27-07-13

Spiel 2013: een vooruitblik (deel 9)

The Phantom Society (Funforge / IELLO / Asterion Press)

In Phantom Society, een bordspel voor 2 tot 4 spelers, houdt u zich als spook of spokenjager op in een oud, maar groots hotel in de nevelige heuvels van Schotland: het Grand Palace Hotel. Wat u daar doet hangt af van uw verschijningsvorm. Bent u spook probeert u zo snel mogelijk voor minstens 45000 Schotse Pond schade aan te richten - of 4500000 pence, dat toont wat indrukwekkender. Bent u spokenjager probeert u te voorkomen dat de spoken daarin slagen.

Om de spoken te lokaliseren - het hotel heeft 36 kamers die in waarde schommelen tussen 1000 en 6000 Schotse Pond - kunnen de spokenjagers enkel vertrouwen op de goeie ouwe zintuigen ogen en oren. U hoort en ziet immers welke kamers de spoken vernielen en daaruit kunt u hopelijk afleiden in welke aangrenzende - diagonaal kan ook - kamer ze zich bevinden. Dat gaat uiteraard makkelijker als het een kamer is met een buitenmuur, moeilijker wordt het als ze zich meer centraal in het hotel ophouden.

Bijkomend probleem: het geschut dat de spokenjagers in stelling brengen doet al evenveel schade als de afbraakwerken van de spoken zelf, wat de tijdsdruk nog groter maakt. In het voordeel van de spokenjagers speelt dan weer wel dat zij eender welke kamertegel van het spelbord mogen verwijderen, uiteraard de goedkoopste eerst. De actieradius van de spoken vergroot echter ook naarmate het spel vordert want lege velden (vernielde kamers) mogen zij negeren om aangrenzende kamers te bepalen.

Reserveer alvast uw plaatsje in de wachtrij want:

Dit is Fawlty Towers meets Ghost Hunters. Dit kán gewoon niet fout gaan.

U bent altijd in voor een origineel thema en dit beantwoordt volledig aan uw thematische voorwaarden.

Funforge, u hebt het altijd een intrigerende uitgever gevonden. Altijd aandacht voor thema en niet minder voor uitvoering, ook visueel. U hebt erg leuke spellen van deze uitgever in uw spellenkast staan. Isla Dorada bijvoorbeeld en Tokaido, of dat heerlijke hebbeding in dat kubusdoosje dat Illusio heet en waarvan u maar geen genoeg kunt krijgen.

Deductie, psychologische oorlogvoering, toenemende spanning, teamspel, veel tafelpraat en dat allemaal op een variabel spelbord en met eenvoudige spelregels? U bent nu al helemaal om.

Dat spelbord is ook origineel opgevat. Er zijn uitsparingen in voorzien voor de spookfiches, zodat ze niet visueel kunnen gelokaliseerd worden door de jagers. Handig!

Dit speelt lekker weg met z’n tweeën en dat is ook altijd meegenomen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Funforge, IELLO en Asterion Press voorbij want:

Als spook wordt uw geheugen toch een beetje op de proef gesteld. U moet onthouden in welke kamer u uw spookfiches hebt ondergebracht en u onthoudt best ook waar uw medespoken zich ophouden. U hebt het daar altijd moeilijk mee, met het aanboren van uw kortetermijngeheugen. U bent dus bij voorbaar kansloos in dit spel. En spellen die u nooit kunt winnen komen uw heiligdom niet in.

Dominique

 

09:26 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: the phantom society |  Facebook |

Commentaren

Mijn aandacht is getrokken. Deze ga ik zeker bekijken! Merci voor de tip.

Gepost door: kristof | 29-07-13

De commentaren zijn gesloten.