27-07-10

Een vluggertje?

Bent u een spellenhater en zoekt u een spel dat binnen de 5 minuten kan afgelopen zijn, waarna u lekker andere en veel leukere dingen kunt gaan doen? Zoek dan niet verder. Uw queeste is afgelopen.

Uw graal heet Gold Thief.

In Gold Thief gaat u, zoals de titel van het spel al aangeeft, op zoek naar goud. En als u het hebt gelokaliseerd gaat u het stelen.

Dat lokaliseren is een fluitje van een eurocent, het ligt namelijk voor uw neus op tafel. Er is wel een probleem: het ligt in de persoonlijke tafelruimte van uw tegenspelers. Die persoonlijke tafelruimte bedraagt - dat weet elke bord- en kaartspeler - 1200 cm². Die ruimte is - dat weet ook elke bord- en kaartspeler - niet toegankelijk voor tegenspelers. Verder hebt u, opmerkzaam als u bent, ondertussen ook vastgesteld dat uw medespelers erg begerig naar de 5 goudstukken in úw persoonlijke ruimte zitten te staren. U wordt er een beetje ongemakkelijk van.

U hebt het al lang door, het wordt geen gemakkelijke opdracht. Geukkig beschikt u over enkele onderaannemers die u het klusje zullen helpen klaren.

Het klusje bestaat erin de drie doelen die u zich hebt gesteld, doelen die bestaan uit het binnenhalen van een welbepaald aantal goudstukken, te realiseren. Het aantal goudstukken dat u moet binnenhalen staat vermeld op kaarten die u gedekt in uw persoonlijke tafelruimte legt. Uiteraard weet alleen u wat daarop staat. U krijgt wat speelruimte, want op de kaarten staan twee getallen vermeld, bijvoorbeeld 4 en 10. Dat zijn de goudstukken waar u voor gaat. U krijgt bij spelaanvang drie doelkaarten toebedeeld. Nog meer speelruimte!

U wint het spel onmiddellijk op het moment dat u uw derde doelkaart binnenhaalt.

Tijdens uw beurt doet u het volgende:

Uno: u kijkt of het aantal goudstukken dat voor uw neus ligt overeen komt met één of meerdere getallen op één of meerdere doelkaarten in uw persoonlijke tafelruimte. Is dat zo draait u ze open en scoort voor elke kaart een punt (drie is gewonnen!). Als u bij het begin van uw beurt 10 goudstukken of meer bezit mag u een doelkaart naar keuze omdraaien, ongeacht wat erop staat. Rijk zijn loont.

Due: u trekt kaarten van de actiestapel tot u er drie op hand hebt. Als u na dat (bij)trekken vaststelt dat er minstens één speler geen doelkaarten meer heeft deelt u aan iedere speler één doelkaart uit.

Tre: u speelt actiekaarten uit. U mag er zoveel uitspelen als u wilt, maar u moet er wel rekening mee houden dat de andere spelers bepaalde kaarten met andere kaarten kunnen counteren.

Dat is het.

Even over naar de onderaannemers nu.

De Dief: steelt 2 goudstukken bij een speler naar keuze, maar kan buiten beurt een dief van een tegenspeler overvallen die aan het stelen is. Hij steelt dan 1 goudstuk van de speler die de steelactie uitvoert. Zie ik daar een druppeltje kwijl aan uw linker mondhoek verschijnen?

De Fee: laat u toe tijdens uw beurt een doelkaart in te ruilen voor een andere, die u gedekt trekt van de doelkaartenstapel. De Fee kan buiten beurt ook een Heks of een Schildwacht blokkeren.

De Schildwacht: geeft 1 goudstuk weg aan een tegenspeler - ja hoor, er zijn doelkaarten met het getal 0! - en kan buiten beurt een Dief blokkeren.

De Heks: steelt 1 actiekaart van een tegenspeler en kan buiten beurt als extra Dief fungeren als een andere speler een diefactie uitvoert. Gevaarlijk dametje dit.

De Ninja: laat u toe drie kaarten te trekken voor elke Ninjakaart die je uitspeelt en kan buiten beurt een doelkaart scoren bij het begin van de beurt van een andere speler, vóór die andere speler eventueel scoort.

U begrijpt uit het voorgaande dat dit erg lichte kost is, al moet u de impact van het speltechnische aspect bluf in dit spel niet onderschatten. Mist spuien en mentale beïnvloeding zijn, ondanks de beschikbaarheid van een grote hoeveelheid actiekaarten, de meest gebruikte acties in dit spel. Er wordt veel gepraat, gemanipuleerd en in elkaars ogen gekeken. Onderschat de impact van een juiste timing van de Ninjakaart niet, vooral als er enkele spelers klaar zitten om het spel uit te maken. Aan de andere kant is het niet raadzaam er te lang mee op hand te blijven zitten want een goedgemikte Heks kan heel wat roet in je eten komen gooien. De dubbele functie van elke kaart is ook leuk, dat zorgt voor interessante dilemma’s.

Uw hersencellen worden niet zwaar op de proef gesteld hier, maar ondanks dat heeft dit spelletje, net als Saga (Yuhido), een erg hoog “nog eens” gehalte.

Het doosje is, ondanks de gevoeligheid (dun plastic), een van de leukste, origineelste en inventiefste spelverpakkingen die ik ooit heb gezien. Dat werd dan nog eens omwikkeld met stevig karton. De inhoud is dik in orde: 65 stevige kaarten (u moet wel tegen manga-achtige illustraties kunnen), duidelijke en vooral erg korte spelregels en 25 prachtige goudkleurige glasstenen waarvan het moeilijk afblijven is.

Samengevat: een kleine, snelle, lichte, leuke, eenvoudige voor als u niet teveel aan uw hoofd wilt en toch makkelijk aan goud wilt geraken.

Dominique

 

Gold Thief

Asmadi Games, 2005

Chris Cieslik

2 tot 5 spelers vanaf 10 jaar

5 tot 15 minuten

 

11:53 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Ja, ik ben er helemaal klaar voor, voor dit niemendalletje. (net zoals ik voor Innovation klaar zit).
Enige en meteen ook laatste vraag: Waar kan ik dit kleinood en andere Ameritrash op de kop tikken?

Groetings,

Gepost door: Tony | 03-08-10

De commentaren zijn gesloten.