30-10-09

Wat hangt daar nu in de lucht? Electriciteit?

Robots, ze zijn uit de spellenwereld niet weg te slaan. Mogelijk heeft het feit dat we ons zelf meer en meer als een robot beginnen te gedragen daar iets mee te maken.

Is het thema ons niet vreemd, een leuk spelletje met dit thema opnoemen is voor mij al een stuk moeilijker. Ik heb dan ook weinig robotspellen in mijn spellenkast staan. Roborally is echt wel de moeite, zegt u? Neen dank u. Doe dat maar lekker solo.

"Fzzzt!" heeft verandering in het aanzien van mijn spellenkast gebracht, al is het zo klein dat u echt wel veel moeite gaat moeten doen om het te ontwaren. Ik ga de warm en koudmethode moeten gebruiken om u er naartoe te leiden. Het is zelfs zo klein dat de uitgever u vriendelijk vraagt het doosje te gebruiken als startspelerfiguur, al kreeg je er in Essen een leuk "fluffy" startspelerfiguurtje bij met een papieren moersleuteltje in de hand. En een kortingbon van 2 euro voor The BoardGameGeek Game.

Samengevat komt het hierop neer: u bent een mecanicien en u verzamelt robots. Puur voor het verzamelplezier maar ook om een aantal productie-eenheden draaiende te houden. Uw voorraad robots leveren op het einde punten op en goed bevoorrade productie-eenheden zorgen voor een blinkende bonus. Of minus als u jammerlijk faalt.

De kaartendeck bestaat, zoals u waarschijnlijk al vermoedde, voornamelijk uit robots. Die gaat u verzamelen en later toewijzen aan productie-eenheden die u ook in de kaartendeck terugvindt, zij het in mindere mate. U verzamelt door het hoogste bod uit te brengen. In de eerste ronde doet u dat met uw mecanicienkaart en drie start-robotkaarten die voor elke speler hetzelfde zijn. Elke kaart heeft een aantal bliksemschichtjes in de linkerbovenhoek waarvan het aantal aangeeft hoe groot de biedwaarde is.

Voor elke biedronde worden er acht kaarten gedekt naast de trekstapel opengelegd. De laatste kaart wordt opengelegd en een schakelaar rechts onderaan de kaart geeft aan hoeveel kaarten er van de rest van de rij open komen te liggen. Met een beetje geluk kunt u dus een beetje anticiperen. Tijdens het bieden legt u gewoon wat u wil bieden gedekt voor u neer (u mag niet, u moet). U doet dit niet simultaan maar in uurwijzerzin, te beginnen met de startspeler (hij die met dat doosje zit te zwaaien). Zit u een beetje laat in de biedvolgorde ziet u hoeveel kaarten uw collega’s hebben uitgelegd. Dat kan helpen, al kan de mecanicienkaart met waarde nul er ook tussen liggen om u van tafel te bluffen. De speler die de biedronde wint krijgt de kaart en legt zijn bod en de gewonnen kaart voor zich af in zijn persoonlijke voorraad. De andere spelers mogen hun biedkaarten weer op hand nemen. Na een tijdje zit u dus met ongelijke kaarthandjes aan tafel. Dat is leuk. Bij gelijke standjes tijdens het bieden wint de startspeler of hij die er in uurwijzerzin het dichtst bij zit.

Zijn de openliggende kaarten geveild wordt de volgende dichte in de rij opengedraaid en die bepaalt weer hoeveel er verder in de rij open komen te liggen.

Het bieden gaat zo lekker door tot de acht uitgelegde kaarten zijn opgeëist of tot alle spelers hun hand hebben leeg gespeeld. Dan mag elke speler eventueel robotkaarten toewijzen aan verzamelde productie-eenheden, zijn resterende voorraad kaarten schudden en er zes van op hand nemen. Vervolgens start de volgende biedronde met acht nieuwe kaarten. We blijven rondjes draaien tot de trekstapel is opgebruikt of de biedrij niet meer tot acht kaarten kan worden aangevuld. We sluiten af door onze productie-eenheden een laatste keer te bevoorraden en dan gaan we tellen.

Op onze verzamelde robots staan afbeelding van moeren, bouten, tandwielen en een beetje olie als glijmiddel. Soms zelfs een combinatie van meerdere ingrediënten. U begrijpt dat deze kaarten zeer geliefd zijn in de metaalsector. Kunt u de gevraagde onderdelen aan uw productie-eenheden toewijzen krijgt u, zoals eerder al aangehaald, bonuspunten. Meerdere setjes mag ook, en elke set extra betekent kassakassa!

Tellen is simpel: u telt de puntenwaarde van uw verzamelde robotkaarten op en voegt daar de bonuspunten van uw productie-eenheden bij. Kunt u een productie-eenheid niet van voldoende onderdelen voorzien krijgt u minpunten, net als voor uw verzamelde Fzzzt-kaarten die elk één minpunt opleveren (maar dan weer lekker veel biedwaarde hebben). Wie het meeste punten heeft wint.

Beste medespeler, dit is een klein gemmeke van Spiel 2009. En u moest er echt naar zoeken om het te vinden, als was een klein klompje goud. Dat is het naar mijn persoonlijke spelnormen ook. Een glinsterding op tafel. Het is in vijf minuten uit te leggen, speelt als een TGV en heeft meer diepgang dan u tijdens uw eerste afspraakje zult vermoeden. Er zit ook een vleugje Dominion in. Uw verzamelde kaarten vormen immers uw voorraad voor de verdere biedprocessen. U probeert deze voorraad zo klein maar waardevol mogelijk te houden zodat u bij het begin van een biedronde de juiste kaarten op de hand krijgt. Dat klein houden doet u door uw lagere kaarten indien mogelijk tussen de biedrondes in aan uw productie-eenheden toe te wijzen. Fzzzt-kaarten leveren elk één minpunt op aan het einde maar ze zijn ook verleidelijk omdat ze een meer dan gemiddelde biedwaarde hebben. De mecaniciens hebben dan weer waarde nul maar zijn een interessant blufobject.

Verwaarloos uw productie-eenheden niet. Selecteer vooraf goed wat u wil hebben. Let op wat ze nodig hebben en ageer daarnaar. Minpunten waar u op deze manier tegen oploopt kunt u missen als kiespijn. Croyez-moi!

Ook leuk, een kaartspelletje waar u nog eens een hoop overwinningspunten kunt verdienen. Onze winnaar had er een kleine zestig. Daar kan men al mee buiten komen.

Fzzzt! smaakt naar meer, past als gegoten in uw binnenzak (tenzij u persé een echte Engelse sleutel als startspelerlfiguur wilt gebruiken) en krijgt, ondanks de bescheiden verschijningsvorm, een ereplaatsje in mijn spellenkast.

Robot Rock. Het is een fantastisch nummer van Daft Punk. Ooit zag ik dat live op Pukkelpop. Indrukwekkend. Wel, Fzzzt! rockt ook, zij het met minder toeters en bellen. Probeer uzelf te verplaatsen naar de donkerste der donkere nachten. Laat in die donkerte vervolgens een klein glimwormpje voorbij zoeven, fzzzt. Het gevoel dat u dan hebt kunt u vergelijken met uw eerste kennismaking met Fzzzt! Het is niet groots, het is niet allesomvattend, u gaat er niet van leviteren maar u wordt er wel een beetje warm van. En u glimlacht.

Ik weet niet hoe het met u zit, maar dat gevoel is voor mijn spellenkast ruim voldoende.  

Dominique

 

Fzzzt! (Surprised Stare Games Ltd., 2009)

Tony Boydell

2 tot 4 spelers vanaf 8 jaar

30 minuten

 

15:33 Gepost door Dominique in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

Dit spelletje heb ik totaal gemist op Spiel. Blijkt het nog een goed te zijn ook... Dat wordt dus nog een poosje Rasende Roboter spelen.

Gepost door: Sven | 30-10-09

De commentaren zijn gesloten.