17-12-12

Sleutelmomenten

Locke & Key: The Game

Het is geen lachertje, behoren tot de (comic)familie Locke. Ze wonen in een behekst huis, Keyhouse Mansion, waarin niets is wat het lijkt en als er al iets op iets anders lijkt dan wilt u echt niet weten wat.

Kortom, alles wat ook maar een beetje naar het bovennatuurlijke zweemt is in Keyhouse Mansion in meer dan wettelijk toelaatbare hoeveelheden aanwezig.

Maar de familie Locke zou de familie Locke niet zijn als ze niet moedig weerstand biedt tegen al het onheil dat hun overspoelt, hoe goor ook de content.

Weerstand bieden doet u in dit spel door kaarten uit te spelen. Kaarten in drie kleuren: wit zwart en blauw. Daarmee probeert u uitdagingen - de onuitspreekbare verschrikkingen van hierboven - te overwinnen. Die uitdagingen hebben dezelfde drie kleuren als de kaarten waarmee u speelt. En een puntenwaarde.

Uitdagingen overwinnen doet u voor een stuk samen met uw familiale medespelers. Op uw eentje zult u het echt niet klaren, al moet u uiteindelijk toch toewerken naar een solozege.

Tijdens een ronde probeert u samen met uw tegenspelers de waarde van de uitdaging minstens te evenaren door om beurt gedekt sterktekaarten uit te spelen. Lukt dat krijgt de speler die het meest heeft bijgedragen aan de overwinning de kaart van de uitdaging als overwinningspuntentrofee. De speler die op een na het meest bijdroeg krijgt de troostprijs, al is die meestal ook niet te versmaden (een sterktekaart van de trekstapel nemen en de kracht ervan als overwinningspunten cashen bijvoorbeeld). Meer zelfs, soms spéélt u gewoon voor die tweede plaats.

U kunt buiten het gedekt uitspelen van 1 tot 3 kaarten ook nog twee andere dingen doen tijdens uw beurt: passen, waarna u gewoon één kaart van de sterkte-trekstapel mag nemen of twee sterktekaarten uit je hand afleggen en de bovenste kaart van de sleutel-trekstapel op handen nemen. Bovenop hun buitengewone schoonheid - u moet er eens eentje heen en weer bewegen voor een lichtbron - hebben de sleutels ook nog zeer interessante eigenschappen die u meer dan van pas kunnen komen. Sommige sleutels laten u bijvoorbeeld toe kleuren van sterktekaarten te wijzigen, een erg handige truuk. Bepaalde sleutels zijn onbeperkt inzetbaar, andere dan weer eenmalig.

Buiten die sleutelbos hebt u ook nog de beschikking over combokrachten: 1-2-3-combo’s, 2-2-2-combo’s, multikleurencombo’s en de ‘pats erop’-combo zijn echt leuke dingen voor de spelende mens. Vooral de laatste, die u toelaat een felbegeerde sleutel van een tegenspeler te stelen, is een leuke.

Soms kunt u er ook voor kiezen kaarten open uit te spelen, om een bepaald effect te genereren bijvoorbeeld. Niet zonder risico dit, want voor uw tegenspelers is weten uiteraard macht. Maar de beloning kan wel navenant zijn.

U speelt lekker door tot de ‘game over’ kaart uit de uitdagingdeck tevoorschijn komt, waarna het spel onmiddellijk eindigt. U telt de waarde van uw verzamelde uitdagings- en sterktekaarten - ja die laatste kunnen u ook punten opleveren - en u doet al dan niet een rondedansje.

Locke & Key is zonder enige twijfel een van de betere slagenspellen op de markt. Het is altijd spannend tot aan het eindsignaal, het pleziert door de combo’s die u kunt samenstellen, het levert u de geneugten aan van een tweede plaats tijdens een uitdaging, het biedt u ongelooflijk mooie - die sleutels! - en vooral véél kaarten, kent een uitermate vlot spelverloop - of u nu met z’n drieën bent of met z’n zessen maakt hier geen ene moer uit - en het verloopt altijd weer anders.

Het is iets minder spannend met z’n drieën, maar zit u regelmatig met vier, vijf of zes liefhebbers aan tafel beveel ik u dit griezelige kaartspel van harte aan.

Dominique

 

Locke & Key: The Game

Criptozoic Entertainment, 2012

Matt Hyra

3 tot 6 spelers vanaf 15 jaar

30 minuten

 

20:45 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: locke & key: the game |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.