31-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 29)

Magical Athlete (Z-Man Games)

Eeen kaart/bordspel - noem het zoals u wilt - voor 4 of 5 spelers waarin u aan de hand van de draftmethode atleten (er zijn er 25 beschikbaar) verzamelt die u vervolgens op een piste tegen elkaar laat racen. Alleen als uw atleten bij de eerste 2 finishen levert dat punten op.

Het verzamelen van atleten kost wel geld. Hoe sneller u er eentje in uw team wilt, hoe meer u dat zal kosten.

Elke atleet heeft zo zijn eigen eigenschap die hem tijdens de race van pas kan komen.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Dit is oorspronkelijk van Japanse origine en bordspellen van Japanse origine zijn soms zo over the top en chaotisch dat ze onweerstaanbaar leuk worden.

U houdt van racespelletjes met een onvoorspelbare afloop.

U supportert graag en luid voor pionnetjes die zich over een spelbord bewegen.

Draften is leuk. U kunt dan kiezen en zelf verantwoordelijkheid opnemen voor de gevolgen daarvan.

Dit zit in een kleine doos - nog zo’n goede Japanse eigenschap.

U hebt een zwak voor dubbelzijdige spelborden.

Er zitten leuke atleten tussen. Wat te denken van de moordenaar, die een andere atleet kan vermoorden voor de eerste race begint? Of meneertje Eros, die tijdens de race 5 stappen vooruit mag zetten als er 2 atleten van verschillend geslacht op hetzelfde veld staan? Of de sirene die als ze tijdens de race aan de beurt is alle andere atleten naar haar toelokt? Of de heks die, als ze door een atleet wordt voorbijgestoken, uit pure rancune deze atleet verplicht de volgende beurt over te slaan? Of de waarzegger die voor de race mag voorspellen wie wint en als hij het bij het rechte eind heeft sowieso tweede wordt? En dat zijn er nog maar 5 van de 25.

U houdt van snelle beurtwisselingen.

Als u bij ervaringsdeskundigen informeert naar dit spel gebruiken ze termen als “puur plezier, chaotisch genieten, lachen, gieren, brullen, een hoog nog eens gehalte, fantastische filler, altijd een hit aan tafel, intens” en meer van dat fraais.

Z-Man Games heeft u nog niet dikwijls teleurgesteld en dat zal volgens u ook met dit spel niet gebeuren.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Z-Man Games voorbij want:

Er zit een dobbelsteen in de doos en daar hebt u, zelfs na uw jarenlange bordspelervaring, geen enkele vat op.

Het spelmateriaal is, euh, nogal aan de basale kant. U wilt schoonheid op tafel.

U bent niet zo voor manga-achtige illustraties.

U moet minstens met z’n vieren zijn om hier het meeste speelplezier aan te beleven en zo populair bent u nu ook weer niet.

U bent alleen te motiveren voor het zware werk. Voor dit haalt u uw neus op.

Tot morgen.

Dominique

 

08:08 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 28)

Das Letzte Abendmahl (GameHeads)

Rote Lippen soll man Küssen, zeggen onze Duitse vrienden.

Wel, dat zal u, zelfs al bent u van Duitse origine, in dit spel niet lukken want de mannetjes- en de vrouwtjesdieren worden hier - u mag dat letterlijk nemen - van elkaar gescheiden.

Of dit speltechnisch gegeven een uitloper is van het Wetboek Van Canoniek Recht Van 1917 zal nog moeten blijken. Als dat zo is voorspel ik dat de vrouwen die zich binnen onze hobbysfeer bewegen een donkere tijd tegemoet gaan. Lees dat Wetboek er maar eens rustig op na.

Soit, we hebben hier te maken met een spel uit de weerwolvenfamilie voor 8 tot 20 spelers dat zo’n 30 tot 60 minuten duurt (veel zal onder meer afhangen van hoe lang u zonder uw partner kunt).

In die 30 tot 60 minuten probeert zowel het vrouwen- als het mannenteam de koning te vermoorden. Om ter eerst. Binnen elk team wordt een dader aangeduid, waarbij de vrouwen - begrijpelijk - de gifbeker hanteren en de mannen - valt iets voor te zeggen - de dolk. Voor men begint bespreekt elke geslachtsgroep apart en zacht fluisterend nog even de te volgen tactiek. Daarna zetten beide teams zich in één kring en het spektakel begint.

Eenmaal vertrokken schrijdt de koning het vertrek binnen, zet zich waardig neer op de voor hem vrijgelaten plaats (of verplaatst een reeds zittende onderdaan) en geeft een speler of speelster links of rechts van hem zijn scepter. De speler/speelster die de scepter toegestopt krijgt heeft als reactie hierop een aantal acties ter beschikking, mee bepaald door het karakter dat ze spelen. U kunt zowaar zelfs iemand uitnodigen ten dans. Dat wordt lachen! Veel van de acties hebben letterlijke verschuivingen van mede- en tegenspelers tot gevolg, waarbij het uiteindelijke doel is de moordenaar van uw team naast de koning te krijgen.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U bent verslaafd aan Weerwolven Van Wakkerdam en een originele variant mag er, zelfs na uw voorbestelling van The Resistance, nog altijd bij.

De bijgeleverde kaarten zijn, in tegenstelling tot die van de Weerwolven, een genot om naar te kijken.

U hebt een beetje toneelervaring en dat is wel een vereiste als u dit spel ten volle wilt beleven.

U kunt, ondanks de aanwezigheid van vrouwelijk schoon, niet worden gewipt tijdens dit spel. U haat het steeds weer als gehangene aan de kant te moeten staan terwijl uw spellenvrienden vrolijk voort weerwolfje spelen.

U kunt niet wachten tot uw medespelers in uw bijzijn worden verplicht een wals ten beste te geven.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van GameHeads voorbij want:

De bordspelenwereld is - hoe manifest u ook het tegendeel mag beweren - nog steeds voornamelijk een mannenzaak. U vraagt zich wanhopig af waar u in uw reguliere spelerskring in godsnaam zo snel vier vrouwen vandaan moet halen. U vindt daarbúíten zelfs geen exemplaar. Rekening houdend met dit gegeven moet u zich ervan bewust zijn dat de kans groot is dat u tijdens sessies van dit spel van geslacht zult moeten veranderen. U bent nogal een macho en u ziet dat echt niet zitten.

Dit is een genre dat u moet liggen en dit ligt u absoluut niet.

Dat verhuizen van de ene stoel naar de andere de hele tijd, wat een gedoe. U hebt nog steeds nachtmerries van die ene sessie Santy Anno en het frequent spelen van bordspellen heeft uw fysieke paraatheid zodanig ondermijnd dat u nu al al uw reserves moet aanspreken om erin te slagen een hele avond zonder enige zweem van kortademigheid op dezelfde stoel te blijven zitten. Als u hieraan meedoet gaat u écht door de mand vallen, hoe zeer u ook uw best wilt doen voor die knappe blondine die net komt binnenwandelen.

Het succes van soort spellen wordt eigenlijk gemaakt door de spelers zelf. U ziet binnen uw gortdroge Caylus, Hoogspanning en Vasco Da Gama spelerskring niet echt sujetten die een avondje “Das Letzte Abendmahl” kunnen doen slagen. Die eender welke sociale activiteit kunnen doen slagen eigenlijk.

Tot morgen.

Dominique

 

16:31 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 27)

National 7 (Blackrock Editions)

Een bordspel voor 2 tot 4 spelers waarin u, toerist zijnde, wordt gekatapulteerd naar de jaren 60 waarin u, vertrekkend vanuit Parijs, Frankrijk doorkruist richting Côte d’Azur.

Onderweg doet u dorpen, steden en gehuchten aan alwaar u door het uitvoeren van bepaalde activiteiten punten kunt verdienen die u hopelijk bij aankomst de overwinning opleveren.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U bent stripliefhebber en u kijkt nu al uit naar de prachtige illustraties Franse stijl van Thierry Dubois.

U houdt van Frankrijk en u gaat er elk jaar weer met de auto naartoe. U vindt het heerlijk om die reizen in de winter nog een dunnetjes over te doen. En dat zoveel u maar wilt. En u kunt uw speelavonden dan combineren met uw, bij vrienden en familie als legendarisch bestempelde, diavoorstellingen. U wordt nu al warm.

Thematisch lijkt dit spel de nagel volledig op de kop te slaan. Aangezien u thematische onderbouw erg hoog in het vaandel draagt ziet u dit helemaal zitten.

U hebt de jaren 60 van de vorige eeuw bewust meegemaakt en u bent dít tijdsgewricht - ik kan u geen ongelijk geven - zo beu dat u niet liever wilt dan terugkeren naar those good old days.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Blackrock Editions voorbij want:

U weet wat vakantie door de band inhoudt: kotsende kinderen op de achterbank, autopech, niet bestaande hotels, hoofdpijn, regen, wegenwerken, diefstal, diarree, geldtekort, afzetterij, repatriatie, ziekenwagens en vooral heel veel denken: “Zat ik maar thuis op de bank met mijn krant.” U hebt niet bepaald de behoefte om dat allemaal nog eens te ervaren aan uw keukentafel.

Als de chauvinistische Fransen chauvinistisch gaan zitten doen over hun National 7 vreest u voor het ergste: een toeristische folder vermomd als spel (al kan ik u enigszins geruststellen met een gelijkaardig maar toch positief voorbeeld: Arriala).

U had dit spel liever vóór de zomervakantie aan de einder zien verschijnen en niet op het moment dat de bladeren van de bomen beginnen vallen. Een uitgeverij die zich zo manifest van seizoen vergist, dat belooft niet veel goeds.

U weet, net als zovelen, nog niet echt veel over dit spel. Is het een race? Is het een pick-up and deliver spel? Moet u ter hoogte van Lapallise, buiten de obligatoire plaspauze, pictionairy-achtige activiteiten gaan uitoefenen? U weet het niet en dat doet u twijfelen.

Hieronder, ter compensatie van het gebrek aan informatie over dit spel, een muzikaal en louter auditief sfeerbeeld (laat u vooral niet afleiden door het gehijg van de Jane Birkin kloon in het begin):

http://www.cobra.be/cm/1.819521?view=popupPlayer

Tot morgen.

Dominique

 

12:22 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

28-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 26)

Antics! (Fragor Games)

Een bordspel voor 3 tot 4 spelers dat ongeveer een uurtje duurt, waarin u op wonderlijke wijze wordt gereduceerd tot mier en doet wat mieren door de band zoal doen: het bouwen van een mierennest en het slepen van van alles en nog wat daar naartoe, waaronder lekkere groene blaadjes. Als u de concurrerende mierenkolonies daarbij het nakijken geeft wordt u uitgeroepen tot - hou u vast - Mierenkoningin.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U maakt graag moeilijke keuzes en het tijdens uw beurt constant moeten afwegen van opties die als communicerende vaten met elkaar in balans liggen - in dit geval bouwen aan uw mierennest of het zoeken naar voedsel - is iets dat u helemaal aanspreekt.

Het spel introduceert een - hou u vast - nieuw en revolutionair “Ant-Hill System. U ziet uzelf al met een zelfvoldane glimlach aan uw keukentafel zitten terwijl u tegen uw spellenvrienden zegt: “En nu ga ik jullie laten kennismaken met een revolutionair nieuw spelsysteem!”. U bent Fragor Games oneindig dankbaar dat ze u de kans geven uzelf nog eens in het middelpunt van de belangstelling te zetten.

U gaat aan de slag met actiepunten en tegeltjes, waarbij u dankbaar gebruik maakt van de aan uw kolonie toegekende speciale vaardigheden.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Fragor Games voorbij want:

De laatste jaren hebben de spellen van Fragor Games toch een beetje aan kwaliteit ingeboet, vindt u, zowel inhoudelijk als vormelijk. U bent er niet gerust op.

U hoedt zich voor uitgeverijen die spellen aankondigen met een nieuw en revolutionair spelsysteem. U hebt zich al te dikwijls laten foppen.

De eerste beelden van het spelbord zijn niet bepaald veelbelovend. U wenst de mieren die daarop aan de slag moeten veel succes. Een kat vindt er haar jongen misschien nog op terug, maar een werkmier haar mierenhoop? U hebt zo uw twijfels. Dat revolutionaire spelsysteem zal zwaar uit de kast moeten komen om de meubels op dit onderdeel alsnog te kunnen redden.

Van de spellen die u tot nu toe als mier hebt gespeeld heeft er geen enkel u kunnen overtuigen. U vreest dat dit spel deze wetmatigheid alleen maar zal bevestigen.

U had liever een rechtstreeks mierengevecht met de concurrerende nesten aangegaan in plaats van braaf blaadjes en takjes lopen te versjouwen. Opwindend is anders. Een gemiste kans, Fragor Games!

Tot morgen.

Dominique 

 

19:33 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 25)

Munera: Familia Gladiatoria (Albe Pavo)

Een bordspel voor 2 tot 4 spelers waarin u de in de spellenwereld eerder zeldzame rol opneemt van een gladiatorentrainer in het Oude Rome. U runt als kleine zelfstandige een gymnasium en probeert dat met veel bloed, zweet en tranen te upgraden tot de status van “legendarisch opleidingscentrum voor gladiatoren“. Zelf meer dan dat: u zorgt voor alles: kost en inwoon van de vechtmachines, trainingsmateriaal, (gevechts)kleding en meer van dat fraais. Daarbovenop hebt u in bijberoep ook nog een klein boekingskantoor waarmee u tournees door heel Italië organiseert.

U bent waarlijk een manusje van alles.

U gaat zelfs zo ver dat u - buiten koks, dokters, trainers en ander leuk volk - bevallige prostituees inhuurt om het uw leerlingen naar de zin te maken. Vleselijke zwaarden moeten immers ook geslepen.

Uiteindelijk gaat het zoals altijd in het leven om geld en, in mindere mate, eer en glorie. Als u daartussen een goed kwantitatief evenwicht vindt is uw plaats in één of andere eregalerij verzekerd.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Gladiatoren opleiden? Gevechtstournees? Een zekere dood? U wrijft zich al in uw grijpgrage, verweerde handjes.

U verheugt zich ook al op het feit dat u eindelijk het woord prostituee aan uw keukentafel mag uitspreken zonder dat uw partner met een echtscheiding dreigt.

Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar de doosillustratie en het artwork dat tot nu toe bekend is kan u zeer bekoren.

“Uri Vinciri Verberari ferroque necari”: deze kreet hebt u altijd al eens willen debiteren, rechtstaand aan uw keukentafel en rechtervuist op het hart gebald.

Dit is het eerste spel in een reeks met de gewelddadige spektakels uit Oude Rome als thema. Geweld en spektakel, veel meer hebt u in deze wereld echt niet nodig om gelukkig te zijn.

U vindt het heerlijk de baas te spelen over andere mensen. In dit spel kan het. Meer zelfs, u bepaalt hun hele leven.

U kunt wedden op de lieverdjes die u de arena instuurt, zowel op hun overwinningen als - handig als u een doetje het zagemeel opstuurt - hun nederlagen.

De doos zit boordevol leuk materiaal zoals een spektakelbord, een kaart van Italië, eventumkaarten, mumuskaarten, gladiatorkaarten, ministerkaarten, geldfiches, ervaringsfiches, populariteitsfiches en gymnasiumbordjes. Daar kunt u ongetwijfeld erg leuke dingen mee doen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Albe Pavo voorbij want:

U hebt het vermoeden dat de actie zich vooral toespitst op management en dat u uiteindelijk niet veel aan hakken, snijden, steken, breken, branden, bijten en schoppen toekomt.

U hebt al genoeg spellen die gelinkt worden aan het Oude Rome. Dit hoeft er echt niet meer bij.

Colosseum is, in uw ogen althans, het ultieme gladiatorenspel. Ook dit gaat daar niet tegenop kunnen.

U hebt uw buik meer dan vol van wed- en biedspellen, en wedden en bieden is een belangrijk onderdeel van wat u tijdens dit spel gaat doen.

Tot morgen.

Dominique

 

 

13:37 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

26-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 24)

Intrigo (Hazgaard Editions)

Een kaartspel voor 3 tot 4 spelers waarin u, belust op macht als u aan tafel altijd bent, probeert de Doge van Venetië te worden door de meest invloedrijke inwoners van datzelfde Venetië voor en achter uw kar te spannen.

U doet dat door invloedkaarten uit te spelen aan locaties of uw beurt te spenderen aan het bekomen van extra invloedkaarten (karakters), als daar zijn: de verkoper, de huurmoordenaar, de courtisane, de gondelier, de wachter en de dief. Die moeten uiteraard worden betaald en bij elke aankoop van hetzelfde karakter wordt het duurder.

Wie als eerste vier zegels van een politieke familie heeft verzameld wint onmiddellijk. Hebt u vijf zegels van de verschillende politieke families in het spel verzameld bent u ook al onmiddellijk zegezeker.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Het thema Venetië is een onderwerp dat u na aan het hart ligt.

Eén van de karakters is de huurmoordenaar. Dit karakter doet het altijd goed in spelletjes.

Dit spel wordt gedefinieerd als een kruisng tussen Machiavelli, Bedriegers Bedrogen en Cold War: CIA vs. KGB. U kent slechtere referenties.

Er wordt met goud gejongleerd in dit spel en dat is in beperkte mate voorhanden. U houdt van schaarse betaalmiddelen in een spel.

Er wordt ook gedraft, een speltechnische activiteit waar u een boontje voor hebt.

Drie auteurs voor één kaartspelletje? Dat kan gewoon niet fout gaan.

U onderhandelt graag.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Hazgaard Editions voorbij want:

Een gondelier als karakter lijkt u niet echt opwindend.

Dit is zo’n spel dat afgelopen kan zijn voor je het in de gaten hebt en dat ligt u niet zo.

Onderhandelen om en groupe de koploper in te halen wordt door de auteurs aangemoedigd en dat lijkt u niet zo’n interessant en leuk gegeven, vooral als u met z‘n drieën aan uw keukentafel zit.

Invloedkaarten aanleggen aan een locatie, u hebt dat al meer dan genoeg op tafels allerhande zien passeren en u hebt het gevoel dat deze hobbydoos geen enkele meerwaarde gaat bieden aan uw spellenverzameling.

Tot morgen.

Dominique

 

21:18 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-08-10

Vogels én muizen voor katten.

Volgens de auteur van Defenders Of The Realm, de heer Richard Launius, heb je met vier spelers ongeveer 30% kans op dit spel te winnen. Met z’n drieën zakt dat volgens dezelfde beminnelijke man naar een kleine 20%.

Hij zal het waarschijnlijk wel weten maar ik schat dat beide, op zich al verontrustende, percentages mogen worden bijgesteld naar respectievelijk 3% en 2%. Die 30% en 20% bereik je volgens mij enkel alleen na een lange en uitputtende stage in het heldengilde van Monarch City.

 Ik las enkele weken geleden in de Humo dat een topartiest, om dat niveau te bereiken, minstens 10.000 uur moet oefenen. Zonder uitzondering, in welke discipline dan ook.

Ik denk dat u, als u Defenders Of The Realm eronder wilt krijgen, dezelfde weg moet opgaan.

Samengevat: u gaat moeten trainen.

Gisteren deden we een derde poging (op een week tijd) om de bevolking van het niet nader genoemd land waarvan Monarch City de hoofdstad is van het juk van Gorgutt, Sapphire, Varkolak en Balazarg te bevrijden.

Met z’n vieren waren we: Tom de Wizard, Dominique de Rogue, Kristof de Dwarf en Kris de Ranger.

We faalden jammerlijk.

Alweer.

Het scenario is ons ondertussen bekend: een aanvankelijk lekker en goed gevoel, mede door de aanwezigheid van Tom de Wizard in ons gezelschap (met zijn teleportvaardigheid, zijn dodelijke vuurballen en zijn manipulatieve vaardigheden ten aanzien van de Darkness Spreads kaarten een niet te duchten medestander), werd na verloop van tijd bruusk de kop ingedrukt door het duidelijk zichtbare - het gebeurt niet vaak dat spelers het spelbord gewoon niet meer dúrven te bekijken, maar hier komt het voor - insijpelen van slechtheid langs alle kanten. We kregen de volgelingen van de generaals amper onder controle, er waren meerdere uitbraken die bezoedelde gebieden creëerden, en drie van de vier generaals waren hun opmars naar Monarch City al vroeg in het spel begonnen, een hoop volgelingen meesleurend in hun zog.

Kris de Ranger probeerde in de beginfase van het spel wanhopig zoveel mogelijk queestes te volbrengen, in de hoop dat de beloningen hiervoor ons later in het spel van dienst konden zijn. Hij deed dat met succes en had al snel enkele interessante hulpmiddelen in zijn rugzak zitten.

Het mocht echter allemaal niet baten.

Na iets meer dan een uur spelen was de situatie als volgt: slechts één generaal gedood, de helft van onze speciale heldenkaarten uitgespeeld, slechts 2 kristallen meer in voorraad naast het spelbord en meer dan 50 slechteriken óp het bord. En nog veel meer op komst.

Eén lichtpunt: Balazarg , de demonenaanvoerder (6 levenspunten) ging eraan, waardoor Tom de Wizard “Tom de Demonslayer” werd. Ironisch genoeg zouden Balazargs losgeslagen demonen later in het spel mee ons onfortuinlijke lot bezegelen.

Uiteindelijk luidde Gorgutt - weer hij! - onze ondergang in. Ondanks de steun van de Wizard slaagden we er niet in hem in één gevecht in het stof te doen bijten. Hij had wel genoeg schade opgelopen om slechts traag te genezen, maar wij hadden óók wonden te likken, in Monarch City meerbepaald, en dat zorgde voor aanzienlijk tijdverlies. Tijdverlies, beste medespeler, kan in dit spel dodelijk zijn.

Door de dood van Balazarg werd de mid war fase ingeluid, met alle gevolgen vandien. Meer minions op het bord betekent dit en een grotere kans dat de resterende generaals hun opmars naar Monarch Ciry verder zetten.

We hebben het geweten.

In een laatste wanhopige poging het land te redden probeerde Tom de Wizard met de spciale heldenkaart “Dark Vision” het kwade zodanig te manipuleren dat diens opmars werd gestuit, of toch minstens vertraagd.

Het mocht niet baten.

Vogeltjes en muisjes voor katten waren we. Katten spelen met hun slachtoffers voor ze uiteindelijk worden opgegeten. Defenders Of The Realm, beste medespeler, doet dat ook met ons. Het geeft je de indruk dat je je nog uit de hele situatie kunt redden en slaat dan onverwacht en onverbiddelijk toe.

Zoekt u na Im Jahr Des Drachen nóg een spel waarin uw masochistische trekjes kunnen worden bevredigd? Zoek dan niet verder. U hebt het gevonden.

Doodgaan was nog nooit zo leuk.

Dominique

 

 

12:44 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

24-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 23)

Vinhos (What’s Your Game?)

Een bordspel voor 2 tot 4 spelers waarin u als Portugese wijnboer probeert de beste wijn te produceren, deze vervolgens omzet in wijn of overwinningspunten en tussendoor pogingen doet om op allerhande wijnbeurzen prijzen binnen te halen. Dit alles culmineert uiteindelijk in een spannende eindtelling waaruit natuurlijk blijkt dat u wint, waarna u uit uw persoonlijke wijnkelder uw beste fles tevoorschijn tovert - een Aldi Grand Cru van 4,69 euro - die u met uw spellenvrienden lazarus maakt.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Buiten notoir bordspeler bent u ook notoir wijndrinker en een spel dat thematisch uw andere grote hobby aansnijdt krijgt uw onverdeelde aandacht.

Eindelijk een spel waar u uw tanden - of beter: uw gehemelte - nog eens in kunt zetten.

Spelen op de kaart van Portugal, bij uw weten is dat de eerste keer dat u dat mag. Aanschaffen dus.

U houdt van economische spellen waarin speculeren een belangrijke rol speelt.

Er wordt nu al gedacht aan uitbreidingen die zich in andere wijngebieden zullen afspelen. Age Of Steam voor wijnbouwers? Laat maar komen!

U wilt al spelend uw volgende wijnproefreis in Portugal voorbereiden.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van “What’s Your Game?” voorbij want:

U houdt niet van spreadsheets en dit spelbord lijkt er wel heel erg op.

Uit de visuele input die momenteel beschikbaar is blijkt dat u hier te maken krijgt met een friemelspel. Veel geschuif en gemanipuleer van fiches van dit en van dat en u behoudt graag het overzicht als u speelt. Hier lijkt dat overzicht ver te zoeken.

Het ultieme wijnspel, Vinos (Goldsieber), is lang geleden al verschenen - in 1999 namelijk - en u hebt dat al in uw spellenkast staan of u bent er naarstig naar op zoek.

Op de doos staat als gemiddelde speeltijd twee uur aangegeven. Uit ervaring weet u dat u daar een beetje bij moet doen. Twee uur spreadsheeten, u moet er niet aan denken. U hebt dan ook het gevoel dat dit spel meer werken dan spelen is. U past.

U hebt het gevoel dat u na een eventuele aanschaf van dit spel wordt geconfronteerd met de kater der katers, die waarvoor elke bordspeler vreest: een miskoop.

U gaat “Whats Your Game?“ zelfs niet moeten voorbij wandelen en zwaaien. De kans is groot dat het spel pas in 2011 verschijnt.

Tot morgen.

Dominique

 

 

12:33 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

23-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 22)

DungeonQuest (Fantasy Flight Games)

Een bordspel voor 1 tot 4 spelers waarin u, held zijnde in Terrinoth - what's in a name - afdaalt in een met schatten en vallen en monsters en glibberige dingen gevulde kerker met als enige doel zoveel mogelijk schatten naar buiten te slepen voor een tijdmechanisme, dat u niet bepaald goed gezind is, u door het automatisch sluiten van de uitgang de uitweg verspert. En daarmee ook uw verdere leven.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U bent een bordspeler die zijn geschiedenis kent en u hebt in groezelige herbergen legendarische verhalen gehoord over dit spel. Tijd om dit collectors item - dat er nu dankzij Fantasy Flight Games geen meer is - na al die jaren door te strepen op uw wenslijstje.

Het spelmateriaal heeft een grondige kwalitatieve opsmuk ondergaan, zowel wat betreft stevigheid als qua uiterlijk.

U bent een al wat oudere bordspeler en u denkt met weemoed terug aan die hectische spelavonden in de jaren 80 met de nog veel hectischer DungeonQuest eindspelmomenten die qua intensiteit niet moesten onderdoen met de hevigheid van uw hartkloppingen toen u voor het eerst de blote borsten van uw eerste vriendin mocht aanschouwen.

Als u niemand uit uw reguliere spellengroep kunt warm maken voor dit spel kunt u nog altijd solo.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Fantasy Flight Games voorbij want:

Net als zijn illustere voorganger is het belangrijkste speltechnische element dat u hier tot in de perfectie moet kunnen beheersen niet veranderd: geluk.

U weet graag wat er op u afkomt zodat u kunt anticiperen. Anticiperen is een werkwoord dat in dit spel op hoongelach wordt onthaald.

De gevechten in dit spel zijn even interessant als een streaker op een nudistenstrand.

Er zijn momenteel veel betere fantasyspellen op de markt. Defenders Of The Realm bijvoorbeeld. Of Claustrophobia. En die staan dan weer wél in uw notitieboekje.

Tot morgen.

Dominique

 

 

22:12 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 21)

Die Saulen Der Erde: Das Kartenspiel (Kosmos)

Een kaartspel voor 3 tot 4 spelers waarbij u door het uitspelen van kaarten meewerkt aan het bouwen aan een kathedraal. U scoort voor uw bijdrage aan dit project. Als uw bouwbijdrage op het einde van het spel het grootst is wint u.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Dit is een snelle en veel minder plaats innemende versie van De Kathedraal. U droomt daar al een tijdje stiekem van.

Op het eerste gezicht ontwaart u in deze versie meer interactie. Er zitten namelijk actiekaarten in de doos die u toelaten uw tegenspelers de duvel aan te doen. Het vooruitzicht van een Duvel die zich manifesteert tijdens een majestueus christelijk bouwproject doet de slechterik die u in wezen bent al volop watertanden.

Rieneck en Stadler zijn betrouwbare spelontwerpers die heel wat in hun mars hebben. U hebt er dan ook alle vertrouwen in.

Als het niet langer dan 30 minuten duurt wilt u uw tanden wel eens in een kathedraal zetten.

Dit kadert in de zogenaamde “Kosmos Literature Series”. Een beetje cultuur in uw spellenkast is altijd meegenomen.

U gaat graag en veel op reis en dit past in uw reiskoffer.

5,99 euro? Daar kunt u het zelf niet voor maken.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Kosmos voorbij want:

De vorige kaartafgeleide van Die Saulen Der Erde, “Duell Der Baumeister”, heeft u zwaar ontgoocheld. U vertrouwt het zaakje niet meer. Dat niet Stefan Feld, maar wel de heren Michael Rieneck en Stefan Stadler zich aan deze versie hebben gezet stelt u zelfs nog niet helemaal gerust.

Er staat Duitse tekst op bepaalde kaarten. U wacht/hoopt liever op een Nederlandstalige editie.

Het kaartspel is qua inhoud zo goed als identiek aan het bordspel - met uitzondering van het slagenspel dat de bouwfase vooraf gaat - en dat hebt u al.

U gaat nooit op reis.

Tot morgen.

Dominique

 

 

19:54 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

21-08-10

Vogels voor katten.

Gisteren heb ik, beste medespeler, Defenders Of The Realm (Eagle Games) gespeeld. Met z‘n drieën waren we. Echte helden. We transformeerden in De Ranger, de Dwerg en de Eagle Rider en op die prachtige zomeravond kon ons niets, maar dan ook niets, gebeuren.

Zwaar verloren.

Na een dik uur spelen.

Eén generaal gedood, Gorgutt De Groene, daarna zwaar onder de voet gelopen door zijn orcs die - was het wraak? - het spelbord massaal infecteerden als waren zij spelfanaten die de hallen van Spiel instormen vlak nadat de deuren werden geopend.

Als het meetlatje er dan toch langs moet: de virussen in Pandemic zijn lichte medische ongemakken in vergelijking met het bruut geweld waarmee u hier krijgt af te rekenen. U meent dat u in Pandemie met een echte overrompeling te maken hebt? Blijf daar dan maar rustig zitten en eet nog wat boterhammetjes met spek want u gaat Defenders Of The Realm niet aankunnen. Pandemie, beste medespeler, wordt een coöperatieve waarnaar u enkel nog teruggrijpt als u nog eens een stressloze avond wilt en op een ontspannen manier wilt zegevieren.

U bent gewaarschuwd.

Weer naar onze sessie. Het dik uur vloog voorbij en het was heel gek, maar na onze historische verliespartij waren we alle drie helemaal opgelaten. Ons drie goed kennende zegt dat iets.

Op basis van deze sessie enkele tips voor als u over enkele jaren Pandemie bent ontgroeid en zelf de strijd in Defenders Of The Realm wilt aangaan:

Les 1:

De startopstelling bij het begin van het spel die je, ondanks de random opbouw, gegarandeerd de schrik om je hart doet slaan, vraagt eerst wat bestudering en overleg met je medespelers. Een inventarisatie van de pijnpunten - hou vooral de orcs en de demonen in de gaten - is noodzakelijk. Het bepalen van een gemeenschappelijk actieplan voor de aanpak van die pijnpunten is een ander paar mouwen maar daar komt u wel uit.

Les 2:

Getreuzel is niet aan de orde. "De tijd gaat snel, gebruik hem wel" is een levenswijsheid die nergens meer van toepassing is dan in Defenders Of The Realm. Speel daarnaar.


Les 3:

Hou, zoals reeds aangehaald, de orcs is de gaten. Ze zijn veruit het makkelijkst te verslaan maar ze infecteren het spelbord als een kakkerlak in volle bronsttijd. Er zitten enkele kaarten in de Darkness Spreads-deck die een ware ravage kunnen aanrichten als u die meute niet onder controle houdt. U begint daar best zo snel mogelijk aan.

Les 4:

Bouw zo snel mogelijk magische poorten. U moet er maar vier op het bord zien te krijgen maar u hebt ze broodnodig, zoals wij in de eindfase van onze ondergang aan den lijve mochten ondervinden. Bepaalde zwarte gebieden leken ons daar achteraf het meest voor geschikt. Ik plak er geen namen op want dan is de lol eraf. Zoek het zelf even uit.

Les 5:

Hoed u voor de kristallen die in gebieden komen te liggen die door het Slechte worden bezoedeld. Als ze alle 12 op het bord liggen is het coöperative game over. Hou ook rekening met het feit dat er meer dan één kristal in een gebied kan liggen. Een voortdurende dreiging, dit. Hoe mooi ze ook ogen.

Les 6:

Ga op queeste in de beginfase van het spel, de early war fase. Dan heb je nog tijd. De magische poorten van hierboven kunnen je helpen de queestes sneller te volbrengen, maar zodra u de eerste generaal hebt gedood en de mid war fase in geslingerd wordt moet u echt wel andere prioriteiten gaan stellen. Dan kunt u nóg op reis met een doel, maar doe het dan in combinatie met andere acties die kaderen in De Grote Opdracht, het doden van de generaals. Hou er ook rekening mee dat u slechts één queeste-kaart in voorraad mag hebben. U mag pas een nieuwe trekken als u uw lopende queeste hebt volbracht, ze mislukt of als u ze door de omstandigheden op het spelbord niet meer kunt volbrengen.

Les 7:

Werk samen, zeker wat de aanpak van de generaals betreft! Verdeel de taken, afhankelijk van de vaardigheden van de helden. Praat, praat, praat! U moet zoveel praten dat uw partner, die flarden van uw geleuter in de keuken opvangt terwijl zij op de bank naar een aflevering van Sex And The City aan het kijken is, zich gaat afvragen of u wel dezelfde kerel bent waarmee zij ooit getrouwd is. Misschien komt ze uit nieuwsgierigheid wel even kijken en wil ze meedoen, zodat ze eindelijk nog eens de kans krijgt een goed gesprek met u te voeren.

Les 8:

Gebruik uw speciale actiekaarten met wijsheid en in overleg met uw medespelers. Besef dat ze definitief verloren zijn nadat u ze hebt uitgespeeld. Hou er ook rekening mee dat u ze buiten uw beurt kunt uitspelen.

Les 9:

Verkijk u niet op de trage opmars van de generaals richting Monarch City. Ze zijn namelijk vals traag. Bij spelaanvang lacht u ermee en doemt het woord “overwinning” al in grote knipperende neonletters op in uw onderbewustzijn. Maar ze zijn slechts vier gebieden van Monarch City verwijderd en u gaat nog schrikken als ze plots en nogal ongeduldig op uw deur staan te bonken, een moment waarop het meestal al te laat is om de meubelen en huisgerief en eventueel uw partner nog te redden.

Les 10:

Besef dat uw helden-handkaarten multifunctioneel zijn en u bij het gebruik ervan evenveel wijsheid aan de dag moet leggen als bij het inzetten van de speciale. U kunt ermee bewegen, magische poorten oprichten, bezoeldele gebieden "genezen" en u hebt ze nodig om de generaals te bevechten. Besef ook dat u er slechts twee trekt na elke beurt. Anticipeer dan ook op uw volgende trekbeurt als u er tien op hand hebt door er tijdens uw actiefase eventueel uit te spelen. Beter dat dan ze ongebruikt moeten weggooien omdat u uw handkaartenlimiet overschrijdt. U mag zelfs speciale heldenkaarten uitspelen op het moment dat u tijdens de avondfase twee heldenkaarten bijtrekt en daardoor over uw handlimiet gaat.

Les 11:

Overleg, als voorbereiding op de gevechten met de generaals, voortdurend met uw medespelers, over welke kleur kaarten u collectief bezit en hoeveel kracht onder de vorm van dobbelstenen dat oplevert.

Les 12:

Hebt u dringend heldenkaarten nodig, bijvoorbeeld na het gevecht met een generaal, breng dan een bezoekje aan een herberg en probeer daar uw handje, door het bekomen van informatie van de stamgasten, aan te vullen.

Les 13:

Hou er rekening mee dat de actiemogelijkheden van de betere en de speciale heldenkaarten ook in verhouding staan tot hun bruikbaarheid tijdens de gevechten met een generaal. Afwegingen, het is een sleutelwoord in de aanpak van dit spel.

Les 14:

Hou die demonen in de gaten. Zij hebben slechts drie volgelingen per gebied nodig om het te bezoedelen. Heel gevaarlijk, deze sujetten. Denk even terug aan die 12 kristallen op het bord die u onmiddellijk doen verliezen. Geloof me, u gaat ervan versteld staan hoe snel dit spel tot 12 kan tellen.

Les 15:

Bevecht de generaals in groep en overleg erg goed welke speler, hopelijk, de genadeslag toedient. De extra voordelen die hij of zij daardoor krijgt kunnen in combinatie met de vaardigheden van zijn of haar karakter nog een extra boost geven.

Les 16:

Besef dat dit spel u als het ware besluipt. Als u niet oplet gaat het er als een dief in de nacht met uw overwinning vandoor. Laat u niet in slaap wiegen door het schijnbaar controleerbare en gezapige spelverloop in de beginfase. U hebt het gevóél dat u erg goed bezig bent tot de strop rond uw nek plots wordt aangetrokken. Hárd wordt aangetrokken. Met een snok dus. Het is raadzaam alles wat er op het spelbord gebeurt heel goed in de gaten te houden. Verslapping van aandacht is niet aangewezen.

Les 17:

Hou in uw achterhoofd dat u na het doden van een generaal niet achterover kunt leunen omdat al zijn volgelingen worden verwijderd. Geen Pandemie-aanpak hier waarbij een ziekte volledig kan worden uitgeroeid en van de aardbodem verdwijnt. Hier blijven de volgelingen komen, dode generaal of niet. Het bewijs daarvan vindt u ergens aan het begin van deze bijdrage.

Les 18:

Schade oplopen moet u proberen te vermijden. Maar ik wil u geen valse hoop geven, het zal u waarschijnlijk niet lukken. U verliest dan immers actiepunten en u hebt twee beurten nodig om volledig te herstellen en weer op full force te geraken, zoals dat heet. Als u al volledig kunt genezen binnen die twee beurten, want wáár u zich bevindt bepaalt hoe snel u geneest. Schade oplopen is strompelen en tijd verliezen. En wat las u weer over tijd enkele lessen geleden?

Wees erg voorzichtig met het bekampen van de ondoden. Zij geven u nog een extra schadepunt omdat hun verschijning u als een natte vaatdoek om het hart slaat. Probeer uw beurt dus te eindigen in gebieden waarin deze leukerds zich niet ophouden.

Les 19:

Maak maximaal gebruik van de speciale vaardigheden van uw held. Probeer die, indien mogelijk, ook te koppelen aan die van uw medespelers. Dat kan een sleutelrol spelen in het behalen van de overwinning.

Les 20:

Vergeet tijdens de gevechten met de volgelingen niet te gooien met de aan die volgelingen gekoppelde gekleurde dobbelstenen. Dat is van belang. Pas het aantal dobbelstenen ook aan aan het aantal volgelingen waarmee u de strijd aangaat. Ik weet het, u zou anders willen, want dat maakt het spel makkelijker, maar het mag niet.

Les 21:

Hou er rekening mee dat u geen kaarten kunt uitwisselen met uw medespelers. Er wordt veel samenwerking van u verwacht, maar u moet ook veel dingen zelf doen. Bereid u daarop voor.

Les 22:

Voorzie een pamper of gelijkaardig incontinentiemateriaal voor als u in de late war fase terechtkomt.

Les 23:

Een slaappilletje innemen na uw sessie is geen overbodige luxe. U gaat anders de slaap niet kunnen vatten.

Les 24:

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.

Tijdens het spelen heb ik mijn medespelers ook goed geobserveerd en al snel kwam het grootste verschil met alle andere coöperatieve spellen die ik ken bovendrijven: de opeenvolging van hoeramomenten. Waar de andere coöperatieve spellen meestal één hoeramoment kennen, het moment waarop de overwinning wordt behaald, excelleert Defenders Of The Realm door de hoera- en yesss!-momenten aan elkaar te rijgen. Dat komt voor een groot stuk door de onvoorspelbaarheid van de vecht- en andere dobbelsteengerelateerde acties, die steeds latent aanwezige dode hoek van het oncontroleerbare. Zelden zo’n collectieve spanning aan tafel meegemaakt op het moment dat een speler een gevecht aangaat en zelden zo’n collectieve ontlading gezien als het lukt of ontgoocheling als het niet lukt. Niet alleen bij de gevechten met de generaals, maar ook met hun volgelingen.

Een aaneenrijging van hoeramomenten, frequente high five-jes en collectieve en oprechte steunbetuigingen bij mentale dieptepunten. Lang geleden dat ik er nog zoveel heb gezien in één uurtje speeltijd. Er is nog hoop voor deze wereld.

Daarom alleen al, beste medespeler, is Defenders Of The Realm een dot van een spel.

Dominique

 

Defenders Of The Realm

Eagle Games, 2010

Richard Launius

1 tot 4 spelers vanaf 13 jaar

90 minuten

 

15:37 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 20)

Defenders Of The Realm: The Dragon Expansion (Eagle Games)

Na de Barbarian, die alleen uit een karakterkaart en een miniatuurtje bestaat, de eerste echte grote uitbreiding voor het fantastisch leuke coöperatieve spel “Defenders Of The Realm”, waarin u met 1 tot 4 spelers de held uithangt en probeert de zeer onvriendelijke creaturen Gorgutt, Balazarg, Varkolak en Sapphire - met in hun kielzog hun hulpjes orcs, ondoden, demonen en dragonkins - uit uw teergeliefde hoofdstad Monarch City te houden. Dat kunt u uiteindelijk alleen klaarspelen door hen alle vier te doden. Als u daarin slaagt wint u het spel.

Een impressie van een sessie met 3 spelers leest u later vandaag nog op deze blog.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Deze uitbreiding staat nu al in dikke, vette letters bovenaan op mijn verlanglijstje en u vertrouwt mij.

In de doos zitten 3 drakenminiaturen, nieuwe generaalkaarten, extra fiches, queestekaarten, gebeurteniskaarten, heldenkaarten en - het ergst van al - extra “darkness spreads kaarten”. Daarbovenop wordt er nog gewag gemaakt van enkele verrassingen. Als katalysator bij het opwekken van een kwijlproces kan dat tellen.

Meer details nodig? Er zit een rode draak in die elke beurt, als een soort ongeleid projectiel, over het bord scheurt en gebieden in de fik steekt (gevolgen onbekend, maar ik heb zo mijn vermoedens); er zit een zwarte draak in die uw aanvallen kan pareren en riposteert waardoor u zelf schade oploopt (Gorgutt in het kwadraat dus); er zit een groene draak in die u onder invloed van zijn giftige adem kan dwingen handkaarten af te leggen; er zit een upgrade van Sapphire in die extra krachten voor zichzelf genereert afhankelijk van het aantal draken dat zich in zijn onmiddellijke nabijheid ophoudt; er is sprake van 10 gebeurteniskaarten die zowel positieve als negatieve gevolgen kunnen hebben op het spelverloop; ook genoemd worden drie superminions van de Dark Lords, gematerialiseerd in kaartvorm, met speciale krachten die de basisvaardigheden van de minions te boven gaan en tenslotte wordt er gewag gemaakt van enkele scenario's die het spel nog afwisselender maken. Maar het leukste is misschien wel de bijgewerkte regels voor minder dan vier spelers om de kansen op een overwinning te vergroten. Hoeft niet hoor, de euforie na onze verliespartij van gisteravond kon elke gelukservaring na eender welke gewonnen partij van eender welk spel zonder moeite doorstaan.

Als u, zoals ik, ervaring hebt opgedaan met dit spel gaat u, zoals het een goede verslaafde betaamt, alleen nog verlangen naar meer. En meer. En meer. Daar wordt met deze uitbreiding ruimschoots aan voldaan. 

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Eagle Games voorbij want:

Een spel dat al zo moeilijk te winnen is uitbreiden met een set die het nóg moeilijker te winnen maakt? Even serieus blijven hé.

Dit is geen ziplockzakuitbreiding en de prijs zal - Eagle Games heeft een reputatie hoog te houden - weer navenant zijn.

U gaat om deze uitbreiding te laten renderen het basisspel ook moeten kopen. Dat wordt een dure zaak - alles samen wordt u minstens 80 euro lichter - met als gevolg dat u andere leuke spellen moet laten liggen in Essen. Dat hebt u er niet voor over, al hebt u het gevoel dat u daarbij wel eens de vergissing van uw spellenleven zou kunnen begaan.

Tot straks.

Dominique

 

13:28 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

20-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 19)

Cadwallon: City Of Thieves (Fantasy Flight Games, Dust Games, Edge Entertainment, Hazgaard Editions, Stratelibri)

Een bordspel voor 2 tot 4 spelers dat een klein uurtje duurt waarin u een zootje ongeregeld de stad Cadwallon instuurt om haar helemaal leeg te stelen. Het zootje bestaat uit 4 bendeleden die elk zo hun specifieke eigenschappen hebben, eigenschappen die u als bendeleider uiteraard goed van pas kunnen komen. Tijdens uw beurt spendeert u actiepunten waarmee u uw zootje van alles kunt laten doen waaronder het verzamelen van schatten het belangrijkste is. Het verzamelen van schatten is één, ze behouden iets heel anders want uw tegenspelers gaan er alles aan doen om ze u weer afhandig te maken.

U probeert ook uw 4 bendeleden vóór het speleinde van het spelbord te krijgen want als ze zich daarna nog op dat bord bevinden krijgt vindt u een stapeltje minpunten in uw inbrekerszak.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U houdt van prachtig en veel spelmateriaal.

Dobbelstenen zijn uw beste vriend.

U stuurt graag de militie op uw tegenspelers af, kortom: u houdt van direct conflict.

U houdt van eenvoudige spelregels.

U hebt kinderen in de derde graad van de lagere school.

Loop vrolijk zwaaiend de stand al die uitgevers van hierboven voorbij want:

U houdt niet zo van scenariogestuurde spellen.

Frequent dobbelen is ook niet bepaald uw favoriete bezigheid.

U baalt aanzienlijk als een tegenspeler uw buitgemaakte schat van u komt wegstelen, na al die moeite die u hebt moeten doen om ze zelf te bemachtigen.

U ligt niet zo goed in uw reguliere spelgroep en dit spel geeft uw tegenspelers meer dan voldoende kansen om u, met behulp van het prachtige werkwoord samenspannen, langs alle kanten te pakken. U gaat dit spel dan ook nooit kunnen winnen.

U hebt bij dit spel het gevoel dat u een hond bent die een prachtig bot krijgt toegeworpen, alleen is al het vlees er al afgeknabbeld.

Voor de apart verkrijgbare en prachtige beschilderde miniatuurtjes moet u weer zwaar in de geldbeugel tasten. Het feit dat ze niet gewoon in de doos zitten is voor u al een afknapper van formaat. U houdt niet van geldklopperij.

U hebt traumatische ervaringen met het vorige spel dat zich in de stad Cadwallon afspeelde: Arcana. U hebben ze geen twee keer bij uw pietje.

Tot morgen.

Dominique

 

13:44 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 18)

Luna (Hall Games)

Maanpriesteres zoekt opvolgster, dat is in een notendop de premisse van Luna. Die opvolgster bent u natuurlijk, maar daarvoor moet u eerst wel in duel gaan met 2 of 3 geslachtsgenoten. Dit, heren, is een ladies night.

Dat duel is een voornamelijk mobiele bedoening waarbij u zichzelf verplaatst op de 7 eilanden die het centrale tempeleiland omringen. De bedoeling van die verplaatsingen is het verzamelen van invloedpunten. Dat kan als u zich op het juiste moment op de juiste plaats bevindt. U moet ook uw met Yves Rocher handcrème behandelde grijpertjes uit de mouwen steken door het bouwen van altaren en tempelonderdelen. Samenvouwen moet u die handjes soms ook. Om te bidden. U moet ook bevallige novices om u heen verzamelen om de priesters te behagen. Seksueel grensoverschrijdend gedrag, niets is de bordspellenwereld vreemd.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Het horen vallen van de naam Stefan Feld is tegenwoordig al voldoende om hun hart sneller te doen slaan.

Een variabel spelbord en variabele startopstellingen garanderen u dat elke sessie weer anders zal zijn.

Zich verplaatsen betekent meestal ook ergens in de weg gaan staan en dat soort interactiviteit spreekt u helemaal aan.

U hebt het gevoel, veelspeler zijnde, dat dit echt iets voor u is. Geen familiespel dit en dus een uitdaging Grand Cru voor u en uw hardcore spelersgroep.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Hall Games voorbij want:

Thema: nul komma nul.

We mogen dan wel met priesteressen te doen hebben, de eerste visuele kennismaking met het spel is niet bepaald liefde op het eerste gezicht. Hier gaat u geen indruk mee kunnen maken op uw keukentafel.

Als u wint wordt er op uw naamkaartje “Luna” geschreven. U vraagt zich af of dat wel goed is voor uw imago.

Als u de puzzelstukjes van wat tot nu toe geweten is bij elkaar legt bekruipt u het ongemakkelijke gevoel dat u hier te maken hebt met Pinguin op steroïden.

Een Ladies Night? U hebt nog nachtmerries van die keer dat u op maandagavond de Kinepolis in Hasselt niet binnenmocht omdat het ladies only was. Dat ze het dan ook maar zelf oplossen in dit spel.

U kunt zich niet van de indruk ontdoen dat u hier met een erg abstracte boreling te maken hebt en abstracte spellen zijn geen spek voor uw bek, Feld aan het fornuis of niet.

U hebt, als u afgaat op de beelden die momenteel op het internet circuleren, stellig de indruk dat dit een friemelspel is. Kleine fiches en pionnetjes die moeten gemanipuleerd worden, dat ziet u helemaal niet zitten. Tenzij u over Yves Rocher handjes beschikt natuurlijk.

U hebt ook het vage vermoeden dat tussen de eilanden waarop dit spel zich afspeelt regelmatig het monster analysis paralysis gaat opduiken. U krijgt teveel mogelijkheden aangeboden tijdens uw beurt, zoveel zelfs dat ze amper op de overzichtskaartjes passen. Dát, gecombineerd met het abstracte karakter van dit spel, het feit dat een minimumduur van 90 minuten wordt aangegeven en uw diepe haatgevoelens ten aanzien van beurtanalisten heeft als resultaat dat u dit links laat liggen.

Tot morgen.

Dominique

 

20:55 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 17)

King Of Tokyo (IELLO)

Een dobbelspel voor 2 tot 6 spelers waarin u monsterlijke en gigantische mutanten tot leven wekt met als enige doel andere mutanten de strot af te bijten en vervolgens met uw grote poten Tokyo te nivelleren tot een oppervlak dat kan wedijveren met de gladheid van een biljartlaken.

Al dobbelend - 3 pogingen met 6 dobbelstenen krijgt u - kunt u vechten, energie opladen, uzelf helen en met uw waterpas in de aanslag aan dat biljartlaken van hierboven werken. Met opgespaarde energie kunt u extra kaarten kopen die leuke dingen doen zoals een extra hoofd laten groeien, beschermende borstplaten creëren en dodelijke stralen afvuren.

Bestel bij Leenbakker alvast een nieuwe keukentafel.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Eindelijk nog eens een dobbelspel dat zichzelf niet te serieus neemt.

Godzilla - de eerste - is nog altijd uw favoriete film en elke kans die u geboden wordt om, tussendoor vechtend met andere monsters, een wereldstad te vernietigen grijpt u met beide voorpoten aan.

Creaties van de man die de wereld Magic The Gathering schonk mogen er bij u zonder voorbehoud in.

Van Roll Through The Ages naar Roll Alles Kapot? Op één avond? Graag!

U hebt jongens in huis die 8 jaar zijn of ouder en hier gaat u, zonder risico op partnergemor, écht mee kunnen thuiskomen.

Monsters Menace America duurt u een beetje te lang. U bent al een tijdje op zoek naar een korter alternatief.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van IELLO voorbij want:

Richard Garfield, u hebt hem nog steeds niet vergeven wat hij u met Roborally en Rocketville heeft aangedaan.

Het is en blijft een dobbelspel, wat gelijkstaat met veel meer geluk dan u gemiddeld kunt verdragen in een spel, ook al duurt uw lijdensweg slechts 30 minuten.

Het lijkt op een dobbelspel zoals u er de laatste tijd al zoveel door uw strot hebt geramd gekregen. Drie keer gooien, de beste steentjes overhouden en daar dan iets mee doen? Tja..

U wint als u als eerste 20 vernietigingspunten hebt verzameld. Dat is erg leuk, maar u wint ook als u als enige monster overblijft. Dat betekent dat er spelersuitval is en dat er, als u met z’n zessen speelt, mogelijk vier zijn die met een wazige en afwezige blik naar het speeloppervlak zitten te staren terwijl het overblijvende tweetal de tijd van hun leven beleeft. En dat vindt u dan weer niet leuk want u zou wel eens één van die vier kunnen zijn.

Geef uzelf nog even de tijd om een definitieve beslissing te nemen want:

Er zijn nog enkele details waarvan u nog niets weet. Die monsters bijvoorbeeld, zijn die van plastic en zo ja, welke monsters zijn dat dan en hoe groot en hoe mooi zijn ze?

Dat draften waarvan sprake in de beschrijving van de uitgever, wat houdt dat in? Hoe gaat dat? Is dat leuk?

Een dobbelspel dat 30 minuten duurt en mogelijk bestaat uit een set van 6 dobbelstenen, een stapeltje actiekaarten en - mogelijk - enkele plastic monsters, hoe goot is dat? Is dat iets dat makkelijk mee op reis kan in 2011?

Tot morgen.

Dominique

 

08:59 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 16)

K2 (Rebel.pl)

Een aan een Pools brein ontsproten kaartgestuurd bordspel voor 1 tot 5 spelers waarbij u met 2 bergbeklimmers probeert als eerste, na de top van de legendarische K2 te hebben bereikt, uw uitvalsbasis in een plaatselijk dorpje aan te doen.

Ik weet niet of u al eens in de buurt van de K2 bent geweest. Hij is 8611 meter hoog en staat vrij onbeweeglijk op de wereld neer te kijken in het Karakoramgebergte in de Himalaya. Misschien stond u er al eens op en bent u blij dat u het nog kunt navertellen, want wat men u daar voor de voeten gooit is niet niks: sneeuwstormen, extreme koude, zuurstoftekort, verraderlijke rotskloven, moeilijk begaanbare paden en onvoorspelbare weersomstandigheden zijn maar enkele ongemakken waarmee u daar te maken krijgt. Daarbovenop vatten u en uw tegenspelers de klim aan in hartje winter, iets wat niemand u ooit heeft voorgedaan en wat ongeveer gelijkstaat met een zwempartijtje in een Piranharijk riviertje terwijl u uw maandstonden hebt. Samengevat: u bent een volslagen idioot.

Reserveer snel uw plaats in de wachtrij want:

Het beklimmen van bergen is een thema dat niet zo dikwijls uw keukentafel passeert.

Het is een, weliswaar trage, race en u houdt van racespellen, ook als u bergop moet.

Het spelbord is dubbelzijdig bedrukt met een moeilijke en een gemakkelijke route, al moet u zich ook geen illusies maken over deze laatste. Ook de kaartensets worden aangepast aan de moeilijkheidsgraad die u kiest, zijnde winter of zomer. U hebt een zwak voor dubbel bespeelbare spelborden en bordspellen met een aanpasbare moeilijkheidsgraad. Dat zit dus helemaal goed.

Alle verschrikkingen die hierboven staan vermeld zitten erin en u ziet ze stuk voor stuk helemaal zitten, zeker als ze de richting van uw tegenspelers komen uitgedenderd.

Elke speler beschikt voor zijn acties over identiek hetzelfde kaartendeck. U bent voor gelijke kansen en dat zit dus helemaal goed.

U kunt ook solo aan de slag.

U mag lekker met z’n tweeën in een tent.

U kunt een beetje anticiperen op het slechte weer, speltechnisch het meest te duchten onderdeel. U wordt dus niet helemaal aan uw lot over gelaten. U blijft immers verbinding houden met de plaatselijke Frank Deboosere of Gerrit Hiemstra.

U kunt uw vinger er niet direct opleggen maar dit spel hééft iets.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Reben.pl voorbij want:

De K2 staat erom bekend 1 dode te eisen op elke 4 klimmers. Hij draagt de bijnaam Killer Mountain. Als u voor uzelf even de rekening maakt - stel: u begint hier met z'n vieren of vijven aan - wordt het u toch een beetje klam om het hart.

Het weer in dit spel kan zodanig slecht zijn dat u het loodje legt. Dat zou kunnen betekenen dat u in dit spel eruit kunt liggen vooraleer het afgelopen is. Dat vindt u niet leuk.

U moet niet alleen die berg op, u moet ook weer naar beneden. U kunt zich niet van het gevoel ontdoen dat het bereiken van de top meer voldoening geeft dan het weer binnenschuifelen van dat kleine dorpje in de vallei waar het allemaal begon. U vreest ervoor dat het tweede spelgedeelte dezelfde opwinding genereert als een langzaam leeglopende, verweerde ballon.

Tot morgen.

Dominique

 

17:26 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

15-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 15)

Alhambra: The Card Game - Netherlands / Belgium (Queen Games)

Een kaartspel voor 2 tot 6 spelers waarin u door het kopen van gebouwen punten scoort. Het kopen van het door u gewenste gebouw moet met de daaraan gelinkte munt. U scoort punten door van een bepaalde soort gebouwen het meeste in voorraad te hebben.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U bent Nederlander of Belg en u moet alles wat spelmatig aan deze regio’s kan worden gelinkt gewoon hébben. Verder houdt u van kaartspellen tout court en Alhambra: The Card Game valt wonderwel onder die categorie.

U wilt uw kinderen, die u met alle geweld in de spellenwereld wilt introduceren, een opstapje geven naar Alhambra.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Queen Games voorbij want:

De regels zijn eenvoudiger dan die van mama Alhambra. Nóg eenvoudiger? U hebt het gevoel dat men u bij Queen niet serieus neemt.

De muurtjes zijn niet meer van de partij en dat was nu net het leukste onderdeel van mama.

U deinst als in een reflex terug als u de volgende quotes van de uitgever leest - ik vertaal even: “Eindelijk gearriveerd” en “Plezier gegarandeerd”

U herinnert zich nog erg goed wat deze uitgeverij met Flandern 1302 op u heeft durven loslaten en daar bent u nog altijd niet van bekomen.

U ziet niet in hoe deze variant het origineel in speelplezier kan overtreffen en u hebt al genoeg grote en kleine dozen met de letters Alhambra erop in uw spellenkast staan. Dit is speltechnisch trouwens een exacte kopie van “Stimmt so!”, de mama van Alhambra en dus de grootmoeder van dit spel. U hebt dus al lang door dat u hier te maken hebt met een downgrade in plaats van een upgrade.

Tot morgen.

Dominique

 

20:25 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

14-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 14)

Asara (Ravensburger)

Een bordspel waarin u met 2 tot 4 spelers onbevreesd de architecturale hoogbouw van het nader genoemd continent Asara opzoekt, daarbij gebruik makend van al het materiaal waarop uw verweerde handen beslag op kunnen leggen vooraleer uw tegenspelers dat kunnen doen. Het land der 1000 torens wordt Asara genoemd. Er is dus werk aan de winkel.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U bent een Kramer-Kiesling adept en u bent ondertussen al zo geconditioneerd door de heerschappen dat u zich blind elke doos aanschaft waarop hun naam staat afgedrukt, ongeacht de grootte van het lettertype.

De eerste gegevens over dit spel wijzen in de richting van een familiespel en die hebt u toevallig toch niet zeker?

U bent een liefhebber van tactische spellen die onder het uurtje kunnen worden afgehandeld.

Het spel is naar verluidt innoverend door het feit dat u uw uitgespeelde actiekaarten alleen kunt activeren als u “volgt”, wat wil zeggen dat u actiekaarten van dezelfde kleur moet uitspelen als de actiekaarten die reeds op het bord liggen. Zes kleuren zijn er in het spel. Dat biedt mogelijkheden, maar toch. U moet rekening houden met verliesbeurten.

Bruno Faidutti was helemaal weg van het prototype en zijn smaak voor spellen heeft nogal wat overeenkomsten met de uwe. Hij gebruikt in zijn beschrijving van zijn ervaringen met het prototype trouwens de termen intens, diep, onverbiddelijk. Dat zijn woorden die u als muziek in de oren klinken.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Ravensburger voorbij want:

Uw spellenkast puilt uit van spellen waarin kranen en hoogtewerkers een centrale rol spelen en u bent het thema een beetje beu, K2-fan of niet.

Innoverend? Kleuren volgen doet u al jaren in de meest uiteenlopende slagenspellen.

Het woord onverbiddelijk heeft in de spellenwereld de volgende betekenis: één fout en je bent gezien. Voor zoiets is op uw speeltafel geen plaats. U wilt meedoen voor de overwinning tot op het einde, of tenminste het gevoel hebben dat u nog meedoet.

Worker placement: u bent dat speltechnisch gegeven kotsbeu, ook al gebeurt het hier met kaarten en niet met houten mannetjes.

Ravensburger heeft u al een tijdje niet echt meer kunnen verrassen. U hebt het gevoel dat het dit keer niet anders zal zijn.

Tot morgen.

Dominique

 

15:49 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

13-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 13)

De Vulgari Eloquentia (Giochix.it / Homo Musicus / Le Joueur / Lookout Games / Matagot / Z-Man Games)

Een bordspel voor 2 tot 5 spelers waarin u, beginnend als handelaar, het Italië van de late middeleeuwen doorkruist en tijdens elke beurt 5 actiepunten mag spenderen aan allerlei handelingen, als daar zijn: uw algemene talenkennis bijspijkeren, het lezen en verzamelen van belangrijke manuscripten, het verhogen van uw sociale status en het verkopen van goederen. Dat allemaal met of zonder ondersteuning van edelen, politici, abten en amanuenses. Uiteindelijk kristalliseert uw overwinning zich uit uit de algemene bijdrage die u uiteindelijk hebt geleverd aan het introduceren en verspreiden van de Italiaanse volkstaal, ten koste van het toen in voege zijnde Latijn.

Reserveer alvast een plaats in de wachtrij want:

Die titel alleen al.

Als thema kan dit tellen. Dit kan gerust bij in uw boekenkast. De ruggetjes van uw zorgvuldig opgebouwde Master Print collectie kunnen hier zelfs collectief niet tegenop. U kunt nu eindelijk uw niet spelende vrienden, die zich maar blijven verbazen over uw in hun ogen kinderlijke hobby, proberen te overtuigen van het feit dat spelletjes spelen ook een intellectuele, volwassen component heeft. Deze titel zal, vermomd als boek, dan ook de aandacht trekken van uw bezoekers waarna u ze aan tafel plat slaat met het grote intellectuele genot dat dit spel te bieden heeft.

De 5 monniken en kardinalen in het spel hebben elk zo hun eigen karaktertrekken en de daaraan gekoppelde voordelen. De seksueel getinte grappen die hierover tijdens het spel heen en weer zullen worden gepingpongd neemt u er met de glimlach bij.

Tijdens het spel kunt u uzelf opwaarderen van handelaar tot monnik en zelfs kardinaal of paus, al kan - gezien de recente seksschandalen binnen de katholieke kerk - worden betwist of opwaarderen hier wel de juiste woordkeuze is. Als u voor dat opwaarderen terugdeinst kunt u gewoon handelaar blijven. Uw stagnatie zal uw overwinning niet hypothekeren.

U reist graag en tijdens dit spel mag u dat doen door het Italië van de late middeleeuwen, met een grote bewegingsvrijheid. Hebt u het bijvoorbeeld niet zo voor de kerk kunt u alle locaties die daarnaar ruiken, kloosters bijvoorbeeld, links laten liggen. De locaties waar u halt houdt bepalen de acties die u tijdens uw beurt kunt doen.

De spelregels klokken nog net af binnen de door u opgelegde grens van 10 pagina s.

U bent een onvoorwaardelijke fan van Dante Alighieri, op wiens gelijknamige werk dit bordspel is gebaseerd.

Loop vrolijk de stand van Giochix.it en al die andere uitgevers voorbij want:

U haat als bordspel vermomde kaartspellen.

U hebt hier te maken met de auteur van Siena, en uw kennismaking daarmee was geen onverdeeld succes.

U koopt alleen Nederlandstalige spellen en de vertaling van deze luidt: Over De Welbespraaktheid In De Volkstaal. Dát naslagwerk wilt u dan weer niet in uw boekenkast.

Tot morgen.

Dominique

 

11:41 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 12)

Railways Of The World: The Card Game (Eagle Games)

Een kaartspel voor 2 tot 4 spelers waarin je door het uitbouwen van spoorverbindingen tussen steden en het leveren van goederen tussen die steden punten scoort.

Ik heb dit spel ondertussen kunnen spelen en ik moet zeggen, beste medespeler: het speelt als een trein! Het is snel uitgelegd en al even snel opgezet, het speelt ook snel, u wordt voortdurend voor verscheurende keuzes geplaatst, meer dan één spoorlijn leidt naar de overwinning en u wordt getrakteerd op een spannende eindtelling.

Reserveer dus alvast uw plaats in de wachtrij want:

U bent één van de weinigen bij wie treinspellen nog niet de strot uitkomen.

U bent liefhebber van het korte werk. Kort betekent voor u: minder dan een uurtje.

U bent al een tijdje op zoek naar de Heilige Graal die zich halfweg tussen Age Of Steam en Ticket To Ride bevindt. U hebt een vaag vermoeden dat dit de missing link wel eens zou kunnen zijn. Ik kan u zelfs nu al geruststellen: u hebt hem gevonden.

U bouwt graag iets uit op een maagdelijk tafelblad en u vindt het enig dat er na elk spel weer een ander patroon van spoorlijnen op dat tafelblad is verschenen.

U hebt een zwak voor plastic stoomlocomotiefjes.

U vindt het leuk om het moment waarop de eindhalte wordt bereikt te bespoedigen of te vertragen.

U houdt zich regelmatig op in het niet-(veel)spelersmilieu en u bent voortdurend op zoek naar hulpmiddelen om deze onwetenden het licht te laten zien.

U levert graag goederen af en krijgt daar graag punten voor.

U vindt het niet erg tegenspelers mee te laten profiteren van uw leveringen.

U houdt van hoge scores.

U neemt graag spellen mee op reis.

U houdt van tactiek én strategie in één spel.

U wint graag meerdere keren op een avond.

U krijgt chronische hoofdpijn van Age Of Steam.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Eagle Games voorbij want:

U kon niet wachten tot Spiel en u hebt het spel ondertussen al in uw spellenkast staan.

U bent nogal klein behuisd en uw tafeltje is niet groot genoeg om al die kaarten te kunnen herbergen, toch zeker niet naarmate het eindspel nadert. En dat eindspel zou u toch graag willen aansnijden op uw keukentafel.

U speelt voornamelijk bij kunstlicht.

U houdt niet van een onhandig scorebord dat eigenlijk teveel plaats inneemt en u vindt het niet kunnen dat u daarvoor weer alternatieven in uw reserveonderdelenkast moet gaan zoeken.

U vermoedt dat de tweepersoonssessies - sessies waar ú zich voornamelijk mee bezighoudt - minder leuk gaan zijn dan die met drie of vier.

Ondanks de kleine doos met redelijk goedkope inhoud maakt Eagle Games zijn naam van dure vogel weer helemaal waar. Rond de 30 euro moet u neertellen voor dit veredelde kaartspelletje.

Tot morgen.

Dominique

 

09:27 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

11-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 11)

Norenberc (White Goblin Games)

Een bordspel voor 2 tot 5 spelers waarin u een machtsgeile handelaar speelt die de baas wil spelen over de beste ambachtslui in de stad. Daardoor stijgt uw invloed op de gilden waartoe die ambachtslui behoren en wordt u incontournable. Uiteraard kan er maar één de beste zijn en na het vergelijken van uw wapenschilden, burgers, ambachtslui en goudstukken met die van uw tegenspelers op het einde van het spel wordt uw geilheid bekroond met een overwinningsorgasme dat zijn weerga niet kent.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Andreas Steding is niet bepaald een kneusje als het op ontwerpen van goede, bordspellen aankomt. Denk maar aan Kogge, Hansa Teutonica en The Scottish Highland Whisky Race.

Uw persoonlijke favorieten zijn allemaal present: Ambachtslieden? Hoera! Stedelingen? Hoera! Handel? Hoera! Strategie gecombineerd met tactiek? Hoera! Uitgebalanceerd? Hoera! Worker Placement? Hoera! Goederenmanagement? Hoera! Setjes verzamelen? Hoera! Middeleeuwen? Hoera! Burgers met speciale eigenschappen? Hoera! Simultaan acties kiezen? Hoera!

Loop vrolijk zwaaiend de stand van White Goblin Games voorbij want:

Ambachtslieden? Geeuw. Stedelingen? Geeuw. Handel? Geeuw. Strategie gecombineerd met tactiek? Geeuw. Uitgebalanceerd? Geeuw. Worker Placement? Geeuw. Goederenmanagement? Geeuw. Setjes verzamelen? Geeuw. Middeleeuwen? Burgers met speciale eigenschappen? Geeuw. Simultaan acties kiezen? Geeuw. U hebt het allemaal al eens eerder, en vooral beter, gezien. U vermoedt dus dat het hier om het beruchte dertiende spel van dat al even beruchte dozijn gaat.

Andreas Steding schudt ook al eens een miskleun uit zijn mouw en u vindt dat zijn creaties over het algemeen nogal aan de droge kant zijn.

De afbeeldingen die u tot op heden van dit spel hebt mogen aanschouwen zien er wel functioneel uit, maar niet bepaald aanlokkelijk. Josh Cappel, de illustrator van Endeavor, gaat ook hier weer voluit voor zijn lievelingskleur bruin. En u ziet graag frissere kleuren op tafel.

Tot morgen.

Dominique

 

16:27 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 10)

Biblios (IELLO)

Dit is een kaartspel voor 2 tot 4 spelers waarbij u als middeleeuwse abt probeert een gerenommeerd scriptorium op te bouwen en te onderhouden. Dat betekent dat u niet alleen voor gekwalificeerd personeel moet zorgen, maar ook dat u dat gekwalificeerd personeel moet voorzien van alles wat ze nodig hebben om uw bibliotheek van prachtige boeken te voorzien. U financiert dit alles met goud dat u mondjesmaat door de bisschop wordt toegeschoven.

Reserveer alvast uw volgnummer in de wachtrij want:

Dit is een heruitgave van Scriptorium / Scripts And Scribes en u hebt mijn spelbespreking op 22 maart 2008 van dit prachtige spel gelezen. U weet ook dat er aan een visuele facelift wordt gewerkt. Er kan u dus weinig gebeuren.

U houdt van spellen met twee aktes, die totaal van elkaar verschillen maar onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

U staat graag onder druk, want in de eerste akte moet u de basis leggen van uw overwinning die de tweede akte afsluit.

U hebt een zwak voor een eenvoudig regelwerk.

U houdt van spellen met unieke en originele spelsystemen.

U doet graag schenkingen, zowel aan uzelf als aan anderen, en u hebt er geen enkele moeite mee dat dit proces u confronteert met gi-gan-ti-sche dilemma's.

U houdt van spellen waarin u over redelijk wat informatie beschikt aangaande de inhoud van de voorraadkisten van uw tegenspelers, maar net niet voldoende om er helemaal uw voordeel mee te doen.

U houdt van interactieve kaartspellen.

U vindt een vleugje onzekerheid bij het startschot lekker spannend.

U neemt graag dezelfde avond nog revanche.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van IELLO voorbij want:

U vreest dat de grote meeneembaarheid van het origineel bij de nieuwe editie wel eens verloren zou kunnen gaan.

U hecht veel belang aan de samenhang tussen thema en spelsysteem en die samenhang is hier ver te zoeken.

U hebt het een beetje gehad met middeleeuwse kloosters, vooral sedert uw confrontatie met Monastery.

U haat kaartspellen tout court.

Tot morgen.

Dominique

 

15:21 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 9)

Fabula (Asmodée / Libellud)

Een kaartspel voor 3 tot 8 spelers waarin u, in de juiste richting geduwd door de Verteller, probeert in zijn of haar verhaal een prominente rol te spelen zodat u punten scoort en uiteindelijk - eigenlijk een formaliteit voor u - wint.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U ben verliefd op Dixit en Fabula gaat graag met u dezelfde kant op.

U barst van de fantasie, u kunt het goed uitleggen en dus maakt u zich sterk dat u dit spel wel eens meer dan gemiddeld zou kunnen winnen.

U kruipt graag in de huid van feeën, draken, wolven, prinsen, elfen, heksen en ander fictief volk dat u in sprookjes al eens tegen het lijf loopt.

U bent een perfecte ouder en vertelt uw kinderen verhaaltjes voor het slapengaan, een ideale voedingsbodem voor het aanscherpen van de vaardigheden die in dit spel van u worden verwacht.

U houdt van sfeervol samenzijn en u bent nu al volop bezig de ideale decorattributen uit te zoeken die de Fabula-ervaring nóg feeërieker kunnen maken.

U houdt van prachtig geïllustreerde speelkaarten.

U houdt van spellen die geschikt zijn voor grotere groepen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Asmodée / Libellud voorbij want:

U vreest voor één der meest te vrezen fenomenen in de spellenwereld, een fenomeen dat u sinds uw kennismaking met Dixit niet vreemd is: beperkte herspeelbaarheid.

U houdt er niet van als een andere speler - in dit geval de verteller - gaat bepalen of u punten scoort of niet.

U hebt “Es War Einmal..” al in uw spellenkast staan.

Tot morgen.

Dominique

23:09 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 8)

Gosu (Moonster Games)

Een kruising tussen het monster Magic The Gathering en het monster Race For The Galaxy, waarbij u door het uitspelen van kaarten een legertje goblins samenstelt. Die goblins kunt u tijdens uw beurt activeren zodat ze voor u leuke dingen gaan doen. Die leuke dingen kaderen allemaal in de realisatie van uw hoger doel: als eerste drie veldslagen winnen, waarna u een soort oerkreet slaakt en met wat meeval de schouders van uw tegenstanders op mag.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Een kruising tussen Magic The Gathering en Race For The Galaxy? U bent nu al uw routeplanner naar Essen aan het bestuderen en alles wat hieronder volgt kan u verder geen barst meer schelen.

U houdt van killercombo’s en in dit spel zijn ze naar het schijnt schier eindeloos in voorraad.

U geniet van een spel dat vele sessies nodig heeft om het tenvolle te doorgronden.

Dit klokt af op 30 tot 45 minuten en u krijgt dus ruimschoots de tijd voor een revanche.

U houdt van een flinke portie handkaartenmanagement op het scherp van de snee.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Moonster Games voorbij want:

U hebt Race For The Galaxy al en u vreest voor een lawine aan uitbreidingen, met als gevolg een grote privé-schuldenberg.

U houdt het graag sober en de kaarten in kwestie zijn nogal kleurrijk en overdadig geïllustreerd.

U houdt er niet van voortdurend bij uw tegenspelers te moeten gaan kijken hoe zij er voorstaan om van daaruit uw acties te plannen. Dat geeft, zeker in dit spel, bij 3 en 4 spelers problemen. U bent toch liever op uzelf bezig.

U moet, in tegenstelling tot wat het relatief korte regelwerk doet vermoeden, een steile leercurve nemen wil u dit spel ten volle in de vingers krijgenen u hebt daar de tijd niet voor.

Door de vele keuzemogelijkheden tijdens uw beurt, waarvan u toch de meest productieve wil selecteren, is er sprake van lange wachttijden. Wachttijden die naar verluidt in de eerste kennismakingsspelletjes kunnen oplopen tot meer dan 2 uur. U haat lange wachttijden.

Bakutos, Ozekis, Heroes: u moet daar allemaal toch eens goed mee lachen. Zoiets komt bij u niet op tafel.

U voelt nu al aan uw water dat de “hahaha, zelopenerweerallemaalmetopenogenin-marketeers” u onder een lawine van spin-offs gaan bedelven, als daar zijn: de elfen, de barbaren, de dwergen, de halflingen, de orks, de hagedismannen, de giganten, de tovenaars, de genezers en de trollen.

Tot morgen.

Dominique

 

20:56 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 7)

The Resistance (Indie Boards & Cards)

Een semi-coöoperatief spel voor 5 tot 10 spelers waarin u tot één van twee kampen behoort die elk het spel winnend proberen af te sluiten. Die twee kampen zijn Het Verzet en Het Keizerrijk. Het Verzet probeert Het Keizerrijk op de knieën te krijgen door cruciale militaire basissen te vernietigen, Het Keizerrijk probeert dit door infiltratie in het Verzet te verhinderen. Uiteraard houdt iedereen zijn ware aard zo goed en zo lang mogelijk verborgen.

Interessant: de verzetstrijders tasten over de identiteit van hun collega's rebellen in het duister, de imperialisten weten hun kameraadjes allemaal zitten.

Tijdens een beurt selecteert de verzetsleider van dienst enkele rebellen voor het uitvoeren van zijn snode plannen. Het aantal deelnemers aan de missie is afhankelijk van zwaarte van die missie. Aan de definitieve selectie gaat een uitgebreide discussie met alle spelers vooraf, waarbij de infiltranten van het Keizerrijk proberen mee in het team te geraken om de hele actie te doen mislukken en de rebellen uiteraard proberen de infiltranten buiten het team te houden. Als de discussie geen GOGOGO! oplevert voor het door de verzetsleider voorgestelde team wordt de volgende speler in uurwijzerzin de nieuwe leider en kan die een nieuwe poging wagen. Komt men uiteindelijk toch tot een consensus over het team maken de leden die geselecteerd werden door het gedekt uitspelen van een succes- of mislukkingkaart duidelijk of ze willen dat de actie slaagt of niet. De rebellen moeten de succeskaart spelen, de infiltranten kunnen kiezen tussen succes of mislukking. De kaarten worden op Battlestar Galacticaanse wijze geschud en vervolgens aan iedereen getoond. Het gevolg, beste medespeler, laat zich raden. Daar hoeft echt geen tekening bij.

De partij die als eerste drie succeservaringen boekt (basis vernietigd voor de rebellen of aanslag gesaboteerd voor de imperialisten) wint.

Eerder als print & play versie verschenen, maar nu opgewaardeerd naar een mooiere koopversie.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U houdt van het spel De Weerwolven Van Wakkerdam”, maar u wilt nu ook eens echt meedoen in plaats van altijd te moeten modereren. Meer zelfs: een moderator is in dit spel niet nodig.

U bent het beu om tijdens uw sessies van De Weerwolven Van Wakkerdam altijd weer als eerste uit het spel geknikkerd te worden, waardoor u in uw reguliere spellengroep consequent met de roepnaam muurbloempje wordt aangesproken. Niet zo in The Resistance. U mag, tot groot ongenoegen van uw medespelers, blijven meedoen tot het bittere einde.

U houdt van spellen met eenvoudige regels die snel uit te leggen zijn, ook aan niet-veelspelers.

U houdt van spellen waarin interactieve elementen zoals verdachtmakingen, mist spuien, liegen, bedriegen, manipulatie, psychologische oorlogvoering en de uitdrukking geen commentaar de centrale speltechnische componenten zijn.

U bent een fan van Star Wars, een universum waarop dit spel duidelijk is gebaseerd.

Uw reguliere spellenvriendengroep is nogal uitgebreid en u bent steeds op zoek naar spellen die grote groepen spelers aankunnen.

Het Verzet moet aanzienlijk meer moeite doen om te winnen dan de infiltranten van Het Keizerrijk. Er is dus sprake van disbalans, maar daardoor wordt een winnende touchdown van Het Verzet wel een erg orgastische ervaring waarnaar het echt wel uitkijken is. U bent er helemaal klaar voor.

U kijkt nu al uit naar de momenten waarop in dit spel de stand 2-2 is en een ultieme missie het verschil moet maken. U geraakt al opgewonden als u er alleen maar aan denkt.

In de Essenversie wordt standaard een uitbreiding meegeleverd die het spel nóg interessanter en uitdagender maakt.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Indie Boards & Cards voorbij want:

Met minder dan 5 spelers aan tafel moet u hier niet aan beginnen.

U bent niet zo voor spellen waarin manipulatieve vaardigheden een belangrijke rol spelen. Caylus is meer uw ding.

U houdt van zorgvuldig uitgebalanceerde spellen waarin iedereen evenveel kans maakt op de overwinning. U beseft dat u voor zoiets hier niet moet aankloppen.

De muren van uw rijhuis of appartement hebben een dikte die vergelijkbaar is met die van het karton waarvan de spellendozen in uw spellenrek zijn gemaakt. U gaat derhalve worden aangeklaagd voor nachtlawaai en daar zit u echt niet op te wachten.

Tot morgen.

Dominique

 

15:40 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

06-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 6)

Forbidden Island (Gamewright / Schmidt Spiele)

Een coöperatief spel voor 2 tot 4 spelers waarin u als lid van een expeditie op een zinkend eiland op zoek gaat naar vier artefacten die u, na intensief samenwerken en het maximaal benutten van uw persoonlijke eigenschappen probeert te bergen, ze vervolgens samenbrengt op het verzamelpunt alwaar de helikopter geparkeerd staat, om er daarna samen winnend mee weg te vliegen.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Dit is Pandemic voor beginners - van dezelfde auteur trouwens - en u ziet het helemaal zitten om, altruïstisch als u bent, dit spel te gebruiken om nieuwelingen in het coöperatieve genre over de streep te trekken.

Zowel de verpakking als de inhoud zien er geweldig uit, het spel neemt relatief weinig plaats in en daarbij komt nog - zoals Arne van Spinli tijdens een sessie terecht opmerkte - dat dit spel zichzelf opruimt tijdens het spelen. U bespaart dus tijd, wat in de jachtige tijden waarin wij leven van onschatbare waarde is.

U hebt kinderen en dit spel gaat ze eindelijk eens leren samenwerken in plaats van elkaar de haren uit te trekken.

U houdt ervan een coöperatief spel te spelen dat moeilijk te winnen is. U gaat dan ook niet voort op de volgende regel in mijn bespreking van 6 juni 2010: “Ik heb het gevoel dat we in Forbidden Island meer vingers krijgen toebedeeld om in de lekkende gaten te stoppen dan in Pandemic. De kans op slagen is op het eerste gezicht groter.” Deze bewering houdt, gezien de vloed aan verdrinkingsdoden die we sindsdien op standje normaal te verwerken hebben gekregen, geen enkele steek meer.

U vindt het heerlijk om een blikken doosdeksel in reliëf te strelen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Schmidt Spiele voorbij want:

U hebt uw buik ondertussen vol van al dat coöperatieve gedoe waarbij u altijd weer moet luisteren naar de leider van dienst. U wilt eindelijk nog eens solo over de finish, maakt niet uit welke.

Het is en blijft Pandemic light, U hebt Pandemic al in de kast staan en een andere setting alleen gaat u echt niet over de streep trekken.

U geeft de voorkeur aan uniformiteit in uw spellenkasten en de blikken en in afmetingen afwijkende doos gaat vloeken met de rest van uw zorgvuldig opgebouwde overzichtelijkheid.

Tot morgen.

Dominique

 

16:43 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

05-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 5)

7 Wonders (Repos Production)

Een kaartspel voor 3 tot 7 spelers waarbij u door het uitspelen van kaarten die u draftgewijs op hand bekomt een beschaving uit de grond stampt met als enige doel op het einde van het spel daarin het succesvolst te zijn en dus de meeste punten te hebben gescoord.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Een hele beschaving uit de grond stampen in 30 minuten, dat is mooi meegenomen. En binnen die tijdspanne zult u de spelende mensheid eens tonen hoe het wél moet.

U bent helemaal in voor de speltechnische discipline draften en voor kaartspellen tout court. En u gaat al helemaal likkebaarden bij het vernemen van het feit dat dit spel met z'n zevenen kan zonder dat de speelduur proportioneel toeneemt.

U vindt het leuk dat de spelers links en rechts van u interactief kunnen worden benaderd. U kunt immers grondstoffen van hen bekomen en bij de eindtelling wordt uw militaire score bepaald in verhouding tot die van hen.

U houdt van korte en krachtige optimalisatiespellen.

U hebt ook al wat prospectie gedaan op het internet en een grote meerderheid van de geschreven spelervaringen die hierover de ronde doen zijn erg lovend. U gaat dus nu al uit van een betrouwbare en veilige aankoop.

U bent een Belgische unionistische chauvinist en u maakt er een erezaak van alle spellen van Belgische uitgeverijen in uw bezit te krijgen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Repos Production voorbij want:

U ziet een hype al van heel ver aankomen en loopt er vervolgens in een grote boog omheen.

Een degelijk beschavingsontwikkelingsspel in 30 minuten? U gelooft er geen barst van.

U hebt Fairy Tale (Yuhodo Inc. / Z- Man Games) al in de kast staan en ziet, buiten het thematische onderscheid, de meerwaarde van 7 Wonders niet in.

U haat het als u heel goed moet opletten wat uw tegenstanders doen - vooral uw linker- en rechterbuur moet u goed observeren - en het schuim staat u al helemaal op de lippen als blijkt dat het letterlijk aflezen van wat zij voor zich open hebben liggen erg moeilijk is.

Uw speeltafel is te klein voor al dat kaartgeweld.

U gruwt van een nodeloos ingewikkelde en geforceerd aandoende eindtelling, die bijna even lang duurt als het spel zelf. Intensief tellen, dat doet u wel op het einde van de maand.

U gaat liever voor het echte werk en hebt uw zinnen gezet op “Civilization: The Boardgame” van Fantasy Flight Games. 7 Wonders is voor watjes.

Die meerderheid aan lovende kritieken op het internet impliceert dat er ook een minderheid aan niet lovende kritieken is en uit ervaring hebt u geleerd om die eerst te lezen alvorens vrolijk mee te deinen op de golven van een hype. U hebt ondertussen dan ook al lang uw conclusies getrokken: uw geldbeugel blijft dicht.

Tot morgen.

Dominique

19:22 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

04-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 4)

Grimoire (Japon Brand / One Draw)

Een kaartspel uit Japan voor 2 tot 4 spelers waarbij u door het lanceren van toverspreuken uit uw toverboek schatten en volgelingen verzamelt met als enige doel op het einde van het spel, dat zich ongeveer na een 30-tal minuten aandient, het meeste punten te behalen. Wanneer u aan de beurt komt wordt niet bepaald door uurwijzerzinnen maar door de kracht van de toverspreuk die u uitspreekt. Hoe minder krachtig, hoe eerder u aan zet bent en hoe eerder u een kaart uit de uitlage (aantal kaarten = aantal spelers + 1 gedekt, deze laatste voor de gelukzoekers onder ons) kunt kiezen. Het aantal toverspreuken waarover u beschikt en hun sterkte verhoogt ook bij elke spelronde. Zodra een speler tien schatkaarten of volgelingen heeft verzameld eindigt het spel.

Inschatten wat uw tegenstanders van plan zijn - wie wil welke kaart en vooral tegen welke prijs? - en het creëren van punten- en extra voordelen genererende combos is van levensbelang wilt u dit spel winnen.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U gaat hier binnenkort de volledige spelbespreking lezen en u gaat helemaal verkocht zijn.

U houdt van korte spellen met een beetje diepgang en veel interactie waarin het goed inschatten van uw tegenspelers een belangrijke rol speelt.

U vindt het heerlijk een korte en overzichtelijke handleiding te lezen die u toelaat het spel binnen de 5 minuten aan uw medespelers uit te leggen.

U maakt graag indruk aan tafel door het Japanse spelregelboekje als basis te gebruiken tijdens het uitleggen van de spelregels, terwijl u uiteraard vooraf de Engelse heel goed van buiten hebt geleerd.

U mag eindelijk eens met een écht toverboek aan de slag. Een toverboek dat, mits u het volgens de regels van de toverkunst gebruikt, écht werkt. Er staan zelfs verboden spreuken in, die u, mits wat geluk en goede timing, tóch kunt gebruiken. Dingen doen die niet mogen , het heeft u altijd al aangetrokken.

U neemt niet graag steeds dezelfde weg naar een overwinning.

U mag graag, mits goed gepland, al eens morrelen met de spelersvolgorde.

U houdt van karakterkaarten waarmee u speciale dingen kunt doen.

U bent helemaal weg van spellen die spannend blijven tot het einde.

U bent nog veel meer weg van spellen waarbij de eindtelling heel verrassend kan zijn.

U gaat versteld staan van de discrepantie tussen de kleine omvang van het doosje en de hoeveelheid spel dat ze daar bij One Draw uiteindelijk hebben weten in te stoppen.

U hebt voor dit doosmaatje nog net plaats genoeg in uw uitpuilende spellenkast.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van One Draw voorbij want:

U hebt het niet zo voor Japanse spellen en hun manga artwork.

Ondanks de kleine omvang worden de spelletjes van One Draw van een aanzienlijk prijskaartje voorzien en er is zoveel ander leuks op Spiel te vinden.

U gruwt van papieren spelborden die niet kreukvrij zijn, ook al kan dit spel perfect zonder en hebt u een plexiglasplaat in huis voor het geval dát.

Tot morgen.

Dominique

 

17:38 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

03-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 3)

Defenders Of The Realm (Eagle Games)

Een Pandemie-achtige coöperatieve queeste voor 1 tot 4 spelers waarin u in een niet nader genoemd heelverwegvanhier-land de Stad Der Koningen moet beschermen tegen oprukkend gespuis als daar zijn: de Ondoden, de Demonen, de Orks en de Dragonkin (een kruising tussen draken en mensen, bah). U kunnen we nader omschrijven als zijnde een tovenaar, dwerg, krijger en nog een vijftal andere obscure karakters waaruit u bij spelaanvang een keuze moet maken. Uiteraard hebben deze lieden elk, zoals het een goede fantasysetting betaamt, een unieke eigenschap die tijdens het spel bij momenten zeer welgekomen is.

U kunt slechts op één manier het spel winnen, namelijk door de vier generaals die het gespuis aanvoeren heel erg te doden. Om te verliezen beschikt u gelukkig over meerdere keuzemogelijkheden: een generaal marcheert de Stad Der Koningen binnen; u kunt, als u dat moet, van een bepaald soort gespuis geen pionnetjes meer op het bord zetten omdat ze er allemaal al op staan; het twaalfde bezoedelde kristal wordt op het bord geplaatst; er bevinden zich vijf slechteriken in de Stad Der Koningen.

U vecht, prevelt genezende spreuken, vangt geruchten op in de plaatselijke taveerne, plaatst magische poorten en gaat af en toe op queeste. Dit allemaal in spelbeurten die zijn onderverdeeld in een dag, avond en nachtgedeelte, waarbij het nachtgedeelte er gegarandeerd voor zorgt dat het manipuleren van de te plaatsen spelonderdelen met de nodige tremor gebeurt.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

U behoort net als ik tot de verliezende soort en u verliest niet graag alleen. En moest u tijdens het spelen toch van mening veranderen kunt u er voor zorgen dat er uiteindelijk slechts eentje kan winnen, al lijkt deze variant op dit moment niet veel volgelingen te hebben.

U bent een escapist die graag in een fantasy-omgeving mag vertoeven.

U gaat graag aan de slag met een hele hoop miniaturen, ook al zijn hun kleuren beperkt tot groen, blauw, rood en zwart.

U hebt Pandemic of zijn afgeleide Forbidden Island nog niet in uw kast staan.

U bent een masochist.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Eagle Games voorbij want:

U hebt Pandemic al in de kast staan en de verschillen met Defenders Of The Realm, al laten de eerste indrukken anders vermoeden, zijn eerder klein.

U hebt geen probleem met verliezen, maar dat verandert enigszins als u begint vast te stellen dat uw slaagkansen minder dan 5% bedragen, zelfs minder als u niet met de volle vier spelers aan de slag gaat.

U haat het als één van de slechteriken - letterlijk - amper op zijn poten kan blijven staan.

U vindt dat alleen kunnen winnen leuk maar u bent al heel wat minder enthousiast als u hoort dat de winnaar eerder bepaald wordt door externe gelukscomponenten dan door zijn of haar intrinsieke speltechnische vaardigheden.

U ziet aan de einder de uitbreidingen al en masse, marcherend en geld vragend, dichterbij komen - The Barbarian en The Black Dragon zijn u trouwens al tot op enkele meters genaderd - en samenspannen of niet, daar kan niemand tegenop. Behalve u natuurlijk.

U ziet het echt niet zitten om tijdens de spelregeluitleg namen als Varkolak, Balazarg en Gorgutt te staan debiteren terwijl uw medespelers schuddebuikend van het lachen over de grond rollen.

U bent net de belachelijke en met testosteron doordrenkte online machowereld van World Of Warcraft ontgroeid en nu moet u aan uw keukentafel wéér met zoiets aan de slag? Neen, bedankt.

U gaat uw persoonlijke grottenstelsel dat portefeuille heet tot in de diepste krochten moeten verkennen als u dit wilt betalen, als u al voorbij de Grote Wachter (uw partner) geraakt. Voor minder dan €59,99 gaat u dit nergens vinden.

Tot morgen.

Dominique

17:37 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

02-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 2)

Friesematenten (Amigo)

Een heruitgave - de eerste editie verscheen in 1999 - van een erg leuk en interessant (verzamel)kaartspel voor 2 tot 4 spelers waarin u al biedend kaarten probeert te bemachtigen met als enige doel als eerste 40 overwinningspunten binnen te halen. Het kaartenassortiment bestaat uit fabriekskaarten, statuskaarten, actiekaarten en koppelkaarten. In deze laatste categorie zitten exemplaren die u - hou u vast - aan tegenspelers kunt koppelen, waarna die aan allerlei ongemakkelijke effecten worden blootgesteld. Denk aan de tien plagen van Egypte op keukentafelniveau.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Friesematenten is mogelijk het beste spel dat Friedemann Friese ooit heeft gemaakt, Hoogspanning of niet. Wees gerust, tot u schrijft een ervaringsdeskundige. Ik heb de volledige - en de zeer de moeite - kaartenset in mijn kaartspellenkast staan. Ik weet waarover ik het heb.

U speelt graag een goed kaartspel met veel interactie en u geeft graag veel geld uit aan verzamelkaartspellen. Daarbovenop geniet u van de jacht op de nog ontbrekende kaarten in uw set.

U bent helemaal in voor een beetje humor in een spel, een element dat hier in tonnen wordt aangeleverd. Wat dacht u van kaarten die titels dragen als - ik vertaal even - bedelbordje, offerlam, gouden toilet, Elvis’ haarlokje, lijkenwasser, kerncentrale type Tsjernobil en potentiepillen? Om over de kaarten “Nu is het genoeg!” , “Die niet!“ en “Ik ben nog niet klaar!“ nog maar te zwijgen. En dan hebt u de illustraties nog niet gezien. Die slaan echt alles. Ik verdenk Friedemann Freese er trouwens van een van de eersten te zijn die de cover van zijn eigen spel en het logo van zijn uitgeverij, 2F-Spiele, in het spel zelf heeft gebruikt.

U bent op zoek naar een zeer goed biedspel voor twee, een soort die zeer zelden voorkomt, en speelplezier is nu net waarop dit kleinood een jarenlange garantie biedt.

U houdt van het zoeken naar en het creëren van killercombo’s en u hebt een goed oog voor opportuniteiten wanneer ze zich aandienen.

U houdt van een goeie portie gezonde stress, vooral het soort stress dat wordt opgewekt door het willen van een kaart, er geen geld genoeg voor hebben en het bang afwachten of die kaart tijdens de lopende ronde niet opnieuw onder de trekstapel verdwijnt. En als ze dat niet doet ze niet in verkeerde handen terechtkomt.

U houdt van een spel met een hoog herspeelbaarheidsgehalte.

U houdt van spellen waarin u heel goed moet opletten waar uw tegenspelers mee bezig zijn.

U verdient graag geld tijdens een spelletje.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Amigo voorbij want:

Het regelwerk vraagt, ondanks de beknoptheid, wat mentale inspanning wilt u ze ten volle doorgronden.

U hebt het niet zo met opgewarmde kost.

U wordt hier geconfronteerd met een verzamelkaartspel. U hebt niet alle kaarten nodig - het zijn er trouwens in totaal slechts 200 - om te kunnen genieten van dit spel, maar we weten allemaal wat de wetenschap “ik heb ze niet allemaal“ met de psyche van een bordspeler doet. Dat gaat knagen en een bordspeler waaraan geknaagd wordt is een vogel voor de verzamelkaartspeluitgever-kat.

Het gaat weer de mondjesmaat-toer op: om de zoveel tijd gaat men u lokken met een nieuwe kaartenset. De eerste tekenen zijn er al. In Nürnberg 2011 zou het eerste navulpak al worden geïntroduceerd. En als ze bij Amigo de toer opgaan van de eerste editie bestaat de kans dat niet elke set de kaarten bevat waarnaar u zo wanhopig op zoek bent. Gevolg: veel setjes kopen of de ruilbeursvloer op. Dat laatste wilt u niet meemaken, geloof me.

U houdt niet van Duitse tekst op kaarten.

Tot morgen.

Dominique

19:08 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |