25-08-10

Vogels én muizen voor katten.

Volgens de auteur van Defenders Of The Realm, de heer Richard Launius, heb je met vier spelers ongeveer 30% kans op dit spel te winnen. Met z’n drieën zakt dat volgens dezelfde beminnelijke man naar een kleine 20%.

Hij zal het waarschijnlijk wel weten maar ik schat dat beide, op zich al verontrustende, percentages mogen worden bijgesteld naar respectievelijk 3% en 2%. Die 30% en 20% bereik je volgens mij enkel alleen na een lange en uitputtende stage in het heldengilde van Monarch City.

 Ik las enkele weken geleden in de Humo dat een topartiest, om dat niveau te bereiken, minstens 10.000 uur moet oefenen. Zonder uitzondering, in welke discipline dan ook.

Ik denk dat u, als u Defenders Of The Realm eronder wilt krijgen, dezelfde weg moet opgaan.

Samengevat: u gaat moeten trainen.

Gisteren deden we een derde poging (op een week tijd) om de bevolking van het niet nader genoemd land waarvan Monarch City de hoofdstad is van het juk van Gorgutt, Sapphire, Varkolak en Balazarg te bevrijden.

Met z’n vieren waren we: Tom de Wizard, Dominique de Rogue, Kristof de Dwarf en Kris de Ranger.

We faalden jammerlijk.

Alweer.

Het scenario is ons ondertussen bekend: een aanvankelijk lekker en goed gevoel, mede door de aanwezigheid van Tom de Wizard in ons gezelschap (met zijn teleportvaardigheid, zijn dodelijke vuurballen en zijn manipulatieve vaardigheden ten aanzien van de Darkness Spreads kaarten een niet te duchten medestander), werd na verloop van tijd bruusk de kop ingedrukt door het duidelijk zichtbare - het gebeurt niet vaak dat spelers het spelbord gewoon niet meer dúrven te bekijken, maar hier komt het voor - insijpelen van slechtheid langs alle kanten. We kregen de volgelingen van de generaals amper onder controle, er waren meerdere uitbraken die bezoedelde gebieden creëerden, en drie van de vier generaals waren hun opmars naar Monarch City al vroeg in het spel begonnen, een hoop volgelingen meesleurend in hun zog.

Kris de Ranger probeerde in de beginfase van het spel wanhopig zoveel mogelijk queestes te volbrengen, in de hoop dat de beloningen hiervoor ons later in het spel van dienst konden zijn. Hij deed dat met succes en had al snel enkele interessante hulpmiddelen in zijn rugzak zitten.

Het mocht echter allemaal niet baten.

Na iets meer dan een uur spelen was de situatie als volgt: slechts één generaal gedood, de helft van onze speciale heldenkaarten uitgespeeld, slechts 2 kristallen meer in voorraad naast het spelbord en meer dan 50 slechteriken óp het bord. En nog veel meer op komst.

Eén lichtpunt: Balazarg , de demonenaanvoerder (6 levenspunten) ging eraan, waardoor Tom de Wizard “Tom de Demonslayer” werd. Ironisch genoeg zouden Balazargs losgeslagen demonen later in het spel mee ons onfortuinlijke lot bezegelen.

Uiteindelijk luidde Gorgutt - weer hij! - onze ondergang in. Ondanks de steun van de Wizard slaagden we er niet in hem in één gevecht in het stof te doen bijten. Hij had wel genoeg schade opgelopen om slechts traag te genezen, maar wij hadden óók wonden te likken, in Monarch City meerbepaald, en dat zorgde voor aanzienlijk tijdverlies. Tijdverlies, beste medespeler, kan in dit spel dodelijk zijn.

Door de dood van Balazarg werd de mid war fase ingeluid, met alle gevolgen vandien. Meer minions op het bord betekent dit en een grotere kans dat de resterende generaals hun opmars naar Monarch Ciry verder zetten.

We hebben het geweten.

In een laatste wanhopige poging het land te redden probeerde Tom de Wizard met de spciale heldenkaart “Dark Vision” het kwade zodanig te manipuleren dat diens opmars werd gestuit, of toch minstens vertraagd.

Het mocht niet baten.

Vogeltjes en muisjes voor katten waren we. Katten spelen met hun slachtoffers voor ze uiteindelijk worden opgegeten. Defenders Of The Realm, beste medespeler, doet dat ook met ons. Het geeft je de indruk dat je je nog uit de hele situatie kunt redden en slaat dan onverwacht en onverbiddelijk toe.

Zoekt u na Im Jahr Des Drachen nóg een spel waarin uw masochistische trekjes kunnen worden bevredigd? Zoek dan niet verder. U hebt het gevonden.

Doodgaan was nog nooit zo leuk.

Dominique

 

 

12:44 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

En toch mogen we niet opgeven. Dit spel is verslavend :-) .

Gepost door: Kristof | 25-08-10

En weer een vermakelijk stukje leesvoer.
Jullie wel wel een stelletje taaien, pas maar op dat je binnenkort zelf niet als zombies rondloopt doordat je nergens anders meer aan kan denken ;)

Groeten Ruud

Gepost door: Ruud Lammers | 26-08-10

hmz volgens mij is dit de derde keer dat je dit spel zo bejubeld, ik ben dus curieus!!! maar amai dure brok hoor. ik popel om dit spel eens te spelen, maar vrees dat dat nog wel even kan duren :(

Gepost door: els | 28-08-10

Els,

Ik wil het gerust nog een vierde keer doen hoor:
jubel!!

Een dure vogel is het inderdaad, maar het spelplezier is dan ook navenant. Mogelijk het beste coöperatieve spel dat momenteel verkrijgbaar is, ook voor niet fantasy fans.

Gepost door: Dominique | 28-08-10

De commentaren zijn gesloten.