31-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 44)

Quicksilver (Split Second Games)

In Quicksilver, een bordspel voor 2 tot 6 spelers, wordt u door Queen Victoria uitgenodigd om aan te sluiten bij The Quicksilver International Racing Federation. Met een automobiel komt u deze federatie niet in, zij racen immers met zeppelinachtige luchtschepen.

U krijgt de beschikking over een Quicksilver, een model dat door The Royal Air Force ter beschikking wordt gesteld. Het is nog verre van competitief, maar gelukkig krijgt u en budget waarmee u het naar believen kunt aanpassen.

Tijdens de race vliegt u al dobbelend en kaarten uitspelend van checkpoint naar checkpoint. Naar de overwinning uiteraard.

Reserveer alvast een plaatsje in de wachtrij want:

U vindt de doosillustratie fan-tas-tisch!

U hebt al heel wat racespellen in uw kast staan maar eentje met zeppelins ontbreekt nog.

Het is bij uw weten de eerste keer dat er in een spel een snor wordt meegeleverd.

Dubbelzijdig bedrukte spelborden krijgen altijd uw onverdeelde aandacht.

De multifunctionele actiekaarten zijn een lust voor het oog.

U vliegt graag van checkpoint naar checkpoint.

U houdt van spellen die u naar believen kunt aanpassen. Hier krijgt u de beschikking over wolken, afweergeschut, checkpoints en mijnenvelden.

U houdt van racespellen waarin u zowel vooruit als achteruit als omhoog en omlaag kunt.

U houdt van racespellen waarin u uw tegenstanders kunt rammen.

U vindt het leuk achter uw eigen dashbord te zitten.

U bent een vat vol agressie.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Split Second Games voorbij want:

U vindt de doosillustratie spuug-le-lijk!

Een race met zeppelins is even opwindend als een breimarathon in Huize Avondrood.

Speelt u met z’n vijven of zessen wordt dit wel een heel stroperige bedoening. Racen en geeuwen vindt u geen leuke combinatie.

U vindt geen houten of plastic luchtschipmodellen in de doos, u moet het met platte kartonnen fiches doen. Gemiste kans.

Dit spel heeft een nogal hoog Take That gehalte, wat betekent dat spelers elkaar nogal frequent van alles aandoen. Dat maakt het plannen wel heel moeilijk, dashbord of niet. 

Uw motor slaat regelmatig aan het pruttelen, temeer omdat u bent overgeleverd aan uw dobbelresultaten.

Als u dit spel wint zal het door puur geluk zijn. Op zo'n uitkomst zit u niet te wachten.

Dominique

 

11:02 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: quicksilver |  Facebook |

30-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 43)

Steam Park (IELLO / Cranio Creations)

In Steam Park, een driedimensionaal bordspel voor 2 tot 4 spelers, bent u eigenaar van een pretpark. Geen gewoon pretpark, maar eentje waarvan de attracties worden aangedreven door steenkool.

Uiteraard probeert u zoveel mogelijk inkomsten te genereren. Dat doet u door spectaculaire attracties te bouwen, veel bezoekers te lokken door slim te adverteren, nog slimmer te investeren, een divers aanbod te presenteren, het juiste personeel aan te trekken en dat allemaal goed te managen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Een pretpark aangedreven door steenkool? Dat moet u gewoon bouwen.

U gaat niet alleen uitbreiden in lengte en breedte, u gaat ook de lucht in. Letterlijk. En de driedimensionale bouwsels zijn naar verluidt een lust voor het oog.

U speelt in real time, zoals dat heet. Dat betekent dat u en uw tegenspelers alle acties tegelijkertijd uitvoeren. Dat zorgt voor moeilijke afwegingen onder tijdsdruk en dat vindt u leuk.

Uw bezoekers trekt u uit een stoffen zakje. Afhankelijk van welke en hoeveel attracties u in de aanbieding hebt zijn deze blij of verdrietig. Het hoeft geen betoog dat u vooral de blije gezichtjes in uw park wil zien want die genereren het meeste inkomen. Interessant.

Het is een hele uitdaging steeds weer nieuwe bezoekers naar uw park te lokken en ze daar ook te houden. U houdt van uitdagingen.

Uw attractiepark produceert veel afval. Sinds uw kennismaking met R-Eco en Trains vindt u het erg bevredigend om spelmatig aan afvalverwerking te doen. 

Loop vrolijk zwaaiend de stand van IELLO en Cranio Creations voorbij want:

Volgens de laatste geruchten zou het spel net na Spiel verschijnen. U kunt zich het zwaaiend wandelen besparen.

Driedimensionaliteit kan mooie effecten opleveren in een spel - denk aan het heerlijke Star Wars: The Queen’s Gambit - maar u weet ook wat het steeds weer assembleren van bordkartonnen spelonderdelen met die bordkartonnen onderdelen doet. U gaat de reparatiekit te pas en te onpas moeten aanspreken. Daar hebt u absoluut geen zin in.

Real time spelen klinkt leuk, maar het beloont hen die er niet voor terugdeinzen een beetje vals te spelen. Het beloont ook die spelers die sneller kunnen nadenken dan anderen. U vindt dat onrechtvaardig.

Dominique

 

18:25 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: steam park |  Facebook |

29-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 42)

Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords - Base Set (Paizo Publishing)

In PACGROTRLBS, een coöperatief kaartspel voor 1 tot 4 spelers, maakt u deel uit van een reisgezelschap dat in Varisia een eeuwenoud en pas weer ontwaakt kwaad moet bedwingen. Varisia bestaat uiteraard niet en dat ontwakende kwaad al evenmin, maar een mens moet zich amuseren nietwaar.

Het kwaad bedwingen doet u door locaties te bezoeken, deze te onderzoeken en ze van ongure en ronduit kwaadaardige creaturen te zuiveren. De ervaring die u hierbij opdoet maakt u sterker. Die sterkte zult u nodig hebben wanneer u zich verder en verder op het pad naar de ultieme confrontatie begeeft.

Reserveer alvast een plaatsje in de wachtrij want:

Als het op RPG-spellen aankomt staan de jongens van Paizo Publishing op eenzame hoogte. Dit wordt dus een blindkoop.

U bent het beu altijd weer gamemaster te moeten spelen. U wil eindelijk ook eens mee op avontuur.

500 kaarten? Check!

Scenariogestuurd? Check!

Campagnes mogelijk? Check!

Variatie? Check!

Karakteropwaardering? Check!

Geheimzinnige locaties, volgepropt met verrassingen? Check!

Solomodus? Check!

Massa’s uitbreidingen in de pijplijn? Check!

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Paizo Publishing voorbij want:

Inderdaad: check! Uw hoofdactiviteit in dit spel bestaat uit het checken van allerhande vaardigheden. En dit nog voor u aan het echte werk mag beginnen. Een gesloten kist gevonden? Eerst maar eens uw inbrekersvaardigheden checken. U wil een dolk werpen naar een afzichtelijke trol? Moment jongens, eerst mijn werpvaardigheid checken. Zie ik daar geen magisch medaillon op de grond liggen? Even mijn opmerkzaamheid checken. Zie ik daar in de verte niet de slechterik die we moeten uitschakelen? Even checken of ik snel genoeg ben om hem in te halen. Dat checken doet u door te dobbelen. U zit echt niet op een Talismanachtig dobbelfestival te wachten. Daar droomt u nu nog altijd van. Nachtmerries, wel te verstaan.

Inderdaad: massa's uitbreidingen in de pijplijn. Uitbreidingen die maandelijks uw bankkaart gaan treiteren. U kent uw verlangen naar meer en dat meer blijft dan uiteindelijk ongespeeld in uw kast staan. Er rest u slechts één optie: weerstaan, te beginnen met de basisset.

U moet het Engels erg goed machtig zijn om hieraan plezier te beleven.

U moet een oplossing zien vinden voor het bijhouden van uw statistieken en vaardigheden op uw karakterkaart. Indien u dat niet doet gaat u erop moeten schrijven. Er bestaat zoiets als afwasbare inkt, maar toch.

Het klaarzetten neemt bijna zoveel tijd in beslag als het spelen zelf. U haat lange opzettijden.

Dominique

 

28-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 41)

Quantum (Funforge)

In Quantum, een dobbel- en bordspel voor 2 tot 4 spelers, bent u een commandant van een sterrenvloot. U maakt deel uit van een factie die met drie andere strijdt om een stukje heelal. Uw vloot bestaat onder andere uit wendbare maar kwetsbare jagers en logge maar defensief sterke en zwaar bewapende slagschepen. En alles wat zich daar zo al tussen bevindt. Transportschepen bijvoorbeeld, waarmee u uw jagers over grote afstanden kunt verplaatsen.

Uw ruimtevloot dobbelt u elke beurt bij elkaar en daarmee moet u het dan maar doen. Gelukkig heeft elk schip een speciale eigenschap waardoor ze elk op hun eigen manier weer interessant worden. Het slim gebruiken daarvan vormt een essentieel onderdeel van uw briljant strategisch plan.

Vechten is een essentieel onderdeel van het spel, maar met vechten alleen gaat u nooit winnen. Daarvoor moet u het kostbare Quantum ontginnen. Dat hebt u trouwens ook nodig om uw vloot uit te breiden, speciale acties te kunnen doen of een onverwacht manoeuvre uit te voeren. Uw factie kan trouwens ook gebruik maken van haar speciale eigenschappen.

En dat allemaal om die felbegeerde overwinning, die roes waar we zonder uitzondering steeds weer naar op zoek gaan, te mogen ervaren.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Dobbelstenen zijn de motor van dit spel en ondanks hun aanwezigheid is de factor geluk mooi te omzeilen, althans volgens de makers.

U vindt het een erg leuk idee dat u bij de aanvang van uw beurt niet weet waarmee u aan de slag moet,.

Een grote moduleerbaarheid met meerdere scenario’s zorgt voor veel afwisseling.

Het eenvoudig regelwerk laat u toe snel aan uw opdracht te beginnen.

Ondanks de eenvoudige regels en het elegante spelverloop vindt u hier toch een onverwachte diepte. Niet zo diep als het heelal, maar toch.

Strategie en tactiek, samen mooi uitgebalanceerd in één spel? Say no more!

U hebt het gevoel dat dit, samen met The Three Little Pigs van IELLO, wel eens hét hebbeding van Spiel 2013 zou kunnen zijn.

Loop vrolijk waaiend de stand van Funforge voorbij want:

Dobbelstenen en gelukomzeiling in één en dezelfde zin? Yeah right.

U houdt niet zo van confronterende spellen.

U kunt zich moeilijk losmaken van het feit dat u gewoon dobbelstenen in een baan om die planeten ziet cirkelen in plaats van ruimteschepen. U had liever mooi vormgegeven miniaturen gezien. Om begrijpelijke speltechnische redenen werd hier niet voor gekozen, maar toch.

Dominique

 

20:45 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: quantum |  Facebook |

27-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 40)

Mai-Star (AEG)

In de rubriek ‘Ooit verschenen, moeilijk te vinden maar nu gelukkig weer op Spiel’ dit pareltje.

Ik ga hier niet veel woorden aan vuil maken. Het volstaat te citeren uit mijn bespreking van dit spel op 1 november 2010:

“Speelkaarten die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten, een vloeiend spelverloop, een goeie geut interactie, gegarandeerde spanning, tonnen tactiek en zes bloedmooie vrouwen. En dat allemaal in een klein doosje waarmee u zonder enig probleem elke grenspost passeert. Er zijn er met minder goede punten in mijn kaartspellenkast geraakt.

Als u er niet tegenop ziet om uw vrouwelijke kant aan te spreken, een avond kleine voetjes te hebben en bloemen in uw haar moet u Mai-Star zeker eens proberen. Wie weet ontdekt u uw andere ik.

Knalt u liever vijandelijke eenheden uit de lucht raad ik u aan iets anders te proberen. Besef dan wel dat u een catfight op het scherp van de snee mist.

Catfight? Inderdaad: A Hidden Gem.”

Voor meer details verwijs ik u naar de volledige bespreking. U vindt ze bij de spelbesprekingen van 2010 in de rechterkolom.

Dominique

20:39 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: mai-star |  Facebook |

26-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 39)

Lost Legends (Queen Games)

In Lost Legends, een kaartspel voor 3 tot 5 spelers, bent u de zoveelste avonturier die een grottenstelsel gaat verkennen, onderweg afrekenend met monsterachtige creaturen (of omgekeerd).

Daartoe draft u uitrusting, wapens en toverspreuken op hand. Afhankelijk van welk karakter u bij spelaanvang hebt gekozen zijn bepaalde attributen interessanter dan andere.

Alles draait om het verzamelen van legendepunten. Die krijgt u toegewezen voor het aantal monsters dat u hebt verslagen en het aantal monsters dat u per soort een kopje kleiner maakte.

Wie op het einde van het spel - na drie afdalingen - de meeste legendepunten heeft verzameld wint.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Lost Legends is bloed- en bloedmooi.

U bent een 7 Wonders liefhebber en kunt daar maar geen genoeg van krijgen.

U hebt al voorpret bij de gedachte dat u ongewenste monsters in de richting van uw tegenspelers kunt sturen.

Voor een dungeon crawler die speelbaar is in een klein uurtje mag men u altijd uit uw toekomstige winterslaap halen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Queen Games voorbij want:

Uw vader heeft het u ooit uitentreuren ingeramd: “Schoonheid is een list van de natuur.” U hebt dit gezegde zelf nog aangevuld met: “.. en ook van speluitgevers.” U past dus wel op.

De meningen over dit spel zijn erg verdeeld, en dat is nog erg zacht uitgedrukt. U hebt uit ervaring geleerd dat gemengde reacties niet veel goeds voorspellen. U past nóg een keer op.

De kaarten mogen dan wel voorzien zijn van prachtige illustraties, de iconografie - dat is wat u betreft toch de belangrijkste informatiebron om het spel te kunnen winnen - is erg klein gehouden. Zelfs bijzienden blijken er problemen mee te hebben. U past nu al een derde keer op.

Geluk blijkt een nogal grote rol te spelen in Lost Legends. Doorgewinterde RPG-ers roepen dan op: “Dan ga je beter nooit een grot in.” Ze hebben overschot van gelijk maar u wil toch op basis van een goede voorbereiding en uw eigen merites kans maken om een spel te winnen. Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Uw oppasalarm slaat ondertussen rood flikkerend uit.

Met vijf spelers begint het spel vast te lopen. Niet in het drijfzand dat het grottenstelsel herbergt maar in de eindeloze afhandeling van de vechtfase. Uw rood flikkerend oppasalarm heeft ondertussen het gezelschap gekregen van loeiende sirenes.

Een rood flikkerend knipperlicht met loeiende sirenes op de achtergrond, u weet wat dat betekent. Met een wijde boog eromheen.

Dominique

 

 

18:58 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: lost legends |  Facebook |

25-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 38)

Castaways / Náufragos (Lookout Games / Passport Game Studios / IELLO)

In de rubriek ‘Al verschenen maar hier moet u op Spiel toch eens even naar kijken’ vandaag parel nummer vier.

In Castaways, een semi-coöperatief bordspel voor 1 tot 4 spelers, bent u samen met enkele medepassagiers aangespoeld op een verlaten vulkanisch eiland. Gefrustreerd omdat dit eiland niet bepaald uw voorziene bestemming was zult u alle zeilen bijzetten om er weer af te geraken, terug naar de bewoonde wereld.

De enige manier waarop u dat kan is door het trekken van de aandacht van eventueel voorbijvarende schepen. Niet lang na uw aanspoelen hebt u al gezien van waaruit u dat zult doen: bovenop de vulkaan die centraal boven het eiland uit torent.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Castaways, dat weet u nu al, is het beste semi-coöperatieve spel dat in 2013 zal verschijnen.

Castaways is thematisch enorm sterk. En dat is nog zacht uitgedrukt. Als u op zoek bent naar een spel waarmee u tijd en ruimte kunt vergeten bent u hier op de juiste plaats, zo diep wordt u in het verhaal gezogen.

Castaways is meer gestroomlijnd dan ‘Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island’, een gelijkaardig spel dat u eerder op het jaar ook al met veel plezier speelde.

Door de plotkaarten krijgt u de garantie dat geen enkele schipbreuk hetzelfde zal zijn. Dat scheelt, want dit spel gaat regelmatig op tafel komen.

U moet met zoveel rekening houden dat u er van gaat duizelen. Hoe geraken we aan voldoende voedsel? Hoe houden we ons vuur brandende? Hoe aan drinkbaar water geraken? Komt die storm aan de einder onze kant op en zouden we dan niet beter een stevige schuilplaats bouwen? Toch maar op het strand slapen vanavond? Hoe vind ik na mijn verkenningstocht de weg naar het kamp terug? Kan ik niets bruikbaars in elkaar knutselen van wat ik in het scheepswrak heb gevonden? Geef ik mijn mes aan een medespeler, en krijg ik het later nog wel terug als ik erom vraag? Als we nu eens een immens grote boodschap op het strand schreven? Hoe voorkom ik dat mijn darminfectie uitbreidt? Hoe en met wat moet ik mijn gebroken enkel spalken? En wat te doen met die witte haai die onze visgrond leegvreet? En misschien de belangrijkste vraag van allemaal: hoe verbruik ik zo weinig mogelijk energie?

Gedekte puntenfiches zorgen voor de nodige spanning, want de speler die als eerste de top van de vulkaan bereikt kan beslissen wanneer het spel eindigt. Een niet lichtvaardig te nemen beslissing, met verstrekkende gevolgen, is dit.

U hebt een zwak voor worker placers.

Leuk, samenwerken maar toch als enige de overwinning binnenhalen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Passport Game Studio’s, IELLO en Lookout Games voorbij want:

Met 4 spelers bent u tussen de 3 en de 4 uur bezig. Dat duurt u een beetje te lang. Dat u tijdens het spelen alle gevoel voor tijd verliest kan u toch niet over de streep trekken.

U hebt vernomen dat de spelregels van de Duitse editie zodanig slecht waren dat ze even uit de handel werd genomen. U vreest dat het met de Engelse niet veel beter gesteld is.

U krijgt te maken met heel veel tekst op de kaarten en dat schrikt u wat af.

Dominique

 

18:14 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) | Tags: castaway |  Facebook |

24-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 37)

Carnival Zombie (Albe Pavo / Raven Distribution)

In Carnival Zombie, een coöperatief bordspel voor 1 tot 6 spelers, wordt u tijdens het vieren van het jaarlijkse carnaval in Venetië opgeschrikt door een acute zombie-invasie. Die invasie blijkt de voorbode te zijn van een nog veel grotere ramp: het ontwaken van de Leviathan, een mythisch zeewezen dat erop gebrand is Venetië met al zijn bewoners naar de dieperik te sleuren.

Het enige wat u en uw vrienden moeten doen is de stad verlaten voor dat gebeurt. Wint u scoort u punten die u dan in latere sessies kunt proberen te overtreffen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Zombies in Venetië? Dat wordt smullen!

Het prachtige en vooral grote spelbord nodigt uit tot een gezellige coöperatieve spelavond.

U ben geïntrigeerd geraakt door de opdeling van de dag- en nachtactiviteiten. Overdag kunt u zich wat makkelijker door de stad begeven, ‘s nachts daarentegen moeten alle zeilen worden bijgezet om de stortvloed van zombies op een afstand te houden.

U mag dan overdag wel iets meer bewegingsvrijheid hebben, de minste beweging van de ontwakende Leviathan veroorzaakt zoveel deining dat er aardbevingen ontstaan. U bent benieuwd hoe dat fenomeen speltechnisch wordt geïmplementeerd.

Barricades opwerpen tegen zombies, dat lijkt u een erg aangename bezigheid.

U bent zeer benieuwd naar de functionaliteit van de zwarte ‘paranoia cubes’ en de ‘pile of corpses’ fiche die u in de doos aantreft

De doos bevat ook een aanzienlijke hoeveelheid infectieblokjes. Zou dit een zombievariant van Pandemie kunnen zijn? Interessant.

Presteren onder tijdsdruk, daar draait u uw spelershandje niet voor om.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Albe Pavo en Raven Distribution voorbij want:

Het is inderdaad mooi en groot, dat spelbord, maar ook nogal druk bedrukt. U vreest dat u tijdens het spelen al snel het overzicht zult verliezen.

U mag dan wel korte metten maken met aanstormende zombies, die Leviathan kan u blijkbaar gestolen worden. Geen heroïsche redding van de mensheid dus, het enige wat u doet is uw vege lijf redden. U wordt niet graag afgeschilderd als een lafaard, ook niet aan de speeltafel.

U hebt uw zombiezinnen ondertussen gezet op Dead Panic (Fireside Games). Carnival Zombie gaat u van dit voornemen niet afbrengen.

Dominique

 

14:57 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: carnival zombie |  Facebook |

23-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 36)

Dead Panic (Fireside Games)

In Dead Panic, een semicoöperatief bordspel voor 2 tot 6 spelers, bevindt u zich in aan afgelegen vakantiehuisje midden in een uitgestrekt bosgebied. U blaast daar met enkele vrienden even uit, weggevlucht als u bent voor het jachtige stadsleven van alledag.

Wat u nog niet weet is dat het woord jachtig voor u een hele nieuwe betekenis zal krijgen vanaf het moment dat een eindeloze horde zombies uw vakantieplannen komt verstoren. Ze hebben honger, ze ruiken uw aanwezigheid en ze komen op u en uw vrienden afgewaggeld met een snelheid die u tot dan niet aan zombies had toegedicht.

Gelukkig beschikt uw vakantiehuisje over korte- en lange afstandswapens - of wat daarvoor moet doorgaan - waarmee u zich kunt verdedigen. En er bevindt zich ook een groepje overlevenden in het bos dat u met gevaar voor eigen leven radio-onderdelen probeert te bezorgen waarmee u extra hulp kunt inroepen. Als die hulp verschijnt - de nadruk wordt hier terdege gelegd op het woordje ‘als’ - is dat onder de vorm van een minibusje. Dat parkeert zich aan de rand van het bos - geen meter verder, de bestuurder is niet gek - wat betekent dat u de open plek tussen uw vakantieverblijf en de bosrand al lopend zult moeten afleggen.

Haalt u het busje wint u het spel. Of uw medespelers daar ook in slagen zal u een zorg zijn.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

We hebben hier te maken met de zombievariant van Castle Panic. Dat vond u al zeer de moeite en deze afgeleide is voorzien van enkele toeters en bellen die volgens u een aankoop meer dan verantwoorden.

Zo bent u zeer te spreken over het feit dat u een personage kunt spelen met een speciale eigenschap. En in tegenstelling tot Castle Panic, waarin u enkel op kantelen kon staan, kunt u nu in uw schuilplaats kamers onderzoeken naar bruikbare voorwerpen. Het bang uitkijken naar het opduiken van de radio-onderdelen, drie in totaal, zorgt voor lekker veel stress. Stress die nog toeneemt wanneer de dragers ervan voor ze de hut bereiken door de zombies te grazen worden genomen, waardoor u het onderdeel zelf zult moeten gaan halen.

Uiteraard wordt u als u niet oppast zelf te grazen genomen waardoor u in een zombie verandert. Geen nood, vanaf dan transformeert u in een licht moduleerbare zombie die maar één doel kent: het verorberen van uw voormalige gezellen. Spelmatig komt dat neer op het voorkomen dat ze winnen.

Alleen al de gedachte dat u uw medespelers zonder schroom ten prooi kunt laten vallen aan zombies bezorgt u - u schaamt zich er niet voor - een zekere vorm van voldoening.

Bovenstaande kenmerken in acht genomen hebt u al lang door dat de thematiek hier helemaal goed zit. Dat is voor u een belangrijke avoorwaarde bij de aankoop van een spel.

Dit, medespeler, is mogelijk het beste zombiespel dat in 2013 zal verschijnen. Dat wil wat zeggen als u weet hoe groot het blik zombiespellen is dat elk jaar weer wordt opengetrokken.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Fireside Games voorbij want:

U begrijpt het allemaal niet goed, die fascinatie voor zombies. Het is een monstersoort die u nooit heeft kunnen bekoren, laat staan dat u er spelletjes mee speelt.

Als u echt een goed zombiespel wil spelen, mogelijk het beste aller tijden, gaat u voor Mall of Horror of diens grote broer City of Horror.

Dominique

14:47 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dead panic |  Facebook |

22-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 35)

The Three Little Pigs (IELLO / Purple Brain Creations)

In The Three Little Pigs, een dobbelspel voor 2 tot 5 spelers, bent u een varken.

Zo, het is eruit.

Naar analogie met het gelijknamige sprookje probeert u een huisje te bouwen dat de blaaskracht van de boze wolf kan weerstaan. U kent het sprookje, dus u weet dat huisjes van stro minder stevig zijn dan die van hout en dat huisjes van steen boven de voorgaande bouwmaterialen te prefereren zijn. Daarbovenop krijgen we hier te maken met een wolf met een extreem grote longinhoud, die uitzonderlijk ook stenen huisjes naar de filistijnen blaast.

Bouwen en de wolf ten tonele roepen doet u al dobbelend.

U verzamelt punten door de waarde van uw huisonderdelen - stro lever minder punten op dan hout dat op zijn beurt weer minder punten oplevert dan steen - op het einde van het spel op te tellen, samen met de waarde van eventueel verzamelde bonuskaarten. Zo leveren de meeste bloempotjes voor uw ramen extra punten op.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U hebt kinderen.

Sommigen hardcore spelers vinden dit beter dan King of Tokyo. Dat wil wel wat zeggen.

In het push your luck genre is dit een absolute topper.

Af en toe mag u de boze wolf spelen, waarna u een huis van een tegenspeler-varken kiest en vervolgens al blazend de pijl op de blaaskracht draaischijf in beweging zet. Het resultaat bepaalt wat er bij uw tegenspeler gaat vliegen. Lekker!

Uw huisjes mogen, afhankelijk van hoe goed of slecht u dobbelt, worden samengesteld uit verschillende materialen. Een stenen gelijkvloers met een houten verdieping en een strooien dak? Geen probleem.

Hier zit meer in dan u op het eerste gezicht zou verwachten.

Interactie staat hoog aangevinkt op uw speel-o-meter.

U maakt graag plezier en geniet van sfeer aan tafel.

U lacht graag met de miserie van anderen.

U neemt graag risico's.

Dit zou wel eens dé hit van Spiel 2013 kunnen worden.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van IELLO en Purple Brain Creations voorbij want:

U hebt geen kinderen.

U hebt het gevoel dat de boze wolf u systematisch als slachtoffer gaat uitkiezen. Daar zit u niet op te wachten.

Dominique

 

16:59 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: the three little pigs |  Facebook |

21-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 34)

Tomorrow (Conquistador Games, Inc.)

In Tomorrow, een bordspel voor 4 tot 6 spelers dat zich in de niet zo verre toekomst afspeelt, staat u aan het hoofd van een wereldmacht. U kunt kiezen uit Amerika, Europa, Rusland, China, India of het Midden-Oosten.

Lekker veel macht, denkt u. Inderdaad, maar de wereld van morgen krijgt wel af te rekenen met acute overbevolking, klimaatverandering en een chronische uitputting van grondstoffen. Zo erg zelfs dat het voortbestaan van de aarde wordt bedreigd.

De enige oplossing - iedereen aan tafel is het erover eens - is het drastisch inperken van de wereldbevolking. Uiteraard vindt u dat eerst de bevolking van de andere wereldmogendheden moeten worden gedecimeerd en niet die van u. Dat dit het uiterste van uw diplomatieke, maar ook agressieve, vaardigheden zal vragen staat buiten kijf. En uiteraard blijft u te allen tijde trouw aan uw verborgen agenda. Want die verborgen agenda bepaalt uiteindelijk of het spel wint of verliest.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Dit is een kruising tussen Risk, Diplomacy en Pandemie.

Eindelijk kunt u uw diplomatieke vaardigheden nog eens volop in de strijd gooien.

Thematisch heel sterk en, ondanks de titel, heel actueel.

Bij voorkeur te spelen vanaf 18 jaar, zo luidt het advies. Eindelijk nog eens een spel voor volwassenen, in tegenstelling tot alle andere spellen in uw kast die stuk voor stuk een startleeftijd voor kinderen aangeven (denk daar maar eens rustig over na).

Dit zou wel eens een cultspel kunnen worden. Nu al worden op BoardgameGeek de quoteringmessen bovengehaald. Er werden massaal eentjes toegekend door puristen die vinden dat het spelthema gewoon niet kan (ze werden ondertussen weer allemaal verwijderd). U houdt wel van een beetje controverse op tafel.

U moet niet afrekenen met een hoge geluksfactor, integendeel. Uw vaardigheden, en die alleen, zullen het spel al dan niet in voordeel doen uitdraaien.

De gebeurteniskaarten zorgen voor een altijd fris spelverloop.

U hebt al bevestigd gekregen dat het spel verkrijgbaar zal zijn op Spiel. U ziet er niet tegenop om hiervoor in de rij te gaan staan.

Speelt u het graag agressief krijgt u een scala aan vernietigingswapens ter beschikking. Conventioneel? Dat kan. Terrorisme? Doe gerust. Biologische oorlogvoering? Waarom niet? Een kernoorlog? U deinst er niet voor terug.

Tot 6 spelers? Laat maar komen!

U geeft les in het middelbaar onderwijs en wil uw leerlingen spelenderwijs laten kennismaken met de grote uitdagingen van de nabije toekomst. Voor het te laat is.

Geen winnaar? Iedereen verliest! Dàt is nog eens een uitdaging.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Conquistador Games, Inc. voorbij want:

Het decimeren van de wereldbevolking, het doet inderdaad aan een erg wrange periode uit onze recente geschiedenis denken. U hebt het daar toch moeilijk mee.

De pret begint pas vanaf 4 spelers en in uw geval gaat het dan weinig op tafel komen.

Uw credo is: “Eerst slaan, dan praten.“ Met die levenshouding wordt u in dit spel helemaal weggeblazen.

Dit is niet bepaald de versie van Tomorrow die Annie zong in de gelijknamige musical.

Een depressie op tafel? Nee, bedankt! Uw leven is zo al erg genoeg.

Dominique

 

18:07 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: tomorrow |  Facebook |

20-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 33)

Bang! The Dice Game (dV Giochi)

In ‘Bang! The Dice Game’, een dobbelspel voor 3 tot 8 spelers, kruipt u in de rol van een sheriff en zijn assistenten of een groep vogelvrijverklaarden en rebellen. Naar goede gewoonte staan deze verenigingen elkaar naar het leven. Op het einde van het spel nog in leven zijn is dan ook het enige waar u naartoe moet werken. Een waarneembare hartslag of ademhaling is voldoende.

Alsof u nog niet genoeg omhanden hebt krijgt u ook nog te maken met een stam agressieve indianen die beide partijen naar het leven staan. U moet uw aandacht dus verdelen over meerdere ongemakken. Een zeer onaangename driehoeksverhouding zeg maar.

‘Bang!’ deed alles met kaarten, ‘Bang! The Dice Game’ doet het met dobbelstenen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Alles wat naar ‘Bang!’ ruikt krijgt uw volle aandacht.

Dit is speelbaar binnen het kwartier. Als u er voortijdig uit ligt hoeft u niet lang te wachten op de volgende sessie.

U krijgt meer levens dan in het kaartspel, dus u kunt iets langer in leven blijven.

Dat machinegeweer! Gooit u er drie knalt u op iedereen aan tafel én kunt u die vermaledijde indianen op afstand houden. Twee Texaanse vliegen in één klap.

Als u moet kiezen tussen kaarten en dobbelen gaat u steevast voor dobbelen.

De dynamietstaven staan garant voor intense dobbelstress.

Dit is ontsproten aan het brein van Michael Palm en Lukas Zach, de geestelijke vaders van het interessante Castle of the Devil. U hebt het volste vertrouwen in die jongens.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van dV Giochi voorbij want:

Hoe meer spelers, hoe leuker. U geraakt met moeite aan vier spelverslaafden. Dit gaat dus stof vangen in uw spellenkast.

Net als in het kaartspel kunt u voortijdig aan uw eind komen en dat vindt u niet leuk. U moet dan immers voor de drank en versnaperingen zorgen. U geeft dus de voorkeur aan Samurai Sword, een variant die veel beter bevredigt.

Het spel mag dan maar 15 minuten duren, het dobbelen haalt volgens u de vaart uit het spel. En dit soort spellen is daar niet mee gediend.

Inderdaad erg leuk, dat machinegeweer. U weet nu al voor welk dobbelresultaat elke beurt wordt gegaan. Dat verontrust u. U vreest voor eentonigheid. En daar is het Wilde Westen niet mee gediend.

Al bij al is het verschil met ‘Bang!’ verwaarloosbaar.

Dominique

 

19:52 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bang! the dice game |  Facebook |

19-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 32)

Space Cadets: Dice Duel (Stronghold Games)

In 'Space Cadets: Dice Duel', een dobbel- en bordspel voor 4 tot 8 spelers, bevindt u zich samen met uw teamgenoten in een ruimteschip. Daarmee probeert u dat van uw tegenstanders aan flarden te schieten. Een strikte taakverdeling en jarenlange training vormen de garanties voor uw overwinning.

Tijdens het gevecht moet u er samen met uw teamgenoten voor zorgen dat uw krachtbronnen maximaal blijven functioneren, uw ruimteschip tot in de perfectie kan manoeuvreren, uw wapenarsenaal te allen tijde op scherp staat, uw sensoren niet utvallen, uw schilden maximale bescherming bieden en uw beamers hun multifunctionaliteit behouden. Geen sinecure dus. Vandaar de hectiek die dit spel kenmerkt.

Het team dat als eerste stijlvol neerstort verliest.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U hebt erg genoten van Escape: The Curse of the Lost Temple.

U houdt van mooie en vooral veel dobbelstenen.

Intensiteit en hoogoplopende spanning zijn spelelementen waarmee men u altijd aan tafel kan lokken.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Stronghold Games voorbij want:

U hebt het coöperatieve bordspel Space Cadets, van dezelfde uitgever, al in uw kast staan. Dat verloopt toch wat rustiger, is daarbovenop veel uitgebreider en biedt dus meer variatie. Dat u dit spel met onderdelen van Space Cadets kunt uitbreiden maakt op u geen enkele indruk.

Synchroon dobbelen en in realtime ageren? Wie houdt een oogje op de eerlijkheid van de bemanning van de tegenpartij? Of op die van uw eigen bemanning? Of op die van uzelf? Potentiële valsspelers gaan hier helemaal hun hartje kunnen ophalen. Dat schrikt u af.

Als u echt wil ervaren hoe het voelt als uw ruimteschip aan flarden wordt geschoten kiest u sinds kort resoluut voor Gunship: First Strike. Daar hebt u 'Space Cadets: Dice Duel' echt niet voor nodig.

Dominique

 

23:07 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: space cadets: dice duel |  Facebook |

18-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 31)

Gear & Piston (LudiCreations)

In Gear & Piston, een bordspel voor 2 tot 6 spelers, staat u als ingenieur mee aan de wieg van de automobiel. U bouwt prototypes die u probeert te slijten aan mogelijke investeerders, daarbij rekening houdend met hun wensen. U vraagt patenten aan, bezoekt u de plaatselijke stortplaats voor onderdelen die u dan weer aan elkaar knutselt in uw werkplaats en u sluit louche dealtjes met ongure figuren uit de onderwereld. In donkere steegjes. En als het echt niet anders kan steelt u gewoon ideeën of onderdelen van uw concurrenten. Als het écht niet anders kan, zo bent u.

Als uw investeerders tevreden zijn met uw creatie bestaat de kans dat u dit spel wint.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

De wieg van de automobiel, wat een leuk thema.

Dit is Caylus gecomprimeerd, zo hebt u in de wandelgangen opgevangen. Dat vindt u meer dan prima want u krijgt Caylus omwille van de langere speelduur en extreme droogte aan uw spelvrienden niet meer verkocht.

Het artwork ziet er prachtig uit en nodigt uit tot spelen.

U verheugt zich nu al op het puzzelplezier tijdens het samenstellen van uw bolide.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van LudiCreations voorbij want:

De soft spot voor dit spel bevindt zich pal op 4 spelers. Dat betekent minder plezier met 2, 3, 5 en 6 automobielfanaten en u wil, ongeacht met hoeveel u aan tafel zit, toch waar voor uw geld.

Leuk thema maar u had toch liever de snelheidsmonsters van nu in elkaar geassembleerd.

De doos liegt niet over de speelduur van 30 minuten. U overschrijdt rond die tijd zonder problemen de finishlijn. Lekker kort. Maar er worden nu al vragen gesteld over het toch wel abrupte einde en het gebrek aan extra beurten, net op het moment dat de motor van uw automobiel echt begint aan te slaan. U hebt het gevoel dat hier toch meer spel in had kunnen zitten dan wat u hier krijgt voorgeschoteld.

Dat uw tegenspelers zomaar dingen bij u kunnen komen stelen vindt u een erg onaangename gedachte. U maakte het onlangs nog mee tijdens een sessie van het nochtans veelbelovende City of Iron, dat vervolgens prompt van uw wenslijst werd geschrapt.

Een beetje geluk in een spel schrikt u niet af, maar hier speelt het naar uw aanvoelen toch een determinerende rol. U beslist graag zelf mee over uw eindscore.

Dominique

 

11:55 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: gear & piston |  Facebook |

17-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 30)

The Hobbit: An Unexpected Journey (Cryptozoic Entertainment)

In de rubriek ‘Al verschenen maar misschien moet u hier op Spiel toch eens even naar kijken’ vandaag pareltje nummer drie.

In The Hobbit: An Unexpected Journey, een coöperatief dobbel- en bordspel voor 1 tot 4 spelers, gaat u samen met Bilbo en de 13 dwergen op weg naar de Eenzame Berg om aldaar van Smaug de draak de dwergenschat terug te claimen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

The Hobbit: An Unexpected Journey is de dobbelvariant van het heerlijke In de Ban van de Ring, van Reiner Knizia. En hij komt er nog mee weg ook.

Eenvoudige en overzichtelijke spelregels maken dit een erg toegankelijk familiespel.

U kunt gebruik maken van de speciale vaardigheden van de dwergen en Bilbo. Dat is fijn maar ook niet zonder gevaar want na hun interventie verdwijnen ze even van het strijdtoneel.

Ook het inzetten van de hulpfiches, naar believen te gebruiken op het einde van uw beurt, vraagt een quasi perfecte timing. Daarbovenop betekent het inzetten ervan dat u minder overwinningspunten zult scoren op het einde van het spel, als u dat al haalt.

De gebeurteniskaarten, die u bij het begin van elke beurt trekt, zorgen er naar goede gewoonte voor dat het reisgezelschap met de nodige tegenslagen wordt geconfronteerd. En ze hakken er hevig in.

Elke dobbelsteenworp is belangrijk en elke speler zit dan ook gespannen toe te kijken wanneer de dobbelstenen worden gegooid.

The Hobbit: An Unexpected Journey is met elk opgegeven spelersaantal even goed.

Het coöperatieve aspect komt, ondanks het feit dat de hoofdactiviteit uit dobbelen bestaat, verrassend goed uit de verf. Zo kunt u bepaalde dwergen waarover u het bevel voert ook inzetten tijdens de beurt van andere spelers. En daar kunt u verrassend prettig over discussiëren. Ach, eigenlijk wordt er over alles gediscussieerd: welke dobbelstenen wijze we aan welke opdracht toe, welke dwergen worden er ingezet, welke hulpfiches worden er gebruikt, eisen we de gouden dobbelsteen op, gaan we voor de trollenschat (met het risico op tijdverlies) of niet? Allemaal voer voor erg interessante gesprekken.

Het aspect tijdsdruk krijgt in dit spel een totaal nieuwe betekenis.

De introductie van overwinningspunten zorgt ervoor dat u, als u er al in slaagt het spel te winnen, steeds weer uw persoonlijk record wil breken.

Dit spel is de laatste twee maanden het meest gespeelde spel ten huize van, mede door de voortreffelijke en uitdagende solovariant.

Dit smaakt zodanig naar meer dat u eigenlijk niet kunt wachten op de volgende twee hoofdstukken, die synchroon met de films zullen verschijnen. U hebt ook al vernomen dat deze hoofdstukken enkele vernieuwende speltechnische elementen zullen bevatten.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Cryptozoic Entertainment voorbij want:

U mag dan wel samen op weg gaan naar de Eenzame Berg, in deze editie bereikt u uw einddoel niet. Het spel houdt plots op ter hoogte van de Mistige Bergen. Op de Eenzame Berg en Smaug moet u nog twee dobbel- en bordspellen wachten. Had u deze uitstap geboekt bij een reisbureau, u vroeg onmiddellijk uw geld terug.

Dat vroeg afstappen betekent ook dat de verleidelijke hulpfiches die zich op bord twee bevinden enkel kunnen worden gebruikt om uw eindscore te bepalen. Jammer.

Het is u een raadsel waarom er voor twee spelborden werd gekozen en  niet voor een beiderzijdse bedrukking. Echte verspilling is het en het betekent ook dat de doos onnodig in gewicht toeneemt. U bent, ondanks de wetenschap dat het kalf al lang verdronken is, zeer milieubewust. En u neemt zo graag spellen mee op reis.

De grafische vormgeving is niet van die aard dat u er over naar huis schrijft. Dat is, gezien het universum waarin dit spel zich afspeelt, toch een gemiste kans.

U hebt het gevoel dat u de ideale route naar de Mistige Bergen na een tijdje wel weet te vinden waardoor het spel toch wat van zijn glans verliest.

Dominique

 

12:14 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: the hobbit: an unexpected journey |  Facebook |

16-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 29)

Trains (AEG)

In de rubriek ‘Al verschenen maar misschien moet u hier op Spiel toch maar even naar kijken’ vandaag parel nummer twee.

In Trains, een op de Dominionmotor gebouwde kaart- en bordspel voor 2 tot 4 spelers, bouwt u een spoorwegnetwerk in Japan. U doet dat, afhankelijk van welke spelbordzijde u kiest, in de regio’s Tokyo of Osaka.

U bouwt spoorwegen en stations, koopt treinen aan, bezigt spoorgeralateerde randactiviteiten en probeert uzelf wanhopig van uw almaar aangroeiende afvalberg te ontdoen.

Ik besprak hier versie 1.0 al op 26 oktober 2012. Ik beperk me nu tot mijn ervaringen met versie 2.0 die, ik zal het maar onmiddellijk toegeven, zeer de moeite is.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U hebt Spiel 2012 de beurs erg teleurgesteld verlaten aangezien u versie 1.0 niet op de kop kon tikken. Het aanbod was schaars en u greep net naast dit felbegeerde kleinood. Wanhoop niet langer want nu kunt u zich rustig kuierend naar de stand van AEG begeven alwaar u zich op uw dooie gemak deze versie kunt aanschaffen.

Had de lay-out van versie 1.0 ook zijn charmes (de kaarten waren geïllustreerd met interessant fotomateriaal), de make-over van AEG heeft toch een en ander verbeterd. Een beter onderscheid tussen de kaarten bijvoorbeeld door het gebruik van kleurencodes, een duidelijk en erg overzichtelijk regelwerk dat geen vragen openlaat, prachtig en kwalitatief hoogstaand materiaal en een ruim bemeten doos die meer dan plaats genoeg biedt voor het basisspel en de onvermijdelijke uitbreidingen die eraan zitten te komen.

Inderdaad, uitbreidingen. Reken maar dat ze in de pijplijn zitten. En niet alleen kaarten gaan aan het basisspel worden toegevoegd. Reken ook maar op extra spelborden. Mogelijk wordt u op Spiel al van enige extraatjes voorzien.

In tegenstelling tot Dominion, waarvan de genen duidelijk naar dit spel werden overgedragen, hoeft u hier niet af te rekenen met eindeloze beurten. Voor u het weet bent u weer aan zet. Verfrissend.

U moet uw aandacht verdelen tussen het spelbord en uw kaartvoorraad. Dat is, om het zacht uit te drukken, erg interessant en uitdagend.

U houdt van het raceaspect in dit spel en de drie potentiële finishlijnen die u daarbij kunt overschrijden, middels het manipuleren van de stations-, de spoorweg- en de kaartvoorraad.

De afvalkaarten, u haat ze en toch kunt u niet zonder. De vloekkaarten van Dominion zijn kleine ongemakjes in vergelijking met wat u hier voorgeschoteld krijgt. De afvalkaarten vervuilen uw deck niet alleen, ze overspoelen het. Daarmee omgaan is een van de leukste aspecten van het spel.

Een aantal gerenommeerde spelcritici uit Amerika bestempelen dit spel nu al als het spel van het jaar. Dat is misschien wat kort door de bocht, maar toch.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van AEG voorbij want:

U hebt versie 1.0 al, die was trouwens duur genoeg, en qua speelplezier is er niets veranderd. Jammer genoeg is deze versie niet compatibel met de eventuele toekomstige uitbreidingen van AEG, maar het basisspel bevat voldoende genot voor jaren. U hebt trouwens het spelbord van Duitsland meegekregen op Spiel 2012, en dat heeft de versie van AEG lekker (nog) niet.

Er gaan geruchten dat het spel kan gewonnen worden zonder ook maar één seconde aandacht aan het spelbord te schenken. Dat vindt u verontrustend want dan kunt u immers gewoon Dominion op tafel leggen.

Dominique

 

18:55 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: trains |  Facebook |

15-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 28)

Gunship: First Strike (Escape Pod Games)

In de rubriek ‘Al verschenen maar hier moet u op Spiel toch maar even naar kijken’ vandaag dit pareltje.

In Gunship: First Strike, een bord- en kaartspel voor 2 tot 4 spelers bent u in de verre toekomst in een stellaire burgeroorlog verzeild geraakt. Daarin doet u niets anders dan de ruimteschepen van uw tegenstander uit het zwerk knallen. Die ruimteschepen bestaan uit een moederschip, een slagschip en een squadron jagers. Uiteraard probeert uw tegenstander hetzelfde te doen met uw schroothoop.

U doet dat allemaal door behendig te manoeuvreren, kaarten uit te spelen en te dobbelen.

Sterrenhemel:

Galaxy Trucker meets Mag-Blast meets Battleship Galaxies meets Star Wars: X-Wing Miniatures Game, dat alleen al zou voldoende moeten zijn om u uit uw luie zetel te doen opveren. Meer zelfs, dit spel doet het op z’n eentje nog beter dan de voornoemde vier samen.

Uw slagschip, beste medespeler, mag u voor spelaanvang zelf samenstellen. Gaat u voluit voor de aanval of bouwt u toch liever wat extra schilden in? Volautomatische laserkanonnen, torpedo's of een ion kanon? Aan u de keuze. U gaat kirren van plezier.

En daar doet u het toch voor, dacht ik, voor speelplezier? Wat kiest u: met afgezakte mondhoeken eurootjes spelen of met uw mondhoeken op tien voor twee Gunship: First Strike aansnijden? Ik weet het ondertussen wel.

Vroeg men u in het regelboekje van Mag-Blast of u alstublieft schietgeluiden wou maken bij het afvuren van uw torpedo’s om de spelervaring wat op te krikken, hier doet u het spontaan.

Die Crewman uitbreiding! Jongens toch, wat een leuke toevoeging is me dat.

Een grote moduleerbaarheid die door de reeds beschikbare en de op handen zijnde uitbreidingen nog wordt uitgebreid.

Tijdens het spelen vliegen de ruimteschiponderdelen, bij voorkeur die van uw tegenstander, u om de oren. Een vleugeltje hier, een stukje van een generator daar, een niet ontplofte torpedo ginder. Het bijeenhouden van uw eigen slagschip is een fantastische uitdaging die enorm lekker aanvoelt.

Elke beurt wordt u opgezadeld met keuzes die verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Ga ik resoluut voor de aanval of offer ik toch maar enkele beurten op voor grote reparaties op het moederschip? Of probeer ik al vliegend kleine herstellingen door te voeren? Wat doe ik met mijn squadron jagers, ze laten aanvallen of ze als escorte inzetten zodat ik heelhuids het moederschip bereik?

Die ion kanonnen, jongens toch. Wat een lekkere schokgolf brengen die teweeg in het slagschip van uw tegenstander. En hoe bleek die aantrekt als hij merkt dat de ionisering zich langzaam maar zeker verspreidt over zijn ganse schip, een voor een de vitale onderdelen uitschakelend.

Uw beurt of niet, u zit tot uw grote verrassing nagelbijtend aan tafel. De laatste keer dat u op uw nagels beet zat u in het derde leerjaar.

U had geen benul van het feit dat verliezen zo bevredigend kon zijn.

U begint en daarna kunt u niet meer stoppen. Omdat het zo leuk is, spannend blijft tot op het eind en omdat de beperkte speelduur snelle revanches toelaat.

Zwart gat:

Geluk speelt een niet onaanzienlijke rol in dit spel. Als u daarop afknapt, ouwe zuurpruim, is dit niets voor u. U mist dan wel een heleboel, maar wat u niet weet deert u niet.

De regels, ondanks de relatieve eenvoud van het spel, vragen toch wel enige studie. Er zijn een aantal kleine aandachtspuntjes die u makkelijk over het hoofd ziet. Dat lost zich vanzelf op na enkele sessies, maar toch.

U moet rekening houden met een myriade aan uitbreidingen. Dat vindt u niet zo aangenaam. U koopt liever spellen die af zijn.

Dominique

 

Gunship: First Strike

Escape Pod Games, 2013

Steve A. Wood

2 tot 4 spelers vanaf 12 jaar

30 minuten

 

 

 

10:42 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: gunship: first strike |  Facebook |

14-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 27)

The Legacy: Testament of Duke de Crecy (Portal Games)

In ‘Legacy: Testament of Duke de Grecy’, een kaartspel voor 2 tot 4 spelers, bent u een welbespraakte aristocraat in het Frankrijk van de 18de eeuw, vlak voor de revolutie. U bent een levensgenieter maar u voelt aan uw water dat er onheil op til is. Wie de macht in handen heeft verdeelt ze ook, denkt u, en u zet een hele machinatie in gang om uw familiefortuin en de daarbij behorende invloed veilig te stellen. Die machinerie bestaat uit het arrangeren van huwelijken, het posteren van familieleden aan het hof, het verwerven van gronden die u volbouwt met indrukwekkende landhuizen en een omkoopactie hier en daar.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Eindelijk nog eens een kaartspel voor de veeleisende veelspeler. Dit is een blinde aankoop.

Kaartmanagement, worker placement, variabele eigenschappen, het verzamelen van setjes, geheime opdrachten, het klinkt u allemaal als muziek in de oren. Meer zelfs, zoveel verschillende mechanismen vormen meestal de kroniek van een aangekondigde flop maar hier grijpen ze zo goed in elkaar dat er een harmonieus, vloeiend spelverloop ontstaat. Knap!

U experimenteert graag met meerdere paden naar overwinningen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Portal Games voorbij want:

Een kaartspel voor de veeleisende veelspeler, allemaal goed en wel, maar na het bestuderen van het tot nu toe beschikbare beeldmateriaal bent u tot de vaststelling gekomen dat u ten aanzien van uw speeltafel ook veeleisend zult moeten zijn. Dit geraakt er nooit op.

Anderhalf uur voor een kaartspel vindt u er een beetje over. Kaartspellen moet kort en hevig zijn en onmiddellijk uitnodigen tot een revanche. Dat ziet u hier niet zo snel gebeuren.

Als u een kaartspel wil spelen dat het arrangeren van huwelijk als belangrijkste actiecomponent heeft legt u het erg leuke Familienbande op tafel. Dan ervaart u wat hierboven al werd aangehaald: kort, hevig en uitnodigend tot een onmiddellijke revanche. En het past bovendien op uw tafel.

Niks nieuws onder de zon hier, zoals bij zoveel spellen die op Spiel verschijnen. U bent al zoveel gewend dat u uw geldbeugel niet zo snel meer opentrekt voor een nieuw spel.

Dominique

 

19:50 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: the legacy: testament of duke de grecy |  Facebook |

13-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 26)

Invaders (White Goblin Games)

In Invaders, een asymmetrisch kaartgestuurd bordspel voor 2 spelers, probeert u, afhankelijk van de rol die u wil spelen, de aarde als alien te veroveren of als mens te verdedigen. Daarvoor hebt u elk uw eigen wapenarsenaal ter beschikking. De aliens beschikken uiteraard over verschrikkelijke vernietigingswapens, bediend door onuitspreekbaar afgrijselijke wezens. De aardbewoners beschikken over gezond boerenverstand, geschifte wetenschappers die eigenlijk zouden moeten worden opgesloten en de wapenspreuk ‘Eendracht maakt Macht’. Voelt u de asymmetrie al?

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U bent een grote fan van Revolver, van dezelfde maker.

U hebt een fascinatie voor asymmetrisch opgezette tweepersoonsspellen. U wordt hier echt in de watten gelegd.

Het thema spreekt u erg aan.

U vindt dat het met de aarde echt wel aan een sneltreinvaart de verkeerde weg opgaat. U ziet er dan ook niet tegenop als kwaadaardige alien de mensheid eens een lesje te leren in nederigheid.

Als mens, zo luidt het in de beschrijving, start u het spel met één voet in het graf. Dat belooft. U gaat een uitdaging niet uit de weg en al zeker niet als u op sterven na dood bent. Op sterven na dood een bordspel beginnen, het is eens wat anders.

De aliens beschikken over Eldritch creaturen, zo leest u in de spelbeschrijving. Doet Eldritch bij u geen belletje rinkelen? Inderdaad. Gisteren, in een voorbeschouwing van Eldritch Horror op ‘De Tafel Plakt!’. Eldritch staat hier voor het kwaadaardige voorspel dat de aliens op u afsturen, onder de vorm van afzichtelijke wezens die chaos en verdoemenis over de aarde brengen. De hoofdmacht komt later, als bij wijze van spreken de bal enkel nog in open doel moet worden gekopt.

U krijgt hier heel wat spel voorgeschoteld zonder u te moeten verliezen in een uitgebreid en complex regelwerk. U krijgt een speltechnisch elegant en eenvoudig spelverloop met een hoge herspeelbaarheidsfactor op uw tafel, zo hebt u vernomen. U tekent nu al in.

Dit is een volwaardig conflictspel, gekristalliseerd tot de essentie. Yummy.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van White Goblin Games voorbij want:

Asymmetrie in tweepersoonsbordspellen is niet gemakkelijk te realiseren. De balans helt makkelijk over naar een van beide partijen en u wil dit eerst aan een grondige test onderwerpen vooraleer u eventueel toeslaat, met een exemplaar dat niet van u is. Dat de menselijke speler op sterven na dood aan het spel begint belooft trouwens niet veel goeds.

Het heelal is niet echt uw ding. U blijft liever met beide voeten op de aarde, zich onledig houdend met het verzamelen van gekleurde houten blokjes die grondstoffen voorstellen.

Dominique

 

11:23 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: invaders |  Facebook |

12-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 25)

Eldritch Horror (Fantasy Flight Games)

In Eldritch Horror, een coöparetief bordspel voor 1 tot 8 spelers, trekt u de wijde wereld rond met als enige doel hem te beschermen tegen het kwade. Want dat zit overal en er zijn tekenen dat De Oude zich weer eens opmaakt om een overnamepoging te wagen. Dat willen u en uw makkers ten allen tijde voorkomen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U bent een grote fan van Arkham Horror en dit is Arkham Horror drie punt nul.

Vond u de vorige settings, Arkham stad en het museum (Elder Sign), een beetje verstikkend wordt nu de hele wereld uw speeltuin.

Het ziet er allemaal toch wat gestroomlijnder en overzichtelijker uit dan Arkham Horror en daar zat u toch een al een tijdje op te wachten.

U houdt van spellen waarover u lekker kunt napraten. Over welke avonturen u waar hebt beleefd en hoe het afliep.

De dubbelzijdige kaarten die u straffen als u bepaalde beloften niet nakomt vindt u goed gevonden.

Het Arkham Horror universum is helemaal aan u voorbij gegaan. Dit is uw kans om een nieuwe start te maken.

Naar goede gewoonte is het artwork weer fantastisch, en dat is een understatement. U kijkt graag naar een mooi spel.

De doos zit boordevol prachtig materiaal.

Ook solo is dit zeer de moeite.

Het enthousiasme van de makers in het introductiefilmpje van FGG, naar goede gewoonte erg professioneel in elkaar gezet, heeft u besmet.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Fantasy Flight Games voorbij want:

Arkham Horror intrigeert u. U hebt het ook meermaals gespeeld maar nog nooit zoals het moet. Het regelwerk is zodanig complex dat u steeds weer fouten hebt gemaakt. U gruwt van het gevoel dat u een spel niet hebt gespeeld zoals het moet. Deze spin-off is volgens u hetzelfde lot beschoren. De faq-lijst gaat weer eindeloos zijn.

Arkham Horror duurt bijna even lang om klaar te zetten als om te spelen. Hier zal het volgens u niet anders zijn.

Het grootste euvel waaraan Arkham Horror lijdt is de speelduur. Eldritch Horror verhelpt dat euvel niet want de doos geeft 180 minuten aan. U weet wat dit in de praktijk betekent. U begint er dus gewoon niet aan.

250 kartonnen fiches vindt u een beetje teveel van het goede.

Het spel bevat 300 prachtige kaarten, dat wel, maar het lezen van de tekst op die kaarten kost u met het ouder worden steeds meer moeite. U zou graag eens een hartig woordje praten met de kabouters of smurfen bij FGG die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Wilt u het onderste uit de kan halen zult u ook het onderste uit uw geldbeugel tevoorschijn moeten toveren. De uitbreidingen gaan weer niet te tellen zijn. U houdt niet van uitbreidingen.

Dominique

 

17:06 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: eldritch horror |  Facebook |

11-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 24)

Glück Auf (eggertspiele / Ludonova / Pegasus Spiele / Gigamic)

In Glück Auf, een bordspel voor 2 tot 4 spelers, daalt u af in de koolmijn om kolen te delven - van wisselende kwaliteit - waarmee u aan bestellingen probeert te voldoen. Die leveren u namelijk punten op.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Wolfgang Kramer en Michael Kiesling? U koopt blind.

Interessant, dat op en neer geschuif van uw liftkooi in die speciale uitsparing van uw hoogstpersoonlijke spelersbordje.

U vindt het leuk om strijd te voeren om openbare contracten.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van eggertspiele, Ludonova, Pegasus Spiele en Gigamic voorbij want:

Wolfgang Kramer en Michael Kiesling mogen dan wel een succesvol duo zijn, ze kunnen nog steeds niet tippen aan Nile Rodgers en Bernard Edwards.

U vreest dat het heen en weer geschuif met die liften u na een tijdje gaat vervelen, zelfs irriteren. Het is een gimmick, meer niet.

Dit is een ordinaire worker placer die niets toevoegt aan het genre. U hebt al genoeg varianten van dit soort spellen in uw kast staan. Magnum Sal bijvoorbeeld, een spel dat hier trouwens wel heel erg op lijkt.

U hebt de trailer bekeken op BGG en u hebt nog nooit zoiets saais gezien. Als dit u warm moet maken voor een aankoop vreest u het ergste.

Dominique

22:52 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: glück auf |  Facebook |

10-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 23)

Castle Dice (Fun to 11)

In Castle Dice, een dobbel-kaart-bordspel voor 1 tot 4 spelers, moet u op bevel van een niet nader genoemde koning burchten bouwen aan de grenzen van zijn koninkrijk.

U verzamelt grondstoffen, drijft handel, beheert een veestapel en huurt personeel in (werklieden, handelaars, soldaten en boeren). Dat doet u al dobbelend. Bouwen doet u door kaarten uit te spelen, mits betaling van grondstoffen en goud uiteraard.

Wat u bouwt, kweekt en aanwerft genereert mogelijk overwinningspunten en daar is het u uiteindelijk toch weer om te doen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U hebt het ondertussen wel gehad met het draften van kaarten. Hier mag u het doen met dobbelstenen, 64 in totaal.

U hebt dit heerlijk spelletje al gespeeld en weet hoe leuk het is. U twijfelt dus geen moment.

Tijdens het spelen stelde u vast hoe aangenaam dobbeldraften is en hoe leuk het is barbaren de etablissementen van uw tegenspelers te zien plunderen. Barbaren die ze trouwens zelf hebben gedobbeld, u hebt daar zelf helemaal niets voor moeten doen. Heerlijk.

U bent ook zeer te spreken over de erg handige individuele spelersbordjes waarop u uw burcht met aanpalende infractructuurwerken ziet groeien. Het beurtoverzicht dat erop gedrukt staat vond u ook erg handig.

Dit is een spel dat u tijdens het spelen kunt uitleggen, tijdens de eerste ronde, zonder afbreuk te doen aan het speelplezier. U kunt dus onmiddellijk aan de slag. Ideaal dus voor uw niet reguliere spelvrienden die het haten naar spelregels te moeten luisteren.

U houdt van balans in een spel en Castle Dice is wel heel erg uitgebalanceerd. U doet dus zeker mee voor de overwinning tot de laatste ronde. Dat is eens wat anders.

De doos is zo diep dat u onder de inlay nog twee andere spellen - met doos en al - kunt onderbrengen. Handig voor op reis.

U kijkt al uit naar de in de pijplijn zittende uitbreidingen.

U houdt van een goeie geut geluk in een spel en u verstaat de kunst zodanig te spelen dat Vrouwe Fortuna steeds weer uw kant op komt gewandeld.

Castle Dice heeft een erg interessante en uitdagende solovariant.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Fun to 11 voorbij want:

Fun to 11 gaat u niet vinden op Spiel en u hebt geen zin om op zoek te gaan naar die enkele verloren exemplaren die toch onmiddellijk uitverkocht gaan zijn.

Als u een eindscore van ongeveer 10 punten behaalt hebt u het niet slecht gedaan. Dit is een spel waarbij uw eindresultaat laag is en ook dicht bij dat van uw tegenspelers aanschurkt. U graait graag veel punten bij elkaar. Dat kunt u hier vergeten.

De illustraties zijn nogal aan de kinderlijke kant. Dat schrikt u toch een beetje af.

U vreest dat de geluksfactor in dit spel toch een ietsepietsie te groot is.

Dominique

 

18:12 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: castle dice |  Facebook |

09-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 22)

The Witches: A Discworld Game (Devir, IELLO, Phalanx Games Polska, Treefrog Games)

The Witches: A Discworld Game, een bordspel voor 1 tot 4 spelers dat zich afspeelt in het Schijfwereld universum van Terry Pratchett, bevindt u zich in het magisch geladen land van Lancre alwaar u de kunst van hekserij krijgt aangeleerd. Dat doet u door met uw heksen in spe clubje rond te trekken en kleine ongemakjes die u onderweg tegenkomt te verhelpen. U zou uw eigenste zelf niet zijn moest u niet alles op alles zetten om uw medestudenten te overklassen. Uw studie wordt echter verstoord door om de haverklap opduikende, en vooral onverwachte, crisissen die uw onverdeelde aandacht vragen wilt u uw opleiding niet voortijdig beëindigd zien. Een elfeninvasie bijvoorbeeld.

Gelukkig houdt u af en toe even halt voor een theekransje. Dat brengt u weer helemaal op krachten.

De heks met de meeste overwinningspunten wint het spel, al moet u er terdege rekening mee houden dat bepaalde gebeurtenissen het spel kunnen doen eindigen zonder overwinnaar.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Terry Pratchett.

Martin Wallace.

Schijfwereld.

U kunt solo, competitief of coöperatief aan de slag.

Uw personage heeft een eigenschap die uw tegenstanders niet hebben, een eigenschap die u tijdens het spelen een voordeeltje oplevert.

U bent een liefhebber van zeszijdige dobbelstenen en modificeert graag de resultaten van dobbelworpen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Devir, IELLO, Phanlanx Games Polska en Treefrog Games voorbij want:

Terry Pratchett.

Martin Wallace.

Schijfwereld.

U neemt de heer Wallace de armoede strafpunten in London nog altijd kwalijk. Ook hier kon hij het blijkbaar niet laten strafpunten in de doos te pleuren.

Dit is lichte kost en de informatie waarover u op dit moment beschikt voorspelt weinig uitdaging. U hebt grote tanden waarmee u zich graag in een spel vastbijt.

Dominique

 

22:22 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: the witches: a discworld game |  Facebook |

08-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 21)

Rampage (Asmodee / Repos Production)

In Rampage, een bordspel voor 2 tot 4 spelers, bent u een reusachtig monster dat zich samen met enkele soortgenoten stort op een middelgrote stad. In die stad probeert u zoveel mogelijk gebouwen te vernietigen en hun bewoners op te eten. Wie daar het best in slaagt wint.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Eindelijk nog eens een spel dat u kunt winnen. U mag dan wel kanonnenvoer zijn bij het spelen van elke gemiddelde euro, in dit soort spellen bent u niet te kloppen.

Finger flicking, what’s not to like? U bent een groot liefhebber van Carabande, PitchCar, Crokinole en Safranito. Daarbovenop mag u hier ook gooien en blazen en spulletjes van concurrerende monsters stelen.

Met meerdere sets kunt u een echte mega monster party organiseren.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Asmodee en Repos Production voorbij want:

Als u dit op tafel legt lachen uw spellenvrienden u gegarandeerd uit. Dat risico wilt u niet lopen.

U weet hoe het het met dit soort spellen gaat, de eerste twee keer hebt u tonnen plezier waarna het nooit meer uit de kast komt.

U ziet er tegenop om steeds weer spelonderdelen van de grond te moeten oprapen.

Met die voortdurende dreiging van vogelgriep op de achtergrond - blijkbaar wordt die nu ook van mens tot mens overgedragen - bent u als de dood voor spellen waarin in uw richting wordt geblazen.

U houdt niet van spellen waarbij men bij u komt stelen.

U vindt dat dit soort spellen bezwaarlijk als bordspel kunnen worden bestempeld.

Dominique

 

15:52 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) | Tags: rampage |  Facebook |

07-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 20)

Belgium 1831 (White Goblin Games)

Belgium 1831 is een bordspel voor 2 of 3 spelers waarin u, vlak na de Belgische Revolutie waarbij het land van Manneken Pis zich afscheurde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, het nieuwe koninkrijk probeert vorm te geven. Dat doet u door politiek te bedrijven, de provincies te industrialiseren en uw economische macht te vergroten. Tussendoor spant u ook nog eens Leopold I voor uw kar.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Goede spellen voor 3 spelers zijn moeilijk te vinden. Meer zelfs, ze zijn op een drievingerige hand te tellen.

U krijgt hier de kans een van de grootste institutionele gedrochten aller tijden opnieuw vorm te geven. U gaat die kans niet laten liggen.

Als Belg gaat u zich onmiddellijk thuis voelen op het mooi vormgegeven spelbord. U gaat blindelings uw weg naar de overwinning vinden.

Dit is El Grande zoals het had moeten zijn, zo gaan althans de geruchten. Dat is voldoende om u helemaal overstag te doen gaan.

Er worden hier naar verluidt innovatieve spelconcepten geïntroduceerd, meerbepaald wat betreft het bepalen van meerderheden in de provincies. Bordspellen en innovatie samen in één zin, het wordt meer en meer een zeldzaamheid.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van White Goblin Games voorbij want:

Over uw frustratie dat u in een van de grootste institutionele gedrochten aller tijden leeft, daar hoeft een bordspel u niet voortdurend aan te herinneren.

Innovatief is een woord dat tegenwoordig in de persmap van elk nieuw bordspel wordt bijgeschreven. U bent oud en wijs genoeg om daar het uwe van te denken.

El Grande hebt u al in uw kast staan.

Dominique

23:28 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) | Tags: belgium 1831 |  Facebook |

06-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 19)

Trains and Stations (WizKids Games)

In Trains and Stations, een dobbel-bordspel voor 3 tot 5 spelers, staat u aan het hoofd van een spoorwegmaatschappij. U levert goederen, bouwt spoorwegnetwerken uit, richt gebouwen op en int geld. U doet dat tegen en mét uw tegenspelers. Verrassend genoeg doet u dat al dobbelend. En dat allemaal voor uw heilige graal: overwinningspunten.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U houdt van dobbelen.

U bent al jaren op zoek naar een leuk, overzichtelijk treinspel zonder aandelen. U hebt ook uw buik vol van de bordspelmissionarissen die u perse Ticket to Ride willen aanpraten.

U houdt van lichte kost.

U vindt het leuk tegenspelers dwars te zitten en tegelijkertijd van hen te profiteren.

Het betere familiespel krijgt altijd uw onverdeelde aandacht.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van WizKids Games voorbij want:

Als u één treinspel aanschaft op Spiel 2013 zal het Trains van AEG zijn. U hebt de originele versie vorig jaar op een haartje gemist en dit keer zult niet te laat komen. U rént vrolijk zwaaiend de stand van WizKids Games voorbij.

Dominique

22:27 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: trains and stations |  Facebook |

05-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 18)

Rokoko (eggertspiele)

In Rokoko, een bordspel voor 2 tot 5 spelers, bent u een kleermaker in de tijd van Louis XV.

Louis, gekend om zijn extravagante en uitbundige feesten, komt binnenkort weer met een party om u tegen te zeggen. U hebt het gevoel dat dit wel eens hét evenement van de eeuw kan worden en u zet dus uw beste beentje voor om de genodigden er zo goed mogelijk uit te laten zien. Meer zelfs, u wordt door Louis hemzelve ook aangezocht om de balzaal te decoreren. Dat komt goed uit want u wil graag de geschiedenisboeken in. Gelukkig hebt u daar personeel voor.

Na zeven ronden eindigt het spel met Het Grote Bal. Tijdens de nachtelijke opruim worden uw prestigepunten geteld.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

U hebt een erg uitgesproken vrouwelijke kant en u schaamt er zich niet voor om die helemaal tot uiting te laten komen. Zo ging u onlangs nog met uw volle verstand naar The Great Gatsby kijken.

Al deckbuildend kleren en decoraties ontwerpen ziet u helemaal zitten.

Uw vrouwelijke kant verheugt zich nu al op de visuele presentatie van u het spel. U krijgt zowaar zin om zelf naald en draad ter hand te nemen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van eggertspiele voorbij want:

U hebt een uitgesproken mannelijke kant en u doet er alles aan om die te behouden.

U hebt het deckbuilden ondertussen wel gehad, al moet u toegeven dat u het recentelijk verschenen Fantastiqa toch geweldig vond.

60 tot 120 minuten speeltijd zegt de doos. Dat zijn er dus minstens 120. Te lang om in de modewereld rond te hangen wat u betreft.

Dominique

 

20:27 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: rokoko |  Facebook |

04-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 17)

Council of Verona (Crash Games)

In Council of Verona, een kaartspel voor 2 tot 5 spelers, bent u een burger met aanzien in het Verona ten tijde van Romeo en Julia.

De aanslepende en gewelddadige vete tussen de families Capulet en Montagu werkt zodanig op de zenuwen van Prins Escalus dat hij u samen met enkele andere hoogwaardigheidsbekleders heeft samengeroepen met als doel het conflict voor eens en voor altijd op te lossen.

Uiteraard spelen uw eigen belangen ook mee tijdens de afwikkeling van het conflict. U wil uw eigen macht immers vergroten door ervoor te zorgen dat bepaalde lieden aan de raad worden toegevoegd en andere zelfs verwijderd. Dat doet u door het uitspelen van karakterkaarten en deze te beïnvloeden (met invloedfiches die u er gedekt op uitspeelt) of hun speciale eigenschap te activeren. Als u daar het best in slaagt zult u op het einde van het spel automatisch de meeste overwinningspunten hebben behaald.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Liefde, romantiek, Italië, Verona, Romeo en Julia, vetes, verbanning, intriges, geheime agenda’s, gekonkelfoes, het zit er allemaal in.

Als u Shakespeare was geweest had u het verhaal van Romeo en Julia met een happy end laten eindigen. U krijgt hier uw kans, al hebt u geen enkele garantie op succes.

U houdt van heel korte maar keiharde kaartspellen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Crash Games voorbij want:

U kunt het hele spel naarstig naar uw doel toe werken om vervolgens in de laatste ronde door één actie van een tegenspeler alles in duigen te zien vallen. Daar huivert u van. Het lijkt erop dat de uitgever met dit spel zijn naam alle eer aandoet.

Afhankelijk van het spelersaantal beschikt u over drie of vier invloedfiches die u voor het allereerste spel beiderzijds moet bekleven met stickertjes. Eén kleine afwijking tijdens het kleven en men weet vrij snel welke waarde er onder welke fiche zit. Deductie is een belangrijk onderdeel van het spel, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Dit lijkt op een ietwat gesofistikeerde versie van Love Letter. U bent heel tevreden met Love Letter en houdt het daar voorlopig bij.

Dominique

 

12:38 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: council of verona |  Facebook |

03-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 16)

Bioshock Infinite: The Siege of Columbia (Plaid Hat Games)

In Bioshock Infinite: The Siege of Columbia wordt u, naar analogie met het gelijknamige computerspel, naar een ietwat bizar Amerika van 1912 verplaatst waarin u op het vliegende eiland Columbia deelneemt aan de al even bizarre activiteiten van de facties ‘De Stem van het Volk’ en ‘De Stichters’. Deze activiteiten worden ten goede of ten kwade beïnvloed door de bemoeienissen van Booker en Elisabeth, de hoofdrolspelers uit het hoger genoemde computerspel.

Hoe opwindend deze doorslag van het computerspel ook lijkt, op het eind draait het ook hier doodgewoon om het vergaren van overwinningspunten, meerbepaald tien. Die krijgt u door het veroveren en bezetten van locaties op het vliegende eiland en door het vervullen van opdrachten.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Plaid Hat Games is een uitgeverij die u recentelijk kon charmeren met titels als Summoner Wars, City of Remnants en Mice & Mystics. U hebt er alle vertrouwen in dat u ook nu weer niet ontgoocheld wordt.

U bent nog steeds niet bekomen van het computerspel waarop dit bordspel is gebaseerd - die titelsong, dat spelgevoel, dat einde! - en u wil nog een tijdje in de roes blijven hangen.

Net als in het computerspel kunt u lekker aan de luchtrails gaan hangen. Niet zonder risico dit, maar u weet nu al dat u het niet zult kunnen laten.

Uw banksaldo is erg gevoelig aan prachtig spelmateriaal en dat krijgt u hier in grote hoeveelheden voorgeschoteld.

U speelt graag spellen voor twee spelers.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Plaid Hat Games voorbij want:

Intrigerend maar langdurend. Als u die twee tegen elkaar afweegt geeft de langdurigheid de doorslag. Hier begint u niet aan.

Als u met z’n vieren speelt moet dat in twee teams. U bent niet zo’n teamspeler, u blijft graag uw eigen baas.

Het spelbord is nogal druk en kleurrijk. U bent eerder van het sobere type en u houdt graag overzicht tijdens het spelen.

U hebt het niet zo voor spellen die als overwinningsvoorwaarde het behalen van een bepaald aantal overwinningspunten vooropstellen. U houdt van verrassende eindtellingen en die gaat u hier niet vinden.

Dominique

 

02-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 15)

Palmyra (Irongames)

Palmyra is een legspel voor 1 tot 5 spelers waarin u in de eerste eeuw na Christus op veroveringstocht wordt uitgestuurd door de grote Caesar himself. Het Romeinse rijk uitbreiden en belastingen innen zijn daarbij uw belangrijkste activiteiten. Dat doet u allemaal door het leggen van tegels op de speeltafel en door het verplaatsen van uw censor en uw legioen op diezelfde tegels.

Wie op het moment van de onvermijdelijke uitputting van de tegels of munten het meeste goud heeft verzameld wint.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Een snel spelend legspel waarin zomaar liefst 120 goudstukken te verdienen zijn lijkt u wel wat.

U houdt van dwarszitten, blokkeren en jennen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Irongames voorbij want:

Als u tegels wilt leggen grijpt u altijd weer naar Carcassonne. U moet het eerste legspel nog tegenkomen dat daaraan kan tippen.

U hebt niet echt het gevoel dat het keizerrijk dat zich op uw tafel ontvouwt een uitgebreid scala aan visuele variatie biedt. De tegels lijken nogal op elkaar en enige opwinding brengt dat bij u niet teweeg.

Als u een spel met de titel Palmyra wil spelen grijpt u in uw spellenkast spontaan naar dat heerlijke spelletje van Reiner Knizia, dat met die amforen.

Dominique

22:14 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: palmyra |  Facebook |