27-03-11

Goud!

Als ik u zou bedelven onder de spellen waarin goud, in een of andere verschijningsvorm, een prominente rol speelt: men vond u nooit meer weer. Moest ik u bedelven onder de spellen waarin ezels de hoofdrol opeisen zou een reddingsactie helemaal niet nodig zijn. Een groot gedeelte van uw ongetwijfeld imposante lichaam zou duidelijk zichtbaar blijven.

“Gold!”, de nieuwe worp van Michael Schacht, verenigt beide uitersten in een erg leuk en intrigerend kaartspel.

Leuk omdat "Gold!" spelen gewoon genieten is, intrigerend omdat dit spel enkele mechanismen herbergt die u mentaal behoorlijk prikkelen.

Uit een kaartenstapel van 60 kaarten in 6 kleuren, bestaande uit getalkaarten (pluspunten) en ezelkaarten (minpunten), wordt aan elke speler een ezelskaart van een verschillende kleur overhandigd en 2 kaarten gedekt verwijderd. De ezelkaart moet u open voor u op tafel leggen, net als alle kaarten die u tijdens het verdere verloop van het spel verzamelt. Vervolgens wordt er een uitlage van 5 kaarten van de trektstapel getrokken en zet u zich in positie voor het startschot.

Tijdens uw erg korte beurt kunt u één actie kiezen uit drie mogelijkheden: u neemt de laagste kaart uit de uitlage en legt die voor u op tafel neer, u ruilt een ezelkaart uit uw voorraad (ezels zijn 2 minpunten waard) om voor een goudkaart naar keuze uit de uitlage of u ruilt een goudkaart met een goudkaart van een lagere waarde uit de uitlage.

Hebt u 3 kaarten van dezelfde kleur verzamelt moet u scoren. U legt dan het setje gedekt in uw onmiddellijke nabijheid neer en neemt vervolgens een goudkaart naar keuze bij een van uw tegenstanders. Deze kaart mag niet de kleur hebben van kaarten die reeds voor je liggen of van het setje dat je net hebt gescoord. De gestolen kaart komt gewoon voor je te liggen.

De eenvoud zelve allemaal.

Zodra de laatste kaart van de uitlage is weggenomen wordt deze opnieuw met 5 kaarten aangevuld en het spel gaat vrolijk verder, al dan niet onder begeleiding van het gebalk van de leukste aan tafel.

Zodra de allerlaatste kaart van de uitlage is verdwenen eindigt het spel en worden voor elke kleur de bonuspunten verdeeld. Voor elke kleur wordt gekeken welke speler de hoogste totaalwaarde voor zich heeft liggen. Die speler mag zijn goudkaart met de hoogste waarde in die kleur nog aan zijn scorestapel toevoegen.

Daarna lekker tellen en vergelijken. Wie de meeste punten heeft gescoord wint.

Simpel, snel, interactief, verrassend cerebraal en op een positieve manier lijdend aan het ijsbergsyndroom. Er bevindt zich immers duidelijk meer onder de waterlijn dan erboven. Op het eerste gezicht is dit erg eenvoudig en tè simpel en u gaat meewartig glimlachen wanneer dit u wordt voorgelegd. Tot u kort na het spelbegin even begint na te denken, het belang van de spelersvolgorde begint in te zien en de verzamelde voorraad van uw tegenspelers begint te scannen. Dan gaan er vrolijke lichtjes branden onder uw hersenpan. Oververhitten gaat de inhoud van uw schedel niet, maar als u niet bij de les blijft gaat u er gegarandeerd aan.

Weinig maar oerdegelijk en functioneel materiaal hebben we hier - de rugzijde van de kaarten heeft een erg mooie bladgoudafwerking - en het geheel bevindt zich in het gekende stevige Abacus kaartendoosje.

Aanrader, zeker als u op zoek bent naar een interessante snelle voor drie.

Dominique

 

Gold!

Abacus Spiele, 2011

Michael Schacht

2 tot 3 spelers vanaf 8 jaar

20 minuten

 

18:50 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.