14-07-10

NUTS!

S'quarrels: A Game Of Absolute Nuts (Home Latern Games LCC, 2007)

De menselijke ziel wordt gevormd door nieuwe ervaringen.

Deze wijze uitspraak indachtig kroop ik niet zo lang geleden in de huid van een Amerikaanse eekhoorn.

We hebben hier immers te maken met een kaartspel waarbij je, eekhoorn zijnde, zoveel mogelijk eikels probeert te verzamelen voor de winter begint.

U start met 7 kaarten op hand en uw beurt is heel simpel: u trekt, u stockeert en u legt af.

Trekken doet u tot u maximaal 7 kaarten op hand hebt. Hebt u die al in uw handje bij het begin van uw beurt trekt u er sowieso eentje bij.

Stockeren doet u door 3 eikelkaarten van dezelfde waarde (1 tot 5) in uw eigen voorraad te leggen. Daarmee scoort u op het einde van een ronde.

Afleggen doet u op het einde van uw beurt. U kiest één handkaart en legt die in de algemene voorraad, de zogenaamde “hoard“. Met een beetje geluk kunt u deze algemene voorraad later in het spel - mag het volgende werkwoord letterlijk nemen - aanslaan. Lees voor verdere details gerust verder.

Als u een actiekaart trekt voert u deze onmiddellijk uit. Er zitten leuke dingen tussen zoals de “quarrel”, die u verplicht in duel te gaan met uw tegenspelers. Elke speler legt dan 1 kaart af en die met de hoogste waarde mag ze allemaal op hand nemen. Quarrels winnen, beste medespeler, is in dit spel zeer belangrijk.

Ook een leuke is de “whirlwind”, de wervelwind, waarbij alle handkaarten van alle spelers worden ingezameld en opnieuw gedeeld. “Ambush”-kaarten zitten er ook tussen. Die laten je toe bij elke tegenspeler een kaart te trekken. Maar de leukste van allemaal is toch “the hoard”. Als een speler deze openlegt moeten de andere spelers zo snel mogelijk letterlijk de algemene voorraad aanslaan. Wie dat het eerst doet mag deze voorraad op hand nemen. Deze kan het hele scala aan hoeveelheid kaarten omvatten, zijnde van heel weinig tot heel veel.

Als u beseft dat er van elke actiekaart meerdere kopieën in de trekstapel circuleren kunt u al een kleine inschatting maken van wat er zich tijdens een sessie S’quarrels aan tafel allemaal afspeelt.

Twee leukerds zijn de Gouden Eikel en de Rotte Eikel. Goud levert u 5 pluspunten op aan het eind van het spel, rottigheid 5 minpunten. Deze twee eikels mag u niet afleggen. Ze blijven in uw handjes zitten. Goud is erg interessant bij een Quarrel omwille van het feit dat die alle andere kaarten in waarde overklast maar Rot eigenlijk ook omdat ze de laagste waarde is en je ze dus gegarandeerd doorgeeft een een tegenspeler, waarna iedereen weet wie dit gedrocht op hand heeft. De Gouden Eikel is een andere kwestie. meestal weten er wel een paar eekhoorns wie deze op hand heeft, namelijk de eekhoorn die hem tijdens een ambush is kwijtgespeeld en de eekhoorn die hem tijdens een ambush heeft getrokken. Spelers die weten waar de Gouden en Rotte eikel zich bevinden kijken meestal verlangend uit naar ambushkaarten en wervelwindjes. Ik raad u tijdens een ambush dan ook stellig aan de gelaatsuitdrukkingen van zowel de trekkende spelers als de spelers bij wie getrokken wordt goed te observeren. In bepaalde gevallen spreken die boekdelen. Op olympisch niveau. Als u die boekdelen waarneemt, soms qua grootte vergelijkbaar met de omvang van het volledige oeuvre van Franz Kafka, wees dan maar gerust dat er een Gouden of een Rotte eikel in het spel is. Heerlijk.

Wordt de winterkaart getrokken is de ronde ten einde. Elke speler telt de punten van elke set - 3 kaarten van 2 punten leveren 2 punten op - en de volgende ronde kan beginnen. Dit laatste garandeer ik u. Hand op het hart.

Die winterkaart wordt gewoon in de stapel geschud. Die kan dus heel snel komen of heel laat of ergens tussenin. Wij vonden dat allemaal een leuk gegeven. Puristen die graag wat te doen hebben voor de winter intreedt kunnen uiteraard naar eigen goeddunken de winterkaart in het onderste gedeelte van de trekstapel schudden.

S’quarrels, beste medespeler, is eenvoudig, kindvriendelijk en als een kleine splinterbom inslaand bij de niet veelspeler.
Illustratief: onlangs in familieverband - allemaal niet veelspelers - bijna een hele avond gespeeld en vervolgens uitgeleend aan een neef die het ondertussen niet meer wil teruggeven.
Hilarisch bij momenten - ik verwijs even naar de kaart wervelwind, die inderdaad dát met uw handkaarten en die van uw medespelers doet - en schuine opmerkingen bij het bekomen van de Gouden Eikel zijn absoluut niet te vermijden. Om over de Rotte nog maar te zwijgen.

Ondanks de eenvoud en het kinderlijke uitzicht worden hier toch opvallend interessante tactische mogelijkheden geboden. Een hoog Can't Stop gehalte ook, omdat je probeert de kaarten met een hoge waarde te verzamelen en maar blijft bijtrekken tot je die derde voor je setje trekt waardoor je hebzucht je meer dan eens in het "absolute niets universum" doet verzeild geraken. Timing is dus belangrijk.

Het is de bedoeling dat u om ter eerste een vooraf afgesproken aantal punten verzamelt. U bepaalt dus zelf hoe lang of hoe kort u eekhoorn wil zijn. Voortgaand op de avondvullende familiale ervaring die ik met dit spel hebt moet u zeker geen rekening houden met wat u in de regels wordt aangeraden, zijnde 50 punten. Ik raad u eerder aan voor de volle 1000 te gaan. U bent dan wel een tijdje bezig maar u bent wel leuk bezig.

Met die korte, schattige voorpootjes van u.

Dominique

 

S’quarrels: The Game Of Absolute Nuts

Home Latern Games LLC., 2007

Bryan R. Lovell

2 tot 6 spelers vanaf 6 jaar

15 minuten (per ronde)

 

 

18:55 Gepost door Dominique | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.