27-12-11

Flash Garde

Enige heerlijkheid werd mij onlangs gegund tijdens het spelen van Flash Duel: Second Edition.

Een opgepimpte versie van En Garde van Knizia is dat, met heel wat toeters en bellen. Toeters en bellen die zich manifesteren onder de vorm van 20 speciale karakters die elk over 3 speciale eigenschappen beschikken. Eigenschappen die uw tegenstander - het is een spel voor twee - open en bloot voor u kan zien liggen, lekker gebruiksklaar. Maar ook toeters en bellen onder de vorm van zeven verschillende speelmodi, waaronder zelfs een coöperatieve.

Uiteraard kunt u hiermee gewoon En Garde basic spelen, waarin u met handkaarten, die u trekt uit een gemeenschappelijke deck van 25 (5 elk van 1, 2, 3, 4 en 5), probeert uw tegenstander een prik te verkopen. De kaarten gebruikt u om te bewegen en aan te vallen of, als u aangevallen wordt, te verdedigen of te riposteren. Een prik is een punt en u speelt om ter eerst tot drie.

Zoals eerder al aangegeven beschikt deze editie over enige bling bling, waarvan de speciale karakters het meeste licht weerkaatsen. Enkele voorbeelden? Garus Rook, The Stone Golem bijvoorbeeld, een organisme dat lijkt te zijn opgetrokken uit gewapend beton en dat leuke dingen doet met uw aanvallen van 1 en daarbovenop moeilijk te prikken valt. Of Vendetta, The Undead Assasin, die met een goedgemikte stunlock uw tegenstander een kaart doet afleggen en hem daarbovenop zijn hele volgende beurt verplicht om weer overeind te krabbelen. Lum Bam-foo, The Gambling Panda - een favoriet van vele Yomi spelers - zit er ook in en hij houdt zich nog steeds bij voorkeur bezig met risicovolle acties die een beetje durf vereisen.

Speciale eigenschappen kunt u slechts één keer per ronde gebruiken. Een juiste timing is dus heel belangrijk.

Het oppimpen van En Garde met speciale karakters was voor de heer Sirlin nog niet voldoende. Daarom heeft hij ook nog zeven speelmodi in de speeldoos gemoffeld, waarvan de semicoöperatieve het meest in het oog springt. In deze variant kunnen tot vier spelers de strijd aangaan tegen Master Menelker, The Death Strike Dragon, een creatuur waar u bij voorkeur met een wijde boog omheen loopt. Dit beest beschikt over een speciale en letterlijk groot uitgevallen kaartendeck waaraan uw coöperatieve vennootschap gegarandeerd de handen vol zal hebben. Voeg daaraan toe dat u, als u echt tot wanhoop gedreven wilt worden, aan uw zelfmoordcommando een verrader kunt toevoegen.

David Sirlin heeft een zwak voor digitale vechtspellen, voornamelijk uit de oude doos, en probeert die dan om te zetten naar papier en karton. Met Yomi en Puzzle Strike slaagde hij daar wonderwel in. Met Flash Duel ook, al entte hij de uitvoering op de fundamenten van een ander. Niets mis mee want het is een blijvertje. Als u een En Garde liefhebber bent moet u dit zeker eens proberen. Handig dat meneer Sirlin ook rekening houdt met de mobiele bord- en kaartspeler, want naast het kartonnen gevechtsbord heeft hij ook een kaartenalternatieve versie toegevoegd zodat dit spelletje in uw binnenzak en dus overal mee naartoe kan.

Dominique

 

Flash Duel: Second Edition

Sirlin Games, 2011

David Sirlin

1 tot 5 spelers (leeftijd niet aangegeven)

5 minuten (per prikje)

 

12:34 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: flash duel: seco |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.