18-11-12

Asmodee Proeverij 15 november 2012: proefstaal 1

Op donderdag 15 november jongstleden organiseerde Asmodee Benelux in Kortenberg een proeverij, alwaar hun nieuwe oogst aan onze spelsmaakpapillen werd blootgesteld. Wij waanden ons even in de betere Franse wijnstreek want het geheel werd ingebed in de grandeur van het wijnuniversum, met de daarbij horende kwalitatief hoogstaande rode en witte. Daarbovenop werden wij ook nog eens vriendelijk verzocht gebruik te maken van het bijpassende en zeer uitgebreide kaasbuffet.

Wijn en andere alcoholische dranken, ik kan er eigenlijk niet over meepraten want ik ben mijn hele leven lang al geheelonthouder. Maar de frisdrank en de kazen waren ook van een zeer goed jaar, dus mij hoort u niet klagen. En dan heb ik het nog niets eens gehad over het hoofdgerecht.

Waarvan wij mochten proeven: Lady Alice, 7 Wonders: Cities, Escape: The Curse of the Temple, String Railway, Myrmes, Room 25, Nautilus, City of Horror, River Dragons, Diavolo, Dobble Smurfen, Archipelago, Shadows over Camelot: The Card Game en Libertalia.

Dat is niet niks.

Proefstaal 1:

Room 25

In Room 25 bent u opgesloten in een 25 kamers tellende gevangenis waaruit u, samen met enkele medegevangen, probeert te ontsnappen. Dat is geen sinecure want u weet niet eens waar de uitgang is. Verder lopen er, afhankelijk van met hoeveel spelers u bent, nog eens één of twee bewakers in het complex rond die u te allen prijze het inademen van frisse lucht willen ontzeggen.

Dat ontsnappen kadert in het volksvermaak van de niet zo verre toekomst. Saaie talkshows en Immer Wieder Sonntags-achtige gedrochten hebben afgedaan en plaatsgemaakt voor brood, bloed en spelen. Met de nadruk op het middelste.

De kamers waardoor u rent kunnen onderverdeeld worden in drie soorten: onschadelijk, irritant en ronduit dodelijk. Ja hoor, slik gerust even.

De gevangenen hebben een bepaald aantal rondes ter beschikking waarin ze de uitgang moeten bereiken en vervolgens moeten zien buiten te komen. Dat ontdekken en bereiken, tot daar aan toe, maar het buitenkomen, dat is heel andere koek. De uitgang moet zich daarvoor immers aan de buitenzijde van het gebouw bevinden. Logisch, zult u zeggen, een uitgang ligt meestal wel aan de buitenzijde van een gebouw, dus waar maken we ons druk over? Simpel, het probleem is dat tijdens het spel de kamers gaan verschuiven. Op Magisch Labyrintachtige wijze. Op irritant Magisch Labyrint-achtige wijze.

De gevangenen en de incognito bewakers, die door middel van willekeurig getrokken fiches bij het begin van het spel werden aangeduid, bevinden zich op het moment dat het alarm afgaat in de centrale kamer. Van daaruit moeten de gevangenen zich een weg naar buiten banen, liefst zo snel mogelijk want treuzelen kan dodelijk zijn.

Elke gevangene kiest bij de aanvang van een spelbeurt twee acties uit zijn vier beschikbare en legt de bijbehorende fiches in de volgorde dat hij ze wil uitvoeren gedekt voor zich neer. De acties zijn simpel: zich verplaatsen naar een aangrenzende kamer, eens voorzichtig gaan kijken in een aangrenzende kamer, iemand - let op - die zich in dezelfde kamer bevindt naar een aangrenzende kamer duwen en tenslotte de rij kamers waarin hij zich bevindt één plaats verschuiven in een richting naar keuze. Aan meer hoeft u niet te denken.

Alhoewel..

U zit daar in die centrale kamer met uw groepje lotgenoten. Uw gezellige groepje waarvan u weet dat er waarschijnlijk minstens een bewaker bij zit. Een bewaker die zich bij spelaanvang eerder koest zal houden en vrolijk en vooral erg geniepig aan het saboteren slaat. Hij doet gewoon mee in de actiecarrousel en als hij het slim speelt kan hij dit subtiele gesaboteer erg lang volhouden. Hij kan zich echter ook kenbaar maken als zijnde bewaker waarna hij tijdens zijn beurt gewoon een actie mag kiezen - hij hoeft niet meer gedekt te selecteren en vooruitzien tijdens de planfase - waardoor hij een niet onaardig voordeel binnenhaalt. Hij kan dan immers zijn handelingen afstemmen op wat de gevangenen doen.

U beweegt, u onderzoekt, u wordt kamers binnengeduwd waarin u eerst niet even hebt kunnen kijken en u verschuift de kamers in uw voordeel. Dat blijft zo doorgaan totdat er minstens twee, in onze sessie met vier althans, gevangenen kunnen ontsnappen. Lukt dat niet verliezen alle gevangenen en wint de bewaker.

Frisse lucht

Room-25 is ons zeer goed bevallen. We hebben hier te maken met een heel overzichtelijk, snel en niet ingewikkeld spelverloop met heel wat interactie en dynamiek.

Houdt u van het verradersprincipe komt u hier echt aan uw trekken. Meer zelfs, houdt u van het verradersprincipe waarbij het niet eens zeker is dát er een verrader in het spel zit komt u hier helemaal aan uw trekken. Denk aan de paranoia in Shadows over Camelot.

Elk spel is anders. Niet alle kamers komen immers in het spel en welke het wel zijn zult u al spelende moeten ontdekken. Leuke kamers zijn het, zoals de kamer des doods (doet wat zij aangeeft te doen), de kamer der illusies (doet hele gekke dingen met u), de donkere kamer (u bent tijdelijk blind), de vortex (stuurt u terug naar de startkamer), de koelkamer (maar alleen als ie ijs- en ijskoud is), de executiekamer (slik). Daar dit alles moet u zich doorheen zien te manoeuvreren richting kamer 25, uw enige hoop op redding.

Het vooraf bepaalde aantal rondes zet zowel de gevangenen als de bewakers onder tijdsdruk en dat maakt dit spel extreem leuk. Ook de steeds wisselende startspeler, bewakers incluis, levert hier zeer interessante situaties op.

Uiteraard kunt u dit spel niet succesvol afronden zonder het alom geprezen Belgische overlegmodel, al moet gezegd dat ook de bewakers dit model zeer genegen zijn. Passief genegen, dat wel, maar toch zeer genegen. Ik heb nog nooit zo'n scherp gespitste oren gezien als tijdens dit spel.

Achter de tralies

Houdt u niet van spellen waarin sabotage een essentieel spelelement is moet u een beetje oppassen. Mogelijk is dit niet voor u. Mogelijk zeg ik, want het zou heel goed kunnen dat u na één sessie helemaal overstag gaat. 

Vrijheid blijheid

Houdt u van spellen waarin u moet samenwerken om te overleven, zit u graag uw medespelers dwars, kan u genieten van een gezonde geut paranoia, speelt u alleen spellen met een vlot spelverloop, gaat u puzzels niet uit de weg, bent u een fan van de film Cube en hebt u graag variatie in het leven - er zijn vijf spelmodi mogelijk, waaronder een solo-ontsnapping - moet u zeker toeslaan.

Dominique

 

 

Room 25

Matagot (2012

François Rouzé

1 tot 6 spelers vanaf 10 jaar

25 minuten

 

16:17 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) | Tags: room 25 |  Facebook |

Commentaren

We hebben genoten van deze gang. Is er op korte termijn weer een gang te verwachtten? (Ik praat in meervoud voor alle fans indien dit niet gewenst is dan mag u het in het enkelvoud plaatsen)

Gepost door: NoelsZW | 05-12-12

De volgende gang is hier over enkele dagen te verorberen. Wel uw servetje omdoen.

Gepost door: Dominique | 05-12-12

De commentaren zijn gesloten.