15-11-13

Origineel!

Gisteravond had ik het genoegen weer een zeer geslaagde Asmodee Nocturne - ik schrijf Nocturne hier bewust met een hoofdletter - te mogen meemaken.

Er lag weer heel wat lekkers op tafel, zowel op spel- als cullinair gebied. Doel van de avond was ons te laten kennismaken met het ESSENtiële en daar slaagde Asmodee met vlag en wimpel in.

'Ramapage!' lag op tafel, en Lewis & Clark, en S.O.S. Titanic, en Expedition Northwest Passage, en Corto, en Cappucino, en Sultanya, en Templar, en Speculation, en ‘Dark, Darker, Darkest’, en Jungle Speed Safari, en Pepperoni Party, en Koryo, en Relic Runners, en Ticket to Ride Nederland, en Blockers, en Spyrium, en Prosperity, en Mascarade, en Nonsense, en Family. En ik vergeet er mogelijk nog een paar.

Kijken, spelen, lekker bijpraten.

En ontdekken.

Want ik werd erg aangenaam verrast door het bordspel Origin.

Origin, een bordspel voor 2 tot 4 spelers, stelt u in de gelegenheid het ontstaan van de beschaving nog eens losjes over te doen.

Wij speelden de jumboversie, met stampionnen waarmee je mits goed mikwerk een grizzly van 600 kg zonder enige moeite neerlegt. Gelukkig hadden we een mooie assistente tot onze beschikking die ons op eenvoudig verzoek de gewenste pionnen aangaf. U kunt immers kiezen uit witte, bruine en zwarte en lange, korte, dunne en dikke.

Die pionnen plaatst u op een rudimentair voorgestelde wereldkaart met als centraal punt midden Afrika, zo ergens waar u rond deze tijd Ethiopië kunt aantreffen. Als u durft tenminste.

Op het moment dat wij beginnen te spelen is alles nog rustig. We staan immers aan de wieg van de beschaving en we gaan de mensheid doen vermenigvuldigen en uitzwermen naar alle continenten, over land of over zee. We mogen kiezen waarmee we uitbreiden - de dikke, dunne, lange, korte, bruine, zwarte en witte pionnen van hierboven - en we moeten dat doen in een leeg aangrenzend gebied van een reeds geplaatste pion. Van welke speler die is maakt niks uit, u mag. Wat u niet mag is het nieuw geplaatste mannetje met meer dan één kenmerk laten afwijken van het aangrenzende. Dat geldt zowel voor kleur als grootte als dikte. Na plaatsing markeert u de stampion met een schijf van uw kleur. Die schijf - men vraagt u een beetje fantasie - symboliseert een dorp.

Afhankelijk van waar we ons mannetje plaatsen krijgen we wat lekkers toegestrooid. Een actiekaartje hier, een opdrachtkaartje daar (we hebben er bij spelaanvang al eentje op hand), een permanente vaardigheid ginder, of een jachtfiche als we bosrijk gebied exploreren of overzee gaan, of innovatiefiches die ons kampniveau aangeven (opkrikbaar tot vijf). Dat kampniveau - u moet per kamp beginnen met één en chronologisch opbouwen naar vijf - bepaalt ook welke actiekaarten u tijdens uw beurt kunt uitspelen.

In plaats van een nieuw mannetje in te brengen mag u een reeds geplaatst mannetje ook verplaatsen. Hoe langer uw mannetje is, hoe verder u komt. U mag zelfs ruilen met een aangrenzende stampion. Dan is de dikte van belang. Hoe dikker, hoe sterker. Ruilen kan tactisch heel belangrijk zijn. Uw opdrachtkaart geeft u bijvoorbeeld een bonus van zes punten als u erin slaagt aanwezig te zijn op vier continenten of u zou graag die zee-engte fiche willen binnenhalen? Ruilen kan uw redding betekenen. 

En zo vergaat het met de beschaving: de mensheid breidt zich uit, bouwt kampen en nederzettingen, slokt op, graaicultuurt, vecht en steelt en dit tot ze helemaal op is en er geen mannetjes meer beschikbaar zijn. Het spel eindigt ook bij uitputting van de actiekaarten, doelkaarten of permanente kaarten. Als de laatste innovatiefiche van het beloningbord - heerlijk, dat woord - is verdwenen valt het doek evenzeer.

Nadat u met grote spijt hebt vastgesteld dat het spel voorbij is telt u de punten van uw verzamelde zeestraat- en jachtfiches bij elkaar op, voegt daarbij de waarde van uw uitgespeelde doelkaarten en de kaarten die u nog op hand hebt (1 punt per kaart) en vervolledigt het plaatje met de waarde van uw verzamelde innovatiefiches a rato van 1 punt per fiche, behalve de innovatie niveau 5 fiches die u 5 punten opleveren. Ik zou de kampopwaardering niet verwaarlozen als ik van u was.

Origin, zo ervoer ik al snel, is een bordspel ‘right up my alley‘, zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Mijn gezellige alley wordt gekenmerkt door snelheid, schoonheid, overzichtelijkheid, functionaliteit, spanning, profitariaat, blokkades, een snuifje geluk en een occasionele vechtpartij. Die eigenschappen zijn allemaal aanwezig in Origin, waardoor dit spel erg hoog op mijn wenslijst is komen te staan.

Tevens wordt mij hier de illusie geboden dat ik het ontstaan van de mensheid kan beïnvloeden en dat het resultaat van die beïnvloeding zich in de verste verten niet verhoudt tot de abominabele toestand waarin onze beschaving - excusez le mot - zich momenteel bevindt.

Voorwaar een mooie gedachte.

Nu nog op zoek naar een geschikte kerstboom.

Dominique

 

Origin

Matagot, 2013

Andrea Mainini

2 tot 4 spelers vanaf 9 jaar

45 minuten

 

Met dank aan Tine, Audrey en Jan van Asmodee en het deskundige Asmodee demoteam.

 

20:10 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: origin |  Facebook |

Commentaren

Alleen jammer dat hij zo snel uitverkocht was in Essen. Nog even wachten, want ik heb hem op mijn wishlist voor secret santa gezet. Dus, wie weet.

Gepost door: vdbmalmsteen | 16-11-13

De commentaren zijn gesloten.