02-05-07

Zooloretto Knutloos!

Laten we het om te beginnen eens hebben over Knut (geboren op 05/12/2006 in Der Zoologischer Garten in Berlijn). Wereldberoemd in Duitsland en een beetje daarbuiten. Wordt daar nu al beschouwd als een van de belangrijkste figuren van de 21ste eeuw. Door politiek journalisten bestempeld als grootste kanshebber om Angela Merkel na haar eerste ambtsperiode als Bondskanselier van Duitsland op te volgen. Door velen op handen gedragen, door enkele weirdo’s al met de dood bedreigd.

Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om een ijsbeer. Nu nog een –tje maar binnen enkele maanden, es tut mir leid meine freunde, een kolossale moordmachine. Maar o zo po-pu-lair bij onze oosterburen. Verstoten door mamabeer en vervolgens door een onnavolgbare dosis massamedelijden door heel Duitsland in het hart gesloten. Was de scheiding tussen Oost- en West-Duitsland nog een feit, Knut had in zijn eentje voor een hereniging gezorgd.

Gewoon om even te zeggen dat we hier met een enorm potentieel aan "kassa, kassa" te maken hebben.

Laten we het nu even hebben over het bordspel Zooloretto. Ook geboren in Duitsland uit papa Coloretto en mama Coloretto Amazonas. Uitgegeven door Abacus Spiele, ontwikkeld door Michael Schacht.

Zooloretto is een spel dat ieder van ons, dierenvrienden en zakkenvullers als we zijn, wil proberen te winnen door een zo rendabel mogelijke dierentuin uit te bouwen. We hebben elk ons eigen spelbord dat onze, bij aanvang nog griezelig lege, dierentuin voorstelt. De hokken zijn al klaar, de drank- en souvenirkraampjes zijn besteld en we hebben, vooruitziend als we zijn, op slinkse wijze al een aantal buren laten onteigenen zodat we in de toekomst nog aan een eventuele uitbreiding kunnen doen.

Nu is het alleen nog wachten op de vrachtwagens die de beesten moeten leveren. Alleen weten we nog niet echt wat er juist op die vrachtwagens gaat zitten. Elke beurt worden er evenveel vrachtwagens gevuld als er spelers zijn en het is zaak om tijdens je beurt toe te slaan als er een voor jou interessante lading tussen zit. Ok, laat maar komen. Daar zie, een volle vrachtwagen met twee kamelen en een aap. Laat maar gaan, even wachten nog tot er een ijsbeertje bij zit. Hmm, die andere vrachtwagen is ook niet echt mijn ding: een zebra, een olifant en een flamingo. Hoef ik niet, ik wil Knutachtige beestjes. Nog even wachten dan maar. Waar blijven die ijsberen nu toch? Dat lijkt er al iets beter op, een kangoeroe en een panda. Als we die zwarte vlekken van die panda wat bijwerken hebben we al iets wat de richting van een ijsbeer uitgaat (even informeren bij logistiek of we witte verf in voorraad hebben).

Hebben we geen plaats in de kooien kunnen we onze beestjes even onderbrengen in de schuur. Maar echt lekker voelen ze zich daar niet. Een schuur is beneden hun stand. Daarom leveren de diersoorten die zich daar op het einde van het spel bevinden alleen maar minpunten op.

Ondertussen worden ook de eerste voorzichtige pogingen gedaan om kweekprogramma’s op te zetten. Twee bronstige beesten bij elkaar in een kooi en hop, in een wip hebben we al een nakomeling. Mag direct bij in de kooi. In de schuur lukt dat niet zo goed. Maar ja, Hoe zou je zelf zijn als er een halve dierentuin op je seksuele escapades staat toe te kijken?

Ho wacht, als we volk over de vloer gaan krijgen mogen we de eet- en souvenirstandjes niet vergeten. Verdorie, goed dat ik er nog aan denk. Gelukkig worden die soms ook gewoon tussen de beesten op de vrachtwagens geladen, grijpensklaar. En als je geluk hebt vind je ook af en toe wat geld op de vrachtwagens (ezels zijn er nochtans in geen heinde en verre te bespeuren). Geld, daar kunnen we wat verbouwingen mee doen of onze uitbreiding financieren als onze dierentuin uit zijn voegen begint te barsten. We kunnen het ook spenderen aan het omzetten van onze beesten naar andere hokken of de centrale schuur.

Nog een leuke: we kunnen voor twee geldstukken een dier naar keuze uit de schuur van één onzer medespelers wegkopen. En die medespeler kan daar niks tegen doen. NIKS, niet veel dus. Tenzij een lang gezicht opzetten. Dank u, spelregels!

En hoe winnen we dit spel nu? Door op het einde je hokken zo goed mogelijk te hebben gevuld, hoe voller hoe beter. Indien niet helemaal gevuld scoor je ook nog, maar minder en dan nog enkel als je eet- of souvenirkraampjes in de buurt hebt staan. Al wat je op het einde van het spel nog in je schuur hebt zitten levert je minpunten op. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste geld (rijkelui trekken ook in de spellenwereld altijd aan het langste eind).

Maar even terug naar onze vrachtwagens. U vraagt het zich ondertussen ongetwijfeld ook al af, waar blijft onze eerste Knutachtige toch?

En dan begint het te dagen, beste spellenvriend. Er zit geen Knut, zelfs geen afgeleide, in het spel. Toch maar eens de stansraampjes terug uit het papier- en kartonafval gehaald om te checken. Inderdaad, niks, geen Knut. Mijn jongste dochter is er nog altijd niet goed van.

Hadden ze nu een leuk Knutje op de doos gezet en in de doos in plaats van die belachelijke flamingo’s (die hebben verdorie allemaal een poot tekort!) een roedel ijsberen gestoken, dit spel zou triljoenen keren meer over de toonbank gaan, zeker in Duitsland! Gemiste kans, Abacus.

Maar ondanks deze misser van formaat hebben ze toch een leuk familiespel afgeleverd.

En ook erg leuk: de Nederlandstalige handleiding die bij het spel zit. Bedankt Abacus!

Dominique

 

Zooloretto (Abacus Spiele)

Michael Schacht

2-5 spelers vanaf 8 jaar

45 minuten

23:28 Gepost door Dominique in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.