02-07-14

Spiel 2014: een vooruitblik (deel 4)

Machi Koro (meerdere uitgevers)

In Machi Koro, een kaart- en dobbelspel voor 2 tot 4 spelers, bent u de burgervader van een stad waarvan de inwoners u steeds meer met onroerende verzoekjes overstelpen. U denkt al aan de volgende verkiezingen en gaat naarstig aan het werk.

Uw dobbelresultaat bepaalt welk gebouw u welke voordelen oplevert, meestal van financiële aard. U probeert uiteindelijk voldoende geld te verzamelen om uw vier doelprojecten in de steigers te zetten. Lukt u daarin als eerste hebt u gewonnen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U rende, sprong, vloog, dook, viel, stond op en ging weer door zodra de deuren op Spiel 2013 opengingen. Richting Japon Brand meerbepaald, om aldaar aangekomen alleen maar hijgend te kunnen vaststellen dat alle exemplaren van Machi Koro al uitverkocht waren. Dat zal u in 2014 niet overkomen.

U hebt een familie.

U houdt van dobbelspellen.

U speelt graag ’De Kolonisten van Catan’.

U houdt van racespellen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van alle uitgevers die op de Machi Koro kar zijn gesprongen voorbij want:

Machi Koro is overdadig gekruid met een spelingrediënt waaraan u een grondige hekel hebt: geluk.

Machi Koro is ook nog eens voorzien van een speleffect waar u de muren van oploopt: het sneeuwbaleffect.

En de combinatie van de twee voorgaande eigenschappen doen u de haren al helemaal ten berge rijzen.

U hebt al betere en veel goedkopere versies van Machi Koro in uw spellenkast staan: Boomtown en The Mother Lode of Sticky Gulch. Daar kan Machi Koro niet aan tippen. U spaart dus weer wat centjes uit op Spiel 2014.

Dominique

 

09:34 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: machi koro |  Facebook |

Commentaren

De beste strategie bij Machi Koro:

Vanaf het begin van het spel: koop een supermarkt (er bij) indien je die kunt betalen en voorradig is, OF koop een extra bakkerij indien je die kunt betalen en voorradig is.

Ga door totdat deze op zijn. Niks anders kopen!

Blijf ALTIJD met 1 dobbelsteen gooien. Je krijgt nu winst als je 1 (graanveld), 2 (bakkerij), 3 (bakkerij) of 4 (supermarkt) gooit. Dat is dus 67% kans op inkomen. Wil je 83% zekerheid, koop dan ook een bos voor de 5 (3 munten) erbij, maar een supermarkt heeft echt voorrang!!!

Als de bakkerijen en supermarkten op zijn: niks meer kopen, blijf net zo lang sparen totdat je van de speciale gebouwen het winkelcentrum kunt betalen (10 munten).

Vanaf dat moment krijg je als je 2 of 3 gooit voor elke bakkerij die je hebt 2 munten, en voor elke supermarkt maar liefst 4 (!!!) munten. Heb je dus ondertussen 3 supermarkten gekocht, en gooi je 4, dan hoppa, 12 munten erbij.

Nu hoef je alleen nog maar de grote gebouwen te kopen en klaar.Het beste is om de duurste (radiostation) het eerste te kopen, want die zorgt ervoor dat je nog eens mag gooien als de worp je niet bevalt.

Er is niet zo veel meer aan, met deze strategie win je altijd, tenzij je alleen maar 6en gooit. Zodra de andere spelers eens aan 2 dobbelstenen beginnen, heb je allang gewonnen.

Ik vind het een beetje een tegenvaller. Met de variant is het leuker: dwz niet alle kaarten open te koop, maar slechts 10 kaarten in de verkoop zetten (net zoals de uitbreiding De Haven, voor die set zijn dit de standaard regels).

Gepost door: Spellenbuur | 29-03-15

De commentaren zijn gesloten.