27-07-11

Quarriors the Gathering of Quarrinion, u mag zelf kiezen

Fantasywezens oproepen, al dan niet aangevuld met enkele toverspreuken, vervolgens daarmee die van uw tegenstanders uitschakelen en hopen ze tot aan uw volgende beurt in leven te houden zodat ze u punten opleveren, dat is in een notendop waar het in Quarriors - hype nummer zoveel op BGG - om draait.

Die wezens en spreuken worden gesymboliseerd door speciale zeszijdige dobbelstenen, die aan een kaart - niet meer dan bijkomende uitleg over wat het gedobbelde resultaat teweegbrengt - worden toegevoegd die in een centrale uitlage worden geplaatst. Drie basiskaarten - in elk spel beschikbaar - komen daar te liggen, willekeurig aangevuld met drie spreuken en zeven wezens.

U begint met een setje van twaalf basisdobbelstenen, bestaande uit vier zogenaamde assistants en acht quiddity (het speelgeld, zeg maar). Deze steekt u in uw individuele stoffen zak.

Vervolgens trekt u er zes uit en dobbelt u een voor u hopelijk bevredigend resultaat bij elkaar. Dat resultaat kan bestaan uit quiddity, wezens en spreuken. U legt deze in uw “actieve zone” - een zone die u gek genoeg mentaal moet zien af te bakenen - voor u op tafel. Dan gaat u na wat u met dat resultaat zoal kunt doen. U kunt wezens oproepen door hun oproepkost te betalen met de quiddity die u met andere dobbelstenen hebt gegooid en u kunt gratis spreuken genereren. Spreuken en wezens verplaatst u vervolgens naar uw - al even mentaal af te bakenen - “klaar voor gebruik zone”. Vervolgens valt u hiermee vanuit die zone verplicht en om de beurt de eventuele aanwezige wezens van al uw tegenstanders in hun “klaar voor gebruik zone” aan. Zij kunnen zich op hun beurt verdedigen met die wezens. Uw eigen wezens lopen bij deze actie geen enkel gevaar, u moet alleen hopen dat ze de aanvallen van uw tegenstanders hebben overleefd als u weer aan de beurt komt want dan leveren ze aan het begin van uw beurt punten op.

Op de dobbelsteen van elk wezen staat hun oproepkost, hun aanvalskracht en de sterkte van hun verdediging vermeld. Soms verschijnen er na het gooien links onderaan op de dobbelsteen één of twee sterretjes. Dat is leuk want dan worden de speciale en meestal erg krachtige eigenschappen van het wezen of de spreuk geactiveerd.

Na de verplichte aanval mag u met uw nog niet gespendeerde quiddity één dobbelsteen (wezen of spreuk) uit de uitlage kopen en deze in uw derde zone die u mentaal moet zien af te bakenen, de “gebruikt zone“, plaatsen. Tenslotte verplaatst u al uw resterende dobbelstenen in uw actieve zone naar de “gebruikt zone” en is uw beurt voorbij.

Spreuken kunt u in uw “klaar voor gebruik zone” laten liggen tot u de tijd rijp acht om ze te activeren. Wezens in deze zone vallen sowieso tijdens uw aanvalsfase uw tegenstanders aan en zijn ze nog in leven op het moment dat u opnieuw aan de beurt komt is het eerste wat u doet de score die op hun corresponderende kaart in de uitlage staat vermeld aan uw persoonlijke conto toevoegen. Dat kan gelukig op een handig scorebordje. Op het moment dat u - als u bijvoorbeeld met z’n tweeën speelt - twintig punten binnenhaalt hebt u onmiddellijk gewonnen. Als er van vier wezens geen dobbelstenen meer beschikbaar zijn in de uitlage eindigt het spel ook onmiddellijk en wint de speler die op dat moment de meeste overwinningspunten heeft verzameld.

De dobbelstenen in uw “gebruikt zone” blijven daar liggen tot uw zakje geen zes dobbelstenen meer kan uitbraken als u in de gooifase zit. Dan gaan alle daar liggende dobbelstenen de zak in zodat u toch tot zes kunt bijtrekken. Gelukkig kunt u uw "dobbelsteendeck" onder controle houden en sterker maken door voor elk wezen dat u scoort een dobbelsteen definitief uit uw "gebruikt zone" te verwijderen. Culling heet dat hier. Zo verloopt de circulatie van speelveld naar zak naar uw poezelige hand sneller. Dat is zeer aangewezen aangezien uw gescoorde wezens ook naar uw "gebruikt zone" worden verplaatst en u ze dus weer moet oproepen wilt u opnieuw scoren.

Ik raad u ook aan de portals, de vijf opvallende gele dobbelstenen die in elk spel worden gebruikt, niet over het hoofd te zien. Ze laten u toe één of twee extra dobbelstenen uit uw zak te trekken en deze bovenop uw basis van zes te gooien. Ze kosten vier quiddity per stuk maar ze zijn de investering meer dan waard.

Hou ook in het achterhoofd dat u eigenlijk aan het racen bent. U moet als eerste die magische puntengrens zien te halen. Getreuzel is niet aan de orde.

Quarriors is makkelijk te omschrijven: ofwel kiest u voor Dominion met dobbelstenen, ofwel houdt u het bij Magic the Gathering met dobbelstenen. Ondanks het feit dat de mosterd toch vooral bij Dominion werd gehaald kies ik voor het laatste. Ik ken slechtere referenties.

Beter dan Dominion? Zeker en vast, al was het maar omwille van het feit dat u niet geeuwend van verveling ellenlange reeksen van actiekaarten moet uitzitten en - misschien nog interessanter - omdat het hinderlijke ambacht van het schudden van kaarten hier definitief tot het verleden behoort.

Beter dan Magic the Gathering? Neen, maar dat is geen schande.

Plus: de schoonheid van uitvoering, de grote hoeveelheid dobbelstenen, de herspeelbaarheid, de snelheid van uitvoering, de goede speelbaarheid met twee, de snelheid van opzetten, de leuke blikken doos waarin alles handig zit verpakt, de vele uitbreidingsmogelijkheden.

Min: u hebt af en toe haviksogen nodig om het dobbelsteenresultaat goed te kunnen aflezen, geluk bij het dobbelen geeft u meer winstkansen, de vele uitbreidingsmogelijkheden die u - ontkennen heeft geen enkele zin - op kosten gaan jagen en de prijs. Ook het ontbreken van individuele spelersmatjes met daarop mooi afgebakend de speelzones vind ik een gemiste kans. Gelukkig kunt u daarvoor ondertussen al in de doehetzelfsectie van BGG terecht.

Zoekt u een spel met voldoende diepgang dat binnen een half uurtje te spelen is - iets waarnaar u met het ouder worden als vanzelf gaat verlangen - met een originele invalshoek, stoort u zich niet aan de irritante q-terminologie die hier wordt gehanteerd, speelde u vroeger graag Magic the Gathering, bent u lid van de Dominionsekte, gooit u graag met dobbelstenen, bent u een fervente fan van Mike Elliott (Thunderstone) en Eric M. Lang (bedenker van het lichtelijk fantastische Warhammer: Invasion, waarin ik onlangs nog met een kotsende trol de overwinning naar mij toe trok), scharrelt u graag in stoffen zakjes en bent u een voorstander van veel kleur op tafel mag u dit niet laten liggen.

Dominique

 

Quarriors

Arclight / Wizkids

Mike Elliot en Eric M. Lang

2 tot 4 spelers vanaf 14 jaar

30 minuten

 

23:11 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Shit, alweer verleid tot een nieuw spel. Mijn portemonnee vervloekt je, mijn speeltafel geeft je een virtuele knuffel.

Gepost door: Erwin | 28-07-11

En zo worden mensen weer op kosten gejaagd. Bedankt Dominique ;-)

Gepost door: Luk | 28-07-11

Reeds een pre-order voor gedaan bij een belgische webshop, ik kan niet wachten om het te spelen.

Gepost door: Kristof | 31-07-11

Ik zou hetzelfde willen schrijven als Erwin...

Gepost door: Jos | 01-08-11

De commentaren zijn gesloten.