04-12-09

Dondersteen

Klonen. Het gebeurt ook in de spellenwereld. Dominion is er een voorbeeld van. Wordt momenteel gedupliceerd tegen de sterren op. Arctic Scavengers, Arcana, Fzzzt! (in beperkte mate) en nu ook Thunderstone zijn enkele voorbeelden. En het legioen dat zich achter de einder bevindt is naar mijn bescheiden aanvoelen niet te overzien. We zijn vertrokken voor jaren.

AEG speelt het slim. Ze koppelden het “bouw uw deck terwijl u speelt”-systeem van Dominion aan een dungeoncrawler. En deze combinatie werkt wonderwel. Al moet de elegantie die oermoeder Dominion kenmerkt daardoor wel een beetje inboeten.

Want u hebt meerdere katten te geselen in Thunderstone. U moet op zoek naar de magische en spelbeëindigende Dondersteen, u moet een horde nogal groot uitgevallen ongedierte bestrijden in een grottenstelsel en u moet daarvoor het nodige personeel en gereedschap gaan inhuren en inkopen bij het plaatselijke interimkantoor en de drogist. Dat maakt Thunderstone tot een vrij interessante en spannende ervaring. Waar u in Dominion rustig naar het kopen van overwinningspunten toewerkt moet u in Thunderstone al van de eerste ronde zwaar aan de bak. U moet immers kiezen wat u wat u waar wilt gaan doen. Vooral dat waar is belangrijk. Gaat u eerst even de plaatselijke middenstand opzoeken en u voorzien van degelijk slachtmateriaal, of gaat u op zoek naar personeel, met als enige gewenste kwalificatie een gezonde neiging naar zelfmoord? Of gaat u – op hoop van zegen – de grotten in om daar de plaatselijke fauna en flora (zeg maar gerust fauna en met een grote F) te gaan bewonderen? Hebt u trouwens voldoende lichtbronnen om te vermijden dat u die donkere krochten op de tast in moet? Hebt u ondertussen geen vreemde ziekte opgelopen en vraagt die best geen snelle behandeling? Zou u beter niet gewoon even rusten zodat u als u weer aan de beurt bent uw hopeloze missie met verse krachten kunt hervatten? Of zou u beter niet wat tijd besteden aan het oplevellen van uw karakter zodat u nóg sterker wordt?

Dat zijn enkele dilemma’s dewelke u tijdens een doorsnee sessie Thunderstone worden voorgeschoteld.

Drie niveau’s zijn er in het grottenstelsel, en wilt u winnen moet u erin. Want monsters verslaan levert u overwinningspunten op. Naarmate u verder afdaalt in deze hel hebt u, ironisch genoeg, meer licht nodig. Over warmte hoeft u zich geen zorgen te maken. Zweten gaat u voldoende. Hebt u onvoldoende zicht boet u aan gevechtssterkte in. Dat is niet bepaald leuk als er een hongerige zwarte draak u de weg komt vragen. Gelukkig weet u ten allen tijde welke tegenstanders zich waar bevinden en u mag kiezen wie u een kopje kleiner wil maken. En u zult dat moeten doen, tenzij u tevreden bent met een figurantenrol tijdens de eindtelling.

Uitbreidingen zitten er ook al in de pijpleiding. Concreet: het heet “Wrath Of The Elements” en het zal in 2010 gaan verschijnen. Die termijn zal zeker worden gehaald. Een smid die zijn zwaarden wil verkopen moet ze immers smeden met zo heet mogelijk ijzer.

Een aangenaam spel is dit, mooier en thematisch beter onderbouwd dan Dominion, maar zoals gezegd ook minder elegant en minder snel. Dat "minder snel" heeft ook te maken met  de voorbereidingstijd die u moet voorzien. In Dominion gaat dat sneller. Nog een minpuntje is dat u niet op elkaar kunt inhakken, dat ware mooi geweest, maar dat zit er in één van de volgende uitbreidingen zeker nog aan te komen. De spelregels zult u ook meermaals moeten lezen omwille van niet echt overzichtelijk, maar u komt er wel uit hoor. We hebben hier echt niet te maken met Phoenicia. Ook de functionaliteit van het regelboek laat te wensen over. Het waaiert teveel uit en dat leest echt niet handig in bed. U gaat tijdens het lezen voortdurend uw slapende partner aanstoten, zeker wanneer u omwille van enkele onduidelijkheden steeds weer enkele bladzijden voor- of achteruit moet. En de vraag is dan: wat is erger, de confrontatie aangaan met een ondode op level drie van een dungeon of die met uw partner op level één van uw slaapkamer? Dat risico zult u zelf moeten inschatten.

Dominique

 

Thunderstone (Alderac Entertainment Group, 2009)

Jason Engle

2 tot 5 spelers vanaf 12 jaar

45 minuten

 

19:17 Gepost door Dominique in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.