12-08-09

Hét paardenmiddel!

Op 1 juni vorig jaar schreef ik een bijdrage met de titel "Arbeiten oder spielen? Na so was!" Deze bijdrage bevatte een lijstje met spellen die tot mijn grote vreugde doen wat ik verwacht van spellen dat ze doen: de speler ontspannen.

Zoals u weet wordt daar regelmatig zwaar tegen gezondigd. Breinbrekers en tijdverslinders worden door ondergetekende dan ook met de nodige argwaan bejegend. Meestal terecht. Niks erger dan een zware werkdag ontspannend moeten afsluiten met een partijtje Caylus.

Ik kan echter met grote vreugde meedelen dat het lijstje van 1 juni 2008 met een ontspanningsklepper van formaat kan worden uitgebreid.

De klepper draagt de naam "Long Shot" en is uitgegeven door een uitgever die mij na aan het hart ligt: Z-Man Games. De maker van het spel heet Chris Handy, mij volslagen onbekend. Al heeft een beetje research uitgewezen dat de man in kwestie toch al een paar bescheiden, zij het verder niet relevante, titels op zijn naam heeft staan. Voorbodes op zijn leukste worp tot nu toe.

Long Shot speelt zich af op de paardenrenbaan. Vooraleer u krijsend uw computer uitschakelt wil u vriendelijk maar kordaat verzoeken verder te lezen. Ik weet het, de renbaan is nu ook niet bepaald mijn favoriete biotoop - tenzij ik met een tweeloop op die gekke hoedjes zou mogen schieten - maar voor dit maak ik graag een uitzondering.

Ik zal u in enkele korte hoofdstukjes even meegeven waarom.

Daarom 1

Long Shot, beste medespeler, is beestig leuk. Dat zou voor u de eerste en enige reden moeten zijn om als de bliksem naar dit spel op zoek te gaan.

Daarom 2

Long Shot, beste medespeler, is de eenvoud zelve.

U gaat op BoardGameGeek geen 800 regelvragen over dit spel terugvinden, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is met Arkham Horror. Ik begin mij trouwens stilaan af te vragen of er tot op heden ooit wel iemand is geweest die Arkham Horror correct heeft gespeeld.

De regels van Long Shot zijn verrassend kort, eenvoudig en op een lekker handig klein bladformaat gedrukt. Meer moet dat niet zijn.

U opent de doos, leest een kleine vijf minuten en u bent vertrokken.

Daarom 3

Geen halfuur voorbereiding hier, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij Arkham Horror. U opent de doos, legt het spelbord op tafel, sorteert het speelgeld en geeft uw medespelers een armzalige 25 dollar (biljetten van 5, 10 en 20 dollar), legt de 104 actiekaarten tellende trekstapel op het daartoe bestemde vak op het bord, stelt de 10 paarden op, legt de 10 paardenkaarten open, sorteert de wedfiches en geeft de bewegings- en de paarddobbelsteen aan de nietsvermoedende startspeler die zich nog van zijn jas aan het ontdoen is. Vanaf dan gaat alles verschrikkelijk snel.

Daarom 4

Long Shot, beste medespeler, is op een klein uurtje gespeeld. Dit in tegenstelling tot het gemiddelde van vijf uur die Arkham Horror van u vraagt (met meestal de verkeerde regels, kun je nagaan). En omdat dit een erg leuk uurtje was wil u gelijk weer.

Daarom 5

U bent bij elke beurt betrokken partij, dit in tegenstelling tot Arkham Horror waarbij u de barstjes in het plafond ziet groter worden terwijl uw linkerbuur aan de beurt is.

Want in Long Shot jagen ook uw medespelers, gewild of ongewild, uw paard(en) vooruit. Dat is trés fun.

Daarom 6

U moet slechts kunnen tellen in een veelvoud van vijf.

Daarom 7

Het gaat vooruit. Uiteraard hoort dat ook op een paardenrenbaan, maar ik kan u zo enkele racespellen opnoemen die zo traag zijn dat u de toevallige passage van een schildpad ervaart als het voorbijrijden van een Japanse TGV.

Dobbelen, één actie doen uit vier mogelijkheden en het is al aan de volgende.

Daarom 8

U kunt de paardenmarkt op. In hoeveel racespellen kunt u datgene waarmee geracet wordt nog aankopen op het moment dat bijna drievierde van de race achter de rug is? Ik ken er niet veel en vermoed van u hetzelfde. U kunt zelfs meerdere paarden kopen als u een beetje megalomaan en egoïstisch bent. Ja, krijg maar een kleurtje.

Daarom 9

U kunt gokken in een veilige omgeving. Geen binnenvallende politie-eenheid zal u iets kunnen maken wanneer u uw handen met de duidelijke als speelgeld herkenbare briefjes in de lucht steekt. Meer nog. De kans is groot dat de dienaren der wet mee aan tafel schuiven. Dáárvoor gaan we echter snel over naar "Daarom 10".

Daarom 10

U kunt met z’n achten aan de slag. Dan duurt het wat langer maar het plezier is er niet minder om. Alleen moet u dan misschien oordopjes in want het geschreeuw aan tafel is dan echt niet te meer te harden.

Daarom 11

De paardjes lopen af en toe in de verkeerde richting. Ik weet niet hoe u hierover denkt maar ik ben deze manier van lopen zeer genegen, vooral als ze door paarden van mijn tegenstanders wordt uitgevoerd.

Daarom 12

U mag al eens een actiekaart gaan stelen bij uw medespelers. Dat vind ik een zeer aangename handeling tijdens een bordspel.

Daarom 13

U krijgt te maken met een gezonde dosis stress. Met een hele hoop gezonde stress zelfs en dit is een goede zaak voor alle pedicuren te lande, want hun inkomsten gaan aanzienlijk stijgen door het herstellen van de bijtschade aan uw vingernagels.

Daarom 14

Geen enkele race is dezelfde. Vooraf aan onze eerste echte sessie speelden we een race met enkel de dobbelstenen. Kwestie van een extrapolatie te doen naar de waarschijnlijkheid van het gooiresultaat tijdens de eigenlijke race. Het integreren van de resultaten van dit participerend onderzoek tijdens die bewuste race heeft een aantal spelers een aanzienlijke hoeveelheid kommer en kwel opgeleverd. Herspeelbaarheid gegarandeerd dus.

Daarom 15

Smaken verschillen, maar ik vind de aanblik van het aan de gang zijnde spel prachtig.

Daarom 16

U hoeft niet te winnen om te winnen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Arkham Horror waar u wel moet winnen om te winnen.

Ik verklaar mij nader.

U kunt dit spel ook winnen als uw eigen knolletje niet bij de eerste drie eindigt. Inzetten op paarden van anderen loont en kan, mits een goede timing en de juiste keuze bij het gebruik van actiekaarten, u op het einde de lauwerkrans opleveren.

Daarom 17

U krijgt af en toe gratis geld toegestopt door de bank. Hadden we het Long Shot-principe aangaande de functie van banken in de wereldeconomie geïntegreerd, we hadden nooit een kredietcrisis gehad. Wie tekent daar niet voor?

Daarom 18

U krijgt dit verkocht aan niet-spelers.

Daarom 19

U krijgt dit verkocht aan hardcore-spelers, die tijdens het spelen van Caylus, Torres, Schaak en andere vormen van dwangarbeid het hoofd meer en meer beginnen afwenden naar die luidruchtige speltafel aan de andere kant van de clubzaal waar blijkbaar wél veel plezier wordt gemaakt.

Daarom 20

U mag aan de slag met een dikke stapel actiekaarten. Ik kan daar erg van genieten. Ik raad u wel ten stelligste aan dit spel te spelen met minstens één speler met erg grote handen. Voor het schudden.

Daarom 21

Als u verliest mag u dit wijten aan het lot. Als u wint mag u dit wijten aan uzelf.

Er wordt gedobbeld en er worden kaarten getrokken. Er zijn er die voor minder een andere speltafel opzoeken. Edoch, zij zoeken in de verkeerde richting want eigenlijk hadden ze daarvoor al gevonden. Eigen schuld. Niet erg, ze komen wel weer als ze de aangezetenen aan uw speltafel bezig zien en horen. Alleen blijft dan de vraag of deze aangezetenen hun plaatsje nog wel willen afstaan voor de rest van de avond. En nacht.

Trouwens, het is een gekende wetmatigheid dat de wereld naar chaos neigt. Ruim maar eens enkele maanden uw stulpje niet op, u zult snel doorhebben wat ik bedoel. Wel, in Long Shot krijgt u ruimschoots de kans de chaos naar uw hand te zetten. Als u dat kunt, beste medespeler, bent u een echte en verdient u meer krediet dan eender welke speler die keer op keer Reef Encounter naar zijn hand zet.

Eenentwintig daaroms waren dit. Ruim voldoende. En die staan in schril contrast met het armzalige enige hoofdstukje "Daarom niet".

Vooruit dan maar.

Daarom niet 1

De stickertjes op de paardjes komen los. Daar moet u zelf maar iets op verzinnen. Ik heb, gezien het bovenstaande, al meer dan moeite genoeg gedaan.

Dominique

 

Long Shot

Z-Man Games, 2009

Chris Handy

3 tot 8 spelers vanaf 8 jaar

60 minuten

 

  

11:08 Gepost door Dominique in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Vergelijken Dominique,

Is dit spel te vergelijken met de gekende racespellen "change horses" (Eggertspiele) of "royal turf" (Aleaspiele)?

Gepost door: Arne | 12-08-09

Arne,

Change Horses is 1000 keer slechter en absoluut niet te vergelijken. Royal Turf lijkt er al een beetje meer op, maar heeft qua spelplezier in Long Shot duidelijk zijn meerdere gevonden.
Kortom, als ik voor paardensport aan tafel ga kies ik vanaf nu uit twee mogelijkheden: "Turfmaster" als ik wil simuleren, "Long Shot" als ik puur onversneden spelplezier wil.
Long Shot zou in geen enkele clubverzameling mogen ontbreken. Niet twijfelen dus.

Gepost door: Dominique | 12-08-09

Ik zat bij Dominique aan te tafel wanneer we het de eerste keer hebben gespeeld.Ik heb dat toen grandioos verloren, maar wie had kunnen denken dat paard nummer 10 met meer als eenhalve ronde voorsprong op 3 zetten van de finsh in een "zwart gat" valt en staat de hijgen als een bronstige buffel waardoor hij geen cm meer vooruit gaat? En wie had gedacht dat het knolletje dat helemaal achteraan rustig met zijn staart de vliegen voor zijn ogen aan het wegslaan was plots die knappe griet ziet zitten vlak bij de finish en er als een volwaardige arabische volbloed vandoor gaat en daardoor nog 3de eindigd??!!
Ik vond dit ook een zeer geslaagd spel en zeker voor herhaling vatbaar. Spelplezier gegarandeerd!!
Als iedereen Keltis kan ophemelen omdat je snel kan beginnen spelen, wel, dan moeten ze long shot maar eens proberen. Laat Keltis dan maar in de kast staan..
alleen al het feit dat Dominique zo'n prachtige schrijfstijl heeft zu ik voor het spel kiezen!!

Gepost door: Jos | 20-08-09

Dominique,
dit doet mij wat denken aan Top Race of zo? Of is het toch weer iets heel anders?
Thx,
Dries.

Gepost door: Dries | 16-09-09

De commentaren zijn gesloten.