01-12-09

Monkey Business

Beste medespeler,

Na bijna drie jaar bloggen mag het er eindelijk eens uit.

U bent een aap.

In dit spel toch.

Fuzzy Tiger heet het, en het is een creatie van Shao-Ying Chen. En u mag met twee tot vier andere apen aan de slag om snorharen uit de snoet van een agressieve tijger te trekken. Zonder hem wakker te maken. Bent u daar het meest bedreven in wordt u gepromoveerd tot superaap.

Ik weet niet hoe het komt, maar mij doet dit onwillekeurig aan het politieke bedrijf denken. Mogelijk heeft de heer Chen daar dan ook de mosterd gehaald.

Fuzzy Tiger zit in een oranjegroene doos die moeilijk opengaat. U moet een beetje vloekend wrikken voor u aan de spelonderdelen kunt. Die spelonderdelen bestaan uit een langwerpig spelbordje, 5 setjes van 9 actiekaarten, 11 markeerstenen, 5 mooi vierkant uitgevoerde en kleurrijke spelerspionnen, een tijgerpion en 2 spelregelboekjes (ééntje in het Engels en het andere in Oosterse onbegrijpelijke leestekens). Dat is niet veel, maar less is more heb ik ooit eens ergens horen vliegen en op Fuzzy Tiger is dat zeker van toepassing.

Om deze spelonderdelen functioneel te maken doet u het volgende:

  • u spreidt het spelbord open op tafel
  • U geeft elke speler een set actiekaarten
  • U plaatst de tijgerpion op het onderste veld van zijn "slaapspoor'
  • U plaatst de tijdmarker bovenaan op het scorespoor
  • u plaatst de spelerspionnen op het onderste veld van het tijgerpad
  • U plaatst van elke speler een scoremarker op het scorespoor en het schadespoor

Vervolgens gaat u aan de slag.

Aan de slag gaan is simpel. U selecteert gelijktijdig met uw tegenspelers gedekt een genummerde actiekaart. Vervolgens worden deze getoond en in numerieke volgorde afgewerkt. Een aap kan de was doen.

Die actiekaarten laten u toe de volgende gekke dingen te doen:

  • Dekking zoeken: één veld vooruit bewegen op het tijgerpad en dekking zoeken (pion neerleggen)
  • Hypnotiseren: één veld vooruit bewegen op het tijgerpad en de tijger hypnotiseren naar een diepe slaap
  • Steentjes gooien: twee velden vooruit bewegen op het tijgerpad en de tijgerpion twee velden bewegen in de richting van het "wakker-veld"
  • Liaanzwieren: twee velden vooruit bewegen of onmiddellijk bewegen naar veld drie op het tijgerpad
  • Wandelen: één of twee velden vooruit bewegen op het tijgerpad
  • Rennen: drie velden vooruit bewegen op het tijgerpad
  • Aanvallen: vier velden vooruit bewegen op het tijgerpad en de tijgerpion één veld bewegen in de richting van het "wakker-veld"
  • Lasso: uw pion op het tijgerpad ruilen met die van een andere speler
  • Nadenken: al uw reeds uitgespeelde actiekaarten weer op hand nemen

Opmerkzame zielen hebben al genoteerd dat het woordje bewegen in de beschrijving van de actiekaarten nogal veel voorkomt. Dat hoort zo, want als u niet beweegt gaat u dit spel niet kunnen winnen. De clou is zo dicht mogelijk bij de tijger te geraken – op snorhaarafstand zeg maar – zodat u er eentje kunt stelen, en dit zonder hem te wekken. Als u op veld één staat levert u dat twee punten op, veld twee schenkt u één punt. Na dat punten begeeft u zich als de weerlicht zo ver mogelijk uit de buurt van tijgertje lief. En maakt u zich op voor het volgende snorhaar. 

Belangrijk, u moet daar tijdens uw beurt zelf voor zorgen. Als u door een andere speler naar veld één of twee wordt geduwd levert u dat geen punten op.

Nadeel: al dat getrek haalt tijgertje meer en meer uit zijn slaap en uiteindelijk wordt hij wakker en humeurig. Waarop hij de op dat moment dichtstbijzijnde aap bijt, tenzij die op dat moment het geluk heeft in dekking te liggen. De gebeten aap krijgt gratis twee schadepunten en vliegt naar één van de onderste velden van het tijgerpad. Staat er tijdens het bijten een aap helemaal alleen achteraan op het tijgerpad wordt die op zijn beurt, omwille van zijn laffe houding, door de andere apen nog eens uitgelachen ook, met als gevolg emotionele schade die ook wordt aangegeven op het schadespoor.   

Zo speelt en trekt u lekker verder tot er een scorepion van een speler op het scorespoor de tijdmarker ontmoet. De lopende ronde wordt nog afgewerkt en de spelers die op dat moment de meeste schadepunten hebben opgelopen zijn eraan voor de moeite. De rest van het pak trekken hun schadepunten van hun score af en de aap die het meeste scorepunten overhoudt wint.

Er zitten nog enkele adders onder het gras.

Op bepaalde velden, meerbepaald de velden die zich dichter bij de tijger bevinden, worden tijdens het bewegen andere aanwezige apen vooruit geduwd. Op deze velden mag ook maar één aap staan. Ik hoef u niet voor te tekenen welke gevolgen dat kan hebben.

Bepaalde actiekaarten kunt u enkel uitvoeren als u ze als enige hebt uitgespeeld. Dat behoeft, denk ik, ook geen potlood en tekenblad.

En het veld het dichtst bij de tijger, het zogenaamde nulveld, levert u helemaal geen punten op. U staart gewoon verstijfd van angst naar die trillende snorharen, maar toch vooral naar die immense snijtand die een klein stukje onder de bovenlip uitsteekt. U ziet ondertussen, zelfs zonder begeleidende grafische illustratie, de bui al hangen

De tijdmarker wordt elke keer geactiveerd als de tijger ontwaakt. Dat moet u in de gaten houden. U kunt immers aan timemanagement doen.

Fuzzy Riger is een hele leuke als u in bent voor een snel triootje, en dat spelersaantal vormt toch nog altijd een beetje een gat in de markt. U hebt invloed en u kunt die gebruiken om naar een overwinning toe te werken. Met z’n vieren wordt dat al heel wat minder en met z’n vijven moet u er al helmaal niet aan beginnen. U dobbelt dan beter onmiddellijk voor de overwinning en verliest daardoor geen tijd met richtingloos bezig zijn.

Heel leuk is het poneren van aapgerelateerde kreten tijdens een Fuzzy Tiger sessie. Ik weet niet hoe lang u dan hebt vooraleer er mensen in witte jassen opduiken die u troostend meenemen, maar ik denk dat u, gezien de gemiddelde speeltijd van 15 minuten, het eindspel wel haalt.

Geef achteraf even een seintje waar ik u kan komen bezoeken.

Dominique

 

Fuzzy Tiger (Swan PanasiaCO, Ltd. / Two Plus Games, 2009)

Shao-Ying Chen

2 tot 5 spelers vanaf 8 jaar

15 minuten

 

22:00 Gepost door Dominique in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Het lijkt mij beter om vooraf een seintje te geven. Je zal daarna waarschijnlijk wel platgespoten worden.

Gepost door: Benny | 02-12-09

De commentaren zijn gesloten.