28-11-10

Cool? Cool!

Klacht van den oude.

Het is een nieuwe parel van Luc De Vos, naar een gedicht van Willem Elsschot. Ik moest aan enkele zinsneden eruit denken toen ik Captain Cool voor het eerst speelde: "Wanneer ik langs de huizen trek, loert men mij na als waar ik gek, alsof mijn plannen en mijn zonden op mijnen rug te lezen stonden. Ik ben een schurk, ik ben een hond, geen rustplaats waard in heil'gen grond."

Ja, dat hakt er op heerlijke wijze lekker in.

Captain Cool: er schuilt, zo vermoed ik, iets goeds in hem. Al zult u lang moeten zoeken en diep moeten graven. Hij houdt zich, samen met zijn twee boezemvrienden Tom en Edward, bij voorkeur op in de havenkroegen alwaar hij druk doende is kleine garnalen in te huren voor zijn vieze, vuile en dus onwelriekende zaakjes.

U bent zo'n garnaal en u probeert in de gunst van C.C. te komen door de kroegen af te schuimen om aldaar op nogal opvallende en vooral negatieve wijze in het nieuws te komen. Lukt dat merkt hij u wel op. Wie weet werkt u zich binnen de kortste keren op tot eerste "bad lieutenant", een wensdroom die u 's nachts op uw hoofdkussen kwijl doet produceren.

U schuimt dus af en neemt deel aan levensgevaarlijke knokpartijen, risicovolle pokeravonden, zakrolactiviteiten en het aanzienlijk lichter maken van kroegkassa's. Gelukkig beschikt u, net als C.C., over werkvolk dat onder zachte dwang voor u aan het werk gaat. Zes stuks in totaal. U zet ze aan het werk aan de hand van uw zeven actiekaarten. Deze laten u toe uw handlangers naar de vier kroegen te sturen of ze geruchten te laten verspreiden over hoe verschrikkelijk en meedogenloos u in het dagelijkse leven wel niet bent. Deze geruchten worden geacht C.C.'s oren aan te doen.  

Als u tijdens uw niet bepaald fraaie activiteiten door C.C. en zijn twee companen wordt opgemerkt wordt u uitgenodigd op een kringgesprek waarbij u het meest indruk probeert te maken. Het meest indruk maken betekent het meeste punten krijgen. Indruk maken doet u door de puntenkaarten die u met behulp van uw handlangers in de kroegen hebt verzameld (meerderheden, weet u wel) aan de ronde tafel uit te spelen. U scoort voor elke uitgespeelde kaart, eventueel in combinatie met de kaarten die er al liggen. Als u tijdens dat proces voldoende invloed uitoefent op C.C., Tom en Edward kunt u nog extra bonuspunten verdienen.

U herhaalt heel dat - het moet gezegd: aangename - gedoe vijf keer. Daarna wordt de winnaar bepaald.  

Captain Cool is het zoveelste kaartspel dat zich onnodig in een spelbord heeft gehuld om de doos groter te maken. Dat stoort hier niet omdat het boord erg functioneel is uitgevoerd - u ziet in één oogopslag hoe problematisch het er voor u uitziet - en eigenlijk niet echt misstaat op de doorsnee speltafel.

En dit - ik dacht dat ik het in dit leven nooit meer ging neerschrijven - ondanks het veelvuldig gebruik van de kleur bruin.

Ik heb mij sedert het gedrocht Magna Grecia voorgenomen een kruistocht te ondernemen tegen de kleur bruin en al haar varianten op spelborden. Dat heeft toch enkele jaren geduurd. Het binnenvaren van Endeavor stemde mij al wat minder negatief en ik moet zeggen dat Captain Cool er mogelijk in gaat slagen dat ik de kleur bruin weer vol in de armen sluit. Het speelplezier speelt daar uiteraard geen onbelangrijke rol in, maar toch: de omzetting van bruine driedimensionale kroegen naar platte spelbordversies kon mij zeer bekoren.

Kent u het spreekwoord "Easy to play, difficult to master"? Wel, dit is er zo eentje. Poepsimpel maar pipimoeilijk te winnen. Na de speluitleg denkt u: "Dit varkentje zal snel worden gewassen." Dat zal zeker zo zijn, maar niet door u. Niet tijdens uw eerste spel. U gaat moeten nadenken over wat u te doen staat. Vergeet een losse pols-aanpak want u wordt dan door uw tegenspelers genadeloos ingemaakt. Er zitten namelijk enkele interessante mechanismen in dit spel die van u een niet zo eenvoudige evenwichtsoefening vragen. De gangsterkaarten die u in de kroegen bekomt bijvoorbeeld, daar scoort u bij ontvangst onmiddellijk de kaartwaarde mee (1 tot 10 punten). U moet ze later ook zien in te passen in het kringgesprek en dan zijn de hogere kaarten niet zo interessant omdat u dan later aan de beurt komt en er nog niet voldoende plaatsen aan de kringgesprektafel zijn ingenomen om veel punten te scoren. Verder hebben de gansterkaarten met een lagere waarde meestal meer invloed op C.C., Tom en Edward, waardoor u tijdens het kringgesprek met die kaarten meer bonuspunten kunt verdienen.

Uw actiekaarten dan, daar gebeurt ook iets leuks mee: u mag na het uitspelen van een actiekaart deze gewoon weer op hand nemen zodat u ze onmiddellijk opnieuw kunt inzetten. Verder wordt u ook hier geconfronteerd met het ongemakkelijke gevoel over te weinig personeel te beschikken om uw doel te bereiken. U moet ook erg goed opletten waar uw tegenstanders zoal mee bezig zijn en welke gangsterkaarten ze verzamelen. Dat zijn geen grote hoeveelheden en het blijft zeker speelbaar, maar u mag dat observeren niet laten wilt u tijdens het kringgesprek niet van tafel worden geblazen, als u al aan een zitje geraakt. U kunt dit met z'n zevenen, fantaseer nu gerust even over dat kringgesprek aan die tafel voor tien als u weet dat enkele sujetten aan tafel meer dan één gangsterkaart op hand hebben.

Voldoende inhoud dus voor een uur amusement. Ik ben volop in de "ik wil dit echt wel onder de knie krijgen" fase. Ik hoop dat deze toestand nog een tijdje aanhoudt want ik denk graag over spellen na, vooral in de kroeg.

Waarmee u zich hier bezighoudt vindt zijn oorsprong in een boek. Schuif dat gerust aan de kant. Voorkennis van het thema is niet vereist. Een slechte inborst volstaat.

En dàt zal, rekel die u bent, wel geen probleem zijn zeker?

Dominique

 

Captain Cool

Gém Klub Kft. / Heidelberger Spieleverlag (2010)

Zoltán Aczél, Péter Arvai

2 tot 7 spelers vanaf 8 jaar

45 minuten

 

18:34 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) | Tags: captain cool |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.