23-08-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 36)

Dead Panic (Fireside Games)

In Dead Panic, een semicoöperatief bordspel voor 2 tot 6 spelers, bevindt u zich in aan afgelegen vakantiehuisje midden in een uitgestrekt bosgebied. U blaast daar met enkele vrienden even uit, weggevlucht als u bent voor het jachtige stadsleven van alledag.

Wat u nog niet weet is dat het woord jachtig voor u een hele nieuwe betekenis zal krijgen vanaf het moment dat een eindeloze horde zombies uw vakantieplannen komt verstoren. Ze hebben honger, ze ruiken uw aanwezigheid en ze komen op u en uw vrienden afgewaggeld met een snelheid die u tot dan niet aan zombies had toegedicht.

Gelukkig beschikt uw vakantiehuisje over korte- en lange afstandswapens - of wat daarvoor moet doorgaan - waarmee u zich kunt verdedigen. En er bevindt zich ook een groepje overlevenden in het bos dat u met gevaar voor eigen leven radio-onderdelen probeert te bezorgen waarmee u extra hulp kunt inroepen. Als die hulp verschijnt - de nadruk wordt hier terdege gelegd op het woordje ‘als’ - is dat onder de vorm van een minibusje. Dat parkeert zich aan de rand van het bos - geen meter verder, de bestuurder is niet gek - wat betekent dat u de open plek tussen uw vakantieverblijf en de bosrand al lopend zult moeten afleggen.

Haalt u het busje wint u het spel. Of uw medespelers daar ook in slagen zal u een zorg zijn.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

We hebben hier te maken met de zombievariant van Castle Panic. Dat vond u al zeer de moeite en deze afgeleide is voorzien van enkele toeters en bellen die volgens u een aankoop meer dan verantwoorden.

Zo bent u zeer te spreken over het feit dat u een personage kunt spelen met een speciale eigenschap. En in tegenstelling tot Castle Panic, waarin u enkel op kantelen kon staan, kunt u nu in uw schuilplaats kamers onderzoeken naar bruikbare voorwerpen. Het bang uitkijken naar het opduiken van de radio-onderdelen, drie in totaal, zorgt voor lekker veel stress. Stress die nog toeneemt wanneer de dragers ervan voor ze de hut bereiken door de zombies te grazen worden genomen, waardoor u het onderdeel zelf zult moeten gaan halen.

Uiteraard wordt u als u niet oppast zelf te grazen genomen waardoor u in een zombie verandert. Geen nood, vanaf dan transformeert u in een licht moduleerbare zombie die maar één doel kent: het verorberen van uw voormalige gezellen. Spelmatig komt dat neer op het voorkomen dat ze winnen.

Alleen al de gedachte dat u uw medespelers zonder schroom ten prooi kunt laten vallen aan zombies bezorgt u - u schaamt zich er niet voor - een zekere vorm van voldoening.

Bovenstaande kenmerken in acht genomen hebt u al lang door dat de thematiek hier helemaal goed zit. Dat is voor u een belangrijke avoorwaarde bij de aankoop van een spel.

Dit, medespeler, is mogelijk het beste zombiespel dat in 2013 zal verschijnen. Dat wil wat zeggen als u weet hoe groot het blik zombiespellen is dat elk jaar weer wordt opengetrokken.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Fireside Games voorbij want:

U begrijpt het allemaal niet goed, die fascinatie voor zombies. Het is een monstersoort die u nooit heeft kunnen bekoren, laat staan dat u er spelletjes mee speelt.

Als u echt een goed zombiespel wil spelen, mogelijk het beste aller tijden, gaat u voor Mall of Horror of diens grote broer City of Horror.

Dominique

14:47 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dead panic |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.