21-08-10

Vogels voor katten.

Gisteren heb ik, beste medespeler, Defenders Of The Realm (Eagle Games) gespeeld. Met z‘n drieën waren we. Echte helden. We transformeerden in De Ranger, de Dwerg en de Eagle Rider en op die prachtige zomeravond kon ons niets, maar dan ook niets, gebeuren.

Zwaar verloren.

Na een dik uur spelen.

Eén generaal gedood, Gorgutt De Groene, daarna zwaar onder de voet gelopen door zijn orcs die - was het wraak? - het spelbord massaal infecteerden als waren zij spelfanaten die de hallen van Spiel instormen vlak nadat de deuren werden geopend.

Als het meetlatje er dan toch langs moet: de virussen in Pandemic zijn lichte medische ongemakken in vergelijking met het bruut geweld waarmee u hier krijgt af te rekenen. U meent dat u in Pandemie met een echte overrompeling te maken hebt? Blijf daar dan maar rustig zitten en eet nog wat boterhammetjes met spek want u gaat Defenders Of The Realm niet aankunnen. Pandemie, beste medespeler, wordt een coöperatieve waarnaar u enkel nog teruggrijpt als u nog eens een stressloze avond wilt en op een ontspannen manier wilt zegevieren.

U bent gewaarschuwd.

Weer naar onze sessie. Het dik uur vloog voorbij en het was heel gek, maar na onze historische verliespartij waren we alle drie helemaal opgelaten. Ons drie goed kennende zegt dat iets.

Op basis van deze sessie enkele tips voor als u over enkele jaren Pandemie bent ontgroeid en zelf de strijd in Defenders Of The Realm wilt aangaan:

Les 1:

De startopstelling bij het begin van het spel die je, ondanks de random opbouw, gegarandeerd de schrik om je hart doet slaan, vraagt eerst wat bestudering en overleg met je medespelers. Een inventarisatie van de pijnpunten - hou vooral de orcs en de demonen in de gaten - is noodzakelijk. Het bepalen van een gemeenschappelijk actieplan voor de aanpak van die pijnpunten is een ander paar mouwen maar daar komt u wel uit.

Les 2:

Getreuzel is niet aan de orde. "De tijd gaat snel, gebruik hem wel" is een levenswijsheid die nergens meer van toepassing is dan in Defenders Of The Realm. Speel daarnaar.


Les 3:

Hou, zoals reeds aangehaald, de orcs is de gaten. Ze zijn veruit het makkelijkst te verslaan maar ze infecteren het spelbord als een kakkerlak in volle bronsttijd. Er zitten enkele kaarten in de Darkness Spreads-deck die een ware ravage kunnen aanrichten als u die meute niet onder controle houdt. U begint daar best zo snel mogelijk aan.

Les 4:

Bouw zo snel mogelijk magische poorten. U moet er maar vier op het bord zien te krijgen maar u hebt ze broodnodig, zoals wij in de eindfase van onze ondergang aan den lijve mochten ondervinden. Bepaalde zwarte gebieden leken ons daar achteraf het meest voor geschikt. Ik plak er geen namen op want dan is de lol eraf. Zoek het zelf even uit.

Les 5:

Hoed u voor de kristallen die in gebieden komen te liggen die door het Slechte worden bezoedeld. Als ze alle 12 op het bord liggen is het coöperative game over. Hou ook rekening met het feit dat er meer dan één kristal in een gebied kan liggen. Een voortdurende dreiging, dit. Hoe mooi ze ook ogen.

Les 6:

Ga op queeste in de beginfase van het spel, de early war fase. Dan heb je nog tijd. De magische poorten van hierboven kunnen je helpen de queestes sneller te volbrengen, maar zodra u de eerste generaal hebt gedood en de mid war fase in geslingerd wordt moet u echt wel andere prioriteiten gaan stellen. Dan kunt u nóg op reis met een doel, maar doe het dan in combinatie met andere acties die kaderen in De Grote Opdracht, het doden van de generaals. Hou er ook rekening mee dat u slechts één queeste-kaart in voorraad mag hebben. U mag pas een nieuwe trekken als u uw lopende queeste hebt volbracht, ze mislukt of als u ze door de omstandigheden op het spelbord niet meer kunt volbrengen.

Les 7:

Werk samen, zeker wat de aanpak van de generaals betreft! Verdeel de taken, afhankelijk van de vaardigheden van de helden. Praat, praat, praat! U moet zoveel praten dat uw partner, die flarden van uw geleuter in de keuken opvangt terwijl zij op de bank naar een aflevering van Sex And The City aan het kijken is, zich gaat afvragen of u wel dezelfde kerel bent waarmee zij ooit getrouwd is. Misschien komt ze uit nieuwsgierigheid wel even kijken en wil ze meedoen, zodat ze eindelijk nog eens de kans krijgt een goed gesprek met u te voeren.

Les 8:

Gebruik uw speciale actiekaarten met wijsheid en in overleg met uw medespelers. Besef dat ze definitief verloren zijn nadat u ze hebt uitgespeeld. Hou er ook rekening mee dat u ze buiten uw beurt kunt uitspelen.

Les 9:

Verkijk u niet op de trage opmars van de generaals richting Monarch City. Ze zijn namelijk vals traag. Bij spelaanvang lacht u ermee en doemt het woord “overwinning” al in grote knipperende neonletters op in uw onderbewustzijn. Maar ze zijn slechts vier gebieden van Monarch City verwijderd en u gaat nog schrikken als ze plots en nogal ongeduldig op uw deur staan te bonken, een moment waarop het meestal al te laat is om de meubelen en huisgerief en eventueel uw partner nog te redden.

Les 10:

Besef dat uw helden-handkaarten multifunctioneel zijn en u bij het gebruik ervan evenveel wijsheid aan de dag moet leggen als bij het inzetten van de speciale. U kunt ermee bewegen, magische poorten oprichten, bezoeldele gebieden "genezen" en u hebt ze nodig om de generaals te bevechten. Besef ook dat u er slechts twee trekt na elke beurt. Anticipeer dan ook op uw volgende trekbeurt als u er tien op hand hebt door er tijdens uw actiefase eventueel uit te spelen. Beter dat dan ze ongebruikt moeten weggooien omdat u uw handkaartenlimiet overschrijdt. U mag zelfs speciale heldenkaarten uitspelen op het moment dat u tijdens de avondfase twee heldenkaarten bijtrekt en daardoor over uw handlimiet gaat.

Les 11:

Overleg, als voorbereiding op de gevechten met de generaals, voortdurend met uw medespelers, over welke kleur kaarten u collectief bezit en hoeveel kracht onder de vorm van dobbelstenen dat oplevert.

Les 12:

Hebt u dringend heldenkaarten nodig, bijvoorbeeld na het gevecht met een generaal, breng dan een bezoekje aan een herberg en probeer daar uw handje, door het bekomen van informatie van de stamgasten, aan te vullen.

Les 13:

Hou er rekening mee dat de actiemogelijkheden van de betere en de speciale heldenkaarten ook in verhouding staan tot hun bruikbaarheid tijdens de gevechten met een generaal. Afwegingen, het is een sleutelwoord in de aanpak van dit spel.

Les 14:

Hou die demonen in de gaten. Zij hebben slechts drie volgelingen per gebied nodig om het te bezoedelen. Heel gevaarlijk, deze sujetten. Denk even terug aan die 12 kristallen op het bord die u onmiddellijk doen verliezen. Geloof me, u gaat ervan versteld staan hoe snel dit spel tot 12 kan tellen.

Les 15:

Bevecht de generaals in groep en overleg erg goed welke speler, hopelijk, de genadeslag toedient. De extra voordelen die hij of zij daardoor krijgt kunnen in combinatie met de vaardigheden van zijn of haar karakter nog een extra boost geven.

Les 16:

Besef dat dit spel u als het ware besluipt. Als u niet oplet gaat het er als een dief in de nacht met uw overwinning vandoor. Laat u niet in slaap wiegen door het schijnbaar controleerbare en gezapige spelverloop in de beginfase. U hebt het gevóél dat u erg goed bezig bent tot de strop rond uw nek plots wordt aangetrokken. Hárd wordt aangetrokken. Met een snok dus. Het is raadzaam alles wat er op het spelbord gebeurt heel goed in de gaten te houden. Verslapping van aandacht is niet aangewezen.

Les 17:

Hou in uw achterhoofd dat u na het doden van een generaal niet achterover kunt leunen omdat al zijn volgelingen worden verwijderd. Geen Pandemie-aanpak hier waarbij een ziekte volledig kan worden uitgeroeid en van de aardbodem verdwijnt. Hier blijven de volgelingen komen, dode generaal of niet. Het bewijs daarvan vindt u ergens aan het begin van deze bijdrage.

Les 18:

Schade oplopen moet u proberen te vermijden. Maar ik wil u geen valse hoop geven, het zal u waarschijnlijk niet lukken. U verliest dan immers actiepunten en u hebt twee beurten nodig om volledig te herstellen en weer op full force te geraken, zoals dat heet. Als u al volledig kunt genezen binnen die twee beurten, want wáár u zich bevindt bepaalt hoe snel u geneest. Schade oplopen is strompelen en tijd verliezen. En wat las u weer over tijd enkele lessen geleden?

Wees erg voorzichtig met het bekampen van de ondoden. Zij geven u nog een extra schadepunt omdat hun verschijning u als een natte vaatdoek om het hart slaat. Probeer uw beurt dus te eindigen in gebieden waarin deze leukerds zich niet ophouden.

Les 19:

Maak maximaal gebruik van de speciale vaardigheden van uw held. Probeer die, indien mogelijk, ook te koppelen aan die van uw medespelers. Dat kan een sleutelrol spelen in het behalen van de overwinning.

Les 20:

Vergeet tijdens de gevechten met de volgelingen niet te gooien met de aan die volgelingen gekoppelde gekleurde dobbelstenen. Dat is van belang. Pas het aantal dobbelstenen ook aan aan het aantal volgelingen waarmee u de strijd aangaat. Ik weet het, u zou anders willen, want dat maakt het spel makkelijker, maar het mag niet.

Les 21:

Hou er rekening mee dat u geen kaarten kunt uitwisselen met uw medespelers. Er wordt veel samenwerking van u verwacht, maar u moet ook veel dingen zelf doen. Bereid u daarop voor.

Les 22:

Voorzie een pamper of gelijkaardig incontinentiemateriaal voor als u in de late war fase terechtkomt.

Les 23:

Een slaappilletje innemen na uw sessie is geen overbodige luxe. U gaat anders de slaap niet kunnen vatten.

Les 24:

Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen, oefenen.

Tijdens het spelen heb ik mijn medespelers ook goed geobserveerd en al snel kwam het grootste verschil met alle andere coöperatieve spellen die ik ken bovendrijven: de opeenvolging van hoeramomenten. Waar de andere coöperatieve spellen meestal één hoeramoment kennen, het moment waarop de overwinning wordt behaald, excelleert Defenders Of The Realm door de hoera- en yesss!-momenten aan elkaar te rijgen. Dat komt voor een groot stuk door de onvoorspelbaarheid van de vecht- en andere dobbelsteengerelateerde acties, die steeds latent aanwezige dode hoek van het oncontroleerbare. Zelden zo’n collectieve spanning aan tafel meegemaakt op het moment dat een speler een gevecht aangaat en zelden zo’n collectieve ontlading gezien als het lukt of ontgoocheling als het niet lukt. Niet alleen bij de gevechten met de generaals, maar ook met hun volgelingen.

Een aaneenrijging van hoeramomenten, frequente high five-jes en collectieve en oprechte steunbetuigingen bij mentale dieptepunten. Lang geleden dat ik er nog zoveel heb gezien in één uurtje speeltijd. Er is nog hoop voor deze wereld.

Daarom alleen al, beste medespeler, is Defenders Of The Realm een dot van een spel.

Dominique

 

Defenders Of The Realm

Eagle Games, 2010

Richard Launius

1 tot 4 spelers vanaf 13 jaar

90 minuten

 

15:37 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

HEERLIJK spel. Nog, nog, nog...

Gepost door: Kristof | 22-08-10

De commentaren zijn gesloten.