19-04-14

Superstar

Händler der Karibik, een heerlijk kaartspelletje dat al enkele maanden logeert in mijn binnenzak, heeft sinds kort het gezelschap gekregen van een nog verslavender soortgenoot: Star Realms.

Star Realms is een verfrissende deckbuilder. Verfrissend omdat u hier geen belachelijke overwinningspunten moet verzamelen maar gewoon uw tegenstander(s) moet doodknijpen. En dat is veel en veel leuker. Deze aanpak verplicht u ook het fenomeen deckbuilden op een heel andere manier te benaderen.

Au fond is Star Realms een deckbuilder voor twee spelers die zich afspeelt in een sterrenstelsel dat in broos evenwicht wordt gehouden door vier facties: de Star Empire, de Machine Cult, de Blob (mijn favoriet) en de Trade Federation.

Broos is het sleutelwoord. U zou immers uw eigenste zelve niet zijn als u niet de volledige heerschappij over het heelal zou nastreven, en u trekt dus vrolijk ten strijde. Zelf behoort u niet echt tot een bepaalde factie, maar u bent een geboren opportunist en u zult het niet nalaten hen allemaal te gebruiken wanneer het u goed uitkomt. Wàt u ge(mis)bruikt zijn hun ruimteschepen en basissen.

Die feitelijke vereniging Star Empire bijvoorbeeld, daar doet u beroep op als u het neusje van de zalm zoekt wat betreft slagvaardige ruimteschepen, die u ook nog eens toelaten uw strategisch vernuft ten volle tentoon te spreiden (handmanagement).

Of u gaat even langs in de toonzaal van de Trade Federation, een relatief vredelievende factie die vooral steunt op handel (belangrijk voor uw aankoopbeleid) en een meer dan bevredigende sociale gezondheidszorg (helende krachten). Heel handig als uw vloot beurt na beurt aan flarden wordt geschoten.

Of ziet u het liever smerig en onvoorspelbaar? Dan moet u beroep doen op de Blob, een volledig organische, uiterst agressieve en erg onwelriekende gemeenschap waarin zelfs de ruimteschepen en basissen volledig uit levende organismen bestaan.

De Machine Cult tenslotte blinken uit in mechanische optimalisatie. Lees: het optimaliseren van uw gebuild deckje.

Het tot moes herleiden van uw tegenstander(s) is, zoals eerder aangegeven, uw enige doel.

Om dat doel te bereiken stelt speelt u een dodelijk deck samen. Beginnen doet u met 8 scouts, die u enkel van geld voorzien, en 2 vipers die elk 1 schade toebrengen aan uw tegenstander. De teller van uw levenspunten, hier authority points genoemd, staat bij aanvang op 50. Dat lijkt veel, maar is het niet. Als er een spel is waarop de woorden smelten, sneeuw en zon - u kent het spreekwoord wel - van toepassing zijn is het Star Realms.

Uw deck opwaarderen doet u door sterkere kaarten (ruimteschepen en basissen) te kopen op de markt, een rij van 5 openliggende kaarten die steeds worden aangevuld uit een voorraad van 80. Explorers zijn er ook altijd in de aanbieding, voor 2 goud.

En dan wordt het pas echt leuk.

Uw schepen en basissen hebben immers eigenschappen: primaire en secundaire en zelfs nog een tertiaire, die hier scrapen wordt genoemd.

De primaire eigenschappen worden onmiddellijk geactiveerd bij het uitspelen, de secundaire enkel indien er kaarten van eenzelfde factie werden of worden uitgespeeld (voor alle facties gaan is dus niet zo’n goed idee). De scrap eigenschap kunt u enkel gebruiken als u de uitgespeelde kaart uit het spel verwijdert. Ervaren deckbuilders weten dat dit, mits goed aangepakt, een erg belangrijke activiteit is.

Uw uitgespeelde schepen en basissen bezorgen u geld, aanvalskracht, helende krachten en eventueel extra acties. En die kunt u allemaal naar believen tijdens uw beurt gebruiken. Schepen gaan na gebruik op uw aflegstapel, basissen blijven voor u op tafel liggen en ze blijven ook tijdens uw volgende beurten actief, als ze ondertussen niet uit het zwerk werden geschoten tenminste . Basissen zijn er in twee soorten, gewone en outposts. Een outpost is erg interessant want zolang ze actief is beschermt ze uw andere basissen, en vooral uzelf, tegen de aanvalsgolven van uw tegenstander.

Uw levenskracht houdt u bij aan de hand van beiderzijds bedrukte puntenkaarten met nominaties van 20, 10, 5 en 1. Er is nogal wat kritiek op het gebrek van functionaliteit bij de boekhouding van uw authority, maar ik vind het manipuleren van die puntenstapel gewoon heerlijk. En overzichtelijk, want u kunt de wegvloeiende levenssappen bij uw tegenstander aan de andere kant van de tafel moeiteloos traceren. Altijd handig als u daar verbaal op wil inspelen.

Zodra u de puntenstapel van uw tegenstander tot 0 hebt herleid wint u onmiddellijk. Dat doet zich meestal voor na een kleine 20 minuten.

Star Realms is een van de beste ervaringen die u als liefhebber van deckbuilders kan overkomen, zeker als u met z’n tweeën speelt, en al helemaal als u opziet tegen lange en irritante opzet- en afruimtijden (U mag zich aangesproken voelen, Legendary: A Marvel Deck Building Game!). Opzet- en afruimtijd samen? 30 seconden.

De eenvoudige regels, de korte speelduur (u gaat altijd voor een revanche), de originele aanpak, de prachtige illustraties, de snelheid van spelen, het speelplezier an sich en niet in het minst de mobiele mogelijkheden en de lage prijs zijn de intergalactische troeven die dit spel te bieden heeft.

Meerspelervarianten, waarvan Raid (één tegen allen, voor 3 tot 6 spelers) mijn voorkeur wegdraagt, en solovarianten zijn ruimschoots voorhanden. Voor de meerspelervarianten hebt u wel extra decks nodig, wat de solovarianten aangaat moet u even gaan grasduinen op het internet want die waren alleen beschikbaar voor de backers op kickstarter. Edoch: wie zoekt, die vindt.

Star Realms is op enkele dagen tijd in mijn persoonlijke top 2000 supersonisch opgerukt naar plaats 118. Dat kunnen er niet veel zeggen. Ik kon er ook geen enkel minpunt aan ontdekken. Dat kunnen er nog veel minder zeggen.

Loopt u mij binnenkort ergens tegen het lijf, vraag me dan even naar mijn binnenzak. Vervolgens zal ik u trakteren.

Dominique

 

Star Realms

White Wizard Games, 2013

Robert Dougherty en Darwin Kastle

2 tot 6 spelers vanaf 12 jaar

20 minuten

 

12:10 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (3) | Tags: star realms |  Facebook |

Commentaren

Klinkt zeer goed, beste man. Ik begon het lezen met een droge mond, watertandend sluit ik de pagina weer.

Gepost door: Pijaul | 24-04-14

Hoi,

weet je waar ik een nederlandse vertaling van de spelregels kan krijgen ?

Mag de scrap fase na een primaire fase, of is het één van de twee ? Vernietigde bases en outposts, gaan die naar de aflegstapel van de speler(discard pile) of naar de algemene aflegstapel(scrap heap)

Gepost door: nico | 09-11-14

Scrappen mag altijd, maar het zou zonde zijn om niet eerst de primaire of secundaire eigenschappen van de kaart te gebruiken.

Vernietigde basissen en outposts gaan naar de aflegstapel van de eigenaar, die ze dus later weer in het spel kan brengen.

Nederlandstalige spelregels ben ik nog negens tegengekomen.

Gepost door: Dominique | 09-11-14

Post een commentaar