08-11-10

Mèt modder gooien alstublieft

Laat ik samen met u eens overlopen waarom ik Rallyman zo leuk vind:

De doos waarin alles perfect past, tot aan het nokje

Eindelijk nog eens een recipiënt dat de spelonderdelen perfect opvangt. Tijdens het transport geen rondgerij van spelonderdelen hier. Hier is over nagedacht en elk stockageobstakel wordt deskundig ontweken.

De Nederlandstalige spelregels

Het is altijd leuk in je eigen Moerstaal te worden aangeschreven. Dat gebeurt hier trouwens in een erg stevig meertalig boekwerk. 

De miniscule rallywagentjes

Ze zijn zo lief meneer. Op Spiel kreeg je er zelfs twee als bonus mee. Ze ogen trouwens erg mooi op de spelborden.

De tweezijdige moduleerbare spelborden

..waarop u oneindig veel parcoursen kunt samenstellen, zowel in winter- als zomertijd en eventueel een combinatie (!) van die twee.

Het tijdrijden

Heel origineel hoe hier de tijd die je aan een klassementsproef spendeert wordt bijgehouden. Dat gebeurt namelijk door middel van het spelonderdeel dat ik nog altijd het meest koester: kaarten. Hoe hoger de versnelling waarin je je beurt eindigt, hoe minder seconden je op je stapeltje moet leggen. Hoe sneller ook de dichtsbijzijnde boom op u afkomt natuurlijk.

De strijd om de seconden

U kunt de tijdsopmeting opstellen aan het einde van elke klassementsproef, maar zo lang zou ik niet wachten. Voorzie ongeveer halfweg op elk traject een tijdsopname. En moet u dan eens zien welke dynamiek er onstaat in dat tweede gedeelte. 

Het nemen van risico's

Of u nu kiest voor het standaard hoger schakelen of de meer seconden genererende risicovolle aanpak waarbij u meerdere gas- en versnellingsdobbelstenen tegelijk gooit, u zit toch maar vol spanning naar die dobbelstenen te kijken. En uw tegenspelers met u. Drie gevarendriehoekjes bovenaan bij die zeven stenen - als u het aandurft ze allemaal te gebruiken tenminste - en u belandt in het decor, al dan niet met zware gevolgen.

De versnellingsdobbelstenen

Lage versnelling: geen probleem. Hoge versnelling: toch maar een beetje voorzichtig. Dat is de kern waarrond alles zich hier afspeelt. U kunt als een gek de baan op maar ik raad het u niet aan, tenzij u een allerlaatste wanhopige poging wilt doen om die overwinning binnen te halen. Er staan zoals gezegd gevarendriehoekjes op, op die dobbelstenen. Ik kan het niet genoeg benadrukken: drie van deze leukerds tijdens het gooien en u staat, bepaald door het trekken van een kaart, in een bepaalde rijrichting en gehavend langs de weg. Die rijrichting is meestal niet degene waar u zo graag naar toe wou.

De gaspedaaldobbelstenen

De snelheid vasthouden in een bepaalde versnelling, dat doen ze. Een zeer intelligent spelconcept waarvan je je afvraagt: waarom zien we dat niet meer in racespellen?

De onzekerheid over wat er met uw bolide gebeurt als u van de weg gaat

We verliezen allemaal wel eens de controle in het leven. Aleen weten we meestal niet vooraf wat daarvan de mogelijke gevolgen zijn. Zo gaat het ook met het nemen van risico's in Rallyman. Belandt u links of rechts van de baan? Staat u met uw neusje in de richting waarvan u gekomen bent? Gaat uw versnellingsbak er (gedeeltelijk) aan? Uw tegenspelers, terwijl u biddend uw handen ten hemel heft, hopen natuurlijk op het ergste.

Het vuil worden van het asfalt

Als u het aandurft bepaalde bochten via de slijkerige binnenbaan te nemen gooit u mogelijk modder op het asfalt waardoor de veilige buitenbocht in kwestie moeilijker berijdbaar wordt voor uw achtervolgers. Erg leuk, vooral erg verleidelijk, maar niet zonder risico.

De beurtindeling bij de start

Startspeler zijn is erg leuk omdat u dan onmiddellijk twee keer na elkaar mag. De anderen moeten eventjes wachten terwijl u in uw twee beurten wat afstand creëert ten opzichte van uw achtervolgers. Zij hebben dan weer het voordeel dat ze rustig kunnen bekijken hoe zij het in elk geval niet moeten aanpakken.

De implementatie van de lekke band

Ja hoor, hij zit erin en hij kost u heel wat tijd. Als u lek rijdt  hebt u dat wel volledig aan uzelf te danken, dus geen gejammer als u aan de krik moet.

De hersteldienst

Tussen de klassementsproeven door kunt u beroep doen op de plaatselijke wegenwacht. Die herstellen dan in een mum van tijd uw kunststoffen ros zodat u er weer helemaal tegenaan kunt. Echte specialisten doen het uiteraard zonder, maar dan raad ik u toch aan uw rijkunsten een beetje bij te spijkeren.

De klassementsproeven

Goed, u bent zwaar afgegaan in die eerste klassementsproef. En iedereen aan tafel heeft u uitgelachen. Dat is helemaal niet erg, want u krijgt een herkansing in de volgende. En dáárin gaat u pas laten zien over welke stuurmanskunsten u beschikt. Monden doen openvallen van verbazing en verwondering gaat u.

Het solospel

U blijft maar proberen uw beste tijd neer te zetten. En opnieuw. En opnieuw. En u blijft maar falen. Tot dat ene begenadigde moment. En u gaat achteraf blij zijn dat er niemand in de buurt was die u bezig heeft kunnen zien. U behoudt dus uw rustige imago, het imago dat u zich ten allen tijde kunt beheersen.

Dominique

 

Rallyman

Homo Ludicus / Rallyman (2009)

Jean-Christophe Bouvier

1 tot 4 spelers vanaf 9 jaar

45 minuten

 

 

22:00 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (5) | Tags: rallyman, home ludicus |  Facebook |

Commentaren

klinkt als Formula Dé...

Gepost door: hoekie | 10-11-10

Hoekie,

In tegenstelling tot Formula Dé, waarin ik nooit het gevoel heb in een formule 1-monster te zitten en waarin ik op geen enkel moment een sensatie van snelheid ervaar, was ik hier aangenaam verrast door het gevoel - voor zover dat uiteraard mogelijk is - in een rallywagen te zitten. De kantjes er letterlijk afrijden om toch maar die luttele seconden te winnen, de spanning bij het opnemen van de tussentijden, de interactie tussen de spelers (het opjutten van elkaar), het asfalt dat door de opspattende modder moeilijker berijdbaar wordt, het van de baan vliegen, het goochelen met risico's en met seconden, de spanning tot de finish, het zijn toch allemaal elementen waarin Rallyman Formula Dé, in mijn ogen althans, ver achter zich laat.
Misschien nog veel belangrijker in Rallyman is de snelheid van spelen. Formula Dé sleept zich - het thema totaal niet indachtig - maar voort, terwijl Rallyman echt, maar dan ook echt, vooruitgaat.

Als er geracet wordt weet ik nu al welke doos hier voorlopig standaard op tafel komt.

Gepost door: Dominique | 10-11-10

Het spel speelt inderdaad anders dan Formula D. , TIJD is hier belangrijk. Risico's nemen om de andere te kloppen in tijd! Slim omgaan met de versnellingen speelt een zeer grote rol.

Gepost door: Kristof | 10-11-10

Hmmrph, en ik maar denken dat ik er op Essen verstandig aan deed om snel de andere kant uit te kijken toen ik de stand van Rallyman zag omdat Formule De hier al te lang ongespeeld in de kast ligt.

Afijn, het spel zal wellicht ook op Spiel 2011 wel weer te vinden zijn.

Gepost door: Mike B | 10-11-10

Formule Dé, idd alweer een tijdje in de kast..., levert vooral herinneringen aan fantastische avonden vol spanning, dobbelen en racegeluiden, bij het remmen, schakelen, double-clutch (bam-bam), etc. Ik ga zeker Rallyman zoeken en proberen en misschien krijg ik die oude groep weer eens bijelkaar.

Gepost door: hoekie | 10-11-10

De commentaren zijn gesloten.