11-09-10

7 Wonders

Het was wel mijn geluksavondje gisteren. Mogen afzakken naar een nocturne van Asmodée, in het gezelschap vertoeven van fantastische medespelers en dan ter plekke worden geconfronteerd met een niet aangekondigd prachtig prototype van 7 Wonders (Repos Production) en dat prototype nog kunnen spelen ook. Het kan verkeren.

Ik zal al maar onmiddellijk met de deur in huis vallen. De voordeur, beste medespeler. Dit wordt mogelijk dé hit van Spiel 2010.

Binnenkort krijgt u hier mijn definitief koopadvies voor Spiel gepresenteerd, maar wat dit spel betreft kan ik nu al formeel zijn: kopen die handel.

Jaja, niet lullen maar motiveren hoor ik u denken.

Zoals u wilt.

Laten we straks even mijn voorbeschouwing van 5 augustus als uitgangspunt nemen en van daaruit enkele vragen over dit spel proberen te beantwoorden. Maar eerst een korte samenvatting van het spelverloop.

In 7 Wonders probeert u door het uitspelen van kaarten, die u draftgewijs op hand bekomt - u begint met een stapeltje van 7 kaarten die u, na het kiezen van een door u gewenste kaart, aan uw tegenspelers in uurwijzerzin doorgeeft - een beschaving uit te bouwen. De kaarten bevatten gebouwen die grondstoffen, goederen en ander leuks opleveren. U hebt grondstoffen en goederen nodig om later nog interessantere gebouwen te plaatsen. Zelf begint u met een basisgrondstof die in uw eigen, prille beschaving al voorhanden is en u krijgt bij aanvang ook al 3 goudstukken in uw buidel op uw persoonlijk tableautje gepropt. Zomaar, gratis.. Komt u tijdens het spel grondstoffen tekort voor een bouwproject kunt u die bij uw linker- of rechterbuur kopen voor maximum 2 goudtsukken per stuk.

Het spel verloopt over 3 era die elk hun eigen unieke en steeds beter wordende gebouwen bevatten. Bepaalde onroerende goederen laten u toe andere gebouwen in een latere fase gratis neer te zetten. Yummy. In plaats van te investeren in gebouwen kunt u ook in 2 tot 4 fasen (naargelang u het basisspel of het spel voor gevorderden speelt) bouwen aan uw wereldwonder. Dat levert u in elk van de drie fasen bijvoorbeeld punten op of een extra eenmalig en erg interessant voordeel in de loop van het spel. 

In elk tijdperk krijgt u de kans 6 gebouwen neer te zetten, 1 per beurt. U selecteert dat uit het handje dat u van uw rechterbuur toegeschoven krijgt en dat gaat zo door tot elke speler nog 1 kaart overhoudt. Die gaat naar de aflegstapel. Hebt u geldtekort kunt u het bouwen overslaan en uw geselecteerde kaart inleveren voor 3 goudstukken. Die kaart gaat dan eveneens naar de aflegstapel.

Dat gaat zo door tot de drie era's zijn verstreken. Zeg maar voorbijgevlogen want na een half uurtje gaat u al tellen.

Dat tellen dan.

Er is om te beginnen een soort tussentelling na elke era. Deze tussentelling evalueert uw militaire sterkte ten aanzien van die van uw linker -en rechterbuur. Bent u sterker dan hen levert u dat, afhankelijk van de era waarin u zich bevindt, 1, 3 of 5 overwinningspunten op. Bent u zwakker krijgt u per buurman die sterker is 1 minpunt aangesmeerd. Dat wordt elegant opgelost door het uitdelen van zogenaamde conflictfiches. U mag dit spelonderdeel niet verwaarlozen, medespeler.  

Dan is er nog de eindtelling. Hierin telt u om te beginnen de vergaarde plus- en minpunten van uw militaire escapades op, krijgt u voor elke 3 goudstukken op uw tableau 1 punt, daaraan voegt u de punten voor uw geheel of gedeeltleijk afgewerkte wereldwonder toe en de punten voor de civiele blauwe gebouwen (die buiten het geven van punten geen enkele andere functie hebben), u telt daarbij ook de punten van de commerciële gebouwen en de paarse gildenkaarten op (die mits een geetje geluk ook punten genereren op basis van wat uw linker- en rechterbuurman heeft gebouwd) en tenslotte kijkt u eens goed naar uw groene wetenschapsgebouwen, die zowel naar soort als aantal setgewijs punten opleveren (véél punten kunnen opleveren).

Vervolgens stelt u vast dat u 36 punten hebt gehaald en als laatste bent geëindigd.

Maar plezier dat ik gehad heb!

De antwoorden op die vragen van 5 augustus nu, aangevuld met enkele bijkomende afwegingen.

Dit alles in 30 minuten?

Jawel. Onze sessie met z'n vijven duurde iets langer om dat het de eerste was, maar met een klein beetje ervaring is dit binnen de vooropgestelde tijdsduur gepiept. En of je nu met z'n drieën of met z'n zevenen speelt maakt geen ene moer uit.

Is dat draften wel leuk?

U mag op beide oren slapen. U gaat zich kostelijk amuseren. Uw amusement manifesteert zich onder de vorm van enerverende dilemma's als daar zijn: welke kaart hou ik voor mezelf, welke kaart gun ik mijn linkerbuur niet, wat levert mij het meeste punten op, komt dat gratis gebouw wel mijn kant op later in het spel als ik dit voorwaardelijk gebouw nu neerzet, ga ik zelf voor mijn eigen grondstoffenwinning instaan of koop ik toch maar bij mijn buren, moet ik meegaan in het miltaire opbod of niet en verliespunten riskeren, zou ik dat lekkere gebouw waar mijn linkerbuurman enorm geholpen mee zou zijn niet beter investeren in de bouw van mijn wereldwonder? Enzovoort.

Is er wel voldoende interactiviteit?

Wees gerust, u gaat uw buren met argusogen in de gaten houden. Niets van hun acties zal u ontgaan en u zult daar bij tijd en wijlen intelligent op inspelen, uiteraard tot uw eigen meerdere eer en glorie. Vooral dat militaire gedoe vraagt uw constante aandacht en het in de gaten houden van de grondstofvoorziening van uw buren is van groot belang. U moet hen af en toe goud geven voor grondstoffen, maar dat zullen zij u ongetwijfeld in de loop van het spel ook. Niet getreurd dus. En u gaat ook gebouwen neerzetten die tijdens de eindtelling de gebouwen van uw buren lekker in uw totaalscore gaan betrekken. Profiteren heet dat, of als u het liever echt vuil speelt: parasiteren.

Zijn de tot nu toe lovende kritieken op het internet terecht?

U mag weer die beide oortjes op uw zachte donskussen leggen (ik hoop dat jij er nog eentje in voorraad hebt, Erwin!). Er is niets van gelogen. Van de slechte kritieken daarentegen.. (zie verder)

Is de hype gerechtvaardigd?

Ja, het bewijs bent u nu aan het lezen.

Is het spel taalonafhankelijk?

Ja, dat is het, een enkele zin op een tableautje en een woord op een kaartje niet te na gesproken. De kennis van een vreemde taal, welke dan ook, is geen absolute voorwaarde om van dit spel tenvolle te genieten.

Biedt dit spel meerwaarde ten aanzien van andere draft-kaartspellen?

Ja hoor, ik heb al wat aan draften gedaan in mijn lange carriére en deze steekt er, samen met Magic The Gathering en Notre Dame, toch mijlenver bovenuit. 

Dat aflezen van waar mijn buurmannen of -vrouwen mee bezig zijn, is dat echt zo moeilijk?

Hier was ik echt wel bang voor. Wees gerust, u mag zelfs een bescheiden oogaandoening hebben zonder dat deze u in de weg zit. Uw buren gaan er zelfs geen problemen mee hebben dat u voortdurend naar hun beschaving zit te staren.

Het enige nadeel is wel dat de natuur ons mensen niet van facetogen heeft voorzien. Het risico van het oplopen van een stijve nek door het steeds heen en weer kijken kan hier niet worden uitgesloten. Als we toch de fysieke weg op gaan lijken mij stevige nekspieren hier eerder aangewezen dan een goed vertezicht. Dit is mogelijk het enige minpuntje van dit spel.

Gaat mijn speeltafel te klein zijn?

Neen, dat gaat ze niet. Toch niet als u met z'n vieren of minder speelt. Met meer moet u misschien een beetje improviserend puzzelen, maar ik ga ervan uit dat u dan sowieso aan een iets grotere tafel zit. Laat uw tafel alstublieft geen reden zijn om dit te laten liggen.

Is die eindtelling echt zo complex?

Ook hier was ik niet gerust op, maar neen, ze niet complexer dan de meeste eindtellingen in andere spellen. Ik was erg aangenaam verrast door de snelheid waarmee de het bepalen van de eindscore werd afgehandeld. U zult dit trouwens veel gaan spelen, dus dat tellen wordt er wel ingeslepen. Maakt u zich vooral geen zorgen.

Zou ik niet beter voor "Civilization: The Boardgame" van Fantasy Flight Games gaan als ik een beschavingsontwikkelingsspel wil?

U doet wat u niet laten kunt, maar ik loop vrolijk zwaaiend de stand van Fantasy Flight Games voorbij. En ik loop vandaar recht naar die van Repos Production.

Is het spannend?

Jawel, en tot aan het bittere einde. De eindtelling wordt met de nodige nervositeit tegemoet getreden. U hebt wel vermoedens over de identiteit van de winnaar, maar u zou met dat vermoeden wel eens zwaar uit de bocht kunnen gaan. Ik zou uw pronostiek en plein public niet kenbaar maken wilt u enkele tellen later niet afgaan als een gieter. Ik weet niet hoe het met u zit wat betreft spannende eindtellingen, maar ik hou daarvan.

Kan dit met z'n tweeën?

Ja, dit kan met z'n tweeën. Dit was in de initiële opzet niet voorzien maar Bruno Cathala heeft voor een variant voor twee gezorgd. Over het speelgenot hier kan ik (nog) niets zeggen, al moet u bij het horen van de naam Cathala als variantbedenker zeker niet beginnen wanhopen. Het had erger gekund.

Zijn er meerdere wegen naar de overwinning?

Zeer zeker. U kunt meerdere kanten op. U kiest maar: gaat u voor de wereldwonderstrategie? Of voelt u zich zegepuntenzekerder als u voor de blauwe civiele gebouwen gaat? Bent u nogal militaristisch en agressief ingesteld en gaat u liever voor rood? Zeker doen dan. Of wilt u mee profiteren van uw buurmannen en zet u zwaar in op de paarse gildenkaarten?  Niet treuzelen dan. Of bent u commercieel ingesteld en kickt u, net als ik, op geel? Of bent u een setjes fetisjist en gaat u voor de wetenschap? Of probeert u een geheel of gedeeltelijke mengelmoes van dit alles? U doet maar.

Keuze genoeg zou ik zo zeggen.

Kunt u al iets loslaten over een te volgen strategie?

Zeer zeker niet. Ik wil alleen kwijt dat u in de eerste era best een goede grondstoffenbasis legt voor de rest van het spel. U moet immers bouwen en in de latere era's zijn gebouwen die (basis)grondstoffen genereren minder voorhanden. Een tweede en derde tip zit ergens in het voorgaande verborgen. Alerte lezers hebben deze ondertussen al lang genoteerd in hun Grote Spellenstrategieënboek.

De rest moet u maar zelf ontdekken.

Dominique

 

7 Wonders

Repos Production, 2010

Antoine Bauza

3 tot 7 spelers vanaf 10 jaar

30 minuten

 

12:08 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Fabulous indeed !! Thank you

Gepost door: mezuzah scrolls | 25-06-12

De commentaren zijn gesloten.