15-06-11

Van de goden niets dan goeds

Medespeler,

Op 3 februari jongstleden schreef ik op deze eigenste plaats het volgende:

“Het is nog maar 3 februari en het belang van het smachtend vooruitblikken naar wat dit gezegende speljaar ons zal brengen kan wat mij betreft nu al worden gedefinieerd met het volgende woord: overbodig. Dat komt door het feit dat ik het beste spel van 2011 gisteravond al heb gespeeld.”

Ik had het toen over Yomi (Sirlin Games).

Ik neem die woorden terug.

Want ondertussen heb ik Omen: A Reign of War (Small Box Games) gespeeld.

Een openbaring.

Omen: A Reign of War is een kaartspel voor twee agressieve spelers waarin zij, de rol van twee rivaliserende broers spelend, de baas proberen te worden over het oude Griekenland. Zij beschikken daarvoor over een multidisciplinair samengesteld leger en een mythologisch bestiarium dat, al dan niet mits betaling, multifunctioneel inzetbaar is.

In de doos - er is ondertussen ook een videoboxeditie beschikbaar waarvoor u zelf de flapillustratie kunt kiezen - vindt u een stapel kaarten, 20 uit de kluiten gewassen houten (munt)stukken, een handig en compact spelregelboekje en een velletje ronde stickers.

Het eerste dat u opvalt als u de doos opent is de geur. Dat zijn de aroma’s die de grote houten muntstukken afgeven, alsof ze net vanuit een Canadese houtzagerij zijn toegeleverd. Eindelijk, eindelijk eens houten speelstukken die daadwerkelijk naar de boskap ruiken. U waant zich echt ter plekke.

Het is de bedoeling dat die houten munten eenzijdig worden beplakt met de bijgeleverde ronde stickers met daarop een oud Griekse mythologische illustratie. Ik heb het niet gedaan omdat het de egale schoonheid van de munten aantast en het nut van een eenzijdige beplakking mij volledig ontgaat. Maagdelijk schoon heb ik ze gelaten en ik raad u aan hetzelfde te doen. Die stickers komen ooit elders nog van pas, als u een beloningssysteem voor uw jongste dochter uitdoktert bijvoorbeeld.

Het tweede dat u opvalt zijn de p-r-a-c-h-t-i-g-e illustraties op de kaarten. Een keukenrol grijpklaar houden als u ze door uw handen laat gaan is geen overbodige luxe. Vergroten, inkaderen en in de woonkamer ophangen is het eerste waaraan u zult denken. Als u die gedachte uiteindelijk als onzinnig hebt bestempeld werpt de volgende zich al op: sleeven, zo snel mogelijk want ze moeten worden beschermd. Tegen kwijl bijvoorbeeld. Ik wil hierbij de heer Michael “Riiven” Ng, de illustrator van dienst, dan ook nadrukkelijk bedanken.

Die juweeltjes van kaarten zijn onderverdeeld in de volgende categorieën:

Beloningkaarten (12): deze worden in drie gedekte stapels in het midden van de tafel gelegd, verder steden genoemd. Indien een speler de strijd om een stad wint mag hij de bovenste op hand nemen. Eén keer in het spel mag hij het - overigens zeer krachtige - effect van die kaart gebruiken, waarna hij ze gedekt voor zich neerlegt. Op het einde van het spel is een beloningkaart twee punten waard als u ze nog op hand hebt en één punt als ze gedekt op tafel ligt. Het is dus afwegen of u het effect tijdens het spel gebruikt of niet, temeer daar hier qua scores niet bepaald met honderd- of zelfs tienttallen wordt gewerkt. Krachten gebruiken staat gelijk aan punten inleveren, de verscheurende keuze is aan u.

Opdrachtkaarten (12 in totaal, 6 per speler): dit zijn kaarten die elke speler open voor zich heeft liggen. Ze symboliseren uitdagingen die door de goden worden opgelegd, elke stad van een orakel voorzien bijvoorbeeld. Slaagt een speler daarin wordt de betreffende kaart omgedraaid en levert ze op het einde van het spel twee punten op.

Eenheden (84): de motor van het spel, bestaande uit soldaten, beesten en orakels. Soldaten worden vanuit de hand aan de eigen speelzijde van een stad toegevoegd waarna hun speciale vaardigheid wordt geactiveerd. Met beesten - denk aan mythologische wezens als harpijen, centaurs, saters, minotaurussen en Pegasus - kunt u twee kanten op: u kunt ze aan een stad toegevoegen of op de aflegstapel leggen. Als ze op de aflegstapel worden gelegd wordt hun speciale eigenschap geactiveerd, in een stad niet. Orakels tenslotte worden aan de eigen speelzijde van een stad toegevoegd zodat u ze later, in de orakelfase, kunt raadplegen.

Op de kaarten van de eenheden staan drie grote - u hebt echt geen bril nodig - cijfers vermeld: de kosten die u moet betalen om ze uit te spelen (geel), de offerwaarde die het aantal munten en/of kaarten aangeeft die u ontvangt als u de kaart offert (blauw) en tenslotte de sterkte van de kaart die wordt gebruikt om de winnaar te bepalen als er om een stad wordt gestreden (rood). U hebt ondertussen al lang door dat u tijdens uw beurt gaat geconfronteerd worden met enkele pertinente vragen. Vragen warvoor u zelf maar de oplossing moet zoeken. Tip: enige flexibiliteit is aangewezen.

Het spel zelf verloop gefaseerd.

In de eerste fase - u begint het spel met vier handkaarten en vier munten - krijgt u drie welvaartpunten die u vrij mag besteden. U mag voor elk welvaartpunt bijvoorbeeld een munt in voorraad nemen of een eenheidkaart van de trekstapel nemen en u mag deze welvaartpunten vrij tussen die twee combineren. Lokkertjes: als u al uw welvaartpunten spendeert aan het nemen van eenheidkaarten mag u één eenheidkaart extra op hand nemen, als u al uw welvaartpunten daarentegen spendeert aan het uitbreiden van uw verzameling oude munten krijgt u één munt extra.

In fase twee mag u eenheden uit de hand spelen, mits betaling uiteraard en rekening houdend met hun functiebeschrijving hierboven. Voegt u ze aan een stad toe moet u rekening houden met een limiet van vijf punten eenheidsterkte per stad aan de eigen zijde. Soldaten en orakels tellen hier voor één punt, beesten voor twee. In deze fase mag de actieve speler ook één beloningkaart uit de hand activeren, diens kracht gebruiken en ze vervolgens gedekt voor zich neerleggen.

In fase drie gaat u bij uw orakels langs voor advies. U staat er dus niet alleen voor. Tijdens de raadpleging, die u overigens niets kost, worden de speciale eigenschappen van uw orakels geactiveerd, één voor één. Een erg leuke fase vind ik dit.

In fase vier gaat u na of u de grillen van de goden hebt gerealiseerd (opdrachtkaarten). Elke gril die u op dat moment hebt vervuld laat u toe de betreffende kaart om te draaien waardoor ze op het einde van het spel 2 overwinningspunten oplevert.

In fase vijf trekt u ten oorlog en wordt eerst per stad nagegaan of ze wel in oorlog is. Dat is makkelijk na te trekken: elke stad waarin uzelf en uw tegenspeler samen minstens vijf eenheden hebben liggen heeft prijs, net als elke stad waarin uw tegenspeler minstens drie eenheden heeft ondergebracht. Opletten is de boodschap hier! De speler die het sterkste leger aan de stad heeft geplaatst krijgt de bovenste beloningkaart van de stapel, neemt die op hand en legt vervolgens al zijn eenheden, uitgezonderd één, aan die stad op de aflegstapel. De verliezende speler moet ook eenheden uit de stad verwijderen, maar mag er wel twee laten liggen. Uw bestiarium vliegt sowieso de stad uit. Bij gelijke stand geven de soldaten de doorslag. Indien het dan nog gelijk is moet elke speler zijn eenheden aan de stad reduceren tot twee.

In de zesde fase slaat u aan het offeren: u mag één eenheid uit de hand offeren en daarvoor het aantal aangegeven inkomsten op de kaart aan munten uit de kas nemen en/of kaarten trekken van de trekstapel.

U loopt deze fases steeds afwisselend met uw tegenspeler door tot één van jullie twee op het einde van zijn beurt het volgende vaststelt: de tegenspeler heeft vijf opdrachtkaarten gedekt voor zich liggen of twee steden hebben geen beloningkaarten meer in voorraad. Vervolgens slaat u aan het tellen: elke gedekte - en dus gerealiseerde opdrachtkaart - levert twee punten op, elke gedekte - en dus tijdens het spel uitgespeelde - beloningkaart levert één punt op en elke beloningkaart op hand doet twee overwinningspunten uw richting uitwaaien. Wie het meeste punten heeft verdient is Grote Broer. Bij gelijke stand wordt naar het aantal gedekte opdrachtkaarten gekeken.

Omen: A Reign of War is zonder enige twijfel hét juweel van de Small Box kaartspellenlijn.

De meerlagigheid die uitnodigt tot steeds weer verkennen, de aha erlebnis bij het ontdekken van weer een nieuwe combo, het handkaartenmanagement, het manipuleren van het momentum, de eenvoudige maar zeer effectieve draftmogelijkheden die optioneel bij spelaanvang worden geboden, de schoonheid van uitvoering, het hunkeren naar een revanche, de mogelijkheid om zich vanuit een schijnbaar hopeloze positie weer helemaal in het spel te knokken, het eenvoudige regelwerk en tenslotte de korte speelduur zijn troeven die zich maar zelden tegelijk in één spel manifesteren. Hier is het gelukt.

Goed bezig, Jonh Clowdus, héél goed bezig.

Toch gemist in de doos: een overzichtskaart. De fasering van het spelverloop is niet makkelijk te onthouden - dat kan uiteraard ook mij liggen - en een korte samenvatting ware handig geweest. Maar verder geen gezeur. Spijkers op laag water weet u wel.

Ik ben gek op kaartspellen. Dat kleurt ongetwijfeld mijn mening over dit kleinood. Maar aangezien ik gek ben op kaartspellen weet ik ook waarover ik schrijf. En ik durf gerust te stellen dat dit tot het beste behoort wat zich momenteel in mijn collectie, en ook ver daarbuiten, bevindt. En dáár neem ik geen woord van terug.

Een blijvertje.

Dominique

 

Omen: A Reign of War

John Clowdus

Small Box Games, 2011

2 spelers vanaf 12 jaar

30 tot 45 minuten

 

14:58 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (4) | Tags: omen: a reign of war, small box games |  Facebook |

Commentaren

Heb net ook even de prima bespreking van Tom Vasel van dit kaartspelletje bekeken op youtube, die was ook wel enthousiast, het leek op geen enkel ander kaartspel dat hij ooit gespeeld had.
Enige aanmerking die hij had was dat alle beschrijvingen op de kaarten in hoofdletters geschreven zijn (CAPSLOCK AAN). En inderdaad, de stickers op de munten, die dienen ook nergens voor.

Gepost door: Diederik | 25-06-11

De hoofdletters hebben mij op geen enkel moment gestoord, integendeel. Het is zelfs aangenaam actiekaarten eindelijk eens duidelijk te kunnen lezen.

Gepost door: Dominique | 25-06-11

Ik ben het helemaal mee eens met deze recentie, een prachtig oogend, vlot lopend spel. En... het spel is uniek, daar het niet gemakkelijk te verkrijgen is. Men moet een speciale bestelling plaatsen bij de maker zelf. Het leuke daarvan is, dan je zelf een illustrie kan uitkiezen voor de kaft van de doos. Leuk! Ik zat toenet het spel voor het eerst te spelen, en ik zat te genieten van al de fraaie kleuren / illustraties, maar vooral van het spelverloop zelf uiteraard. AANRADER!

Gepost door: A. van de Laak | 14-07-11

De CAPSLOCK letters vind ik een zeer goede keuze... oogt vrij... en 'GRIEKS/ROMAANS' net als de gebeitelde woorden op die oude monumenten. Fraai!

Gepost door: A. van de Laak | 14-07-11

De commentaren zijn gesloten.