnaar u moet grijpen.

Het verdient aanbeveling de niet spelergerelateerde handelingen uit te besteden aan de rechter buurman van de actieve speler. Zo kan deze laatste zich volop concentreren op het uitvoeren van zijn acties, verlopen de beurten sneller, kan de linkerbuurman zich mentaal al voorbereiden op zijn beurt (dat is echt nodig, geloof me) en is iedereen meer betrokken.

Prijs de Heer! Het coöperatieve alfamannetje wordt hier vakkundig geneutraliseerd. Indien deze zich bij elke beurt zou mengen zou dat er immers geheid voor zorgen dat uw missie de hoger genoemde afgrond in sukkelt. Hij zal proberen in het begin hoor, maar na de eerste sessie houdt hij voorgoed zijn opdringerige mond.

Zombie 15' biedt u, naast intens en hectisch speelplezier, een diepe en zware doos boordevol materiaal. De zombies hadden iets beter uit de verf mogen komen, maar eigenlijk doet dat er weinig toe omdat u tijdens het spelen toch niet over de tijd beschikt om ze eens lekker te bekijken.

Het is wel jammer dat de makers (nog) geen applicatie met de geluidsbestanden hebben voorzien zodat het steeds weer moeten aanslepen van een cd-speler tot het vaste opzetritueel behoort.

Nog een minpuntje: de fiches die uw leven en houdbaarheid van uw wapens en gebruiksvoorwerpen moeten aangeven zijn nogal klein en niet echt functioneel. Ik heb ze vervangen door blokjes die ik gewoon van de kaarten haal als ze worden gebruikt. Dat scheelt ook weer wat snelheid tijdens het spelen en het voorkomt dat u tijdens de hectiek uw fiches verschuift waardoor u uw persoonlijke boekhouding in het honderd loopt. En dat is iets wat u absoluut wil vermijden in dit spel.

Hou er ook rekening mee dat de opzettijd van een scenario even lang kan duren als het spel zelf.

Als u echter niet tegen de hoger genoemde, al bij al te verwaarlozen, weerhaakjes opziet bent u wel in voor een traktatie!

Zet wel een ijsemmer klaar.

Dominique  


Zombie 15'

IELLO (2014)

Guillaume Lémery en Nicolas Schlewitz

2 tot 4 spelers vanaf 14 jaar

15 minuten

 

15:35 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: zombie 15' |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.