12-09-10

Gosu

Op 8 augustus besprak ik in mijn vooruitblik-reeks naar Spiel 2010 het kaartspel Gosu (Moonster Games). Ik moet bekennen dat dit één van de spellen was waarnaar ik echt uitkeek.

Ondertussen heb ik dit kleinood enkele keren kunnen spelen en is het tijd om u deelgenoot te maken van mijn  bevindingen. En of mijn uitkijken gerechtvaardigd was.

Net zoals mijn bespreking van 7 Wonders gisteren zal ik Gosu fileren aan de hand van het formuleren van vragen die gebaseerd ziijn op die vooruitblik van 8 augustus.

Maar eerst nog even een korte samenvatting van waar het hier om gaat.

Gosu is een kaartspel waarin u een leger van goblins samenstelt dat in staat moet worden geacht als eerste drie veldslagen te winnen. De veldslagen in kwestie voert u tegen uw tegenstanders die net hetzelfde doel beogen en dus niet al te lichthartig mogen worden benaderd. U houdt hen beter erg goed in de gaten. Neem dat erg letterlijk.

Het samenstellen van uw leger doet u aan de hand van kaarten die u voor u op tafel uitspeelt  in maximum 3 rijen en 5 kolommen, van links naar rechts. U en uw tegenspelers hebben samen de beschikking over een gemeenschappelijke goblin trekstapel van 100 kaarten waarvan u er bij spelaanvang 7 op hand krijgt..

Het spelen van goblinkaarten is aan enkele voorwaarden gebonden. In eerste instantie de kolom- en rijvoorwaarden van hierboven, in tweede instantie moet u rekening houden met de clanvoorwaarden en een eventuele kostprijs. In de eerste rij kunt u enkel Bakuto's spelen. Dat is geen chipsmerk, maar een level 1 goblin. In de tweede rij kunt u enkel goblinhelden kwijt en in de derde rij de Ozekis. De eerste Bakuto die u speelt is gratis, wat logisch is aangezien het spel anders al onmiddellijk ongespeeld kan opgeborgen worden. Vanaf dan mag u Bakuto's van dezelfde clan in uw onderste rij gratis uitspelen. Speelt u er eentje van een andere clan - er zijn 5 clans in het spel - kost dat u 2 handkaarten. En dat doet pijn. Ik hoor u al denken dat u best zoveel mogelijk gratis Bakuto's uitspeelt om zo veel mogelijk handkaarten te sparen. Ik zou dat niet doen als ik van u was. U moet namelijk ook die tweede en die derde rij kunnen bevolken en als u niet diversifiëert komt u gegarandeerd, tenzij u een ongelooflijke lucky bastard bent, zwaar in de problemen. Op de tweede rij kunt u namelijk enkel goblinhelden spelen als er minstens één Bakuto van dezelfde clan op de eerste rij ligt. Op de derde rij wordt het nóg moeilijker. De Ozekis kunnen alleen maar gespeeld worden als er zich op de eerste rij minstens één Bakuto en op de tweede rij minstens één goblinheld van dezelfde clan bevindt. U kunt ook nooit meer goblins in uw tweede of derde rij onderbrengen dan dat er zich goblins in de rij daaronder bevinden.

U speelt goblinkaarten uit en vergroot daarbij uw leger(tje), activeert goblins, speelt kaarten van uw tegenstanders weg, trekt met wat geluk kaarten extra op hand, muteert goblins (bepaalde goblins zijn muteerbaar en kunnen door het inleveren van handkaarten door een andere goblinkaart uit de hand worden vervangen, bij voorkeur betere), lokt goblins van tegenspelers in een val (deze worden tijdelijk geneutraliseerd) en u komt uiteindelijk op een punt waarop u niets meer kunt of wilt spelen. Dan past u. Als iedere speler gepast heeft vindt de grote veldslag plaats. De sterktes van de legers worden opgeteld en de winnaar krijgt een overwinningsfiche. Drie van deze in uw persoonlijke voorraad en u bent de grote Gosu.

Ik ga niet verder ingaan in de details, die zult u zelf wel tijdens het spelen ontdekken, maar ik wil u er nog wel op wijzen dat u twee activatiefiches beschikt die u toelaten bepaalde goblins tijdens het spel te activeren zodat die erg interessante dingen voor u gaan doen, leuke dingen die meestal niet zo leuk zijn voor uw tegenspelers. U kunt ze ook gebruiken om aan kaarten te komen. Als u er eentje inlevert krijgt u één kaart van de trekstapel op hand nemen, doneert u er twee mag u er drie trekken.  Ik wil u toch aanmanen tot enige voorzichtigheid. U krijgt deze activatiefiches immers pas terug na het volgende gevecht en als u er niet zorgvuldig mee omspringt komt er later in de ronde gegarandeerd een moment dat u ze gaat missen, geloof me vrij.

Er circuleert ook nog een voordeelfiche in het spel - alleen te bekomen via bepaalde goblins of als het geluk u aanwijst bij het begin van het spel - die gelijke standen bij gevechten en de speciale overwinningsvoorwaarden van Ozekis in het voordeel van de bezitter beslist en de eigenaar mag ook altijd de volgende ronde als eerste beginnen. Daarbovenop kan de houder van deze fiche, en hij of zij alleen,  bepaalde secundaire eigenschappen van bepaalde goblins activeren.

Is dit inderdaad een kruising tussen Magic The Gathering en Race For The Galaxy?

Dat valt nog te bezien. Het is een beetje de vraag wat u graag had gekruist gezien tussen die twee.

De grondstof manna? Niet gezien in dit spel. Uw handkaarten fungeren gedeeltelijk als grondstof, net als de goblins die u al in uw leger hebt liggen en uw activatiefiches. Maar de mannavergelijking gaat hier niet echt op.

Het betalen door middel van handkaarten, zoals in RFTG? Als u af en toe niet slim speelt moet u dat inderdaad gaan doen, ja. Maar u moet af en toe ook "dom" spelen en betalen. U moet een goed evenwicht zien te vinden tussen dat betalen en dat niet betalen. Niet betalen lijkt leuk, maar als u daar teveel op focust komt u in zware moeilijkheden zodra u aan uw tweede en hopelijk derde goblinrij wilt beginnen. U moet ook betalen voor goblins die u muteert. Dat kan aardig oplopen als het om bepaalde goblins gaat, want deze kosten zijn variabel.

Het wegspelen van kaarten van uw tegenstanders? Dat kunt u en dat voelt, geloof me, erg lekker. U kunt zelfs uit tactische overwegingen eigen goblins wegspelen. U mag enkel vrije kaarten wegspelen. Dat zijn goblinkaarten die rechts open in een rij liggen en waar zich geen andere goblinkaart direct boven bevindt. Zorgen dat uw betere kaarten beschermd liggen is aangewezen. Ze zijn dan nog wel vatbaar voor vallen, maar het is in elk geval al één zorg minder.

Het wegspelen van levenspunten van uw tegenstanders? Dat kunt u niet. U kunt er alleen voor proberen te zorgen dat u sterker bent dan uw tegenstanders op het moment dat iedereen gepast heeft. Uw tegenstanders gaan niet dood. Integendeel, hun leger blijft vrolijk ter plaatse en gevechtsklaar voor de volgende ronde. Ik weet dat sommigen onder u dat erg jammer vinden, maar het is niet anders.

Het aspect deckbuilding? In zekere zin wel, u stelt al spelend uw leger voor u op tafel samen en daar moet u het grotendeels voor de rest van het spel mee doen. Tussen de gevechtrondes door wordt uw zorgvuldig opgebouwd leger niet opgeruimd. Het blijft liggen en u moet verder bouwen op wat u daar voorhanden hebt.

Het winnen van ronden? Inderdaad, u moet er als eerste 3 zien binnen te halen.

De schoonheid van het artwork? Die is inderdaad prachtig, zij het minder variërend dan MTG.

Het hoge "nog-een-keer"-gehalte? Kruis "ja" maar aan in uw spreadsheet op uw trendy iPod.

Hoe zit dat nu met die killercombo's?

Zelf heb ik tijdens het spelen nog geen echte killercombo's ontdekt. Als ik bepaalde kaarten echter grondig bekijk en een gunstige wind waait deze tijdens een sessie uw handjes in gaat u wel leuke dingen kunnen doen. 

Hebt u vele sessies nodig om dit spel volledig te doorgronden?

Ik vermoed van wel. U gaat na een tijdje dingen zien die u tijdens uw eerste sessies niet ziet - die killercombo's van hierboven bijvoorbeeld - en u gaat daar 's nachts van wakker liggen. U gaat jongleren met globale en lokale effecten en de nefaste invloed die zij kunnen hebben op uw tegenspelers. Soms gaat u zelfs nefaste effecten op uw eigen leger loslaten, wat dan weer kadert in een alles overkoepelend en briljant plan dat u naar de overwinning zal leiden. U gaat de ware betekenis van goed muteren doorgronden en u gaat de tactische finesses van het voortijdig passen en het wegspelen van uw eigen kaarten leren kennen. U gaat uw activatiefiches naar waarde weten te schatten en uzelf oefenen in het jagen op en het beheersen van de voordeelfiche. Om dat allemaal in de vingers te krijgen gaat u met één of twee sessies niet toekomen. U gaat intensief moeten oefenen.

Klokt dit inderdaad af op 30 tot 45 minuten?

Uw eerste sessies gaan langer duren, maar het gaat uiteindelijk wel steeds sneller en sneller. U gaat deze grens met ervaren spelers zeker halen en al helemaal als u slechts met z'n tweeën bent.

Wordt u getrakteerd op een flinke en lekkere portie handkaartenmanagement?

Wees gerust. Uw handjes gaan zweten. De juiste kaart op het juiste moment wel of niet spelen kan van levensbelang zijn. Nog belangrijker is de vaardigheid die u moet aanleren om uw handjes te voorzien van nieuwe kaarten. U trekt niet gewoon kaarten bij op het einde van uw beurt, neen, u moet daarvoor andere kaarten uitspelen of uw erg schaarse - nogmaals: slechts 2 stuks! - clan-activatiefiches gebruiken, die u trouwens pas terugkrijgt na het eerstvolgende gevecht.

Komen er uitbreidingen?

Wees gerust, de drukpersen draaien volgens mij nu al op volle toeren. Het diepe doosje heeft onhandig genoeg geen inlay, maar naar verluidt is dat enkel en alleen om de uitbreidingen erin kwijt te kunnen.

Zijn de kaarten kleurijk en overdadig geïllustreerd?

Ze zijn inderdaad kleurrijk en een beetje té, maar onoverkomelijk is dat niet.

Minder interessant vind ik dat de tekst op de kaarten - veel kaarten kúnnen nogal wat - relatief klein is uitgevallen. Sommige mensen gaan hier problemen mee hebben.

Die bepaling van het sterkste leger, is dat een marteling?

Neen, dat is opvallend eenvoudig. Kaarten in de onderste rij tellen voor 2 punten, die in de middelste rij voor 3 en elke goblin in de bovenste rij is er 5 waard. U ziet in één oogopslag en op elk moment hoe u en uw tegenspelers ervoor staan. Dat was voor mij persoonlijk een erg grote opluchting.

Zijn er lange wachttijden?

Uw eerste paar spelletjes gaat u nogal moeten aanschuiven ja, maar op zich is dat niet erg want dan kunt u ondertussen de speciale vaardigheden van uw handkaarten rustig lezen en uw briljante zet rustig voorbereiden. Denk hierbij aan de leesminuutjes bij de start van een spelletje Agricola. Naarmate u de kaarten beter gaat (her)kennen zullen de wachttijden echter exponentieel afnemen.

Zit u met beurtanalysten aan tafel gaat u wel zwaar in de problemen komen en tussendoor iets anders willen doen, maar dat is een algemeen en gekend fenomeen bij beurtanalysten.

Zijn de namen van de goblins en hun clans inderdaad belachelijk?

Ja, maar dat doorprikken we toch gewoon tijdens het spelen zeker? Als goblins onze namen zouden horen zouden ze toch ook op de grond liggen rollen van het lachen?

Komen er uitbreidingen?

U kon enkele alinea's hoger al lezen dat dat reeds een uitgemaakte zaak is. En gezien de grote hoeveelheid lucht die zich momenteel in de doos bevindt zal het aantal uitbreidingen aanzienlijk zijn.

Is het leuk met z'n drieën of met z'n vieren?

Ik moet voorzichtig zijn met wat ik nu ga neerschrijven, maar ik denk dat dit spel het leukst is met z'n tweeën. U behoudt lekker het overzicht, het is duidelijk wie u moet aanvallen en de globale effecten zijn maar op twee spelers van toepassing. Het speelt dan ook lekker snel weg, zeker als je de kaarten al een beetje kent. Met z'n drieën kan het nog net, denk ik, maar met z'n viertjes wordt het mijns inziens toch een heel andere kwestie. Een stroperige kwestie, vrees ik. Maar helemaal zeker ben ik daar nog niet van. Ik moet het nog proefondervindelijk aantonen. Ik hou u alvast op de hoogte.

Dominique

 

Gosu

Moonster Games, 2010

Kim Satô

2 tot 4 spelers vanaf 10 jaar

45 minuten 

 

12:58 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.