06-08-10

Spiel 2010: een vooruitblik (deel 6)

Forbidden Island (Gamewright / Schmidt Spiele)

Een coöperatief spel voor 2 tot 4 spelers waarin u als lid van een expeditie op een zinkend eiland op zoek gaat naar vier artefacten die u, na intensief samenwerken en het maximaal benutten van uw persoonlijke eigenschappen probeert te bergen, ze vervolgens samenbrengt op het verzamelpunt alwaar de helikopter geparkeerd staat, om er daarna samen winnend mee weg te vliegen.

Reserveer alvast uw plaats in de wachtrij want:

Dit is Pandemic voor beginners - van dezelfde auteur trouwens - en u ziet het helemaal zitten om, altruïstisch als u bent, dit spel te gebruiken om nieuwelingen in het coöperatieve genre over de streep te trekken.

Zowel de verpakking als de inhoud zien er geweldig uit, het spel neemt relatief weinig plaats in en daarbij komt nog - zoals Arne van Spinli tijdens een sessie terecht opmerkte - dat dit spel zichzelf opruimt tijdens het spelen. U bespaart dus tijd, wat in de jachtige tijden waarin wij leven van onschatbare waarde is.

U hebt kinderen en dit spel gaat ze eindelijk eens leren samenwerken in plaats van elkaar de haren uit te trekken.

U houdt ervan een coöperatief spel te spelen dat moeilijk te winnen is. U gaat dan ook niet voort op de volgende regel in mijn bespreking van 6 juni 2010: “Ik heb het gevoel dat we in Forbidden Island meer vingers krijgen toebedeeld om in de lekkende gaten te stoppen dan in Pandemic. De kans op slagen is op het eerste gezicht groter.” Deze bewering houdt, gezien de vloed aan verdrinkingsdoden die we sindsdien op standje normaal te verwerken hebben gekregen, geen enkele steek meer.

U vindt het heerlijk om een blikken doosdeksel in reliëf te strelen.

Loop vrolijk zwaaiend de stand van Schmidt Spiele voorbij want:

U hebt uw buik ondertussen vol van al dat coöperatieve gedoe waarbij u altijd weer moet luisteren naar de leider van dienst. U wilt eindelijk nog eens solo over de finish, maakt niet uit welke.

Het is en blijft Pandemic light, U hebt Pandemic al in de kast staan en een andere setting alleen gaat u echt niet over de streep trekken.

U geeft de voorkeur aan uniformiteit in uw spellenkasten en de blikken en in afmetingen afwijkende doos gaat vloeken met de rest van uw zorgvuldig opgebouwde overzichtelijkheid.

Tot morgen.

Dominique

 

16:43 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Ik wil deze erg graag in de collectie.
Vind hem op zich leuker dan Pandemie, net door het feit dat het een klein, handig ding is, zonder al dat gedoe met de blokjes enzo.

Fantastisch spel!

Gepost door: Arne | 07-08-10

Is al bekend wanneer de Nederlandse versie van dit spel in 2011 verschijnt?

Gepost door: Gerwin | 23-01-11

Het zou onder de naam "Het Verboden Eiland" in het eerste kwartaal van 2011 verschijnen bij White Goblin Games.

Gepost door: Dominique | 23-01-11

De commentaren zijn gesloten.