06-06-14

Spiel 2014: een vooruitblik (deel 1)

ESSEN The Game: Spiel ’13 (Geek Attitude Games)

In 'ESSEN The Game: Spiel ’13, een bordspel voor 2 tot 4 spelers, doet u op tafel nog eens rustig over wat u elk jaar in oktober in het Duitse Essen in gigantische koophallen doet: spellen kopen, zoveel mogelijk en in een zo kort mogelijke tijd.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

In uw ideale wereld is het elke dag Spiel. Alles wat kan bijdragen die droom te realiseren is mooi meegenomen.

U kunt tijdens het spelen lekker mijmeren over de spellen die u op Spiel 2013 hebt laten liggen. Hier krijgt u tenminste het gevoel dat u ze toch hebt aangekocht.

De parkings, de eetstandjes, het zit er allemaal in.

U kunt al backen op Kickstarter waardoor u zich vóór de beurs al kunt verzekeren van een exemplaar.

Het spel haalde de Prototype Expert Prize binnen op Ludinord 2014. Dat is een toch mooie referentie.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Geek Attitude Games voorbij want:

1 keer Spiel per jaar - in uw ogen een noodzakelijk kwaad - is voor u meer dan voldoende. Aan die helletocht hoeft u niet te pas en te onpas worden herinnerd.

Het verheerlijken van onze consumptiemaatschappij is niet bepaald een thema waar u warm voor loopt.

U bent een bordspelliefhebbende Duitser op leeftijd en u hebt wat moeite met de titel. Werd uw geliefde Essen in de tweede wereldoorlog niet van de kaart gebombardeerd door de geallieerden? ‘Essen: The Game’ krijgt in deze context, een context die elke bordspelminnende Duitser op leeftijd kent, toch een beetje een nare bijsmaak.

Een van de leukste activiteiten op Spiel, een massale knokpartij voor een laatste exemplaar, werd speltechnisch niet meegenomen. In uw ogen een gemiste kans.

Uw favorieten van Spiel 2013 (8 Masters’ Revenge, Sanssouci, Origin en Carnival Zombie) zitten er niet in.

U hebt nog altijd nare herinneringen aan het vorige spel over spellen: The Boardgamegeek Game. U stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.

Alles mag er volgens de (reclame)makers dan wel inzitten, de knappe hostesses en bloedmooie demo'ers werden schandelijk over het hoofd gezien.

U kunt zich niet van de indruk ontdoen dat dit één grote incestueuze reclamestunt voor de spellenwereld is.

Ach ja, Kickstarter. Kickstarter doet u denken aan die Chinees die online een penisvergrotend middel bestelde en een vergrootglas kreeg toegestuurd, met als bijsluiter de mededeling: ‘Niet gebruiken bij zonneschijn.’ Neil Young, een uwer helden, kondigde Kickstarter lang geleden ook al treffend aan in de klassieker ‘Hey Hey, My My (Into The Black)’, meerbepaald in de frase: ‘They give you this, but you payed for that.‘ Verder geen commentaar.

U ziet het al van verre aankomen. Volgend jaar ‘ESSEN The Game: Spiel '14, het jaar daarop ‘ESSEN The Game: Spiel '15, enzovoort, enzovoort. U zit echt niet op een businessplan a la Carcassonne te wachten.

Dominique

 

17:37 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: essen the game: spiel '13 |  Facebook |

Commentaren

Deze staat alvast heel hoog op mijn wenslijst!

Gepost door: ditterio | 07-06-14

Post een commentaar