11-05-13

Vingers in rompgaten

In Police Precinct, een (semi)coöperatief bordspel voor 1 tot 6 spelers, evoceert u de rol van een politieman. Of vrouw. U mag kiezen. U bent gestationeerd in een stadsdeel waar recentelijk een gruwelijke moord werd gepleegd, de misdaad welig tiert en ogenschijnlijk iedereen die er resideert constant over de rooie gaat.

De hoofdcommissaris vraagt van u en uw teamgenoten dat u de bovengenoemde moord oplost terwijl u zich tegelijkertijd bezighoudt met uw dagelijkse politionele werkzaamheden: straatbendes onder controle houden, bijstand verlenen bij verkeersongevallen, geldtransporten escorteren, agressieve echtgenoten kalmeren, gekken met kettingzagen neutraliseren, inbrekers op heterdaad betrappen, neergeschoten collega’s te hulp snellen, interveniëren bij gaslekken, smokkelaars onderscheppen, cybercriminelen bij de kraag vatten, autodieven achtervolgen, vandalen voorleiden, zelfmoordpogingen verijdelen, gijzelnemers ompraten, zakkenrollers lokken, brandstichters natspuiten, bankovervallers arresteren, ontsnapte gevangenen terughalen, dronkaards hun roes laten uitslapen, bommenleggers opsporen, valsemunters ontmaskeren en ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan.

Soms krijgt u bij een oproep maar een flard van de informatie. Zo blijkt bij aankomst een gewone dronkaard een wel zeer agressieve pittbull terrier als boezemvriendje te hebben, met bijgevijlde hoektandjes. Of heeft een autodief en passant een gijzelaar meegenomen. Dat had men u bij de briefing niet gezegd. Maar toch: u zult het moeten oplossen.

En u zúlt echt tot het draadje moeten gaan wil u dit spel winnen.

Maar die moord is eigenlijk toch uw topprioriteit. De hoofdcommissaris heeft voor het oplossen ervan een deadline gesteld. Lukt het u en uw teamgenoten binnen de gestelde termijn niet de dader te vinden en te arresteren ziet het er heel slecht voor u uit.

Daarbovenop hebt u het gevoel dat niet elke collega zuiver op de graat is. Meer zelfs: u voelt aan uw water dat er minstens eentje vals speelt, zo vals zelfs dat hij of zij absoluut wil voorkomen dat de moord wordt opgelost en u een lintje krijgt.

Al het bovenstaande doet u door u op een gigantisch spelbord te verplaatsen met een politiewagen - u kunt kiezen tussen het opzichtige model met zwaailichten of een doordeweekse gezinswagen waarin u minder opvalt (goed voor het moordonderzoek) - en u te begeven naar de plaatsen delict. Tussen het pompen en verzuipen door zoekt u naar de identiteit van de moordenaar. Dat doet u door verdachten te ondervragen, sporenonderzoek te doen en het moordwapen te zoeken. Alles wat u verzamelt brengt u bij elkaar op een prikbord op het bureau, liefst zo snel mogelijk want de klok tikt onherroepelijk verder. Van zodra alle puzzelstukjes in elkaar vallen kunt u op jacht naar de moordenaar. Die beseft ondertussen dat het net zich sluit, waarna hij probeert zo snel mogelijk de stad te verlaten. Hij laat hierbij niet na zich onder de straatbendes te mengen. Hij kent daar nog een paar vrienden.

Gelukkig hebben u en uw collega’s bepaalde vaardigheden die van pas kunnen komen tijdens het vervullen van uw taak. Is dat niet voldoende kunt u zich op het bureau nog bijscholen in specifieke politionele technieken.

Slaagt u erin de dagdagelijkse stedelijke calamiteiten op te lossen - daartoe dobbelt u, en liefst zo hoog mogelijk - wordt u beloond met een donut en eventueel politiekaarten. Die geven u weer extra mogelijkheden die het u makkelijker maken de dag door te komen. Hebt u het gevoel dat u de stokebrandjes waarvoor u werd opgeroepen niet alleen kunt blussen kunt u altijd assistentie inroepen van uw collega’s. Zij beslissen dan of ze u te hulp snellen of niet. Faalt u moet u rekening houden met een aanzienlijke stijging van de misdaadcijfers in uw district, wat dan weer zijn weerslag heeft op de tijd die u nog rest om de moord op te lossen.

Pompen of verzuipen is een term die tijdens het spelen van PP voortdurend door mijn geest spookte. U hebt zo al weinig tijd en u hebt maar tien vingers die in de talrijke rompgaten van dit zinkende schip kunnen worden gestopt.

Heerlijk.

Medespeler. Police Precinct is qua thematiek het beste coöperatieve spel dat ik ooit heb gespeeld. En niet alleen qua thematiek, maar ook wat betreft spelmechanismen en speelplezier houdt PP zich op in de topklasse van het coöperatieve subsegment. Waarlijk waar.

Negatieve punten? Ja hoor. Op de windroos op het spelbord blijkt het westen in het oosten te liggen en ongekeerd en een gebeurteniskaart die hiermee correleert moet u dan ook tegenvoets interpreteren. Hinderlijk, maar niet onoverkomelijk. Op BGG vindt u trouwens gecorrigeerde exemplaren.

PP - ik heb het hierboven al eens aangehaald - is een heerlijk spel. Het maakt ook niet uit met hoeveel spelers u aanschuift, plezier hebt u altijd. En reken niet op een gezondheidswandeling, al helemaal niet wanneer u met de ‘bad cop’ variant speelt. Doet er een verrader mee of niet, dat is altijd een leuke smaakmaker bij een coöperatief gerecht. Ook het feit dat u bij de beurten van uw medespelers betrokken partij bent is een groot pluspunt, Om over de tafelpraat tijdens het spelen nog maar te zwijgen (het verdient aanbeveling om de communicatie middels krakende walkietalkie geluiden te voeren). Verder kunt u naar believen de moeilijkheidsgraad aanpassen van poepsimpel tot quasi onmogelijk.

Ik geeft u deze gouden raad: niet twijfelen. Speld op dat insigne!

Dominique

 

Police Precinct

Common Man Games / Passport Game Studios (2013)

Ole Steiness

1 tot 6 spelers vanaf 13 jaar

90 minuten

 

10:11 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) | Tags: police precinct |  Facebook |

01-05-13

Hartig land

Fillers, het is de ietwat oneerbiedige benaming van korte spelletjes die als opvulsel moeten dienen tussen het zogenaamde grotere en betere werk. De term ‘grotere’ is meestal van toepassing, de quotatie ‘beter’ mag dikwijls met een korrel zout worden genomen. De fillers steken qua speelplezier niet zelden de grote broers in hun kleine achterzak.

The Great Heartland Hauling Co. is zo’n kleppertje. Meer zelfs, het kleine doosje herbergt een spel dat qua diepte en speelplezier de gebakken lucht van veel grote broers en zussen ver overtreft.

Het uitgangspunt is simpel: u bent een van een grote hoeveelheid tatoeages voorziene Noord-Amerikaanse trucker in de al even Noord-Amerikaanse Midwest. Die Midwest wordt willekeurig op tafel uitgestald middels beiderzijds bedrukte speelkaarten. De bedrukking omhelst locaties die u moet aandoen. Aandoen betekent laden of lossen van één soort lading: fauna (varkens en runderen) en flora (maïs en sojabonen). Verder kunt u op de kaarten mooi aflezen welke lading welke locatie aanbiedt en, veel belangrijker, welke goederen ze nodig heeft, waarbij het goed om weten is dat fauna meer opbrengt dan flora. Lossen betekent cashen en wie het meeste geld heeft verdiend op het einde van het spel wint.

Uw monster van een vrachtwagen, gesymboliseerd door een houten exemplaar op het ‘spelbord’ en een persoonlijk overzichtsbordje met de laadruimte en de boekhouding, kan tot acht goederen (houten blokjes) vervoeren.

Tijdens uw beurt moet u uw vrachtwagen verplaatsen, vervolgens mag u één actie doen (laden, lossen of kaarten afleggen) en als afsluiter tankt u lekker bij (handkaarten aanvullen tot vijf).

Wat het laden en lossen enigszins bemoeilijkt is dat u deze handelingen alleen kunt doen als u gelijkaardige kaarten uit uw hand aflegt. U mag er bij het laden ook andere afleggen dan de gevraagde, maar dan moet u er dubbel zoveel afleggen. Als u weet dat de handlimiet vijf is beseft u dat goed managen van kaartjes primordiaal is. Eén van de belangrijkste acties in dit spel is mijns inziens dan ook het afleggen van kaarten en trekken van nieuwe. Dat kost u wel een dollar, maar wat u op hand krijgt is later mogelijk veel meer waard.

Deze heerlijke vorm van tijdverdrijf eindigt op het moment dat een speler minstens 30 dollar (vier spelers), 40 dollar (drie spelers) of 50 dollar (twee spelers) heeft verzameld. Daarna krijgen de andere spelers nog één kans beter te doen. Vervolgens krijgt u nog strafpunten voor elk goederenblokje dat zich nog in uw laadruimte bevindt (fauna -2, flora -1).

En u wil gelijk weer.

Wat The Great Heartland Hauling Co. zo leuk maakt is dat u uw truck elke ronde opnieuw moet verplaatsen, maximaal drie locaties ver. U mag niet doodleuk wachten tot er zich betere tijden aandienen. U moet de weg op. En om de weg op te gaan hebt u diesel nodig, die u mits het nemen van kaarten uit de uitlage of de gedekte trekstapel op hand neemt. Indien u niet over het zwarte goud beschikt moet u zuurverdiende dollars inleveren om de verplaatsing alsnog te kunnen maken. Diesel en cash mogen niet worden gemengd om uw verplaatsing te bekostigen. U mag uw verplaatsing ook niet eindigen op het distributiecentrum (het startveld) of op een locatie waar zich een truck van een tegenstander bevindt. U hebt al begrepen dat u goed moet plannen wil u dit spel winnend aflsuiten.

Hou er ook rekening mee dat op elke locatie maximum acht goederenblokjes mogen liggen. Belangrijk voor als u die stinkende varkens in uw laadruimte dringend kwijt wilt.

Ook interessant: u krijgt zomaar de ‘Truck Stop inspansion' meegeleverd. Hebt u gebackt op Kickstarter zit de ‘Badlands’ uitbreiding ook in het doosje. Dan kunt u met z’n vijven aan de slag. Dit spelletje speelt trouwens met elk opgegeven spelersaantal even lekker.

Als u het kotsbeu bent steeds weer die grote dozen van Ticket to Ride, Age of Steam en Auf Achse mee te zeulen op vakantie moet ik u dit lichtelijk fantastische, compacte alternatief gewoon aanraden. Het verenigt de leuke ingrediënten van de bovengenoemde spellen in een kaartspelletje, doet dat met verve en in een veel kortere speeltijd. De steeds wisselende geografische setting waarop u speelt is ook een pluspunt. En op het materiaal valt gewoon niets aan te merken.

Bent u tevens al jaren op zoek naar een spel dat moeder de vrouw of meisje de partner wel eens aan tafel zou kunnen lokken? Uw zoektocht zou in de Amerikaanse Midwest wel eens een einde kunnen nemen. Dat is toch ook mooi meegnomen?

Topspel(letje)

Dominique

 

The Great Heartland Hauling Co.

Dice Hate Me Games, 2013

Jason Kotarski

2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar (5 met de Badlands expansie)

30 minuten

 

14:23 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) | Tags: the great heartland hauling co. |  Facebook |